HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför tror vi att vi vet allt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/09/15 :  09:55:44  Show Profile Send KC a Private Message
Det intressanta med referensen till HPs "Ultra-chip" är att i detta fall
har man lyckats mäta något som inte kan förklaras med teorier, inte som
i "vår värld" INTE lyckats mäta någonting

Jag ser att många anser att forskaren/vetenskapsmannen måste ha förtroende
för etablerade faktum. Detta kan man så klart inte han någon invändning
emot. Men problemet är oförmågan i kunna ifrågasätta etablerade faktum.
Var och en måste välja vad som skall ifrågasättas och vad som måste få
stå. Att inse när ett faktum måste ifrågasättas är ett tecken på en bra
forskare. Att automatiskt förkasta nya teorier, eller tvärtom, förkasta
empirisk data för att det inte stämmer med etablerade teorier, är inte
det.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/15 :  10:12:04  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om HP har upptäckt en molekylär mekanism för microchip som man (ännu) inte kan förklara teoretiskt (fysikaliskt) tycker jag har ganska lite med ljud (och ex. kablar) att göra.

Tycker jag.

T

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/15 :  10:29:56  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Om "HiFi-vetenskapen" skulle studeras på universitet skulle den nog platsa bäst på teologisk fakultet.
/ K

Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/09/15 :  10:55:03  Show Profile Send KC a Private Message
Thomas A, nej men det har allt att göra med den "vetenskapliga" attityden från somliga
på forumet och utanför forumet att göra.

Tycker jag.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:03:40  Show Profile Send Rebo a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker
-"hifiområdet" ligger Inte!!** "framme med spjutspetsteknik"... någonstans... överhuvudtaget!!!

Här håller jag också med Audiomaniker.

Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:27:23  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Det här är mitt inlägg i debatten, och då ska ni veta att jag alltid har haft en mycket vetenskaplig inriktning på mitt utvecklingsarbete av högtalare. Jag trodde faktiskt att det gick att mäta allt för att få fram de eventuella defekterna så att man kunde rätta till dem, men jag har på senare år mer och mer kommit fram till att mätningar bara är ett kontrollsystem för att se till att man inte lurar sig själv. Följande citat är enligt min mening en mycket bra sammanfattning av vad jag numera tycker.

---------------------------------------
Människan själv, i den mån hon begagnar sig av sitt sunda förnuft, är den största och mest noggranna fysikaliska apparat som finns, och det är just den nyare fysikens stora olycka att man liksom avskilt experimenten från människan och vill inskränka dessa och som bevis endast godtaga vad man förmedelst tillverkade instrument kan lära känna om naturen och om vad den kan frambringa.

Goethe
---------------------------------------

Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/15 :  11:58:19  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Jag vet inte vilka det är du tänker på KC. Kanske är det till och med jag själv du bland annat har i åtanke då du nämner att det finns en ovilja till att i ifrågasätta det som vid första anblick verkar vara si eller så, när det är egentligen är läge för en funderare. Jag inskränker detta endast till forumet eftersom det är mer lättgripbart och mer inom mitt eget intresseområde just för stunden. Där ute finns alla varianter såklart. Jag är väldigt intresserad av min egen utveckling och skulle det gälla mig du tänker på får du gärna säga det. Här eller i mail. Jag skulle inte ta illa upp, utan snarare uppskatta det.

Det finns givetvis sociala skäl att inte "hänga" ut enstaka individer men det blir svårt att få grepp om vad du menar exakt utan något exempel. Kanske har du misförstått vissa. Givetvis kan det finnas saker som dom som inte är så intresserade av detta område saknar. Det är ju naturligt. Jag får en känsla av att det är bland dom andra, dom som är mer vetenskapligt orienterade du menar att du hittar denna attityd eller denna inskränkning.

John
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/15 :  12:08:14  Show Profile Send markih a Private Message
Jag instämmer med John. KC, du får gärna maila mig också eller ta upp det här mer konkret (om jag ska känna mig träffad?) Jag tror att jag uppskattar ärliga speglingar.

Mvh

markih
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/09/15 :  12:22:15  Show Profile Send KC a Private Message
Nej nej John och markih. Det är inte alls någon eller några speciella deltagare jag
har i tanken när jag skriver som jag gör, utan rent generellt så förekommer det ibland
för lite "ödmjukhet" kanske man kanske säga (fast det är inte riktigt rätt ord). Och
jag har sån pass självinsikt att jav VET att det gäller mig själv också ibland. Så,
med andra ord så kan man säja att det gäller er båda och mig själv med :)
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/15 :  12:30:37  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Okey. Jag tror att jag är med nu. Det behövs i princip alltid en egen aktiv medveten påminnelse och ansträngning hos var man gällande detta. Det är lätt att "fastna" annars. Har jag förstått dig rätt?

