HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När leverarar silverledare optimal prestanda?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/20 :  21:26:46  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Ber vördsamt att alla som löjligförklarar specialkablar slutar läsa redan nu...Det borde väl rimligtvis ta ett tag innan högtalarkablar av silvervariant presterar som de skall, eller?

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/20 :  22:38:29  Show Profile Send Aton a Private Message
Är det skillnad på inspelningstider för silver och andra ledarmaterial?
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:35:55  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Nu slog det mig. I recensionerna av Chord Odyssey på www.audioreview.com talas det friskt om lång inspelningstid för kabeln (är i silver). Finns det nåt samband alls? Jag bara kör på tillsvidare...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:37:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vad är det för kablar?
Upplever du ljudet för ljust och vasst?
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:39:14  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Inte alls. Jag bara undrar hur länge det kan tänkas ta innan de är tip top. Det är högtalarkabel.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:46:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Ok, då svarar jag inte...!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:47:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Knoppen: Är inte inspelning av kablar ett av dina specialintressen?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:55:03  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jo, du skrev tidigare att det var högtalarkablar. Jag undrade vilket fabrikat.
Det tar 3,78 timmar att spela in en högtalarkabel. Men det tar längre tid med dansbandsmusik på grund av allt smör som sätter sig mellan trådarna.


Allvarligt talat, jag hade en färsk Clou silvervoice hemma hos mig under en veckas tid och upplevde att klangen blev fylligare dom sista dagarna. Kan kanske tänkas att den skulle förändras ytterligare något men det är nog marginellt. Andra har kanske större erfarenhet.
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/22 :  18:02:56  Show Profile Send lasse78 a Private Message
Tillverkaren heter Chord Co.

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  18:04:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Aton, iofs har jag ju använt Supra 4 mm^2 i 15 år, så de lär väl vara välinspelade vid detta laget! De har ständigt bara blivit bättre och bättre. Den hade en lite svacka i ljudkvaliteten för 3 år sedan. För en månad sedan hade de lyckligtvis återhämtat sig till fullo. Det tog en jäkla lång tid för dem att "ligga till sig" igen! Nu såhär i efterhand har jag kommit på vad det berodde på. Det var nämligen så att stereon inte var inkopplad på en hel vecka under flytten. Det hade alltså inte gått någon signal genom högtalarkablarna på en hel vecka, verkligen inte bra! Dessutom hade de legat ihoprullade i en påse under flytten. Det kan ju inte ha varit bra för de stackars kopparkristallerna, det måste ha inneburit att ett flertal kristalldefekter uppträdde då.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2003/10/22 :  18:13:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Ts,ts,ts..
Du får verkligen se till att sköta dina kablar bättre.
Köp vaggor till högtalarkablarna så dom inte behöver ligga direkt på golvet.
Det tycker jag verkligen dom förtjänar efter 15 år i tjänsten.
När uppnår högtalarkablar pensionsåldern förresten?
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2003/10/22 :  18:17:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Förresten anser jag detta vara en serös fråga som förtjänar seriösa svar.
Synd att jag inte är på humör för det just nu.
Har ni hört den här:

There was a German, an Italian and an Norwegian on death row. The
>warden gave them a choice of three ways to die: 1. to be shot
>2. to be hanged
>3. to be injected with the AIDS virus for a slow death.
>
> So the German said, "Shoot me right in the head." Boom! He was dead
>instantly. Then the Italian said, "Just hang me." (Snap! He was dead.)
>
> Then the Norwegian said, "Give me some of that AIDS stuff." They gave
>him the shot, and the Norwegian fell down laughing. The guards looked
>at each other and wondered what was wrong with this guy.
>
> Then the Norwegian said, "Give me another one of those shots," so the
>Guards did. Now he was laughing so hard, tears rolled from his eyes and
>he doubled over.
>
> Finally the warden said, "What's wrong with you?"
>The Norwegian replied, "You guys are sooo stupid.....
>I'm wearing a condom!
Go to Top of Page

Nemo
Member

157 Posts

Posted - 2003/10/22 :  21:39:38  Show Profile Send Nemo a Private Message
Jag har ett par Chord Odyssey 2 och de är inte av silver; ledarna består av silveröverdragen koppar (http://www.chord.co.uk/chordweb/index2.htm). Dock är det en bra kabel, tycker jag. Tyvärr vet jag inte hur de påverkas av inspelning, för när kablarna var nya var högtalarna jag hade då inte inspelade.


Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/22 :  22:42:22  Show Profile Send Aton a Private Message
Knoppen och Björn-Ola:
Go to Top of Page

lasse78
Member

297 Posts

Posted - 2003/10/22 :  23:21:43  Show Profile Send lasse78 a Private Message
"Each conductor consists of 19 strands of oxygen free copper. These are heavily silver plated, as most of the signal travels on the conductors' surface. What this actually means, is that the Odyssey passes the signal with absolutely minimum hindrance." enligt hemsidan. Beklagar att jag om möjligt framställt det hela aningen inexakt...

