Author |
Topic  |
Totem
Member

223 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 18:50:27
|
Varken skäms eller är missnöjd. Har haft grejer som kostat fem gånger mer pengar än de jag har nu. Var inte ett dugg mer nöjd då. Det jag har nu kostar ca 15000 kronor; blandat beg & nytt. Har äntligen funnit mitt ideal! |
Totem Mite T högtalare Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023 Rega Brio 3 Pioneer CD-spelare s507 |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 20:21:36
|
" Skäms ni för era anläggningar?" Ja det e klart att jag skäms eftersom jag inte har någon Levinson, Primar, Totem eller änns någon annan high end pryl. Jag har bara vanligt junk som inte änns Myrorna vill ha i sin försäljning. Men jag är glad för att jag har en Ortofon C pickup. Det är bara kul och vara med på forumet, nära alla storfräsare, och känna doften.
gcs |
 |
|
mapem
Member

611 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 21:25:54
|
Hembyggda "carlsson"-högtalare stående i hörnen, cd och förstärkare med sektvarning, kassettdäck från 70-talet, allt hopkopplat med struntkablar - visst är det pinsamt |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 21:48:40
|
Hifi High-End rakvatten, kan det vara något "gcs"?  |
Bravo  |
 |
|
Pac
200.000-klubben

22008 Posts |
Posted - 2003/12/26 : 23:57:48
|
Skämmas??? Nej, det skall man inte göra!
Många kloka ord i tråden hitintills och när man har HiFi som hobby så har man ju anläggningen för sitt eget välbefinnande och inte för att följa någon besserwisser(som någon skrev ovan), känd/okänd "förstå sig på-are" eller andra trender om det inte är just det som ger det välbefinnandet man söker.
Så länge som man får glädje av sin anläggning skall man inte bry sig om vad andra tycker. Låt dina egna öron bestämma hur du tycker att det låter och välj efter eget tycke och smak. |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
CC
Member

3981 Posts |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 00:42:09
|
Bravo, har du provar ECO3 
Skämmas för anläggningen?? Det finns isåfall mycket man skulle skämmas för. Jag äger ingen bil. Kör en Kango dieselskåpbil som jag har som tjänstebil. Frugan har en bättre tjänstebil. Jag har ingen båt, men funderar på att skaffa en liten en som man komma ut emellan öarna och fiska lite. Min chef har en Storebro 43fotare. Hans dinge är lika stor som den båt jag tänker skaffa. Ska jag skämmas då? Jag bor på 78 m2 i en om och tillbyggd sommarstuga. Jag har en granne som har ett hus på 300 m2 och en annan som har ett hus på 420 m2. Skulle jag skämmas för detta? Dumheter, men vissa tycker kanske att jag skulle skämmas för min anläggning som kostar alldeles för mycket enligt dom. Nej, jag skäms inte för något av detta och det skall ingen annan göra heller. Vi har alla olika förutsättningar och intresse av vad vi prioriterar och jag har gjort mitt val. Men en förutsättning har naturligtvis varit att frugan gillar det också. Annars hade det inte fungerat. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2003/12/27 00:43:09 |
 |
|
Matrixen
Member

807 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 00:56:18
|
skämmas eller vara stolt? Jag har köpt alla mina grejer, så det ät lite svårt att ta äran för eventuellt välljud. Jag hade helt klart varit lite stolt om jag byggt Bernts OTL eller någon av alla fina DIY högtalare man läst om. Jag har inte skämts för billiga hifiprylar som jag ägt. Kanske att man skulle skämmas för de pengar man lagt, med tanke på hur mycket julklappar det skulle räckt till för en ensamstående förälder, å andra sidam har jag likt Jorma valt bort bil samt bor kompakt. Den terapeftiska inverkan som musiklyssnigen med dessa "leksaker" ger mig, är värt varje krona samt ger energi att jobba ihop nya... |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 00:57:56
|
Instämmer med Jormas inlägg, vi gör olika val. Dessutom tycks detta vara en käpphäst hos hififolk att antingen är anläggningen för billig, eller så är den för dyr enligt gängse normer. I det förra fallet, alla har den anläggning man anser sig ha råd med för tillfället, det kan skifta under livet. Det viktigaste är ju om vi själva är nöjda med ljudet eller inte. I det andra fallet tycks det vara OK att lägga ut hur mycket pengar på vad som helst, dock icke hifi. Obegripligt. |
Bravo  |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 00:59:21
|
Se där Jorma, ett nytt användningsområde för ECO3, kan vara något för reklamen: Kan även användas som parfym i rätt sällskap! |
Bravo  |
 |
|
mangew
Semesterfirare

2297 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 00:59:27
|
Jag skäms inte alls har utan tvekan värsta grejerna i min bekantskapskrets, men skulle utan att blinka byta bort min anläggning mot flera av de som finns bland detta forums medlemmar.
Visst skulle man kunnat ha mkt finare anläggning men tyvärr har jag flera(dyra) hobby´s så utrymmet och resurserna måste fördelas jämnt. |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 01:20:31
|
Visst är gräset alltid grönare på andra sidan, även för folk som Jorma och Timbre. Mkt är en prioriteringsfråga, där man (ofta) inte är ensam om att bestämma.
Hmm.. Jag får väl ta och fixa lite bilder på grekerna och skapa mig en egen tråd... |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Jorma
Member