John
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/09/15 :  12:41:13  Show Profile Send Magnuz a Private Message
quote:
Originally posted by Lennart

Ännu idag finns det INGA absoluta fakta. Det mesta som vi människor sysslar med bygger på tro, tycke, smak och tidigare erfarenheter.

Att 1+1=2 kan nog betraktas som ett absolut faktum.

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/15 :  12:45:46  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Det är vad vi kallar ett axiom.

Givetvis är det så att så att det finns mängder med konkreta och abstrakta saker som man kan kalla för fakta. Det finns vissa filosofiska finurligheter som omöjliggör hundraprocentig säkerhet. Bortsett från detta finns det en jädrans massa fakta.

John
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/09/15 :  12:48:21  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej M!

Varför (i herrans namn) det??
Om du tar 2st degkulor o adderar dem så blir resultatet( ta tada daaA!!)
... 1st degkula.
1+1=1 fick vi alltså, hmmm...

Mvh A*.

Edited by - n/a on 2002/09/15 13:48:20
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/15 :  13:13:30  Show Profile Send markih a Private Message
Hej KC!
Vad bra att jag inte ska känna mig alltför träffad. Eftersom jag har tyckt (och tycker ibland) samma som det du ger uttryck för, försöker jag att inte falla i den "vetenskapliga" fällan alltför mycket. Varje sak har sin plats och berättigande. Vetenskap är som många andra saker bara ett redskap, inte en livssyn att hålla sig i i alla lägen. Då begränsar man ur ett mänskligt(?) perspektiv lätt synfältet.
Jag har också ibland slagits hur låsta debatterna har blivit mellan "olika falanger". Jag tror att vissa har upplevt arrogans från "de objektivt orienterade". Det kan jag förstå. Ödmjukheten har inte alltid lyst klart. Det tycker jag är synd, för då missas ofta hela poängen i diskussionerna. Det är nämligen min åsikt att även HiFi-sfären skulle vinna en del på att använda definitioner, målsättningar och objektivitet där så är möjligt. Att helt enkelt ta ett helhetsgrepp, istället för att säga, "det finns inga sanningar", "alla tycker olika, det är bara en smaksak", "jag litar bara på mina öron" osv, vilket ironiskt nog också är att hävda att något är på ett bestämt vis. Just det sista tror jag att många missar. Jag säger INTE att detta inte stämmer. Jag vill bara försöka finna gränsen för var det "objektiva" inte är användbart och det "subjektiva och ovissa" tar vid. Men det är kanske där de skilda meningarna gör sig gällande.

I vilket fall som helst tycker jag; att bara använda det ena synsättet av de två, är som att bara gå på ett ben.

Hälsningar

markih
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/09/15 :  13:45:01  Show Profile Send KC a Private Message
John, jo jag tror faktiskt du summerar det väldigt väl. Jag vet inte riktigt vart
denna diskussionen leder till i sin slutände, meningen var väl mest att sätta igång
en debatt. Förhoppningsvis så kommer såna slutklämmar (nja, det behöver
inte ta slut just där om ni inte vill) som du och markih kommer med så att
vi alla får oss en funderare. Och markih, jag håller absolut med dig om att
"andra sidan" bör ta åt sig också. Det är inte bara forskare/vetenskapsmänn
som kan ha en arrogant inställning till sin "tro".

Edited by - KC on 2002/09/15 13:45:52
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/16 :  09:07:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
"Mot bättre vetande" kanske kan vara en passande rubrik på andemeningen i ditt inlägg.

"Mot bättre vetande", kan ju dels innebära att man är på väg mot bättre vetande.
Dels kan det betyda att det strider mot bättre vetande, eller att någon tar spjärn mot strävanden efter bättre vetande.

Jag får väl köra en Bosse Lundgren och tjata lite. Ej om skatter dock, det hade ju ingen positiv effekt, så vi tar ett annat tjat istället:
"Den som vet allt, slutar att tänka!" (Ungefärligt "citat" Ladislaus Horatius.)

Jag tycker detta är ganska essentiellt. Den som inte omedelbart ser något tänkvärt i sentensen, ombedes suga på den ett tag.
Det kommer säkert.

