Author |
Topic  |
Herrmann
Member

73 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 22:35:29
|
Efter ett längre förfall gick jag igenom skivorna. Tros att jag kände mig som en av the moronic music twins från High Fidelity var det kul att lyssna på skivor man sällan (läs aldrig)annars plockar fram. Inte varje kväll det liras John Spencer Blues Explotion efter liveskivor med Skinny Puppy!
Kan varmt rekomenderas.
M.v.h /H |
|
Babar
Member

177 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 22:58:06
|
Jag borde också göra nåt åt röran i skivhyllan...ingen ordning alls. Enda sättet att hitta skivorna är att komma ihåg var jag placerade dem senast...frustrerande att det tar sån tid att hitta en platta. Det kan nog vara riktigt kul bara man kommer igång - man kanske upptäcker en del "bortglömda" pärlor:-) |
 |
|
Bravo
Member

5320 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 05:08:45
|
Framförallt slipper man köpa dubbletter, då man äntligen kan hitta de skivor man letar efter. |
Bravo  |
 |
|
Texianen
Member

286 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 18:38:36
|
Aint it dead yet? =) |
 |
|
Herrmann
Member

73 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 19:10:12
|
Japp, Aint it dead yet. Bra skiva, men lättlyssnat är det inte. |
 |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 19:39:14
|
Sorterat efter för eller efternamn, den eviga debatten |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
 |
|
pick-me-up
Member

1382 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 10:45:50
|
Jag har sorterat mina plattor i alfabetisk ordning på följande sätt:
LP: Soloartister, separat från grupper/band, sorterat enligt efternamnet. (Borde vara det vanligaste sättet.) Grupper och band på samma sätt, men där får första bokstaven i band-namnet vara det som bestämmer ordningen, men INTE alltid. T.ex. Steve Gibbons Band sorteras som efter gib … då det namnet är liksom huvudgrejen. Klassisk musik, blues, jazz, etc, ligger lite ifrån.
På nåt konstigt sätt har jag frångått för det sättet när det gäller cd. Där ligger både soloartister och grupper tillsammans i alfabetisk ordning. Fast också bland cd, ligger klassisk musik, blues, jazz, etc, lite skilda.
Sen har jag separerat s.k. diverse samlingar, julskivor, audiofilskivor osv.
Låter kanske krångligt, men det funkar. Fast efter städningen plus diverse flytt några år sedan har ordningen lite försämrats. Det blir lite jobb med att försöka hålla skivhyllorna jämt fördelade. |
 |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 11:11:38
|
På liknande sätt har jag sorterat, förutom audiofilplattorna. Det var en bra ide´- tackar! |
"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body." -Anonymous |
 |
|
Peppe
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 12:00:13
|
Frågan som kommer är skall Jon Spencers Blues Explosion stå på S eller J, Bo Kaspers Orkester på B eller K? Var skall en Blues Brothers-skiva som inte tillhör filmen stå?
Hur man än gör så hamnar man i någon sort av dilemma. |
Bättre en tia i handen än en tjuga i foten. |
 |
|
Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 12:56:14
|
J-Jon Spencer B-Bo kasper B-Blues Brother
Och Celine Dion läggs i soppåsen. |
 |
|
Peppe
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 14:07:05
|
Då denna tråd har snöat in på sortering av skivor finns det två saker som en sortering av skivsamlingen kan medföra. 1. Du hittar dina skivor 2. Du återupptäcker gamla skivor
Är det någon som sorterar sina skivor på något annat sätt än ovan (ex. Skivbolag, kronologiskt på utgivningsår etc.)? |
Bättre en tia i handen än en tjuga i foten. |
 |
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 14:32:21
|
Ett svårt ämne som det faktiskt har ägnats en hel del forskning kring.
Nåväl de institutioner i Sverige och utomlands som ägnar sig av katalogisering och uppställning av olika objekt (t. ex. arkiv, bibliotek och museer) har regelsamlingar att följa och om man har en mycket diger skivsamling kan det vara värt att försöka inspireras av något sådant katalogiserings-, klassificerings- och indexeringssystem.
Jag själv kör med ett system där jag har indelat samlingen i först CD, LP och sen i underavdelningar: Pop/Rock; Soul/R'n'b/Hip hop; Jazz; Klassiskt. I underavdelningarna tar jag och sätter artister på efternamnet och grupper på första bokstav efter bestämd artikel (annars skulle halva skivsamlingen hamna på T).
The Jon Spencer blues explosion anser jag vara ett gruppnamn därför hamnar den på J medan Neil Young som artist och låtskrivare hamnar på Y. |
 |
|
Magnuz
Member

