HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skäms ni för era anläggningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2003/12/26 :  18:50:27  Show Profile Send Totem a Private Message
Varken skäms eller är missnöjd. Har haft grejer som kostat fem gånger mer pengar än de jag har nu. Var inte ett dugg mer nöjd då. Det jag har nu kostar ca 15000 kronor; blandat beg & nytt. Har äntligen funnit mitt ideal!

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/26 :  20:21:36  Show Profile Send gcs a Private Message
" Skäms ni för era anläggningar?" Ja det e klart att jag skäms eftersom jag inte har någon Levinson, Primar, Totem eller änns någon annan high end pryl. Jag har bara vanligt junk som inte änns Myrorna vill ha i sin försäljning. Men jag är glad för att jag har en Ortofon C pickup.Det är bara kul och vara med på forumet, nära alla storfräsare, och känna doften.

gcs
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2003/12/26 :  21:25:54  Show Profile Send mapem a Private Message
Hembyggda "carlsson"-högtalare stående i hörnen, cd och förstärkare med sektvarning, kassettdäck från 70-talet, allt hopkopplat med struntkablar - visst är det pinsamt
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/26 :  21:48:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hifi High-End rakvatten, kan det vara något "gcs"?

Bravo
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22008 Posts

Posted - 2003/12/26 :  23:57:48  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Skämmas??? Nej, det skall man inte göra!

Många kloka ord i tråden hitintills och när man har HiFi som hobby så har man ju anläggningen för sitt eget välbefinnande och inte för att följa någon besserwisser(som någon skrev ovan), känd/okänd "förstå sig på-are" eller andra trender om det inte är just det som ger det välbefinnandet man söker.

Så länge som man får glädje av sin anläggning skall man inte bry sig om vad andra tycker. Låt dina egna öron bestämma hur du tycker att det låter och välj efter eget tycke och smak.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/12/27 :  00:25:24  Show Profile Send CC a Private Message
Skäms? Jag? Knappast!
Fast... Ett snyggare lyssningsrum skulle inte skadat Men det kommer det mä Rom byggdes inte på en da va?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/27 :  00:42:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Bravo, har du provar ECO3

Skämmas för anläggningen??
Det finns isåfall mycket man skulle skämmas för.
Jag äger ingen bil. Kör en Kango dieselskåpbil som jag har som tjänstebil. Frugan har en bättre tjänstebil.
Jag har ingen båt, men funderar på att skaffa en liten en som man komma ut emellan öarna och fiska lite. Min chef har en Storebro 43fotare. Hans dinge är lika stor som den båt jag tänker skaffa.
Ska jag skämmas då?
Jag bor på 78 m2 i en om och tillbyggd sommarstuga.
Jag har en granne som har ett hus på 300 m2 och en annan som har ett hus på 420 m2.
Skulle jag skämmas för detta?
Dumheter, men vissa tycker kanske att jag skulle skämmas för min anläggning som kostar alldeles för mycket enligt dom.
Nej, jag skäms inte för något av detta och det skall ingen annan göra heller. Vi har alla olika förutsättningar och intresse av vad vi prioriterar och jag har gjort mitt val. Men en förutsättning har naturligtvis varit att frugan gillar det också.
Annars hade det inte fungerat.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2003/12/27 00:43:09
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/12/27 :  00:56:18  Show Profile Send Matrixen a Private Message
skämmas eller vara stolt? Jag har köpt alla mina grejer, så det ät lite svårt att ta äran för eventuellt välljud. Jag hade helt klart varit lite stolt om jag byggt Bernts OTL eller någon av alla fina DIY högtalare man läst om.
Jag har inte skämts för billiga hifiprylar som jag ägt. Kanske att man skulle skämmas för de pengar man lagt, med tanke på hur mycket julklappar det skulle räckt till för en ensamstående förälder, å andra sidam har jag likt Jorma valt bort bil samt bor kompakt. Den terapeftiska inverkan som musiklyssnigen med dessa "leksaker" ger mig, är värt varje krona samt ger energi att jobba ihop nya...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/27 :  00:57:56  Show Profile Send Bravo a Private Message
Instämmer med Jormas inlägg, vi gör olika val.
Dessutom tycks detta vara en käpphäst hos hififolk att antingen är anläggningen för billig, eller så är den för dyr enligt gängse normer.
I det förra fallet, alla har den anläggning man anser sig ha råd med för tillfället, det kan skifta under livet.
Det viktigaste är ju om vi själva är nöjda med ljudet eller inte.
I det andra fallet tycks det vara OK att lägga ut hur mycket pengar på vad som helst, dock icke hifi.
Obegripligt.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/27 :  00:59:21  Show Profile Send Bravo a Private Message
Se där Jorma, ett nytt användningsområde för ECO3, kan vara något för reklamen: Kan även användas som parfym i rätt sällskap!

Bravo
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/27 :  00:59:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag skäms inte alls har utan tvekan värsta grejerna i min bekantskapskrets, men skulle utan att blinka byta bort min anläggning mot flera av de som finns bland detta forums medlemmar.

Visst skulle man kunnat ha mkt finare anläggning men tyvärr har jag flera(dyra) hobby´s så utrymmet och resurserna måste fördelas jämnt.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2003/12/27 :  01:20:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Visst är gräset alltid grönare på andra sidan, även för folk som Jorma och Timbre.
Mkt är en prioriteringsfråga, där man (ofta) inte är ensam om att bestämma.

