Author |
Topic  |
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 22:52:48
|
P.P tror att du har rätt avstånd. Har du ingen masonite så blir dämpningen sämre vid lägre frekvenser. Du räknar rätt. Masoinitens strömningsmotstånd gör att dämpningen vid högre frekvenser sköts av det profilerade skummet och vid lägre av en kombination av strömningsmotståndet och dämpningen bakom masoniten. 2.5cm är nog bra men en del av ekvationen är även storleken på hålen. 6mm eller vad de är är nog bra. P.P's förslag är fortfarande att T.A.Edison styvar upp masoniten...
|
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 23:18:15
|
Byt masonite och staga upp är P.P's recept!
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 23:25:24
|
skaffa heltäckningsmatta grabbar, det enda rätta, häng sedan upp mormors brodderier på väggen, inte mot väggen direkt, utan 6 cm ifrån väggen.
biff
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 23:34:07
|
quote: Originally posted by Niklas Nord
skaffa heltäckningsmatta grabbar, det enda rätta, häng sedan upp mormors brodderier på väggen, inte mot väggen direkt, utan 6 cm ifrån väggen.
Det är vettigt med lite gullfiber bakom...
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/09 : 23:34:19
|
NN,
sorry hatar heltäckningsmatta....
Broderier också. 
Tuff, tung och brutal väggdämpning är enda receptet för välljudet... Fast man måste få det rätt också.
Thomas
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 19:05:59
|
"En perforering där ytan hål är 1/4 av den fasta ytan torde om jag intuitivt tänker rätt, dämpa ner till 850/4 = ca 200 Hz."
Ööh, va?? Detta begriper jag inte, förklara gärna!
"Dock måste man ju dämpa större yta för att få större generell effekt. Hmmmm... vill inte dämpa hela väggen."
Detta begriper jag inte heller, förklara gärna!
Annars vad det gäller sådana här modulpaneler så måste man väl varva olika typer av moduler som täcker olika register, det är väl svårt att få en modultyp att täcka "alla" frekvenser?? Vad jag förstår så skall tex basmodulen ha 0,5% hålperforering (å då är den verkningslös mot höga frekvenser, reflektion), för att dämpa höga frekvenser måste det till 25% (eller mer) med hålperforering, men då försvinner lågbasabsorbtionen! Kör man med nåt mellanting (~5% perforering) dämpas ju bara mellanregistret, det verkar handla om att få till rätt mix av olika paneltyper!? Å många paneler behövs nog, det kostar att ligga på topp! :-)
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 22:13:06
|
quote: Originally posted by celef
"En perforering där ytan hål är 1/4 av den fasta ytan torde om jag intuitivt tänker rätt, dämpa ner till 850/4 = ca 200 Hz."
Ööh, va?? Detta begriper jag inte, förklara gärna!
"Dock måste man ju dämpa större yta för att få större generell effekt. Hmmmm... vill inte dämpa hela väggen."
Detta begriper jag inte heller, förklara gärna!
Jag tänker så här: En panel med enbart gullfiber har maximalt luftflöde då det inte finns något som stoppar luften in och ut. Dock blir då dämpningen endast beroende av tjockleken på gullfibern. 10 cm dämpar ner till ca 800 Hz eller nåt, därunder faller det av snabbt. Om det placeras en hålad masonit framför så minskas luftflödet in och ut. Därför kommer dämpningen att minska i effektivitet över 800 Hz. Det det är fortfarande samma luftmassa och dämpmaterial innanför vilket gör att lägre frekvenser kan gå en "längre väg" än 10 cm, innan det släpps ut igen (eftersom det finns en blockerande yta). Därför kommer dämpningen gå lägre ner i frekvens. Därav blir en dämppanel med hålad masonit bredbandig, och den bestäms av ratiot hål:ickehålad yta. Resultatet blir att dämpningen blir bredbandig, på bekostnad av effektivitet. Därav att man måste täcka en stor yta för att få effektivitet.
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/10 : 23:07:50
|
Hmm, ja det kanske är så det fungerar, eller så är det en resonant krets som är avstämnd till en viss frekvens (Helmholtz) och som jobbar på ett annat vis?
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 12:59:55
|
Jag tror det fungerar som en "utjämnare" för dämpningen. Jag ska prova med att lägga in några cm till gullfiber så att gullfibern alltid har ett litet tryck på masonitskivan, och dämpar masonitens vibration. Enligt PPs ena förslag.