1572 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 18:34:00
|
"Är det någon som sorterar sina skivor på något annat sätt än ovan"
Japp, åtminstone förut hade jag mina skivor sorterade kronologiskt i den ordning jag köpt dem. Nu är det lite sämre ställt med ordningen dock. |
 |
|
Gemeni
Member

1163 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 18:52:21
|
"Är det någon som sorterar sina skivor på något annat sätt än ovan" Ja slumpvis ordningen , skiljer bara på CD och LP (numera även DVD,DVD-A och SACD) |
Musik låter bäst på vinyl och i stereo
|
Edited by - Gemeni on 2004/02/11 18:52:43 |
 |
|
filkingian
Member

716 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 19:03:56
|
Har 3 cd-ställ: 1: Bara skivor från ett och samma skivbolag i kronologisk ordning 2: Blandade skivor, sorterat på efternamn eller bandnamn, samt att under var artist/band, så är de i kronologisk ordning. 3: Skräpskivor som jag inte haft mage att bara slänga, sorterat på samma sätt som ovan.
Har vidare en hylla vid cd-spelaren, där det för det mesta ligger cd 20-30, de vikigaste skivorna just nu |
This space intentionally left blank.™ |
Edited by - filkingian on 2004/02/11 19:04:43 |
 |
|
hogga
Member

239 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 22:19:07
|
I princip i bokstavsordning, där soloartister sorteras efter efternamn, grupper efter första bokstaven i bandnamnet (bortsett från the) men med vissa undantag, där jag sorterar efter frontfigurens efternamn (Frank Black And The Catholics på B, Jon Spencer Blues Explosion på S osv). Filmmusik för sig utan ordning, klassiskt för sig utan bestämd ordning, vissa jazzskivor för sig, andra bland de i bokstavsordning. Alla CD och DVD inlagda i databas med artist, skivtitel, genre, format. Såsmåningom skall även skivbolag, låttitel, utgivningsår mm med. Jag har börjat registrera LP-skivorna i databasen, men har bara kommit till bokstaven B än. |
Edited by - hogga on 2004/02/11 22:20:35 |
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 22:50:10
|
Alla som medverkar i den här tråden borde få "High Fidelity" av Nick Horny som obligatorisk läsning... (boken är för övrigt bättre än filmen, och filmen är bra) |
 |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2004/02/11 : 23:08:21
|
När man går genom samlingen (på ett eller annat sätt) brukar man hitta gamla guldkorn som inte blivit avdammande på ett tag. Kan bli riktigt trevligt 
Alltid kul att ha mycket musik, tycker jag. Men med ökad mängd musik behöver man förvara dem på lämpligt sätt och helt plötsligt är hyllan bara knökfull. Bra att vara lite förutseende och tänka på en bra förvaringsmöbel (som kan byggas ut senare) i ett hyggligt tidigt stadium och sen att man har ngn typ av sortering som passar en själv, för att enklare hitta plattorna. En sak som jag själv är säker på är ju att skivsamlingen sväller... och personligen gör jag inte mig av med musik.
Angående sortering har man ju hört hört om alla varianter, en arbetskamrat kör med de senast lyssnade skivorna till höger och det funkar. Killen i fråga har mycket musik.
Alla sätt är bra utom de dåliga, bara det funkar 
f95oli, ja, den boken (High Fidelity) e goo 
/Mattias |
Edited by - Mattias on 2004/02/11 23:16:46 |
 |
|
Boergars
Member

