Author |
Topic  |
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:35:35
|
att ständigt snacka om mig och om vad jag har sagt och inte sagt och tala nedlåtande om mig på det sättet men FÖRLÅT så mycket om du inte tyckte jag uttryckte mig klart nog man tycker ju att du kunde förstå vad jag menade ändå eller ska jag behöva förklara mig in absurdum? |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:56:06
|
Tja E! (Fint träslag det där du har i namnet!) Vad du har sagt och inte vet jag inte men ditt inlägg (berättigat eller inte kändes lite dumt) då du säkert har läst vad som har skrivits. Jag ber om ursäkt för om mitt inlägg har irriterat dig. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 21:59:40
|
ingen fara det jag menade var bara att det är lite fult att gång efter gång prata OM mig och vad jag har sagt när jag inte ens har i denna tråden att göra till att börja med det hoppas jag du håller med om iallafall |
 |
|
Ing. Öhman
Ej medlem längre

356 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 13:38:06
|
quote: Originally posted by ekman ...sen så tror jag fortfarande inte att du kan förklara för mig vad det är jag hör när jag lyssnar på min stereo och hur jag uppfattar det i siffror och det beror knappast på att jag inte förstår siffrorna
sen för övrigt om du ska beskriva ett ljud låt säga vad som helst ett enda nedslag på ett piano i siffror hur många parametrar måste mäta då för att få EXAKT samma ljud? skulle vara kul att veta =) och en exakt siffra ska du se att jag förstår trots att jag inte varit ingenjör sen jag var 3 =)
Jag tror inte alls Ekman förstår siffrorna, men vad värre är verkar inte Ekman förstå att mätningar på en apparat inte alls avser beskriva det ljud du hör när du spelar dina skivor. 
Mätningarna visar bara hur den oerhört komplexa inspelade informationen på skivorna FÖRVRÄNGS av apparaten. Det handlar inte om att beskriva ljudet, det handlar om att beskriva hur ett ljud förändras.
Att du inte förstår siffrorna är således ganska uppenbart. Du förstår inte ens vad de avser beskriva.
Vh, Ing. Öhman
PS. Ett litet citat från 1949:
Vad rör sig i Ekmans själ?
Det är inte gott att veta, men vissa förmodanden kan göras.
-"Antingen är dessa mätningar humbug, eller så är jag en idiot", tänkte han.
Han ville inte tänka sig att sanningen låg någonstans mittemellan, t ex att han kanske skulle få ett visst nöje av dessa mätningar, om bara någon mera beläst person förklarade dem för honom...
...blotta misstanken, att någon han kände kunda ha glädje at dessa för honom obegripliga mätningar, gjorde honom sålunda rädd att det ändå kunde ligga någon i dem; trots allt.
Därav aggressiviteten. Det han inte kunde förstå irriterade honom.
Slut citat.
Texten skrevs 1949 av Ingemar Hedenius, i en bok vid namnet 'tro och vetande'. Första sidan, första kapitlet (Á propos indignation).
Jag har dock ändrat två ord i texten, det räckte. 
Boken fick jag igår, och jag har ännu bara hunnit läsa 7 sidor av de 382. Redan framgår det att man visste och förstod mycket för 53 år sedan...
Hedenius tjänsgjorde som filosofiprofessor i Uppsala. Hans grundläggande tes var att man inte bör tro på något som det inte finns några förnuftiga skäl att hålla för sant.
Jag kommer att läsa vidare i boken. Hittills har jag funnit så mycket förnuftigt i den att jag inte håller det för osannolikt att man framdeles inte behöver hitta på något mer att skriva här på hifi-forum - man kan klippa citat från Hedenius bara!    |
Edited by - Ing. Öhman on 2002/10/09 15:39:58 |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 08:25:31
|
quote: Jag ska åka till Japan nu ska kolla lite i HiFi kvarteren i i Tokio och se tillgång o pris. Jag återkommer
Jag har nu varit i Akihabara. Tokios elektronik distrikt( Stort som Gammla stan i stockholm med 8 våningshus fyllt med elektronik)
Jag hittade ett hundratal titlar SACD som kostade 3000 - 3500 yen. DVD audio var mer begränsat. Prisnivån motsvarar ca 230 - 270 kronor. Både utbud service och pris är bättre. Prisnivån vore ngt att ta efter i Sverige.
Jämförelsevis så kostar "dagens lunch" 1000 - 1300 yen på standard lunch ställen, Japan och Tokio speciellt är ett dyrområde. Jag hann även snabbt in i en High end affär men hann inte lyssna. Det var ett våningsplan fyllt med Krell Halcro Wilson Mark Levinson Accuphase Linn Audio Reserch dock inga Naim grejor. Mycket inspirerande.
|
Rundgång & Omgång |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 09:03:01
|
"Mycket inspirerande" var ju ett passande uttryck... Fick du någon uppfattning om prisnivån på Accuphase i Japan? Exempelvis jämfört med Krell. |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 14:07:24
|
quote: Fick du någon uppfattning om prisnivån på Accuphase i Japan? Exempelvis jämfört med Krell.
Jag kollade inte så noga på priserna. Det blir problem med spänningar åtminståne med Krell då det blir dyrt att bygga om till 240v även om jag tror att dom är billigare där |
Rundgång & Omgång |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 14:18:09
|
Nä, det förstår jag om man inte är ute med inköp i blick... Skulle annars va´ kul att veta om Accuphase är så mycket billigare i Japan. |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 18:57:22
|
Timbre, skulle kunna tro att det är ännu billigare i Hong Kong. Har själv köpt 2st Japanska high-end laserdisc spelare, som med fedex frakt till sverige (20 kilo st) blev billigare än själva priset i Japan. Har en kontakt med en svensk kille i Hong Kong, så om det är något du vill veta kanske han kan kolla upp det. |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/12 : 19:04:43
|
Tackar! Det skall jag komma ihåg! Hör av mig. |
 |
|
Topic  |
|