Author |
Topic  |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 13:50:23
|
Hej, Snacka om att tillhöra en minoritetsgrupp.
Försäljningen av separata Hifikomponenter har gått ner 30% det första halvåret i USA.
Försäljningen av *Mini* och *Micro*-system har också gått ner ca 20%.
In 1999, 270,000 stand-alone audio components were sold in the US. This year the figure is likely to be 20,000
The conclusion is that two-channel audio, like vacuum tube amplification and vinyl LP before it, will soon be a market for enthusiasts only.
Det kände vi väl på oss redan ,men bekräftelsen är ändå inte kul att läsa.
Hittade artikeln på en annan forumsida.
http://search.ft.com/search/article.html?id=031118001049&query=stereo&vsc_appId=totalSearch&state=Form
Peder 
|
Våga vara *openminded* |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 14:22:38
|
En j-t tråkig utveckling. Vem vill ha hela vardagsrummet fullt med högtalare? Flerkanal är säkert bra till film, vi är ju vana vid att höra ljud både framifrån och bakifrån på bio. Helikoptrar som flyger över oss och sånt. Men ska man ha flerkanalig musikåtergivning med samma kvalitet som tvåkanalig kostar det ju skjortan, och det är väl det som är meningen... Och så lurar man folk att köpa mediokra flerkanalsrecievrar och en massa högtalare och påstår att det är en ljudmässig utveckling jämfört med den hyfsade tvåkanalsstereo man kunnat köpa för samma pris. |
 |
|
TiGgR
Member

120 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 14:32:07
|
Håller med Mapem!! Själv blev man invigd av svågern vid 12 års ålder. Fick ärva hans Pioneer förstärkare och cd när han uppgraderade. Så var man i 2-kanalsträsket i 11 år tills man köpte första multikanals-systemet. Nu i somras så åkte allt vad multikanal heter ut igenom dörren!!
Nu är man tillbaka i himlen igen.. Ok, multikanal är skitkul när man kollar på film, men när man lyssnar på musik 98% av tiden då?? Nä ett 5000:- paket duger vid tv´n så filmerna blir lite roligare... Länge leve 2-kanalslyssning! Mvh. /TiGgR. |
Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör..... |
 |
|
10
Member

732 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 17:43:47
|
Faktum är att multikanal inte ens är roligt när man tittar på film. Okej, det kanske blir lite maffigare om man tittar på en fet actionfilm, men allting händer ju ändå framme på tv:n/duken/what ever, så det är inte precis så man tror sig vara på plats för att det låter lite från sidan. Eventuellt skulle det kunna vara idé för musik om man lyckas fånga akustiken i lokalen, men annars känns det mest krystat och patetiskt! |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 18:02:45
|
Dags att investera i en Revox och skaffa material att lyssna på själv...vem vet när sista "stereo" LP/Cd:n säljs?
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 18:04:54
|
Tråkig läsning! =( Men inte är det konstigt! vem köper en förstärkare när de kan få en reciever med 5 eller fler kanaler, digitala ingångar och radio eller vem köper en cd-spelare när man kan få DVD, DVD-A, SACD och CD i samma låda? Även om jag inte har gått över till hemmabio så är min signalkälla en universal spelare. |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 18:09:18
|
Men jag tror att om låt säga 10 år kommer multikanal också vara på utdöende.... Folk blir trötta på fem eller fler högtalare och så börjar det komma bättre och bättre multikanalssimuleringar...
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 19:51:38
|
Föga förvånande, hemmabio är häftigt, ljud från alla håll och flera skivor släpps även som DVD. Jag tror inte att multikanal kommer att försvinna, det blir en vana såsmåningom som TVn, datorn, telefonen osv. Det man kan hoppas på när multikanalyran lagt sig något är att folk börjar efterfråga bra ljud för vanligt lyssnande igen, men då genom dessa anläggningar som då måste möta högre krav på traditionell musikåtergivning dvs. tvåkanal. |
Bravo  |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 19:56:28
|
Bravo: Multikanal kommer inte att försvinna men intresset för att släpa in fem eller fler högtalare i vardagsrummet kommer garanterat minska! |
 |
|
peder47
Member

587 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 20:14:17
|
marbrink, där håller jag med dig.Tycker den vanliga två-kanalaren med CD-drive,Dac,Skivspelare,Nätdel till skivspelare,Försteg,Aktivt filter,Nätdel till aktivt filter,3st Slutsteg plus 2st Högtalare redan det tar för mkt plats.
Skulle aldrig drömma om att släpa in 3 eller fler högtalare till i rummet, plus allt då tillkommande kablage.
Men det är ju jag,verkligheten ser ju ut på annat vis enl Financial Times .
Peder  |
Våga vara *openminded* |
 |
|
Stereo Audio
Member

674 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 20:18:46
|
Det här med multikanal ur två (!) högtalare är ju också ganska häftigt, kanske inte så användbart i hifi ännu men väl i hembio. Läste i ett nummer av illustrerad vetenskap (dock förra årets nummer) om forskare som håller på att forska i hur hjärnan uppfattar ljud, och sedan med datorkraft låter högtalarna fejka fördröjningar mm, som gör att man upplever att ljudet kommer från andra håll än de igentligen gör. Används inte den här tekniken i bl.a. Sonys surround hörlurar (ett par dyra ena runt 15000 tror jag). Hörlurarna har väl inte två-tre högtalar-element i varje lur!? I tester av dem så var ju surround-ljudet hur som helst riktigt bra enligt testaren.
//Kalle |
Stereo Audio |
 |
|
marbrink
Member

2873 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 20:52:56
|
Peder47: För tillfället ser det ut på ett annat vis! =) Men en massa högtalare i ett rum känns inte modernt tycker jag...
Stereo Audio: Låter intressant! kommer nog utnyttjas även för hifi i framtiden. Pioneer o Boose har ju redan kommit ut med högtalare som ska simulera surround. Hembiorecievers har också simuleringsprogram för två högtalare! Jag är säker på att detta kommer bli större o större! |
 |
|
lasse78
Member

297 Posts |
Posted - 2003/11/20 : 21:18:51
|
Nåväl, inom rimlig framtid lyckas man nog mangla ut flerkanalsgrunkor som presterar bra med musik till bra pris. Där ligger marknaden så dit går även r & d-pengarna på bolagen. Hur länge det tar vet jag förstås inte. Exkluderar såklart den absoluta gräddan av musikåtergivning vars marknad är "lite begränsad". Hade jag fel igen så korrigera med fröjd... |
"Trots allt lyssnar jag på musik och inte på hifi, men..." |
 |
|
|
Topic  |
|