HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Märkligt emailsvar från butik...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2004/01/06 :  10:52:55  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag mailade en dansk butik exakt följande:

quote:

Hej
Vad är det bästa priset ni kan ge mig på denna inklusive frakt till Sverige?
/Mitt namn

Produkten i fråga var en subwoofer. Nämnas bör väl att den kostar 4000DKR enligt deras prislista.

Svaret jag fick:
quote:

Hej Kristian

Tak for din mail.

10.000 Danske kroner incl. fragt. Hvad siger du til det ? Håber jeg har fristet dig.

--
Med gode hilsner,

Anställd

Vad fasen? Vilken sorts butik svarar så till en kund? Min fråga var kanske inte den bästa, men oavsett vad så tycker jag nog att man kan vara lite mer seriös i kontakten med potentiella köpare. Nu kommer jag givetvis aldrig försöka handla från den butiken igen, och jag är bra sugen på att nämna dess namn här. Kanske var det målet?

Edited by - mcbiff on 2004/01/06 11:17:02

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2004/01/06 :  10:55:31  Show Profile Send Jonas a Private Message
Kan man inte tänka sig att personen som svarade fattat fel på något vis? Det låter ju lite märkligt måste jag säga...

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:04:28  Show Profile Send Aton a Private Message
Hehe, det verkar som om du stött på en riktig "hästhandlare"...
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:13:22  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det kallar jag försäljare

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:18:08  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag har dubbelkollat prislistan, det kan inte vara något missförstånd. Jag tycker bara att det är konstigt beteende, vill han inte sälja till mig på grund av min frågeställning så är det väl trevligare att dra till med något än att vara rätt och slätt oförskämd?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:21:30  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Skicka ett mail till och lägg fram det som det är - du är förbryllad med avseende på priset 4000kr resp 10'000kr. Fråga vad det är du har förstått fel. Är det 10'000kr är det bara till å vända på klacken å "gå".

// Pär E
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:24:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
Bra förslag, försäljaren kan faktiskt ha missförstått
det hela, för 6.000 DKK i frakt är lite mkt, då blir det
billigare att köra över med bilen och samtidigt handla pilsner

Go to Top of Page

mcbiff
Member

218 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:27:30  Show Profile Send mcbiff a Private Message
Jag försöker maila svar, men han verkar ha svartlistat min email-adress i deras spamfilter.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:35:54  Show Profile Send Aton a Private Message
Varför släpper du det inte bara? Det har ju inte kostat dig något. Verkar som att du är lite sugen på en fajt.
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:41:46  Show Profile Send gromit a Private Message
"Bästa priset" betyder givetvis olika saker för köpare och säljare..

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:47:57  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Varför inte bara mejla tillbaka till affären och fråga helt enkelt istället för att draupp det här och bara få en massa gissningar.

"Nu kommer jag givetvis aldrig försöka handla från den butiken igen, och jag är bra sugen på att nämna dess namn här."
Om det nu är ett fel då? Skulle du struntat i affären iaf då och "arg" i onödan. Enklast är väl bara att fråga så får du ju veta istället för bara spekulationer.

Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/01/06 :  11:57:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Mcbiff kanske är sugen på en högtalare som han bara har hittat där...
Då är det svårt att byta affär.

Jag tycker nog att du skall vänta det blir slut på alla dessa "´röda dagar" och invänta ett svar.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:35:41  Show Profile Send Per a Private Message
mcbiff:
du kanske har mejlat och frågat så många gånger att butikspersonalen helt enkelt tröttnat på dig?
Go to Top of Page

yahriel
Member

468 Posts

Posted - 2004/01/06 :  12:43:09  Show Profile  Visit yahriel's Homepage Send yahriel a Private Message
Dom danska affärer jag har mailat med varierande frågor har jag haft väldigt dålig erfarenhet av. Jag har ALDRIG fått ett svar ens. Och då har jag ofta skrivit brevet på både svenska och danska, så något problem med att förstå mig borde det inte ha varit. Det är något underligt med dom danska hifi-handlarna.

Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/01/06 :  14:07:41  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
jag har handlat en del flipperspel från danmark och jag har bara dåliga erfarenheter av danskar. Jag har blivit t ex utskälld och kallad jävla svenskjävel etc... Nu är ju detta inte hifi och flipperspel är mycket mer av en hästhandlarbransch, och jag prutar rätt rejält, men det gör jag i sverige och tyskland också, utan att någonsin ha blivit illa behandlad.

Låter som ett typiskt svar från en dansk säljare i mina öron... tyvärr...

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/01/06 :  16:33:04  Show Profile Send Ipsen a Private Message
Danskar svär, hatar svenskar och är allmänt otrevliga. Gör aldrig affärer med danskar!
Hoppas ni förstår ironin.
Som halvdansk måste jag säga att jag inte ser någon större skillnad mellan danska och svenska handlare. Jag själv är mer svensk än dansk och behärskar inte det danska språket men har trots detta blivit bra mött och har procentuellt lika bra erfarenheter från de båda.
Kan vi inte se handlare som handlare istället. Det känns faktiskt värre att säga att alla danska handlare vill luras än att inte presentera den specifika affären det handlar om i detta fallet.

Blev lite OT men ändå. Vänta några dagar och maila igen och fråga om det inte blivit något missförstånd eller liknande. Han kanske t.o.m. kommer med en ursäkt, trots att han är dansk.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2004/01/06 :  17:14:23  Show Profile Send Flint a Private Message
Skicka ett mail till och bjud 2000:-.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/01/06 :  17:17:23  Show Profile Send Aton a Private Message
Om du nu verkligen är spärrad i hans mailsystem så vet du åtminstone att budet inte var allvarligt menat. Då kan du ju inte besvara hans bud.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/01/06 :  18:09:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Är det här värt en tråd?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/01/06 :  18:12:21  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Pjotre> Var der värt ett inlägg

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/01/06 :  18:14:48  Show Profile Send Larsho a Private Message

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/01/06 :  19:37:34  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Om jag får en förfrågan via mail, missuppfattar vilken produkt som frågas efter och skickar ett svar jag själv upplever är bra men i praktiken innebär "goddag yxskaft" så kan man lösa det problemet på många sätt som kund.

En sådan här tråd torde vara det sämsta sättet, får man ingen förklaring till det konstiga mailet så blir allt spekulationer och det kanske är det som är meningen?

Håller med Pjotre, vad skall detta vara bra för? Danskjävlar??

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/01/06 :  19:58:31  Show Profile Send brumel a Private Message
Svaret kan ju inte tolkas som annat än att butiken ifråga bara vill jävlas. Danskjävlar. Inte vet jag men svaret gör mig upprörd.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2004/01/06 :  20:04:38  Show Profile Send mwali a Private Message
Svenskar har dålig humor, precis som tyskarna. ;)

Säljaren djävlas lite - so what? Han är väl trött på folk som snackar och prutar utan köpa.... Helt värdelös tråd undrar - varför man ids lägga in detta svar?
Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2004/01/06 :  20:07:53  Show Profile Send Cyber a Private Message
Det här är en tråd utan ände mao vi kan bara spekulera i det oändliga från olika vinklar, vilket inte bidrar till något meningsfullt utbyte på forumet. Vi lägger tråden till handlingarna med rådet att ringa butiken och ställ samma fråga igen, vilket förhoppningsvis kan ge klarhet i det hela.

/Cyber
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000