HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skäms ni för era anläggningar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/12/27 :  17:04:55  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Skämmas för sin anläggning Nej, det tycker jag absolut inte man ska göra ... Jag tycker Jorma summerade det hela väldigt bra hur man prioriterar saker och ting här i livet. Bra skrivet Jorma!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2003/12/27 :  19:54:47  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
JA!!

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/27 :  20:18:05  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det är ju ingen omöjlig tanke att bjuda in folk för att beskåda sin anläggning om man är stolt över den "gcs", fast jag erkänner att det låter osvenskt. Det måste naturligtvis omgärdas med en massa om och men.

Bravo
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/12/27 :  20:46:24  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag skäms inte för min anläggning men det är lite av en kamp...
Jag vill lägga mina extra pengar på HiFi medan min andra hälft har synpunkter, huset, räkningarna skall betalas, bilen, semester med lite lite guldkant, husvagnen, barnen.. ( vet att det låter mycket, men ni kommer att hamna där så småningom) och inte f-n tänker jag lägga av med en On-Off kombo. Kampen till hifi nirvana enl. egna förutsättningar måste fortsätta! Sitter lite avskilt just nu!

Mvh Anders

geldis
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2003/12/27 :  21:12:32  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Sedan är det lite skillnad på om man sitter och trycker hemma hos morsan med en kenwood-midi-stereo med plasthögtalare som allt tillsammans väger 2 kilo...

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2003/12/27 :  21:52:08  Show Profile Send geldis a Private Message
Hagenblad;
Om du besöker detta forum om två år kommer din anläggning väga minst 20 kg! Någonstans tycker du (ni) att det räcker.
mvh

geldis
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/12/27 :  22:01:33  Show Profile Send hal a Private Message
Lyckliga äro vi som är i början av vår hifi-bana. Varje litet steg leder till stor upplevelse-nirvana .
Stackars de förtappade själar som kommit så långt att en stor kostsam uppgradering leder till en liten, liten, försumbar, nanostor, knappt skönjbar förbättring.

Det är en tröst...

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/12/27 :  22:06:38  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Nej, jag skäms inte men det kommer att blir bättre

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/12/27 :  22:13:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Bravo: Det är nog så att jag aldrig känt något behov av att ha några statussymboler trots att jag faktiskt har omgett mej med en del sådana. Jag är t.ex. mycket fotointresserad och jag kommer ihåg när jag köpte min första Nikon F2:a, då ville jag inte gärna visa att jag hade en sådan eftersom det var en proffskamera som kanske inte alla hade möjlighet att köpa. Jag vet att i mitt fall så har jag alltid gillat hög kvalitet när det gäller hantverk, ljud och bild. Men jag tycker inte om att prata så mycket om det, däremot så är jag glad att vara gift med en kvinna som inte ifrågasatt alla mina grejor inklusive skivor och band som jag också är belastad med. Jag ser det så här...jag röker inte, jag krökar inte så därför borde jag kunna skaffa mig det jag har lust med, medans jag ännu lever och har hälsan.

gcs
Go to Top of Page

jls
Member

66 Posts

Posted - 2003/12/27 :  22:13:38  Show Profile Send jls a Private Message
Det kommer självklart att bli bättre, men den ekonomiska situationen sätter käppar i hjulen. Sedan har ju den andra som bor i min lägenhet helt andra prioriteringar än vad jag har.

Men skäms gör man inte, idag t.ex. fick jag en ljudlig uppsving i att byta mina spikes till Superspikes, känndes väldigt tillfredställande tills man har råd med nästa steg i uppgraderingsstegen.
Go to Top of Page

Tony S
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/12/28 :  11:38:04  Show Profile Send Tony S a Private Message
Poe - det tycks faktiskt vara som du säger. Klart folk skäms med tanke på alla pekpinnar som implicit görs gällande. Oavsett om era anläggningar är "fula", av "fel märken" eller har kostat "för lite" eller "för mycket" (tydligen också något att skämmas över), hoppas jag ni tycker att det ger något att lyssna på musik.

Tofflan

Edited by - Tony S on 2003/12/28 11:43:24
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/12/28 :  17:10:46  Show Profile Send Empress a Private Message
Japp!

För tillfället förförstärkaren har smitit.

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/12/28 17:11:06
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/12/30 :  02:27:24  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Man ser ju lite titt som tätt otroligt fina, flashiga och säkerligen himelskt ljudande anläggningar i hemmen på detta forum och andra cyberställen. Sedan sneglar man på sin egen och tänker "fy fan vilken sunkig en...bränn skiten" Dock så vaknar man ofta upp ur drömmarna om dessa himmelska anläggningar och inser att det är väldigt få som har dessa extrema och fina anläggningar. Merparten av folket har inte ett dugg bättre än en själv snarare har väldigt många sämre (missförstås ej som nedvärderande) och då kan man ju vara nöjd ett tag till man ser nästa anläggning man bara måste dräggla över.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/12/30 :  03:30:27  Show Profile
Klart man skäms lite, men man får väl se det i perspektiv, har hållt på halvseriöst i ett par år och har investerat kanske runt en 80 lök, många gamla rävar här har hållit på i 20 år ... ett snabbt överslag visar
att jag då kommer ha en anläggning för 800.000:- ... sen räknar jag ju iskallt med bättre jobb o sånt så säg en miljon rakt av, då har jag plötsligt en fin anläggning hehe ....