Hmm.. Jag får väl ta och fixa lite bilder på grekerna och skapa mig en egen tråd...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2003/12/27 :  01:30:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Bravo, det luktar inte gott om ECO3. Men du blir garanterat av med all statisk elektrisitet i ansiktet. Och sångrösten kanske blir bättre

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/27 :  01:39:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Bravo: Hi-Fi High end rakvatten känner jag inte till, men jag är intresserad av någon high end rakhyvel som fungerar utan laser. Jag tycker att det är tråkigt att behöva raka mig så ofta. Om man skulle göra något så att man inte alls behöver raka sig, ja då får man väl skämmas både för det och sin anläggning.

gcs

Edited by - gcs on 2003/12/27 01:40:18
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2003/12/27 :  01:41:37  Show Profile Send sampix a Private Message
Då återstår alltså bara frågan;
Vilket var den egentliga anledningen till att min flickvän gav mig en flaska ECO3 i julklapp...?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2003/12/27 :  01:49:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hon kanske är mån om din sångröst?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/27 :  01:50:48  Show Profile Send poman a Private Message
Ett huvudbry och många funderingar äh fråga henne vetja sampix!

Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/27 :  03:00:23  Show Profile Send Bravo a Private Message
Vem har sagt att det skall dofta gott om hifiparfymen.
Det var väl en känsla av en lyxigare anläggning vi ville ha, lite hififlärd?

Bravo
Go to Top of Page

RatInACage
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/12/27 :  03:37:52  Show Profile Send RatInACage a Private Message
Orkar inte läsa vad ni skriver förutom "Topic Line". Men jag struntar stenhårt i vad andra tycker om mitt system. Bara jag är nöjd så vem f--n är det som ska lyssna.
Sitter rätt nöjd just nu; Klipsch; Krell; Musical Fidelity samt en massa annan skit, kablar och sånt, ni vet!!

Simma Lugnt.
parre
Go to Top of Page

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2003/12/27 :  03:45:04  Show Profile Send Ampalang a Private Message
Vill bara flika in att allt handlar om prioriteringar här i livet. Somliga i min bekantskapskrets lägger sina pengar på möbler (skinnsoffor o dyligt) andra lägger sina pengar på bilar (typ en Cheva 58 hållt på i sju år köper allt orginal) det de inte tänker på är att i slutända har alla lagt samma pengar på vad det än nu är de har som hobby. och då spelar det ingen roll om man köpt grejjer för 100 kr eller 100 000 .

Vi är alla lika inför Gud

PS Det kan hända att inför detta inlägg att jag druckit nån Wiskey för mycket men jag hoppas att det inte gör något DS
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/27 :  10:39:23  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Vad ä priset och märket i jämförelse med upplevelsen av musik?

Ståendes på ett varmt fält med en öl i näven i publiken till ett favoritband är något man inte kan ha hemma hur man än gör. Vissa saker kan man köpa hem för pengar, men andra inte.

Skulle värdesätta min stereo till runt 15 lakan, vilket kanske skulle räcka till kablarna hos vissa medlemmar här, men jag värdesätter upplevelsen, inte Skyltar, märken eller oscilloskop-kurvor. Musik ska kännas inte läsas om.

/Tack för mig.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Nikita
Starting Member

29 Posts

Posted - 2003/12/27 :  12:15:03  Show Profile Send Nikita a Private Message
Jag tror inte att särskilt många i allvarlighetens namn "skäms" för sin anläggning - genom att publicera bilder/specifikationer på den under "Medlemmars system" har man ju visat att man är stolt snarare! Jag tror snarare att folk är lite blyga, särskilt om priset på anläggningen är några nollor kortare än medelanläggningen.

De som jag verkligen tror skäms för sin anläggning är bråkstakarna som hela tiden måste övertyga alla om hur jäkla bra märket X eller Y är. Det tror jag beror på osäkerhet och att man försöker övertyga sig själv snarare än andra. Sånt slipper man gärna!
Go to Top of Page

Tony S
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/27 :  13:03:44  Show Profile Send Tony S a Private Message
Jag blir inte riktigt klok på vad som är en billig respektive dyr anläggning. När jag 1980 köpte min första förstärkare, en NAD 3020 A för en dryg tusenlapp vill jag minnas, tyckte jag den var svindyr. Nad:en följde mig i nästan 15 år och det har jag aldrig skämts över, trots att den i mina polares ögon betraktades som hopplöst 'out of date' (förmodligen bl.a. för att den var så billig). Idag kan jag seriöst fundera över en signalkabel för 20 gånger de pengarna. Jag skäms inte för det heller. Det är när vi jämför oss med varandra som det blir intressant, det är då vi får något att diskutera och förhoppningsvis lära oss av. Det förefaller som om det Lutherska arvet sitter djupt i oss...

ps Nad:en drev ett par Jamo 270 och förvaltade signalen från en kombinerad vinyl, tuner och kassetbandspelare av märket Luxor. Det lät grymt bra. Då.

Tofflan
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/12/27 :  13:29:41  Show Profile Send Zombie a Private Message
Skäms? Näe, varför? Har ju Quad...
God fortsättning

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/27 :  17:00:23  Show Profile Send gcs a Private Message
Allvarligt talat så skulle jag skämmas över min anläggning om jag betalat en hiskeligt massa pengar för den. Konsten är att få en jättebra anläggning för så lite pengar som möjligt. För övrigt tycker jag att min anläggning är "min" och inte köpt för att kunna imponera på någon annan än möjligen på mig själv. Jag bjuder aldrig hem folk för att kolla vad jag har, utan för att vi ska prata och lyssna på varandras musik. Thats it!

gcs
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000