Author |
Topic  |
|
mcbiff
Member
    
218 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 10:52:55
|
Jag mailade en dansk butik exakt följande:
quote:
Hej Vad är det bästa priset ni kan ge mig på denna inklusive frakt till Sverige? /Mitt namn
Produkten i fråga var en subwoofer. Nämnas bör väl att den kostar 4000DKR enligt deras prislista.
Svaret jag fick:
quote:
Hej Kristian
Tak for din mail.
10.000 Danske kroner incl. fragt. Hvad siger du til det ? Håber jeg har fristet dig.
-- Med gode hilsner,
Anställd
Vad fasen? Vilken sorts butik svarar så till en kund? Min fråga var kanske inte den bästa, men oavsett vad så tycker jag nog att man kan vara lite mer seriös i kontakten med potentiella köpare. Nu kommer jag givetvis aldrig försöka handla från den butiken igen, och jag är bra sugen på att nämna dess namn här. Kanske var det målet? |
Edited by - mcbiff on 2004/01/06 11:17:02 |
|
Jonas
Member
    
738 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 10:55:31
|
Kan man inte tänka sig att personen som svarade fattat fel på något vis? Det låter ju lite märkligt måste jag säga... |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
Aton
Member
    
2048 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:04:28
|
Hehe, det verkar som om du stött på en riktig "hästhandlare"... |
 |
|
Larsho
Member
    
5340 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:13:22
|
Det kallar jag försäljare  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
mcbiff
Member
    
218 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:18:08
|
Jag har dubbelkollat prislistan, det kan inte vara något missförstånd. Jag tycker bara att det är konstigt beteende, vill han inte sälja till mig på grund av min frågeställning så är det väl trevligare att dra till med något än att vara rätt och slätt oförskämd? |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben
    
4228 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:21:30
|
Skicka ett mail till och lägg fram det som det är - du är förbryllad med avseende på priset 4000kr resp 10'000kr. Fråga vad det är du har förstått fel. Är det 10'000kr är det bara till å vända på klacken å "gå".
// Pär E |
 |
|
Larsho
Member
    
5340 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:24:21
|
Bra förslag, försäljaren kan faktiskt ha missförstått det hela, för 6.000 DKK i frakt är lite mkt, då blir det billigare att köra över med bilen och samtidigt handla pilsner  |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
mcbiff
Member
    
218 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:27:30
|
Jag försöker maila svar, men han verkar ha svartlistat min email-adress i deras spamfilter. |
 |
|
Aton
Member
    
2048 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:35:54
|
Varför släpper du det inte bara? Det har ju inte kostat dig något. Verkar som att du är lite sugen på en fajt.  |
 |
|
gromit
Member
    
731 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:41:46
|
"Bästa priset" betyder givetvis olika saker för köpare och säljare..
/Gr.
|
Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s |
 |
|
tober
Component.se
    
1318 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:47:57
|
Varför inte bara mejla tillbaka till affären och fråga helt enkelt istället för att draupp det här och bara få en massa gissningar.
"Nu kommer jag givetvis aldrig försöka handla från den butiken igen, och jag är bra sugen på att nämna dess namn här." Om det nu är ett fel då? Skulle du struntat i affären iaf då och "arg" i onödan. Enklast är väl bara att fråga så får du ju veta istället för bara spekulationer.
|
Driver sajten component.se. |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
    
18938 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 11:57:29
|
Mcbiff kanske är sugen på en högtalare som han bara har hittat där... Då är det svårt att byta affär.
Jag tycker nog att du skall vänta det blir slut på alla dessa "´röda dagar" och invänta ett svar. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
    
1218 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 12:35:41
|
mcbiff: du kanske har mejlat och frågat så många gånger att butikspersonalen helt enkelt tröttnat på dig? |
 |
|
yahriel
Member
    
