HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Sortera skivsamlingen!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2004/03/05 :  16:23:57  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vaddå? Det är väl bara att ställa tillbaka skivan i det hål i hyllan där man plockade den!

Jag brukar inte packa hyllraderna utan har lite mellanrum så att man glesa isär skivorna och lätt hitta var man tog dem ifrån.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2004/03/08 :  19:25:24  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Det där Music Label verkar ju riktigt smidigt.
Testade det lite snabbt, men fick inte någon coverbild. Är det för jag bara har trial versionen?
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/09 :  08:26:32  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag använder music collectorz, www.collectorz.com lite samma sak som music label.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/14 :  15:01:10  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Har provat flera varianter - alfanumeriskt, genre osv, nu kör jag något väldigt radikat som FÄRG vilket var lite kul. Svarta ryggar i en grupp, blått i en grupp, vitt i en grupp, gult i en grupp etc, estetiskt den mest tilltalande lösningen och lagom snabbt att hitta eftersom jag är bekant med min samling. Självklart står albumen i bokstavsordning i varje grupp så man inte behöver bläddra onödigt mycket - Cody Chesnutt till vänster och Morrissey i mitten osv...

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2004/03/17 :  10:56:32  Show Profile Send långhåret a Private Message
Ett par hundra plattor har man väl (CD) och inte allt för många LP..

* Sorterar i genre-ordning och där efter i bokstavsordning.
* Varje "grupp" sorteras sedan så att dom äldsta plattorna kommer
först.
* Artister som har spelat i olika projekt får stå tillsammans med
"huvudbandet".
* Theme/filmskivor får för tillfället dela platts med div
avslappningsmsuik från Cold Meat Records.

*slavisk ordning och reda*

Plattor som mot alla odds fått sig någon repa sorteras bort, läggs i en speciell hög och införskaffas på nytt!!

I need help!...

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

JonasV
Member

595 Posts

Posted - 2004/08/02 :  02:13:08  Show Profile Send JonasV a Private Message
Frun har sina i CD-hyllor.
Själv låter jag allt hamna i CD-växlaren, 170 st inkl. 30 MP3-skivor.
Pga. av en olycka hamnade dom i splittrade grupper men jag har hyffsad koll efter att ha memorerat dom.
Databasen i handdatorn har jag ingen mer nytta av pga. olyckan
Först var det ordnat efter musiktyp och artist.

CD-växlare rekommenderas för dom som vill återupptäcka gamla godingar, mycket stimulerande även om man ibland får en smärre SCHOCK över vilken dålig smak man haft

Mycket var Bättre förr-Tur att Vi inte har det som Förut.
Se inte tillbaka så slipper du lära dig av Misstagen:O
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2005/03/21 :  16:40:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag funderar på att ta efter CH, hans system har stora fördelar. Nu har han väl (snart?) hela samlingen på hårddisk också.

Jag har förresten en kompis som har en jukebox hemma. Kult!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2005/03/21 :  17:19:10  Show Profile Send molsson a Private Message
Sorterar inte alla sin samling självbiografiskt?

No hay banda!!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/21 :  17:47:17  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Har mina i tunna plastfodral med mjuk stoppning, finns för cirka 50öre styck på Kjell o kompani.. så där har de tjänat cirka 3-400kr :)

alfabetisk ordning med sorteringsbrickkor som jag fick på jobbet (bok- / skivaffär)

man ser den lite på bilden nedan:

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/03/21 :  20:24:40  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Jag kör som Gemini, dvs slumpvis ordning... (Bara LP och CD var för sig) Inte orkat sortera efter sista flytten helt enkelt! Flyttar man ofta så lessnar man till slut... Det går ganska bra med cd, men det är as jobbigt med vinylen faktiskt! Får göra nåt åt det tror jag... Fördelen med kaos är att man kan bli glatt överraskad när man vill hitta nåt nytt att spela, det slutar ofta med att man lägger på en helt annan platta!!!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/03/22 :  00:33:13  Show Profile Send edison a Private Message
Sortera?
Har jag nog bara gjort i tanken.
Det kaosar snabbt till sej - när man spelat ett helt gäng plattor en eftermiddag/kväll ligger dom kvar på soffbordet dan efter...och dan efter och...get the picture? ;-)

-----------------------------------------------

"Fördelen med kaos är att man kan bli glatt överraskad när man vill hitta nåt nytt att spela, det slutar ofta med att man lägger på en helt annan platta!!!"

SÅ sant som det va sagt det, man blir ofta överraskad mao ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

TBA
Member

290 Posts

Posted - 2005/03/22 :  18:20:46  Show Profile Send TBA a Private Message
Då kommer mitt inlägg till debatten. Självklart sorterar man på efternamnet. Det gör man ju överallt annars.
Så här ser min ordning ut. Först sorterar jag på artist. Artist är sedan sorterat först album sedan samling sedan singlar. Sedan är respektive undergrupp sorterad i kronologisk ordning. Sedan har jag en samling vid sidan om med skivor från tidningar, samlingar med olika artister filmmusik och liknande. Sedan har jag en liten klassiks samling som även den är separat.
Sedan har jag alla skivorna i det enligt mitt tycke bästa databasprogramet för skivor CATRAXX. Hemsidan är www.fnprg.com.
Fredrik som gör programmet är oerhört bra att ha att göra med. Lyssnar på vad användarna vill ha, ger snabb support. Demon fungerar som den skarpa versionen förutom att man bara kan ha 50 skivor i databasen. Så tanka hem den och testa.
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2005/03/22 :  18:33:55  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Kör med egen sortering som ingen förstår förutom att alster av samma artist står tillsammans. Jag förstår ordningen och den är densamma hela tiden, och det räcker.

Sedan har jag allt liggande som .flac (lossless) på datorn också när jag önskar lite mera jukebox-lik avspelning med snabba/smidiga byten. Har ett Audigy 2 Platinum ljudkort och det duger till slölyssning etc. Går ju dock inte att jämföra med att spela upp det "på riktigt".

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2005/03/22 :  19:32:57  Show Profile Send Roq a Private Message
Kör med olika sorteringar:
Översta hyllan:
Inköpsordning (senaste året) + "mest spelade".
Sedan finns några sorterade artistvis, färgvis (som marcuseditor) fast det blev trist med alla vita / alla svarta så de står varannan nu istället . Ett gäng röda, blåa etc. Nedersta hyllan består av rätt dåliga skivor + min frus skivor.

Edited by - Roq on 2005/03/22 19:33:33
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000