HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalarswitch och ljudkvaliteten!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/20 :  23:04:10  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag funderar lite på en separat förstärkare till HiFi och en annan till hemmabion.
Högtalarna är samma (frontarna).

Tanken är att jag ska köpa mig en H/K 670 eller liknande och koppla in den via en "högtalarswitch" för att kunna växla mellan AV-reciver och 2-kanalförstärkare på ett smidigt sätt.

Frågan är nu:
1. Blir det någon nackdel ljudmässigt med en sådan "switch"?
2. Hur länge håller dom? Hur funkar det efter 200 omkopplingar?
3. Vad ska man köpa?
4. Vad ska man inte köpa?

Prisklass?

Min anläggning är enligt nedan men kommer förmodligen att kompletteras med en H/K DVD25 alt 30 alt 35 samt en 2-kanalsstärkare förutom en "switch".

Orealistiskt eller något som är fullt genomförbart?

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/10/21 12:59:42

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/21 :  08:32:58  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Sitter i exakt samma sits :)
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2003/10/21 :  09:02:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Fördelen överväger säkert nackdelen.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/10/21 :  10:19:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Det bästa vore nog att bygga något med reläer som har kraftiga bryttare för minska effektförlusterna.

gcs
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/21 :  12:53:20  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag bygger helst inte egna grejor.

Någon som har en switch som kan dela emd sig av lite erfarenheter?
Kanske en IXOS 402??

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/10/21 12:59:25
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/21 :  18:16:51  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Ingen som provat detta?

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/10/21 21:56:22
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:25:23  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Frågan är om du vinner något?
Isf ska du köpa något annat (bättre) än 670 tror jag.
Jag ha själv en AVR 5500 och den låter bättre (trevligare) än 670 tycker jag.
670 kanske ger lite mer detaljer, men är å andra sidan vass och påträngande vilket gör att man snabbt blir lyssningstrött.
Nu vet jag inte hur stor skillnad det är mellan min 5500 och din 65 förstås?!
Jag har en Thule IA60b som jag jämfört med och den är bättre än 670 och 5500, men kostar det dubbla mot 670. Finns nog fler bra alternativ i klassen 7-10 kkr.

Ett alternativ är att köpa ett separat slutsteg till frontkanalerna då får du framförallt bättre 2-kanalsljud. Och du slipper omkopplare och sånt

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/10/21 23:26:57
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:29:25  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Javisst, valet av 2-kanalsförstärkare är inte spikat på något sätt utan jag tänkte mer på hur man kan lösa problemet 2 förstärkare och ett par högtalare utan att förlora ljudkvalitet jämnfört med att hålla på och koppla om mellan varje gång.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:36:22  Show Profile Send CC a Private Message
Varför inte satsa på en förstärkare som fixar både och? Det kan inte vara lätt o finna en switch som är såpass bra att du inte märker tydlig skillnad...
SZR:s förslag med ett separat slutsteg är nog det mest seriösa..? O lättaste...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/21 :  23:43:38  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Visst kan man satsa på ett separat slutsteg.
Men frågan är om det är försteget eller slutsteget som inte riktigt räcker ända fram med AVR65.

Men det är klart att ett bra slutsteg kan hänga med bra länge även vid senare uppgraderingar. typ ett Vincent SP331. Det borde man ju kunna hitta för ca 5000-6000 kr som lätt begagnat.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/10/22 :  00:18:59  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en H-K AVR 5000 och jag undrar eftersom alla tycks vara eniga om att AV förstärkare är skit...vad är det som är dåligt?
Är det försteget eller slutsteget? Finns det någon som kan svara på den frågan. Jag har börjat att löda in en 192 håls växel med bantamsnören. Har hit in tills haft en 96 håls växel som jag vuxit ur. Min nya växel kommer att medge en inkoppling av en stereo förförstärkare och separering av slutstegen plus lite annat smått och gott. Det vore ju bra om H-K:ns slutsteg är tillräckligt bra så att man slipper krångla med separata slutsteg. Är det någon som kan svara på mina frågor eller kanske har andra synpukter. Lödningsarbetet har börjat.

