HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Absorbenter: marknadsundersökning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/11 :  12:52:59  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hur många har eller tänker installera dämppaneler eller dämpvägg?

I mina öron påverkar det ljudet så markant att det var chockerande i vissa lägen, och torde vara prioritet 1 för en DIYare med ljudkrav.

Även om jag inte fått till det riktigt rätt ännu med håldimensionerna för masoniten är jag redan övertygad om dess fördelar.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:00:55  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P har naturligtvis redan en form av dämppaneler. Dock inte så genomarbetade som dina. Det blir en prioritet först när P.P byter bostad.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:00:57  Show Profile Send norman a Private Message
jag vill installera dämppaneler eller liknande..(nu har jag lite tyg hängande 2-3 dm från väggen bakom högtalarna, det gör stor skillnad på höga frekvenser (om man t.ex. klappar händer i rummet..) men troligen inget på låga..) måste bara få tid att bygga nångång, det är ju mycket roligare att bygga andra saker...

Edited by - norman on 2002/09/11 13:04:03
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:04:07  Show Profile Send Thomas A a Private Message
norman,

kanske inte så roligt att bygga, men desto roligare att lyssna på resultatet.

P.P.

hur ser dina paneler ut?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  13:36:58  Show Profile Send P.P a Private Message
Ah, så tråkigt är det väl inte? Det är ju något som går snabbt (d v s det är inte så lätt att man tröttnar) och det syns att man har gjort något (och det är ju bra för självkänslan)!

P.P's paneler ser naturligtvis bra ut!
Dämppaneler består bara av tyngsta varianten av glasull som är försedd med någon variant av vit yta som ska bättre anpassa de akustiska inpedanserna mellan luften och dämpullen för att generera mindre ytreflektion för plan vågor. Måtten är (hxbxd) 120x70x14.5cm. De har en snygg ram av trä runtom (av 21x145mm hyvlad furu) och är placerade i den första geometriska reflexen i väggen (bakom högtalarna) som ligger imellan högtalarna och lyssnaren.

När mer plats finnes så kommer det att knåpas ihop mobila paneler av den typ du gör men i samma storlek som mina tidigare så att de kan komplettera varandra.
Det finns även andra planer på dämpning. Utrymmet under fjädrarna i soffan ska fyllas med dämpmaterial och hållas på plats med hålad masonite. Under soffbordet så finns där lite utrymme i ramen under skivan som kan få sig lite extra fyllning och naturligtvis så ska det placeras dämpmaterial bakom tavlorna ((som då kommer ut någon cm och bildar en delvis absorberande enhet genom springan mellan vägg och tavla. Om ett par billy-bokhyllor införskaffas så kan man ersätta dess masonite med hålad och göra en liten extra ram bakom bokhyllan som förses med lite dämpmaterial och där ramen tätas mot vägg med någon skumlist.
O s v. Det finns tusen möjligheter att införa absorbtion som inte syns eller som tar någon nämnvärd plats. Väggbonader/mattor med extra dämpmaterial (då kanske lämpligast fårull) bakom är en sådan möjlig åtgärd.
Dessutom så har P.P planer på att fixa snygga diffusorer som samtidigt fungerar som vägglampor.

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/11 :  14:59:36  Show Profile Send dax a Private Message
Har någon form av kombinerad diffusor och dämppanel. Skrev om det i en tråd för några veckor sedan. Klart schysstare än utan!

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:29:31  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

Hur många har eller tänker installera dämppaneler eller dämpvägg?

Thomas A,

Jag har byggd om hela mitt lyssningsrum med en typ av vägg som man kanske skulle kunna kalla för dämpvägg:

5 cm luftspalt
5 cm stenulls-isolering
2 cm finsågad panel av varierande bredd.

Mellan varje planka har sedan ett utrymme på mellan 5 mm till 15 mm lämnats. I vilket fall som helst så har ljudet blivit markant mycket bättre efter detta. Dessutom så har jag installerat ett akustiktak för att bättre på rummet dämpning ännu mer. Nedanstående bild (på min bar) kanske bättre illustrerar väggarnas utseende

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:36:23  Show Profile Send P.P a Private Message
Det är verkligen ett fint rum du har Neriks! Att du bara orkar göra allt!

