HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fråga om vägguttag och stickproppar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/11/19 :  18:22:49  Show Profile Send pontus a Private Message
Lite halvt OT, men ändå elektronik:

Om man har en äldre pinal som måste pluggas in i väggen för att fungera men bor i en ny lägenhet vars vägguttag inte accepterar äldre cylinderformade stickproppar, vad gör man då?

Vet att ström kan vara farligt, men där ungefär upphör också kunskaperna...

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/19 :  20:04:01  Show Profile Send MaS a Private Message
Klipper av sladden å kopplar på en ny propp, men inget man skall göra om man ej är 100, kanske finns det någon elektriker på ditt jobb eller så, en sådan operation tar högst 15 min å då hinner man ha Vm i skitsnack i mellan med.

MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/11/19 :  20:36:28  Show Profile Send pontus a Private Message
OK, tack. Och det fungerar även om det är en golvlampa från 30-talet?

Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2003/11/19 :  20:41:46  Show Profile Send MaS a Private Message
Jepps

Samma kräm då som nu.

MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/19 :  21:50:32  Show Profile Send frauxm a Private Message
Gäller detta även elektronik inköpt i andra länder, exempelvis Norge? Eller är spänningen i elektroniken olika mellan Sverige och norge. Brorsan funderar nämligen på att köpa förstärkare i Norge, men det blir ju uppenbara problem om de inte har samma spänning i prylarna som vi har...

Jag är nog mer för plockepinn än schack...
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2003/11/19 :  22:55:03  Show Profile Send jhnmn a Private Message
frauxm:

detta är förvisso inte nått direkt svar på din fråga, men jag vet att stickpropparna är lite annorlunda i England jämfört med här. De har tydligen nån slags säkring i själva stickproppen, vilket vi i Sverige saknar då vi istället har den i själva apparaten... det finns omvandlare i England men de får så vitt jag vet inte säljas i Sverige.

Som sagt inget direkt svar, men det är hur som helst inte helt riskfritt att byta kontakter..

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550
Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/19 :  22:57:43  Show Profile Send frauxm a Private Message
Någon annan som vet om spänningen samt kontakterna skiljer sig mellan förstärkare i sverige och norge?

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/11/19 :  23:15:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
Sverige och Norge har till och med samma elnät/elmarknad så det är absolut inga problem.
Och vad gäller England så använder de en annan typ av kontakt men spänningen är lika (eller nästan lika, har för mig att de fortfarande använder 220V men det spelar ingen roll i pratiken och jag har aldrig haft några problem). Säkringen sitter i väggutaget, inte i kontakten.

Go to Top of Page

frauxm
Member

101 Posts

Posted - 2003/11/19 :  23:19:05  Show Profile Send frauxm a Private Message
f95Toli: Tack för svaret! Nu blir min broder glad när han kan köpa en ny förstärkare från Electrocompaniet i Norge för en billigare peng än i Sverige.

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/11/20 :  08:09:07  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Tror England specar till 240V men det spelar ingen roll. Hade 237V själv senast jag mätte i väggen. Däremot finns det länder på andra sidan atlanten med 110v och 60Hz. Båda har betydelse. Det är inte bara att sätta en trafo på en 110V maskin om den vill ha 60Hz också, vi har 50Hz i Sverige. Skivspelare ifrån Usa är typiskt oanvändbara men det kan även switchade nätdelar vara i vanliga förstärkare.
Mexico har för säkerhets skull haft allt 110V 50 och 60 Hz, 220V 50 och 60 Hz. Men dom har standardiserat enligt storebror.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/11/20 :  10:24:11  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Kan bekrefte at Norge og Sverige har samme krav til spenning osv. Kjøpte selv forsterkere i Sverige som jeg bruker her i Norge. Målte forresten min egen voltstyrke i veggen til 232V.

Shit happenz...
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/11/20 :  12:01:08  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Vi snackade lampa från 30 talet först. Hade vi inte 110V i uttagen på en del ställen på den tiden?? De kassa textil klädda interna kablarna eller höljet som då var vanligt strömförande kan nog ställa till det. Finns det någon form av märkning på din golvlampa??

Finns många exempel på folk som tagit en äldre lampa som då vanligtvis gick att böja på något ställe för att rikta ljuskällan, kopplat på ny stickkontakt och pluggat in i dagens uttag. De interna kablarna i de då vanligt förekommande ledade mässingsrören har med tiden blivit skadade och när man sedan använder nya 220V blir de en dödsfälla när någon tar i den för att rikta den i nytt läge. Förr när detta hände fick man bara en smäll i fingrarna, idag är det en helt annan sak.....

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/11/20 12:07:53
Go to Top of Page

pontus
Member

392 Posts

Posted - 2003/11/20 :  13:14:29  Show Profile Send pontus a Private Message
Finns det någon form av märkning på din golvlampa??

Nu är det så att lampan ifråga går på auktion inom de närmsta dagarna. Jag äger alltså inte lampan, men då den är en riktig klenod tänker lägga ett inte helt oävent bud. Man vill ju dock först försäkra sig om att den går att använda.

Får nog ta och kontakta auktionsbyrån och förhöra mig om dess brukskick -- har tyvärr inte möjlighet att besiktiga objektet på plats innan auktion.

Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/11/20 :  13:35:58  Show Profile Send Terratec a Private Message
En dum fråga från en icke elektronikutbildad person: när ni mäter spänningen i vägguttagen, använder ni en vanlig multimeter och hur går tillväga rent praktiskt?
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/11/20 :  15:48:12  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Terratec:

Japp, köp en billig multimeter på biltema eller nått. Kostar allt från ngn hundralapp till ett par beroende på hur mycket olika saker du vill mäta på och i vilken skala du vill kunna mäta inom. Slå på multimetern, vrid till AC och ett lämpligt område = skala som inte överstiger max. Stoppa in plus och minus prop direkt i uttaget och mät.

Många gånger har man missat och haft DC valt, för lågt mät område t.ex max 20V skala med mera. Allt som händer är att säkringen i multimetern går sönder.

En multimeter är en billig och vettig investering, man kan kolla det mesta. En sak jag kollade var om jag hade "skit" i jorden då det brummade lite lätt i högtalarna. En mätning mellan jord och nolla, nolla till vattenburet element talade snabbt om att jag hade en 2.4V spänning på jorden. Kör nu ojordat och har därmed inget brum i högtalarna.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Terratec
Member

146 Posts

Posted - 2003/11/20 :  22:03:04  Show Profile Send Terratec a Private Message
En får tacke.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000