HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ett nytt sätt för avstörning av transformatorer?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/08 :  18:32:21  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nu ska jag lägga mig i det här med transformatorer också

Nu när intrycken efter mässor i Göteborg börjar sammanställas så kan jag säga att det jag funderar mest på är en sak som jag såg på VA-mässan på torsdagen. (Jag åkte med ett par kompisar till Göteborg, varav den ene är hälsovårdsinspektör i Ludvika Kommun och han skulle besöka VA-mässan också.)

På denna mässa såg jag en sak demonstreras som mycket väl kan ha betydelse för avstörning av transformatorer i hifi-apparater också. Det var ett avknoppningsföretag från Chalmers vilket utvecklat metoder för att få bort krypströmmar och magnetfält i hyreshus och kontorslokaler som hade ett exempel på hur man avskärmar jättelika transformatorers magnetfält. De visade hur man enkelt kan minska magnetfältet runt en transformator genom att över transformatorn sätta en huv gjord av aluminium. De byggde inte in hela transformatorn utan den täcktes bara en bit neråt på sidorna. På en "liten" transformator blev skillnaden mellan att ha en huv i aluminium och utan, en sänkning av fältet med 58%. Med en likadan huv i rostfri plåt blev sänkningen 0%. Orsaken är att fältet induceras och avböjs i aluminiumen enligt samma princip som en aluminiumskiva drivs runt av magnetfältet i en elmätare.

När jag såg detta kom jag och tänka på diskussionen som Flint hade om störningarna som nätdelen skickar ut, som troligtvis tas upp av andra komponenter i förstärkaren och påverkar återgivningen.

Vad tror ni om detta "tweak"? Jag ska i alla fall försöka att tillverka en "hatt" till trafon i mitt slutsteg.

Mvh. Per Målare

Edited by - malare on 2002/09/08 18:34:56

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/08 :  18:50:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Om jag förstår din beskrivning så skulle jag alltså kunna trä ett alluminiumrör över ringkårnorna (diam 17cm) utan att täcka fastsättningen, med gott resultat.

Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2002/09/08 :  18:53:20  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
malare: Har du ett namn på företaget i fråga?

//Henrik
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/08 :  19:05:08  Show Profile Send Flint a Private Message
Målare

Jag lyfter på på aluminiumhatten och välkomnar din iaktagelse. Kanske vi får igång en bra diskussion om stördämpning nu. En sån skulle jag gilla.

Jag förmodar att du har läst mitt inlägg om motkoppling där jag försöker bevisa att vissa högfrekventa områden internt i stärkaren förstärks med kanske 100000ggr.

Nästa steg är att föra ihop dom här idéerna och påstå att den störning som läcker från trafon kanske också förstärks med samma siffra inuti en förstärkares motk.slinga eftersom dom kan ligga i samma höga frekvensoråde men att det inte syns på utgången vilket gör att vi inte misstänker något. Mycket talar för att så är fallet.
Tanken svindlar lite.

Edited by - Flint on 2002/09/08 20:16:46
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/08 :  19:14:28  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Om jag förstår din beskrivning så skulle jag alltså kunna trä ett alluminiumrör över ringkårnorna (diam 17cm) utan att täcka fastsättningen, med gott resultat.

Man får väl prova om det räcker, men deras sätt att göra det på var att sätta på ett lock och låta det gå ner på sidorna, kanske det räcker med hälften. Jag inbillar mig att det gör att det magnetfält som blir kvar blir riktat nedåt istället. Som jag förstår funktionen så är det inte bra om man gör en hel burk men jag kan ha fel i om hur det fungerar. Man borde kanske ha en mätare för att kunna göra ett optimalt lock. De sålde en kombinerad mätare för elektriska och magnetiska fält för "bara" 9900:- + moms

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/08 :  19:15:51  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by H

malare: Har du ett namn på företaget i fråga?
//Henrik

Jag tog ingen broschyr men min kompis gjorde det så jag kan fråga honom.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/08 :  19:17:02  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

Målare

Jag lyfter på på aluminiumhatten och välkomnar din iaktagelse. Kanske vi får igång en bra diskussion om stördämpning nu. En sån skulle jag gilla.

Jag förmodar att du har läst mitt inlägg om motkoppling där jag försöker bevisa att vissa högfrekventa områden internt i stärkaren förstärks med kanske 100000ggr.

Nästa steg är att föra ihop dom här idéerna och påstå att den störning som vi syfter till som läcker in kanske förstärks med samma siffra inuti en förstärkares motk.slinga men att det inte syns på utgången vilket gör att vi inte misstänker något. Mycket talar för att så är fallet.
Tanken svindlar lite.

Jo, jag har läst dina inlägg och jag inbillar mig att du är den som kan göra något av det

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/08 :  19:18:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Det var billigt, jag tror att jag tar två på en gång.
Skall den här kåpan anslutas till något

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/08 :  19:20:50  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg
Skall den här kåpan anslutas till något

Svar: Nej

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/09/08 :  19:37:03  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
suverän information.
måste genast testa

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/08 :  22:57:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

Intressant!!

En Alu-"kropp" till T:n ser ju dessutom exklusivt ut så detta är redan avbockat på
A´s Ampbygge-komihåglista för när de STOOORA Klass A stärkarna väl byggs( LCAudio
maskinparken måste ju bytas ut förr( eller senare, ed ;))

Mvh A.
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/09 :  11:04:17  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nu har jag fått fram företaget som demonstrerade.

