HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utvecklingsstopp för SACD
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:12:43  Show Profile Send bebop a Private Message
Hörde på Stockholmmässan att Sony har stoppat all utveckling av SACD och att man var på gång med SACD2 med bild. Denna skulle inte vara kompatibelt bakåt, dvs gamla SACD-plattor kan inte användas i dessa spelare. Samma källa sa att Sony har gett slaget förlorat mot DVD-A som framför allt i USA går framåt med stormsteg.

Kan någon bekräfta det jag hört eller är det bara en mässkröna?

Om det skulle vara sant är sannolikt både SACD och DVD-A döda som audiofilformat. Fördelen med det skulle vara att LP-skivans återtåg snabbas upp, för det som lät bäst på mässan var nästan undantagslöst musik från LP-fomatet.

Ropet

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/08 :  22:17:07  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vem var det som hadde så "hemlig" information då ???
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:00:43  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Hur var det nu?

Alla DVD-A kommer att upplösas i tomma intet och ta lasern med sig efter 18 månader från inköpsdatum.

Se där ett rykte som kan gå över jordens alla forum och återkomma med 2 månaders mellanrum

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/08 :  23:52:21  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej,

Vi har diskuterat detta flera gånger tidigare bla här och här.

Väldigt intressant med denna typen av rykten som inte tycks försvinna ens om det finns fakta som motsäger dem.

Jag flyttar denna tråden till HiFi-delen.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:00:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Lite kul att en admin tycker att hifi-delen är en passande plats för "rykten som inte tycks försvinna ens om det finns fakta som motsäger dem." ...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:01:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det här formaten gräver nog sin grav ändå, utan konstiga rykten, men att döda sitt eget format med ett icke kompatibelt nyformat 2 är väl för korkat även för att komma från denna bransch.

Bravo

Edited by - Bravo on 2004/02/09 00:32:18
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:03:49  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Nja, jag tycker nog egentligen inte det. Det finns bättre ställen för den typen av rykten, imho...

Men om vi behöver snacka igenom detta igen så är HiFiforum.nu's HiFi-del ett bra ställe att mangla det på. Det kanske har kommit fram nya fakta

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:12:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Står lite om DVD-audio hybrider och SACD 2 här: http://www.highfidelityreview.com/features/surround2003/technology_01.asp
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:27:24  Show Profile Send nin a Private Message
haha, jaså. Med tanke på att SACD leder GRYMT över DVD-A i utgåvor så känns detta rykte som något som borde stannat kvar i kakhålet.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/09 :  00:34:12  Show Profile Send marbrink a Private Message
nin: Bara för SACD har fler titlar än DVD-Audio betyder det ju inte att går bra. Jag tror Sony ser SACD som en stor flopp...
Go to Top of Page

Kaleid
fd. "Halbermensch"

733 Posts

Posted - 2004/02/09 :  01:11:22  Show Profile Send Kaleid a Private Message
Lycka till att sälja SACD då det inte finns tillräckligt med mjukvara.
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/09 :  10:10:20  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

formatkrig, hur larvigt kan det bli egentligen...

På mässan vädrades en hel del åsikter om det "goda" med internetforum. Börjar själv svänga i frågan märker jag. Hur VIKTIG är den här tråden t ex och varför kommer skiten upp igen...

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2004/02/09 :  14:25:38  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Min enda åsikt om dessa format och tjafset är att de båda är döda snart. SACD har en chans om man konsekvent gör alla nyutgåvor till hybridskivor, så att hårdvaruhindret försvinner, och att en SACD-skiva kostar lika mycket som en CD-skiva. Båda dessa "om" känns mycket osannolika i nuläget.

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/02/09 :  17:04:52  Show Profile Send nin a Private Message
marbrink, Men det antyder att det går bättre än för DVD-A som har uselt med titlar ut i jämförelse. Så jag tror inte alls något på detta.
-Skivbolaget "Ska vi släppa ännu mera SACD titlar, fast vi förlorar på det?"
-"såklart vi ska".
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/09 :  18:30:19  Show Profile Send marbrink a Private Message
nin: Jag tror inte DVD-Audio går något vidare heller jag menade bara att bara för att SACD har dubbelt så många titlar som DVD-A betyder det inte att går bra. Strax över tusen titlar under fem år blir väl ingen imponerad av? ännu värre med DVD-A....
Personligen gillar jag dock SACD och hoppas på det.
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:05:38  Show Profile Send bebop a Private Message
Hej,

Jag vet inte om den var så hemlig. Den som berättade för mig var den kille som stod och sålde lite småprylar (kablar, phonopluggar) utanför Hifi-klubben. Jag trod det var Ljudmakarn. Han var mycket tydlig både till mig och andra besökare om detta.

mvh
Bebop

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

bebop
Member

226 Posts

Posted - 2004/02/09 :  19:19:56  Show Profile Send bebop a Private Message
Varför kommer skiten upp igen?

