Jag har en Denon AVR 3300 som ger ifrån sig ett svagt brum, vilket stör då det är knäpptyst i rummet. Hur kan man få bort det?
Har testat att dra om alla kablar hit o dit men det ger ingen förändring alls. Verkar vara skit el från uttaget eller så är det traffon (är ingen ringkärnetraffo utan en med E-kärna) Ska de brumma?
Ett DC filter kanske vore på sin plats, jag funderar att köpa ett färdiggjort från lc audio o montera utanför burken, altså använda en ny närkabel där jag monterat in denna imellan tåtarna.
skulle gissa på att det är trafon som brummar. Om du har tur kanske det går att få bort genom att skruva på dess fastsättningsskruvar (så kanske man kan spänna den i ett läge där den inte brummar).
Ja det skulle man ju kunna, en snabb titt visar att den är fastskruvad med vanliga stjärnskruvar rakt på kabinettgolvet... menar du att man skall lossa lite på dem bara? Det kommer väl skapa andra problem såsom vibrationer tex?
Sätt nåra gummipackningar/O-ringar eller nåt emellan då. Det gjorde jag en gång, minns jag och brummet försvann nästan helt. På LC Audio säger dom ju att upplagrad likström i nätspänningen gör att trafon brummar mekaniskt och att ett enkelt nätfilter hjälper mot detta. Det är kanske lite elegantare att ta tag i det hela vid källan än att tweaka bort det inne i apparaten?
Gahh ! Nej det är inga tweaks ! 1. Trafon är inte ordentligt åtskruvad 2. Lindningen/arna har släppt lite på något/några varv. Åtgärdas med plastspray. (Brukar iofs ge mer högfrekvent tjut) 3. Annan mekanisk instabilitet. Känn dig fram med något icke ledande. Bara att trycka ned de spolar eller trafos som finns för att härleda brummet.
Här bjuder jag på en äkta tweak: 4. Vänd elkontakten för att se i vilket läge den brummar minst.