Som det är nu kommer masoniten inte riktigt i kontakt med gullfibern.
Sen ska jag modda håldimensionen....genom att borra upp varenda hål till 6 mm istället för 4 mm. Då närmar sig hål:ickehål area till ca 1:8, vilket borde vara bättre. Ett jobb att syssla med på kvällarna...  Vill/orkar inte köpa nytt just nu förrän jag fått kläm på det hela.
T
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 13:17:33
|
Jag tror att antingen fungerar den hålade masoniten med dess dämpade volym innanför som dämpad helmholz-resonator och/eller ger det en ökning av strömningsmotståndet varför den dämpar lägre ner i frekvens, (-ljudvågorna "hinner" inte igenom lika fort genom hålen). Dock innebär den hårda ytan ökad reflektion vid högre frekvenser och man måste hänga en yttre absorbent som tar hand om dessa.
Så tror jag
markih |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 17:42:25
|
"Jag tror att antingen fungerar den hålade masoniten med dess dämpade volym innanför som dämpad helmholz-resonator och/eller ger det en ökning av strömningsmotståndet varför den dämpar lägre ner i frekvens"
Jag tror att det är både och, kaviteten + hålmasoniten bilder en Helmholtz, glasullen sänker Q-värdet på Helmholtzen (mer glasull, lägre dämpförmåga men ett större täckområde) - men det är bara vad jag tror!! För skojs skull, hur stor är luftvolym bakom masoniten samt hur många hål + diameter samt tjocklek på masoniten??
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:04:26
|
P.P misstänker att du (C) har rätt med det extra tillägget att masoniten säkert fungerar som en massabsorbent också (åtminstone lite...).
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 18:44:47
|
Tack PP, då har jag lärt mig lite iaf (tyvärr så är jag lika intelligent som ett gasmoln!), men "massabsorbent", va e det?
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 19:03:26
|
Om det nu vore en Helmholtz resonator, borde inte det då finnas en specific frekvens då den dämpar?
I BBCs mätningar ser det inte ut så....jämn och fin dämpning från ca 100 Hz upp till 10,000 Hz.
Thomas
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/11 : 19:04:25
|
Vem vet. Det kanske kan finnas intelligenta gasmoln och dessutom så får man skilja på bildning och intelligens. Att vara okunnig är inte ointelligent. Att kunna bearbeta de kunskaper man har på ett bra sätt är intelligent och det verkar C kunna!
En massabsorbent är en resonant absorbent (precis som en helmholtz) där fjädringen utgörs av en luftmassa (precis som en helmholtz) men där massan utgörs av en skiva av något slag - exempelvis en gipsskiva. Många hus med väggar av skivmaterial brukar ha betydande absorbtion i vissa frekvensband (vanligtvis runt 100Hz nånting)
|
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 17:40:10
|
TA: De mätningar jag har på BBC-modulerna (4st) visar klart att "basmodulen" har en "centerfrekvens" (ca 100Hz), detta för moduler i storleken 2 x 3 ft, 7" luftspalt och 1" glasull (tyvärr är specifikationerna på glasullen något otydliga, på ett ställe nämns 3lb/cu ft å på ett annat 9-10lb/cu ft ??), absorbtionskoeff. anges till ~0,7. Jag tycker att modulen är för liten för att vara en "ren" friktionsabsorbent för att dämpa 100Hz, därför antar jag att modulen är lite Helmholtz.
PP: OK, då förstår jag vad som menas, tack!
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/12 : 21:37:17
|
Celef,
kika på denna
http://www.bbc.co.uk/rd/pubs/reports/1995_07.html
Har du möjligtvis kikar på BBC artikeln från 1971?
Thomas
 |
|
Leon
Member

228 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 11:57:45
|
hej! Har nu lite snabbt åkt till brädgården köpt brädor, glasull, perforerad masonit Aku skivor 5cm etc. Men fan vad fula Aku matrialet är!Kommunal grå/svart har fått en ny innebörd Tycker jag. Men jag har ett par mycket tunna gula ylle filtar liggande, typ 3mm tjocka. Mycket snyggare , hur funkar det rent aukustiskt? Prova är lite svårt för dom är helt nya och måste (förstöras om de skall användas.
