Olika typer av plast ie polypropylen och polyester. De har olika egenskaper och Polypropylen är typiskt de med bättre prestanda dock är de inte alltid bäst i hifi applikationer.
Här är en bra artikel: http://www.capacitors.com/pickcap/pickcap.htm#performance En av slutsatserna författaren drar är att polyester är den sämsta typen av filmkondensator och polypropylen är en av de bästa i audiosammanhang. Exprementerande DIY-folk brukar komma fram till samma sak.
"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Förvånar mig inte att någon kommit fram till motsatsen. Hi-Fi är ju subjektivt. Vad är "färgande" förresten? Varje gång jag ser ordet så säger det mig ingenting. Är det f/e tester du refererar till? Alla jag hört/läst om, som jämfört (åtminstone något tiotal) har föredragit polypropylen. Mätmässigt så påverkar polyester signalen mer än polypropylen eftersom polyester är ett sämre dielektrika med större förluster och mer ickelinjära egenskaper. Men som alltid så är det bästa om man tar sig tid till egna lyssningsjämförelser och kommer fram till vad man föredrar.
"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Skull bara nämna att PP* är mer benägen till mikrofoni än polyester så inne i en högtalare kan mätfördelarna försvinna ut ur porten*****
*D v s inte P.P**** utan den där sliskiga varianten** **Om man tänker på högtalarmembran och frågar A*** ***Audiomaniker ****Undertecknad *****basreflexporten****** ******Som finns på vissa högtalare
Min erfarenhet är att riktigt puristiska audiofil anläggningar lyfter bäst fram potentialen mha metall folie polypropylen kondingar. Mer mainstream hifi vinner inte på polyprop det räcker med polyester, tom är det lagom mossigt men bra mycket bättre än de normala elytar som dominerar o söndrar musik upplevelsen.