Svar: Om en officiell representant för en välansedd hifi-firma i Stockholm (jag tror det var Ljudmakaren), i talar om för kunderna som handlar att Sony stoppat all utveckling av SACD till förmån för en icke bakåtkompatibelt format, så finns det väl anledning att få detta ur världen, om det nu skulle visa sig vara falskt. Forumet är ju en utmärkt plats att reda ut detta på.

Skulle det vara sant, finns det anledning att informera om saken av andra skäl.

För egen del är jag fullständigt likgiltig då vare sig DVD-A eller SACD intresserar mig. I vart fall inte ännu. Själv har jag en uppgraderad Bow Wizzard (upsampling) som jag jämfört med Sony's SACD. Jag har också jämfört SACD med min kompis Naim CDSII. Vi anser inte att något av de nya formaten tillför något nytt i 2-kanalsåtergivning, som är det format jag fortfarande tycker är bäst (med all respekt för de som tycker annorlunda).

Bebop

"Fantasi är viktigare än kunskap" - A. Einstein
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/09 :  21:42:56  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message


Om denna information är korrekt så är ett förtydligande önskvärt från Ljudmakarns sida samt en källhänvisning till den pressinfo/branchinfo där de läst det.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/09 :  21:57:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
quote:
Svar: Om en officiell representant för en välansedd hifi-firma i Stockholm (jag tror det var Ljudmakaren),


Det är märkligt.
Vore mer logiskt (/riktigt) om Sony själva gick ut med denna typ av information.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/09 :  22:27:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
epkpeng: Nyheter når nästan alltid oss väldigt lång tid innan tillverkare går ut med den...

Highfidelityreview som har gått ut med nyheten tycker jag verkar vara en seriös hemsida.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/10 :  00:41:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Framförallt, fullständigt obegripligt.

Bravo
Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2004/02/10 :  01:19:35  Show Profile Send prodigy a Private Message
Kan bara uttala mig om SACD...och med risk för att vara kontroversiell:

Har ni överhuvudtaget lyssnat på SACD eller DVD-A i en riktigt bra anläggning?

Inte kan ett format dö ut om det låter så bra som SACD och även DVD-A gör. Bra jämförelse med LP-skivan för övrigt, som ju också var ett utdött medium för ett antal år sedan!

Jag vill ha alla format hemma så att jag kan köpa mer bra musik.

Jag tror att många skulle behöva sila sina inlägg...men det klart då tar det ju otroligt lång tid att bli general på forumet (läs x stjärnor)

Prodigy

Edited by - prodigy on 2004/02/10 01:27:12
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/02/10 :  17:39:08  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Om Sony själva skulle gå ut med det vore det som att använda en grävskopa när det gäller att gräva sin egen grav, jag tror det är väldigt hemlig information som har läckt.

Har även hört att det är "förbjudet" att nydesigna SACD-spelare till förmån för SACD2 som tydligen knappt har färdiga kretsar.

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2004/02/10 :  20:54:19  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag läste något för ett tag sedan att SACD2, skulle tillföra bild till SACD, dock utan att röra Ljuddelen i SACD, som skulle fortleva orört.

För egen del som lyssnar på musik i två kanaler, "i couldn´t care less", SACD finns NU, musiken finns NU, vad som händer eller inte händer får framtiden utvisa.

Man kan ju alltid vänta och se, och då får man väl nöja sig med att, just det vänta!

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

CF
Member

63 Posts

Posted - 2004/02/10 :  20:58:55  Show Profile Send CF a Private Message


Vill bara berätta att jag tror det hela är en skröna. Redan när SACD släpptes 1998 så fanns det stör i standarden för MPEG-2 stream. Alltså bild men man har inte utnyttjat det och inga spelare ännu så länge stödjer det.

Alltså ser inte varför Sony skulle hitta på ytterligare ett format med bild när SACD standard redan har bild.

De äger redan rätten till SACD och får in licens pengar på SACD skivor och spelare och kommer så att göra i 20 år till sedan kan ni börja snacka SACD2.

///CF
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/10 :  22:18:28  Show Profile Send Bravo a Private Message
Här berör nog "CF" det väsentliga.
quote:
Alltså ser inte varför Sony skulle hitta på ytterligare ett format med bild när SACD standard redan har bild.

De äger redan rätten till SACD och får in licens pengar på SACD skivor och spelare och kommer så att göra i 20 år till sedan kan ni börja snacka SACD2.


Så länge Sony har patentet finns det ingen anledning att skrota formatet, de tjänar pengar på det. Dessutom har marknaden knappt börjat köpa spelare och mjukvara i detta format så någon mättnad finns knappast. Däremot kan ju formatkriget och den allmänt illa skötta hanteringen kring dessa format bli dess död, men det är en annan historia.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000