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/09/11 :  15:45:05  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
Originally posted by P.P

Det är verkligen ett fint rum du har Neriks! Att du bara orkar göra allt!

Tack P.P!

Jag kanske ska avslöja att jag har en pappa (yrke = snickare) som hjälper mig ganska mycket med mina små projekt. Utan honom så hade jag nog inte kunnat göra så mycket. Han står för alla verktyg och det hantverksmässiga kunnandet medan jag villigt (försöker) omsätta hans kunnande till praktiskt arbete ...

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/11 :  17:53:46  Show Profile Send celef a Private Message
PP: "Dämppaneler består bara av tyngsta varianten av glasull som är försedd med någon variant av vit yta som ska bättre anpassa de akustiska inpedanserna mellan luften och dämpullen för att generera mindre ytreflektion för plan vågor"

Vad menas?

Åhh va ja gillar espresso!!
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  18:10:11  Show Profile Send P.P a Private Message
Vilket av det?

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/11 :  18:39:09  Show Profile Send celef a Private Message
OK, du bjöd upp! :-)

1. "tyngsta varianten av glasull"
Vilken avses?

2. "anpassa de akustiska inpedanserna mellan luften och dämpullen för att generera mindre ytreflektion"
Åååååå.... du menar att du har ett ulllager med låg densitet över ett annat ulllager med hög densitet??

3. "plan vågor"
Öööh...?

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  19:20:58  Show Profile Send P.P a Private Message
1. Kan tyvärr inte speca närmre då P.P inte vet men den är styv. Man kan hoppa på den utan att göra ett bestående intryck!

2. Så kan man göra men genom att ha ett tunt membran med lämpliga akustiska egenskaper (P.P vet för lite för att kunna precisera mer exakt vilka egenskaper) framför så minskar mängden ytreflektioner.

3. En plan våg är en våg som har en helt plan vågfront till skillnad från sfäriska vågor som har klotrunda vågfronter. En sfärisk våg får man om man har en liten (i förhållande till våglängden) punktkälla som strålar fritt åt alla håll så får man en sfärisk våg. Går man långt ifrån den lilla punktkällan så kommer vågfronten att upplevas som mer eller mindre plan (jmfr med jordytan som kan upplevas som plan trots att den är sfärisk). Hursomhelst. Den plana vågen har en högre akustisk impedans än den sfäriska och har då andra krav för att man ska slippa reflektioner i övergången mellan luften och absorbenten. I ett rum så räknas det med att vågorna är rätt så plana (förutom vid låga frekvenser men de behandlas med andra medel...).

Blev det klarare?

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/11 :  19:26:21  Show Profile Send mag a Private Message
Jag ska bygga så fort lite andra projekt i vardags rumet är klara, min flickvän blir galen om jag startar några nya projekt.

Då blir det hyfsat mobila paneler från nästan golv till nästan tak av samma recept som pekka använde (eller Thomas).

Ett av mina pågående vardagsrums projekt är dock tjoka gardiner som kommer att hänga bakom högtalarna (massa fönster på väggen, så dämp paneler blir opraktiskt).

När jag får råd blir det nån tjock matta också.

Diffusorer till bakväggen står också på planerings listan.

quote:
Dessutom så har P.P planer på att fixa snygga diffusorer som samtidigt fungerar som vägglampor.

Låter spännande, har du lust att dela med dig av iderna ?

//Magnus
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/11 :  19:45:45  Show Profile Send P.P a Private Message
Nja! Kanske. Det är alltså inget jätteinnovativt. Hade bara tänkt att pula ihop sådana tredimensionella diffusorer som består av en massa stående stavar men i stället för att sätta dem direkt mot väggen så hade P.P tänkt att ha dem några cm ut och sätta lagom starka starka lampor bakom så att ett trevligt diffust ljus kan åstadkommas.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/11 :  22:59:00  Show Profile Send mag a Private Message
Ska stavarna vara genomskinliga eller ska det lysa "runt" dom ?