"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..."
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/23 :  08:15:58  Show Profile Send Adagio a Private Message
Mina Red dawn (hybridkoppar/silver) tog lång tid, efter 2 veckor lät de som de skulle, hade då spelat ca 100 timmar. Tycker att de låter ännu bättre nu efter 2 månader men det är nog mer tillspelning av örat och hjärnan.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

k98_jbn
Member

118 Posts

Posted - 2003/10/23 :  11:09:00  Show Profile Send k98_jbn a Private Message
Jag tror, precis som Adagio, att det snarare är sig själv man spelar in. Man vänjer sig helt enkelt vid ljudet av den nya kabeln/högtalaren/cd-spelaren. För övrigt funderar jag över de eventuella fysikaliska fenomen som skulle kunna förklara inspelning av just kablar. Skulle elektronerna som passerar genom ledaren påverka atomerna på så sätt att kristallerna ändrar konformitet och lägger sig "till rätta"? Jag tycker det verkar lite långsökt. Såvitt jag vet krävs det antingen nån form av mekanisk påverkan av kristallerna eller att man smälter ner metallen för att ändra kristallgittret. Att medelst elektroner påverka atomer mekaniskt ser jag som ytterst osannolikt, det skulle kunna jämföras med att be Jan-Ove Waldner flytta en parkerad lastbil genom att slå pingisbollar mot den. Visserligen har man väl en liten termisk verkan i form av friktion då elektronerna hoppar runt mellan metallatomerna, men knappast nog för att påverka kristallerna nämnvärt. f95_toli kanske kan bringa klarhet (han är ju trots allt fysiker (av hans nick att döma) och jag bara kemist) så han borde rimligtvis kunna bekräfta eller avfärda mina teorier.

When knowledge ends, superstition begins
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2003/10/23 :  11:31:32  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Isolermaterialet påverkas vid inspelning bl.a.
Visst kan tillvänjning påverka våra intryck, men jag har testat kablar som kopplats parallellt från min DA-omvandlare som har dubbla utgångar. Då har jag min gamla som referens, så i mitt fall handlar det inte om tillvänjning.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/10/23 :  12:29:09  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tack för förtroendet k98_jbn

Vad gäller VAD som ev. förändras finns det många bud om det.
Den vanligaste förklaringen som jag sett i diverse hifi-sammanhang är att kristallstrukturen på kopparn ändras pga att man kör en ström genom den. Det är ett argument som nästan helt saknar fysikalisk grund, jag skriver nästan eftersom det finns ett fenomen som kallas elektromigration som innebär att material "bärs med" av strömmen. Det är ett problem i mikroelektronik eftersom det till slut kan göra att ledaren går sönder. MEN det kräver väldigt höga strömtätheter (typ processorer där det flyter flera ampere genom väldigt små ledare) och lång tid (många år) innan du kan se den effekten ens med svepelelektronmikroskop.

Vad gäller isolatorn så finns det mycket riktigt ett annat fenomen (många fenomen idag) som gör att dielektrikat "laddas upp" ungefär som en kondensator (dielektrisk absorbtion) och jag kan inte garantera att detta inte påverkar även om det är en mycket liten effekt, men saken är den att tiden det tar att laddas upp (tidkonstanten) bör vara mycket liten (jag gissar på maximalt några sekunder) och dessutom laddas dielektrikat ur så fort spänningen försvinner så det borde inte gå att "spela in" kabeln. Jag har sökt i diverse databaser (INSPEC och COMPENDEX) men det enda jag hittar om dielektrisk absorbtion i kablar rör högspänningskablar och är inte riktigt tillämpbart här.

Så OM det nu finns en effekt (vilket jag inte är säker på om man bara går efter de vanliga fysikaliska argumenten) så anser jag att det verkar rimligare att det är dielektrikats egenskaper som ändras, kopparn ska inte kunna påverkas vid de strömtätheter det är frågan om här.

Men som vanligt anser jag också att om någon trivs bättre med ljudet efter att ha "spelat in" kabeln så är det väl bra, det är ju trots allt bara hifi. Hade vi haft hjärnkirurgi som hobby borde man kanske varit mer "vetenskaplig" när man bedömde olika "tweaks", nu är det kanske inte fullt lika viktigt
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/23 :  12:31:30  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag skulle inte påstå att mitt ljudminne är så gott att jag skulle kunna hävda att; hmm, nu låter det bättre än för två veckor sedan. Men det skulle vara intressant att testa om det gör skillnad. Skulle man kunna "bränna in" kabeln genom att använda den som lampsladd för att inte störa grannarna?
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/10/23 :  14:06:05  Show Profile Send aolite a Private Message
Knoppen:
Jag som gissade att du körde med valfri EKK-variant, du trivs alltså bättre med supra eller tycker du inte att det är någon märkbar/stor skillnad dem emellan?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.76 sekunder. Snitz Forums 2000