468 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 12:43:09
|
Dom danska affärer jag har mailat med varierande frågor har jag haft väldigt dålig erfarenhet av. Jag har ALDRIG fått ett svar ens. Och då har jag ofta skrivit brevet på både svenska och danska, så något problem med att förstå mig borde det inte ha varit. Det är något underligt med dom danska hifi-handlarna. |
Mitt system | Min musiksamling | Tornstrand.com |
 |
|
Akhenaton
Flippersamlare
    
1017 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 14:07:41
|
jag har handlat en del flipperspel från danmark och jag har bara dåliga erfarenheter av danskar. Jag har blivit t ex utskälld och kallad jävla svenskjävel etc... Nu är ju detta inte hifi och flipperspel är mycket mer av en hästhandlarbransch, och jag prutar rätt rejält, men det gör jag i sverige och tyskland också, utan att någonsin ha blivit illa behandlad.
Låter som ett typiskt svar från en dansk säljare i mina öron... tyvärr... |
Give me my medal because I bleed for it. |
 |
|
Ipsen
Member
    
232 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 16:33:04
|
Danskar svär, hatar svenskar och är allmänt otrevliga. Gör aldrig affärer med danskar! Hoppas ni förstår ironin. Som halvdansk måste jag säga att jag inte ser någon större skillnad mellan danska och svenska handlare. Jag själv är mer svensk än dansk och behärskar inte det danska språket men har trots detta blivit bra mött och har procentuellt lika bra erfarenheter från de båda. Kan vi inte se handlare som handlare istället. Det känns faktiskt värre att säga att alla danska handlare vill luras än att inte presentera den specifika affären det handlar om i detta fallet.
Blev lite OT men ändå. Vänta några dagar och maila igen och fråga om det inte blivit något missförstånd eller liknande. Han kanske t.o.m. kommer med en ursäkt, trots att han är dansk.  |
---> Mitt system <--- |
 |
|
Flint
Member
    
3862 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 17:14:23
|
Skicka ett mail till och bjud 2000:-. |
 |
|
Aton
Member
    
2048 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 17:17:23
|
Om du nu verkligen är spärrad i hans mailsystem så vet du åtminstone att budet inte var allvarligt menat. Då kan du ju inte besvara hans bud. |
 |
|
Pjotre
dr. kursuppgång
    
3276 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 18:09:04
|
Är det här värt en tråd?  |
 |
|
Rydberg
Member
    
4519 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 18:12:21
|
Pjotre> Var der värt ett inlägg   |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
 |
|
Larsho
Member
    
5340 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 18:14:48
|
 |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
sladd
Member
    
3028 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 19:37:34
|
Om jag får en förfrågan via mail, missuppfattar vilken produkt som frågas efter och skickar ett svar jag själv upplever är bra men i praktiken innebär "goddag yxskaft" så kan man lösa det problemet på många sätt som kund.
En sådan här tråd torde vara det sämsta sättet, får man ingen förklaring till det konstiga mailet så blir allt spekulationer och det kanske är det som är meningen?
Håller med Pjotre, vad skall detta vara bra för? Danskjävlar?? 
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
brumel
Member
    
2568 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 19:58:31
|
Svaret kan ju inte tolkas som annat än att butiken ifråga bara vill jävlas. Danskjävlar.  Inte vet jag men svaret gör mig upprörd. |
Hifiarkeologen |
 |
|
mwali
Member
   
171 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 20:04:38
|
Svenskar har dålig humor, precis som tyskarna. ;)
Säljaren djävlas lite - so what? Han är väl trött på folk som snackar och prutar utan köpa.... Helt värdelös tråd undrar - varför man ids lägga in detta svar? |
 |
|
Cyber
Medlem i AÖ
    
2294 Posts |
Posted - 2004/01/06 : 20:07:53
|
Det här är en tråd utan ände mao vi kan bara spekulera i det oändliga från olika vinklar, vilket inte bidrar till något meningsfullt utbyte på forumet. Vi lägger tråden till handlingarna med rådet att ringa butiken och ställ samma fråga igen, vilket förhoppningsvis kan ge klarhet i det hela.
/Cyber |
 |
|
|
Topic  |
|