Tja någon byggsats som jag byggde för några år sedan...ingen aning om värden och så. Byggda via en fritidsgård. Tvåvägs portad låda. Mins att det var någon nisse som räknade ut dem på en dator.
Tänkte säga som så att dipol kopplar mindre till rummet eftersom den strålar bara åt två håll. Man får mindre stående vågor och skräp på så vis, och mer distinkt bas.
När det gäller storleken på rummet: Jag har hört JMLab Utopia i ett rum på cirka 20 kvadrat och det lät riktigt, riktigt bra, basen funkade förvånansvärt bra. Då var högtalarna placerade diagonalt, ett bra knep. (I det fallet kanske basen var att betrakta som tryckvåg... Nästan så man ramlade ur stolen, det var ganska roligt.)
Att skala ner Linkwitzbasen tror jag inte är bra. Jag kör två tolvor per sida i ett rum som är 30-35 kvadrat och jag överväger att dubbla det. Stor membranyta är bra för då blir membranrörelserna mindre för samma mängd flyttad luft = lägre distorsion.
Nu blir jag bara mer sugen på att ordna det här . Är fotfarande osäker på drivsteg...någon sa till mig at Zachry är bra och de fins ju på hifikit.se. Vad tror ni?