gcs


Edited by - gcs on 2003/10/22 00:21:13
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/22 :  00:21:39  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det finns ju påhängsförstärkare som borde funka. Dom har dekoderdelarna och tre slutsteg, och utnyttjar de två slutstegen i din stereoförstärkare för frontarna. Det finns dock viss risk att dom är lite dyra. Alternativet är att skaffa en vanlig surroundreceiver med pre-out, och koppla pre-out för frontarna på den till din vanliga förstärkare. Jag känner inte till din förstärkare, men den kanske redan har pre-out?
Go to Top of Page

RatInACage
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/10/22 :  02:06:00  Show Profile Send RatInACage a Private Message
Det skulle vara kul om någon kunde svara på orginalfrågorna, alltså finns det någon bra högtalarswitch att köpa som inte försämrar ljudet??
Det är iaf av intresse för mig som redan har 2 olika förstärkare men bara ett par fronthögtalare.
Krell KAV 300i för HiFi. Yamaha DSP AX-620 för hemmabio.
Eller också om ngn har tålamodet att förklara detta med pre-out etc.
mvh
Patrik
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/10/22 :  07:01:07  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Varför kan du inte ha bägge förstärkarna kopplade till högtalarna? De är ju inte på samtidigt. Eller funkar inte det? Risk för skada?

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  09:16:23  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tror att denna högtalarväxel skulle kunna vara lämplig:

Rotel RSS-900:


"RSS-900 är en högtalarväxel i den övre kvalitetsklassen. Avancerad konstruktion, men enkel att använda. Mycket bra högtalarväxel med minimerade signalförluster
1 st förstärkare kan med RSS-900 driva 6 par högtalare · 1 st direktutgång · Impedansskyddskretsar för att skydda förstärkaren · Kraftiga terminaler för gaffel eller banankontakt."


http://xlfidelity.se/rotel/rss900r.htm


Finns även budgetvariant denna från Clas Ohlson som duger gott:

Nr 32-4274:

279 bagis!

Dessa båda apparater måste användas "baklänges" om man ska använda dem som förstärkarväxlare.

Det som man bör se upp med med dessa båda apparater att man UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER får RÅKA koppla IHOP båda förstärkarna MED VARANDRA. Själv skulle jag löda om t ex Clas Ohlsons variant så att man bara BYTER förstärkare. Roteln är nog egentligen dum att använda till detta ändamål.


Jag anser att det är onödigt att oroa sig för eventuell ljuddegradering i en sådan switch. Det är bara reläer eller mekansika brytare. Det åstadkoms betydligt* mer ljudförvrängning i andra delar av anläggningen, t ex i högtalarna och lyssninsgrummets aksutsika egenskaper.

* Tusentals ggr mer.



/Johan



Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2003/10/22 09:17:44
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/22 :  10:26:43  Show Profile Send KC a Private Message
Jag har inte en aning hur bra eller dålig denna är, men kanske nåt att
kolla på.



Parasound SPS-140
quote:
Now you can connect up to four sets of speakers to a single amplifier. 60 watt continuous low impedance protection keeps your amplifier completely safe from overheating, damage, or instability. Protection is switchable and non-inductive to prevent amplifier oscillation.

U.S. Retail $120
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/22 :  12:52:38  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men frågan är om det är försteget eller slutsteget som inte riktigt räcker ända fram med AVR65.

Det är som i så gott som samtliga hemmabioeffektförstärkare och integreradehemmabioförstärkare effektdelen som inte räcker till. Framför allt nätdelen i effektförstärkaren som inte klarar av att lämna den ström som krävs vid svåra passager i musiken.

Mvh Kristofer

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/22 :  12:54:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Dvs enkelt uttryckt effektförstärkaren , eller populärt kallad slutsteget. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  13:42:48  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om man kör tvåkanaligt i en hembioförstärkare, används normalt hela nätdelens kapacitet för de två kanalerna. Nätdelen i en hembioförstärkare är vanligtvis större än motsvarande integrerade tvåkanaliga förstärkare, antaget att de betingar ungefär samma pris i en butik.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

samohT
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:11:35  Show Profile Send samohT a Private Message
RatInACage:

Angående KAV300i,

"Probably the most interesting feature, especially for the HT crowd out there, is the so-called Theater Throughput i.e. the possibility, via an internal jumper, to switch the input labelled S3 (a standard RCA) into a "main in" so to be able to use the KAV 300i as a stereo power amplifier into a 5.1 channel Home Theater system."
Text klippt från www.tnt-audio.com/ampli/krell300i_e.html.

