Author |
Topic  |
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 17:00:38
|
Tackar Johan och Ulf för en mycket trevlig kväll.
Kort recension:
Förmodligen det bästa jag hört, vilket dock inte är så mycket. Ska lyssna runt lite och se vilket ljud som är mitt "hifi nirvana", det kan ha varít det hos Johan. Ska dock få tillfälle att lyssna på ett par Bethoven så vi får väl se vad jag säger då..... .
Ljudet kändes väldigt realistiskt, vi tittade bla på en live inspelning på DVD (kommer inte ihåg vad den hett, var dock från Nalen) och när publiken apploderade så var jag också på väg att göra det......(hejdade mig dock i sista stund). Ulf hade även med sig Mike Oldfield på DVD (Turbular bells) otroligt bra ljud man skulle kunna tro att den är inspelad i studio !!
Det enda jag har att anmärka på är att jag tycket man satt lite för nära högtalarna, men smaken är ju bekant som baken .
Det gick förövrigt bra att lyssna riktigt högt utan att det lät illa (nåja Johan måste fixa sina skallrande dörrhandtag mm ).
Nackdelar med dämpning är nog att skillnaden mellan att sitta i sweetspoten och lite brevid blir mer markant, men det låter med största sannolikhet inte sämre än odämpat, bara att det låter så ruggit mycket bättre med än utan i centrum.
Johan har mätt frekvensgången i rumet och den ligger ca +/- 3 db från 20-20k Hz på lyssnings platsen!!! . Om han däremot kopplar ur 2 (av dom 4 basmodulerna) så blir det några (eller var det ett par?) ganska kraftiga toppar under 80Hz. Så har man plats satsa på 4 baslådor !!! jag är övertygad efter att sett Johans mätning, jag ska ha 4 moduler i vart fall.
Högtalarna (ino i56) var förövrig väldigt tilltalande i mina ögon, väldigt maskulina men dock fina. Mina favoriter just nu, får se hur länge det håller i sig .
Förutom att det var trevligt ljud så var det förövrigt trevligt umgänge . Och Johans visade sig vara en duktig kock vi fick avnjuta en italiensk/indisk anrättning . Tydligen var det väldigt trevligt att vara där (Farsta) då jag inte åkte förens 2 på natten och hämtade upp en aningens iriterad flickvän i Spånga 2:20 Hmm.......lite trafik var det i vart fall .
NN: många basmoduler samt dämpning så behöver man uppenbarligen ingen TacT (och inga tubetraps heller). Skriver det igen +/- 3db 20- 20k Hz.....     .
mvh
//Magnus |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 17:07:32
|
Mag,
du skulle inte kunna flytta detta mess till HiFi forum? Finns en startad tråd.
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 20:19:36
|
JO
//Magnus |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 21:24:45
|
quote:
3. Kan man omvandla detta till densitet? Jag menar, glasullar och skumgummi har ofta specifikationer för densitet, kan man omvandla frekvenser till densitet, tex för olika oktavband för lättare matchning?
Nej det tror P.P nog inte att man kan. De akustiska impedanserna är tämligen frekvensoberoende. Dessutom så har densisteten inte så mycket med det att göra om P.P minns rätt från akustiken men Knoppen som har verkat som akustikkonsult borde väl veta mer. 
|
 |
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/09/13 : 23:33:23
|
MAG, tact är fint försteg också.
jaja.. jag vet.. säg det inte!
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/09/14 : 12:11:40
|
quote: MAG, tact är fint försteg också
Jo, och en bra DA och delningsfilter  
//Magnus |
 |
|