3316 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 01:30:12
|
Bravo, det luktar inte gott om ECO3. Men du blir garanterat av med all statisk elektrisitet i ansiktet. Och sångrösten kanske blir bättre |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 01:39:09
|
Bravo: Hi-Fi High end rakvatten känner jag inte till, men jag är intresserad av någon high end rakhyvel som fungerar utan laser. Jag tycker att det är tråkigt att behöva raka mig så ofta. Om man skulle göra något så att man inte alls behöver raka sig, ja då får man väl skämmas både för det och sin anläggning.
gcs |
Edited by - gcs on 2003/12/27 01:40:18 |
 |
|
sampix
100.000-klubben

1808 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 01:41:37
|
Då återstår alltså bara frågan; Vilket var den egentliga anledningen till att min flickvän gav mig en flaska ECO3 i julklapp...? |
kabelskitsnackare
|
 |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 01:49:43
|
Hon kanske är mån om din sångröst? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
 |
|
poman
Member

902 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 01:50:48
|
Ett huvudbry och många funderingar äh fråga henne vetja sampix!  |
|
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 03:00:23
|
Vem har sagt att det skall dofta gott om hifiparfymen. Det var väl en känsla av en lyxigare anläggning vi ville ha, lite hififlärd? |
Bravo  |
 |
|
RatInACage
Starting Member
28 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 03:37:52
|
Orkar inte läsa vad ni skriver förutom "Topic Line". Men jag struntar stenhårt i vad andra tycker om mitt system. Bara jag är nöjd så vem f--n är det som ska lyssna. Sitter rätt nöjd just nu; Klipsch; Krell; Musical Fidelity samt en massa annan skit, kablar och sånt, ni vet!!
Simma Lugnt. parre |
 |
|
Ampalang
fd. drbob

1136 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 03:45:04
|
Vill bara flika in att allt handlar om prioriteringar här i livet. Somliga i min bekantskapskrets lägger sina pengar på möbler (skinnsoffor o dyligt) andra lägger sina pengar på bilar (typ en Cheva 58 hållt på i sju år köper allt orginal) det de inte tänker på är att i slutända har alla lagt samma pengar på vad det än nu är de har som hobby. och då spelar det ingen roll om man köpt grejjer för 100 kr eller 100 000 .
Vi är alla lika inför Gud
PS Det kan hända att inför detta inlägg att jag druckit nån Wiskey för mycket men jag hoppas att det inte gör något DS |
 |
|
Calle H
Member

147 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 10:39:23
|
Vad ä priset och märket i jämförelse med upplevelsen av musik?
Ståendes på ett varmt fält med en öl i näven i publiken till ett favoritband är något man inte kan ha hemma hur man än gör. Vissa saker kan man köpa hem för pengar, men andra inte.
Skulle värdesätta min stereo till runt 15 lakan, vilket kanske skulle räcka till kablarna hos vissa medlemmar här, men jag värdesätter upplevelsen, inte Skyltar, märken eller oscilloskop-kurvor. Musik ska kännas inte läsas om.
/Tack för mig. |
Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
|
 |
|
Nikita
Starting Member
29 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 12:15:03
|
Jag tror inte att särskilt många i allvarlighetens namn "skäms" för sin anläggning - genom att publicera bilder/specifikationer på den under "Medlemmars system" har man ju visat att man är stolt snarare! Jag tror snarare att folk är lite blyga, särskilt om priset på anläggningen är några nollor kortare än medelanläggningen.
De som jag verkligen tror skäms för sin anläggning är bråkstakarna som hela tiden måste övertyga alla om hur jäkla bra märket X eller Y är. Det tror jag beror på osäkerhet och att man försöker övertyga sig själv snarare än andra. Sånt slipper man gärna! |
 |
|
Tony S
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 13:03:44
|
Jag blir inte riktigt klok på vad som är en billig respektive dyr anläggning. När jag 1980 köpte min första förstärkare, en NAD 3020 A för en dryg tusenlapp vill jag minnas, tyckte jag den var svindyr. Nad:en följde mig i nästan 15 år och det har jag aldrig skämts över, trots att den i mina polares ögon betraktades som hopplöst 'out of date' (förmodligen bl.a. för att den var så billig). Idag kan jag seriöst fundera över en signalkabel för 20 gånger de pengarna. Jag skäms inte för det heller. Det är när vi jämför oss med varandra som det blir intressant, det är då vi får något att diskutera och förhoppningsvis lära oss av. Det förefaller som om det Lutherska arvet sitter djupt i oss...
ps Nad:en drev ett par Jamo 270 och förvaltade signalen från en kombinerad vinyl, tuner och kassetbandspelare av märket Luxor. Det lät grymt bra. Då. |
Tofflan |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 13:29:41
|
Skäms? Näe, varför? Har ju Quad... God fortsättning
|
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
gcs
Member

5273 Posts |
Posted - 2003/12/27 : 17:00:23
|
Allvarligt talat så skulle jag skämmas över min anläggning om jag betalat en hiskeligt massa pengar för den. Konsten är att få en jättebra anläggning för så lite pengar som möjligt. För övrigt tycker jag att min anläggning är "min" och inte köpt för att kunna imponera på någon annan än möjligen på mig själv. Jag bjuder aldrig hem folk för att kolla vad jag har, utan för att vi ska prata och lyssna på varandras musik. Thats it!
gcs |
 |
|
Topic  |
|