Koppla högtalarna till krellen.
Koppla main pre out från Yamman till krell "Theater Throughput".
Koppla high-end CD-spelaren till krellen.
Koppla budget DVD'n till yamman.

Mvh Thomas.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:43:09  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om man kör tvåkanaligt i en hembioförstärkare, används normalt hela nätdelens kapacitet för de två kanalerna. Nätdelen i en hembioförstärkare är vanligtvis större än motsvarande integrerade tvåkanaliga förstärkare, antaget att de betingar ungefär samma pris i en butik.

Hej Johan. Där har du fel. Om man jämför t.ex Primare A30.5 mot de två som jag har dvs A30.2 och A30.3 så betingar dessa 28 000:-.Den 5 kanliga kostade när jag kollade 20 000:-.

Den trekanaliga har en mindre nätdel än stereo effektförstärkaren . A30.5 och A30.3 delar å andra sidan samma storlek på transformatorer. Så att anta att ettflerkanligt skulle ha en större nätdel låter mycket konstigt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:44:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men som nödlösning kan det givetvis vara värt att använda en 5 kanlig effektförstärkare. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/10/22 :  15:46:30  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Dock så är det inte helt säkert att dessa priser gäller för tillfället, men som sagt det mesta talar för att detta är en bättre kombination om man vill ha så bra stereoljud som möjligt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

RatInACage
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/10/22 :  16:42:41  Show Profile Send RatInACage a Private Message
samohT

Tack för tipset. Skall testas.

mvh
Patrik
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:01:44  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Whiskyman, du tar här upp ett specialfall, som verkar skilja sig från mängden. Dessutom är det slutsteg du talar om. Jag skrev om "vanlig" hembioförstärkare och "vanlig" integrerad förstärkare. Jag menade också undeförstått produkter som är massproducerade. Om man tittar ned i en "vanlig" hembioförstärkare så är nätdelen vanligtvis underdimensionerad för att driva fem kanaler kontinuerligt. Lyckligtvis är det nästan aldrig som full effekt behövs i samtliga kanaler. Om man istället använder hembioförstärkaren tvåkanaligt, så ger nätdelen högre maximal utspänning, än om den lastas ned av fem högtalare med ljud lika mycket samtidigt i alla. Jämförelsen är ganska enkel egentligen, bara att titta ned genom springorna på ett antal hembioförstärkare och jämföra med ett antal integrerade förstärkare av lite olika fabrikat men liknande prisklasser.

I fallet med de förstärkare du nämner så verkar det ju konstigt. Jag vet bara en del om några Primareprodukter, och det är att 30.5 har separata transfomatorer/nätdelar för varenda kanal(?). Ett fint bygge! Det verkar ju onekligen lite underligt att slutstegen har samma specade uteffekt men har lite olika trafostorlekar, det verkar ju inte direkt logiskt i alla fall (om det stämmer som du skriver).

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2003/10/22 :  17:50:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Knoppen: Om man har en integrerad AV förstärkare på 5x100 watt så tror jag knappast att man behöver oroa sig för att nätdelen inte skulle räcka till. I praktiken går det ju knappast åt särskillt mycket effekt i bakkanalerna...inte änns när man kör DVD-A eller SACD
går det åt mycket effekt bak. Om man skär basen ganska högt
i runtom kanalerna går det åt ännu mindre effekt. Effekten behövs för basen i första hand. Det skulle vara intressant om någon kunde mäta hur mycket effekt man egentligen behöver för att driva Ls+Rs.
Det är ju klart att det beror på vilka högtalare man har men det är nog så att dom flesta kör med mindre bakhögtalare. När det gäller högtalarswitchar så undrar jag om förlusterna inte blir ganska stora i Clas Ohlson´s högtalarswitch. Jag skulle nog föredra en panel med ordentliga högtalarkontakter för PA-bruk.

gcs

Edited by - gcs on 2003/10/22 17:51:33
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.84 sekunder. Snitz Forums 2000