Man skulle kunna leka en del med fibrer....

//Magnus
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/12 :  13:40:30  Show Profile Send P.P a Private Message
Det ska lysa runt dem men din idé med genomskinliga stavar är kanske inte så dum...

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/12 :  17:12:40  Show Profile Send celef a Private Message
PP: "Blev det klarare?"

1. Hmm, nej!

2. Jag förstår inte "membran", använder du typ undertaksskivor som ytmaterial?

3. OK, hmm... vad är det för enhet på akustisk impedans?

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/12 :  17:28:16  Show Profile Send P.P a Private Message
1. Njaha. Kommer tyvärr inte ihåg mer exakt.

2. Det är en snarlik membranyta. Alternativet är att man använder de vågadeskumabsorbenterna. Fyller ungefär smma funktion.

3. Ns/m^5 (om man räknar med volymhastighet och Ns/m^3 om man räknar med partikelhastighet).

Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/12 :  17:50:01  Show Profile Send celef a Private Message
PP: Tack!

3. Kan man omvandla detta till densitet? Jag menar, glasullar och skumgummi har ofta specifikationer för densitet, kan man omvandla frekvenser till densitet, tex för olika oktavband för lättare matchning?

Go to Top of Page

Redrum
Starting Member

23 Posts

Posted - 2002/09/12 :  20:22:40  Show Profile Send Redrum a Private Message
Jag har knåpat ihop några dämppaneler samt ett par tubetraps. Mycket nöjd med effekten av dessa åtgärder, även fast jag endast fick plats med ett par (lite för smala) tubetraps.

Bilder finns på: redrum.minhembio.com

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/13 :  10:46:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tjaba!

Jag har totalt 15 m^2 absorbentyta i lyssningsrummet. Efterklangstiden har minskat kraftigt till mindre än 0,3 s, vid alla oktavband över 63 Hz. Jag har för mig att T = 0,4 s vid 63 Hz, och ytterligare något högre vid 31,5 Hz. Mitt mätinstrument klarar inte av att mäta kortare efterklangtid än 0,3 s.

Ljudet blir mer som inspelningen och man lyssnar till mycket liten del på lyssningsrummets inverkan på reflex- och stående vågmönster.

Funkar väldans bra!

/Johan L

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/13 :  11:11:28  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Blir det någon rapport från lyssningssessionen på din anläggning? Var inte den igår kväll?

Skulle vara intressant att höra några forummedlemmars åsikt om dämpning.

T

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:21:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Japp, det var igår. Ulf och MAG dök upp. Jag her bett dem inkomma med synpunkter och de får skriva precis vad de vill.

/Johan

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/09/13 :  13:42:01  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

johan,

tror du det finns hopp för mitt rum, att fixa
till det akustiskt?

hur börjar man? mäter upp?

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/09/13 :  16:05:42  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord

johan,

tror du det finns hopp för mitt rum, att fixa
till det akustiskt?

hur börjar man? mäter upp?

-------------------------------------------------------------------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger

Det finns hopp för de flesta av miserabla lyssningsrum. Nu vet jag ju inte hur det ser ut hemma hos dig, men jag tror du kan hysa hopp. Det är inte säkert att man måste bygga om kraftigt. Man kan nå ganska långt även med smart möblering och placering. Det kan man börja med, tycker jag. För att se vad man ska göra för akustiska åtgärder, måste man se hur det ser ut. Mätningar kan man göra, men då är det bäst att lära sig mer om hur ljud beter sig i rum så att man vet vad man håller på med och kan tolka resultaten och veta mätmetoderna svagheter.

Med rätt akustiska åtgärder bortfaller behovet av TacTs rumskorrektion (som ändå inte kommer att kunna bli lika bra). Som jag ser det har TacT en del begränsningar i val av korrektionsmöjlighet. Fast det kanske bara är bra, då kan man inte klanta till det för mycket.

Johan.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000