EnviroMentor AB, Krokslätts Fabriker 30, 431 37 Mölndal.
Tel 031 703 05 30
Fax 031 703 44 33
www.enviromentor.se
e-post: sales@enviromentor.se

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:08:22  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Nu har jag provat, och det blir en märkbar skillnad.

Burken som jag har gjort täcker nästan hela transformatorn, så långt ner att bara sladdarna kommer ut under kanten.

Jag var och hämtade den hos en firma som kan svetsa aluminium idag på eftermiddagen och har nu suttit och lyssnat ett tag, med burk och utan. Jag säger bara det, jag tar inte bort den igen.

Jag trodde att jag hade ett system som hade en ren och "mjuk" diskant men det hade jag tydligen inte. Åtminstone inte om man jämför före och efter. Dessutom blev basen fylligare och "fokus" blev mera exakt.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:13:23  Show Profile Send P.P a Private Message
Kul M!
P.P köpte trafosar två st på 160VA resp 800Va i förra veckan och där stod det att man inte fick kortsluta ovansidan med undersidan via skruven som gick genom toroidens mittpunkt. P.P har inte testat så det kan kanske stämma men det du föreslår är just att man bara ska täcka en del av trafon eller?

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:17:27  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

Kul M!
P.P köpte trafosar två st på 160VA resp 800Va i förra veckan och där stod det att man inte fick kortsluta ovansidan med undersidan via skruven som gick genom toroidens mittpunkt. P.P har inte testat så det kan kanske stämma men det du föreslår är just att man bara ska täcka en del av trafon eller?

Just det, det är bara ett lock med sidor som går ned runt trafon. Ej ända ner till botten.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:30:10  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

Kul M!

det går bra att bygga en låda runt hela trafon bara den inte har kontakt med mittskruven (hos en toroid) i bägge ändarna. Ifall den har kontakt i bägge ändarna bildar ju mittskruven + lådkanter ett kortslutet varv på trafon och då kan det bli lite varmt.. (Mittskruven kan faktiskt börja glöda.. har testat..)

Edited by - norman on 2002/09/20 21:46:27
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/20 :  21:35:10  Show Profile Send P.P a Private Message
N:
Det låter som användbar info! P.P ska inte testa kortslutningsmetoden!

Go to Top of Page

tkiuru
Member

112 Posts

Posted - 2002/09/20 :  22:32:13  Show Profile Send tkiuru a Private Message
En liten fundering sm direkt dyker upp i skallen på mig är om trafons prestanda minskar, då magnetfältet ändras?
Eller har inte det någon betydelse montro?

Kan det vara så att myntet saknar en baksida i detta samanhang?

(Kanske en rent utav dum fråga från en nybörjare?)

Mvh Tobias

Edited by - tkiuru on 2002/09/20 22:35:21
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/20 :  22:44:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Jag har redan en trafokåpa i mina Quad II:or, kan jag tweaka på något sätt? Jorda dom i elementet?

Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/20 :  23:12:48  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by tkiuru

En liten fundering sm direkt dyker upp i skallen på mig är om trafons prestanda minskar, då magnetfältet ändras?
Eller har inte det någon betydelse montro?

Kan det vara så att myntet saknar en baksida i detta samanhang?

(Kanske en rent utav dum fråga från en nybörjare?)

Mvh Tobias

Prestandan kommer inte att ändras märkbart då i princip allt magnetfält som ger upphov till spänningen leds i transformatorns kärna.
Go to Top of Page

wallraff
Member

1077 Posts

Posted - 2002/09/21 :  00:29:57  Show Profile Send wallraff a Private Message
Lite förtydlingar bara:

Är det så att huven skall "träs på", alltså ha full kontakt med trafon?
Vad händer om man har ett litet luftrum runt, så att t.ex inte mittskruven kontaktas? Då borde man ju kunna ha "ben" till botten på lådan som hela huven står på?!

Tänker gör jag, fast det kanske inte är så rätt?
(borde ägna mig åt konstruktionsmaterialplugg, deltenta på måndag )

//Wallmuff

Överdimensionera, då håller det...
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/21 :  09:36:45  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Zombie:
quote:

Jag har redan en trafokåpa i mina Quad II:or, kan jag tweaka på något sätt? Jorda dom i elementet?

Kolla om den är av aluminium. Den ska inte anslutas någonstans.

wallraff:
quote:

Är det så att huven skall "träs på", alltså ha full kontakt med trafon?
Vad händer om man har ett litet luftrum runt, så att t.ex inte mittskruven kontaktas? Då borde man ju kunna ha "ben" till botten på lådan som hela huven står på?!

Det är klart att man borde kunna ha ben på "burken". Jag har gjort burken så tight så att den precis går att trä på, men det beror på att det finns inte plats för en större burk i mitt slutsteg. Det är en hel del sladdar som går alldeles intill trafon som jag har milt föst åt sidan. Jag har lagt en gummipackning ovanpå trafon för att burken inte ska få kontakt med mittskruven.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2002/09/21 :  09:56:15  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur blir det med värme för transformatorn när man täcker den med en burk?
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/21 :  10:13:22  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
quote:
Originally posted by Lash

Hur blir det med värme för transformatorn när man täcker den med en burk?

Aluminium är en god värmeledare.

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000