2 st säkringar har gått i min McCormack DNA 0.5 Deluxe.. :/ På dem står det 6A / 125V och det är 5x20mm's säkringar. Saken är att när jag nu försökt hitta nya på tex elfa / claesohlssons så hittar jag bara 6.3A / 250V säkringar där.. ska jag våga köpa sådana och köra i? Eller vet någon av er en affär som säljer 6A/125V's glassäkringar..? Helst vill jag ha samma sort säkringar som finns i..
hapan --> En tumregel är att inte ersätta säkringar med högre tolerans än originalsäkringarna. Om du gör det finns det risk att du bränner någon annan komponent som är bra mycket dyrare och svårare att byta. Mitt tips är att ta kontakt med den svenska grossisten/importören och förklara ditt problem. Jag tror att deras "märkessäkringar" kostar några kronor mer än bulkvarianten, men å andra sidan riskerar du inte apparaten.
...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...
Säkringar är skyddskomponenter och det finns "nästan alltid" en anledning till att de går sönder. Detta betyder att du troligen har ett annat fel i din förstärkare. Att bara byta säkringar kan göra att skadorna blir större. Mitt tips är att reda ut orsaken innan du stoppar i nya säkringar och detta gör troligen importörens verkstad bäst. Tänk även på att det finns "snabba" resp "tröga" säkringar, detta är troligen mer viktigt än skillnaden på 6A eller 6,3A. Förutom detta kan även t ex "tröga" säkringar ha olika karaktäristik så det är nog mycket lämpligt att hitta "orginaldelar". Mvh /Per
Voltbeteckningen är oväsentlig. Snabbheten på säkringen har stor betydelse. Frågan är varför säkringen gått, men jag har varit med om vid ett par tillfällen att säkringar gått utan synbar anledning också.
Säkringen gick för att någon obehörig var framme och knappa på ljudkällorna + högsta volym på förförstärkaren. :/ hmm.. ingen som vet någon grosist då som säljer sådana?
Testa med 6.3A. Skillnaden mellan 6.0 och 6.3 ligger nog inom slarvmarginalen. Sen kan du ju ta kontakt med importören och höra vad dom säger och kanske få några originalsäkringar.
wohooo! tack alla.. hittade säkringarna.. exakt de som jag har i.. Bussman GMA-6A :) får dock beställa utomlands.. tips, www.mouser.com har ALLT inom elektronik. :)
hapan, då kan nog slutsteget va blåst om nån "din son?" hadde volymen på fullt och lyckades få in en källa med ljud, även högtalarna kan vara skadade. Lukar förstärkaren bränt ? small det till innan säkringarna gick ?
det var inte helt 100% fullt, men runt 70% procent. det kom ljud i typ ~2-3 sek sen stannade allt bara av.. luktade inget bränt så men 2 säkringar gick i slutsteget.. ingen magiskrök kom ut :)