MVH/leon |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 12:48:40
|
Tja, jo de svarta äggkartongerna är väl inte det vackraste. Jag ska iofs se hur det blir om man bryter av genom att ställa gröna växter, småbladiga, framför.
Annars misstänker jag att om man vill täcka AKU skivorna bör man nog göra det med något tunt tyg, typ högtalartyg.
T
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 19:34:58
|
TA: Tackar för länken, tyvärr säger rapporten mig inte så mkt, jag fann "figurerna" ngt svårtolkade (jo, jag fattar lite trögt!) jag förtår helt enkelt inte hur panelerna är uppbyggda (I, C, H-studs?), sedan hittade jag inga specifikationer för glas- och mineral- (sten?) ullen?
Annars vad det gäller användning av perforerade "skivor" i akustiska sammanhang, man kan dela in dessa i 3 kategorier:
"1. As a Facing for Something Else Here the perforated metal is used as a protective or decorative covering for some special acoustical material; that material may be designed either to absorb sound or to reflect or scatter sound in a special way. It is this special material that does the actual acoustical work, so the purpose of the perforated metal in such applications is to "disappear" acoustically: that is, it must be so transparent that the sound waves can pass right through it to encounter the acoustical treatment that lies behind. Design goal in this case is to choose the perforated metal for greatest sound transparency, for sounds of all frequencies.
2. In Tuned Resonant Sound Absorbers Sometimes, however, we may wish to absorb sound very selectively, only in a certain band of frequencies but not at frequencies lying above and below that band. For this purpose we design a so-called Resonant Sound Absorber. Here, the perforated metal, instead of disappearing, takes an active part in tuning the absorber, that is, in determining which frequencies of sound are absorbed.
3. As Airflow Diffusers In the acoustical treatment of certain specialized aerodynamic test facilities, such as wind tunnels, perforated metals are often used to break up the turbulence in airflows. This last application is both highly specialized and highly technical. Moreover, it does not represent a significant portion of the market; therefore, the rest of this book will be concerned entirely with the first two applications."
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 23:09:34
|
Då torde akustikpanelerna falla i kategori 1.
Om man vill får man väl försöka hitta resten av referenserna i BBC artikeln. Ibland måste man leta i referenserna för att hitta de specifika värdena. Tyvärr har jag inte dessa, men nån kanske finns på deras hemsida.
Men du håller väl med om att absorptionen är jämn och bredbandig med perforerad skiva?
Alltså absorbenterna ser ju i princip ut som en kavitet med glassull och med en frontsida med perforerad rostfri skiva. Skillnaden är ju bara att de använder (i princip) antingen perforerad eller icke-perforerad skiva, och något annorlunda tjocklek (70 eller 150 mm), samt glas eller mineralull.
T
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 11:40:35
|
Visst håller jag med att absorbtionen är bredbandig, men om de skulle vara effektiv ner till basområdet som friktionsabsorbent är nog mera tveksamt. Anledningen till basabsorbtion i fig. 5 verkar mer bero på att perfoskivan "övergår" från akustiskt transparant till membranabsorbent (med glasullen) å därför peakar verkningsgraden vid låga Hz (jämför fig. 5 och 6). Och är det inte märkligt att basabsorbtionen är så låg för perfoskiva + tunn glasull (fig. 3) när den operfoskivan + tunn glasull (fig. 4) har en betydande basabsorbtion? Basabsorbtionen för tjock glasull o perfoskiva verkar mer vara "ren tur" än ett designmål!? Vad det gäller friktionsabsorbenter så är ju de verksamma vid vågländer där tjockleken på absorbtionsmaterialet överstiger 1/8-1/4 av våglängden.
Det är vad jag tror. :-)
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 12:49:48
|
quote: Basabsorbtionen för tjock glasull o perfoskiva verkar mer vara "ren tur" än ett designmål!?
 Han som hittat på det här receptet verkar (om man träffar honom) vara väldigt målinriktad, men visst kan det vara tur.....
Han bygger bla studios förövrigt, så han har väl provat endel får man anta.
edeit: fast du menar kanske troligen "urkonstuktionen" dvs den som först kom på att prova hålad massonit och isolering.
//Magnus |
Edited by - mag on 2002/09/14 12:52:19 |
 |
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 12:57:07
|
Nej, jag menar uteslutande BBC-modulen i länken ovan.
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 15:23:41
|
Som jag trodde då , efter jag funderat ett ögonblick.
//Magnus |
 |
|
Topic  |
|