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/12/30 :  04:31:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
"mangew", de flesta på detta Forum har anläggningar som kan få vilken svensson som helst att gapa.

"gcs", det låter typiskt svenskt, men det utesluter ju inte att någon kan vilja skryta.

"hal", du har tyvärr så rätt, så rätt.

Bravo
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2003/12/30 :  09:04:33  Show Profile Send John a Private Message
En sak som kan ge viss ökning i skamkänslonivån efter att ha besökt detta forum (mfl.) är kanske att man inte alltid varit så flitig i inköpsskedet av nya prylar. Att man exempelvis inte lånat hem 18 cd-spelare och verkligen jämfört dem i en månad innan man slutligen bestämt sig (gäller givetvis vilken komponent som helst). Även om man gillar sina prylar skarpt så kanske man får lite prestationsångest av att inte ha gjort det "perfekta" köpet eftersom man inte jämfört allt som borde jämföras.

Även om man har har intresse och gott om cash så kanske man inte alltid har tid eller möjlighet att jaga runt på byns alla butiker. Köper man beggat så blir det ju också ofta lite på måfå. Men även om man (ja, ja, jag då, så blir det tydligare) får lite prestationsångest så kan man ju inte annat än imponeras av alla (er!) som verkligen tar detta intresse på stort allvar, som testar och joxar och sedan delar med av era kunskaper.

/en john som radat upp en hoper självklarheter, igen

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/12/30 :  09:23:31  Show Profile Send matså a Private Message
Jag skäms inte ett endaste dugg. Jag vågar säga mina brister på anläggningen. När jag spelar låt nr 5 från senaste Highfidelity skivan så klarar inte min bas av det på frontarna(skorrar). Men då är Arcamen uppe i ca 50. Under det så låter bra.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/30 :  10:36:40  Show Profile Send poman a Private Message
Okey hifibröder och systrar jag skäms för min!
Jag vill har en vevdriven trattgrammofon istället och njuta av lite knastriga "stenkakor"
då Jussi B "Till havs" vad den nu hette tro, sen skulle man förbjuda alla stereoanläggningar alla skulle ha vevdrivna trattgrammofoner.
Så blir inte förvånad nästa gång när jag visar mitt nya.
Kanske en sådan nedan snygg eller hur.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:21:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
poman,

Grymt härlig trattgramofon En sån vill man ju ha

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:26:48  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag tar gärna byrån...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:32:01  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag tycker det är helt sjukt om man ska skämmas för sin anläggning. Var och en gör de prioritering av hur mycket pengar han ska lägga på sin anlägging som passar honom själv bäst. Jag har just nu ingen anläggning alls (sålde min anläggning för att jag tänker uppgradera ordentlig), men p ga att jag har en annan hobby som tar upp alla mina pengar just nu så kommer det att dröja ett par månader minst innan jag sätter igång med att få ihop min nya anläggning.

Jag tycker att det är tråkigt att det finns folk som ens ställer frågan om man skäms för sin anlägging. Det visar bara att den som frågar är en aning för fast i status tänkandets bojor.. Jag köper iallfall inte en anläggning för att imponera på folk, utan för att själv kunna njuta så mycket som möjligt av min musik. Varför ska jag då skämmas, oberoende hur mycket eller lite anläggningen kostar? Jag förstår inte rikitigt tankegången bakom frågan. Huvudsaken är väl att man själv är nöjd med sin anläggning?

Jag har hört relativt billiga anläggingar låta skitbra och svindyra anläggningar låta riktigt dåligt. Och tvärtom. Så jag tycker att måttet "hur dyr" en anläggning är inte är något bra mått alls.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:39:33  Show Profile Send EAR a Private Message
Nu skäms jag för min

Min vevis är ju inte alls lika fin.Byrån väger förstås ännu tyngre
på bilden ovan förstås.Fast stenkakor har jag nått hundratal

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/12/30 12:41:39
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:41:02  Show Profile Send poman a Private Message
Jag tar båda en grammofonmöbel utan spikés den är fin den byrån som sagt.Det är inte mina grejer men jag skulle inte säga nej och äga dessa.

Edited by - poman on 2003/12/30 12:45:20
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:57:44  Show Profile Send poman a Private Message
Min käre far hade sådan vevgrammofon du har EAR tyvärr spelade jag sönder
den när jag var en liten så den finns inte kvar längre.

Edited by - poman on 2003/12/30 12:58:31
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/12/30 :  12:58:05  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Någon som vet vad en sådan byrå är värd? Gärna PM.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000