1641 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 08:48:48
|
Själv märker jag mina skivor med en liten klisterlapp med nummer på. Finns i välsorterade bokhandlar med nummerserie 0-999. Skivor över 1000 har fått ljusblå överstrykningspenna på sina lappar, och snart får det väl bli gult eller rosa när 2000-gränsen passeras;-). Skivorna ligger sedan i IKEAS CD-lådor i papp där det går i ca 25 album i varje. Sedan tar det lite tid att lägga in skivorna i databasen. Denna har jag sedan tillgänglig som :
A. Utskrift, liggandes i lyssningsrummet. B. På internet, vid shoppingrundor på nätet. C. I handdatorn, vid shoppingrundor i verkliga livet.
Fungerar bra, men lyckas ändå köpa dubletter;-)
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
 |
|
LeoArietis
Member

1953 Posts |
Posted - 2004/02/12 : 13:44:06
|
oj.... har alltid tänkt att jag borde katalogisera skivsamlingen in i datorn men aldrig orkat.
Själv kör jag ganska hårt på bokstavsordning med tre huvudgrupper. Klassiskt, blandade skivor/diverse samlingar, modern musik.
Filmmusik hamnar bland moderna skivor, oftast på filmtitelns bokstav, men det finns undantag (oj, oj, oj) som Eric Serra.
Klassiska på kompositör, är det flera kompositörer på ett album så är det bekymmer...
Jobbigt att man alltid råkar ut för besvärliga album som inte är lätta att sortera in.
Jag får ta och läsa den boken, har bara sett filmen. |
Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125 |
 |
|
IcedEarth
Member

498 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 18:05:55
|
Hur många skiver har ni?? |
 |
|
divander
Member

1905 Posts |
Posted - 2004/02/17 : 18:54:57
|
Jag sorterar de flesta skivor efer traditionell bokstavsordning med några undantag. Testskivor, filmmusik och samlingar för sig. Klassisk musik på CD efter skivbolag. Klassisk musik på vinyl efter tonsättare när det är samma tonsättare på hela skivan, artist när det är en artist på hela skivan (med artistens namn i störst text på konvolutet) och de skivor med lite blandat i en "hög". Alla skivor från skivbolaget BIS för sig då jag samlar på dessa och de har alla likadana ryggar och kanonbra serienummersustem (LP1, LP2, LP3...).
Tidigare sorterade jag Lennon, McCartney och Harrison under B- Beatles. Och likadant med andra grupper. Det funkade bra i de flesta fall men systemet funkade inte när man kom till Clapton/Cream/Yardbirds/Beck/Page/Zeppelin.... Det blev lite svårt att sätta gränsen. Så nu har jag alla under sitt eget namn. Lite problem blir det ibland med duettskivor. Men jag brukar gå på de som jag har flest skivor med.
Ett annat problem kan bli med vissa namn som John Lee Hooker, Ricki Lee Jones. Ska de båda stå på L eller passar de bättre på H och J. I vissa fall är det enkelt men i andra är det långt ifrån självklart. |
Oops! I did it again |
 |
|
Rutger
Member

135 Posts |
Posted - 2004/02/19 : 08:05:57
|
Den slutgiltiga sorteringen av skivsamlingen måste väl ändå vara:
- CD till brännbart
- LP till hårdplast
- Shellac till komposten (!)
Åtminstone för arvingarna. ;-) |
 |
|
sisko
Member

202 Posts |
Posted - 2004/02/19 : 08:41:42
|
   |
 |
|
CH
Member

1474 Posts |
Posted - 2004/02/19 : 23:26:29
|
Använder det svenska programmet Music Label från www.codeaero.com. Fungerar suveränt, samarbetar med cddb så man får med alla titlar o låtar automatiskt..även skivomslagen kommer med. Har alla mina skivor numrerade och med hjälp av en utskrift från programmet är det inga problem att hitta rätt skiva..!

|
 |
|
HanssoN
Member

226 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 10:44:03
|
När jag sorterar skivor är det efter efternamn på artisten, men efter ett par dagar är det ju lika jäkligt igen, så det lönar sig knappt...  |
 |
|
Topic  |
|