I alla tider har man trott att man har sakerna under kontroll. Det ger en trygghet, kanske. Historien visar emellertid att sanningar ofta utvecklas till felaktigheter.
Det kan naturligtvis gälla såväl kablar, jordens form som universum.

Vill man utvecklas, så förutsätter det att man inte låser in sej. Förvisso kan tillfällig isolation leda till tid att tänka lite bättre. (Stäng gärna av telefonen...) Men tankarna måste även ges nytt bränsle. Alltså måste man även röra på sej och se sej om, för att ta in nya intryck och ideer i processen.

För att närma mej kablar, kontakter och annat som vi emellanåt tillskriver stor, och emellanåt liten betydelse...
Jag tror att man får skilja på två saker när det gäller att påvisa skillnader:
Det ena är vad man kan detektera vid mätningar.
Det andra är vad man kan detektera vid lyssning.

Vissa fenomen kan man mäta men kanske ej höra.
Vissa andra fenomen kan man BÅDE mäta och höra.
En del fenomen kan man höra men - med nuvarande metoder - ej mäta.
Slutligen finns det fenomen som varken kan mätas eller höras.
Men, eftersom utvecklingen går framåt, så kanske vi kan höra även den sistnämnda kategorin i framtiden...
:-)

Mvh

Edited by - Strmbrg on 2002/09/16 10:38:31
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:27:40  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag tycker följande stämmer rätt bra

"ju mer vi vet desto mer vet vi hur lite vi egentligen vet"

...lyder väl ungefär så...

Ursprungligen vet jag inte vem som sa det, men det används lite här o var, tror till o med att JB i hifi o musik skrev det nån gång

s.m.f forever
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/09/16 :  15:43:06  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

"Mot bättre vetande" kanske kan vara en passande rubrik på andemeningen i ditt inlägg.

"Mot bättre vetande", kan ju dels innebära att man är på väg mot bättre vetande.
Dels kan det betyda att det strider mot bättre vetande, eller att någon tar spjärn mot strävanden efter bättre vetande.

Jag får väl köra en Bosse Lundgren och tjata lite. Ej om skatter dock, det hade ju ingen positiv effekt, så vi tar ett annat tjat istället:
"Den som vet allt, slutar att tänka!" (Ungefärligt "citat" Ladislaus Horatius.)

Jag tycker detta är ganska essentiellt. Den som inte omedelbart ser något tänkvärt i sentensen, ombedes suga på den ett tag.
Det kommer säkert.

I alla tider har man trott att man har sakerna under kontroll. Det ger en trygghet, kanske. Historien visar emellertid att sanningar ofta utvecklas till felaktigheter.
Det kan naturligtvis gälla såväl kablar, jordens form som universum.

Vill man utvecklas, så förutsätter det att man inte låser in sej. Förvisso kan tillfällig isolation leda till tid att tänka lite bättre. (Stäng gärna av telefonen...) Men tankarna måste även ges nytt bränsle. Alltså måste man även röra på sej och se sej om, för att ta in nya intryck och ideer i processen.

För att närma mej kablar, kontakter och annat som vi emellanåt tillskriver stor, och emellanåt liten betydelse...
Jag tror att man får skilja på två saker när det gäller att påvisa skillnader:
Det ena är vad man kan detektera vid mätningar.
Det andra är vad man kan detektera vid lyssning.

Vissa fenomen kan man mäta men kanske ej höra.
Vissa andra fenomen kan man BÅDE mäta och höra.
En del fenomen kan man höra men - med nuvarande metoder - ej mäta.
Slutligen finns det fenomen som varken kan mätas eller höras.
Men, eftersom utvecklingen går framåt, så kanske vi kan höra även den sistnämnda kategorin i framtiden...

Mvh

Den var bra strmbrg. Speciellt den sista meningen

-----------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorma
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/09/16 :  23:55:01  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by KC

Nej nej John och markih. Det är inte alls någon eller några speciella deltagare jag
har i tanken när jag skriver som jag gör, utan rent generellt så förekommer det ibland
för lite "ödmjukhet" kanske man kanske säga (fast det är inte riktigt rätt ord). Och
jag har sån pass självinsikt att jav VET att det gäller mig själv också ibland. Så,
med andra ord så kan man säja att det gäller er båda och mig själv med :)

Kom liksom bara att tänka på att det inte är så lätt att vara ödmjuk när man vet att man är perfekt

Gus

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000