HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 brus.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/09/23 :  19:34:35  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hmmm... när jag lyssnar på min stereo på riktigt låga nivåer och om man sitter ca 30 cm från högtalarna kan man höra ett brus.. detta brus är konstant oasett volym och diskant (om man höjer diskanten ligger bruset på samma nivå iaf.) är det min b&o spelare som har detta brus inbyggt??? Kom med tips och råd snälla...
Wilderwein

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/23 :  19:54:50  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Kapten drar några slutsatser:

1. Bruset genereras efter diskantkontrollen och volymkontrollen.

2. Kapten har ingenuppfattning om hur anläggningen ser ut i övrigt, men tror att bruset genereras i slutsteget eller i förstegets utgångsbuffert.

Att lösa problemet innebär ganska kraftiga ingrepp i apparaten.
Troligtvis är det OP-förstärkare som har en för hög ekvivalent brustemperatur(dvs för stort ekvivalent ingångsbrus).
Om apparaten är riktigt klantigt implementerad kan man tänka sig att det är termisk brus från motstånd som dominerar i brusgolvet.

För att kunna presentera ett förslag till lämpliga anstalter mot bruset måste i alla fall Kapten se ett kopplingsschema.

mvh\Kapten A.

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:01:58  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Fixas lätt genom att köpa brusreducerande kablar.
Jag kan konstruera och tillverka om du vill.

Materialkostnad: Några tior.
Ditt pris: Några tusenlappar.

Mvh
/ K
På sitt raraste humör

Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:04:29  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by Kajsa

Fixas lätt genom att köpa brusreducerande kablar.
Jag kan konstruera och tillverka om du vill.

Materialkostnad: Några tior.
Ditt pris: Några tusenlappar.

Mvh
/ K
På sitt raraste humör

Kajsa -- Låter gullig ... men tyvärr.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:08:36  Show Profile Send Timbre a Private Message

Egna små irriterande missljudserfarenheter har visat att brum oftast genereras i effektförstärkeriet och brus vanligtvis kan härledas till förförstärkeriet.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:25:41  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Jag kan fixa kablarna så att det garanterat blir brusfritt.
Kostnad : En kopp kaffe
Garanti : RH

-Just Another Foolish Stringbender-
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:30:27  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Sound4P.
menar du att du kan fixa det genom att tillverka en kabel?
den jag har nu är ju lite speciell redan..
hmm vad skulle det kosta?
mvh:
Wille

Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:39:39  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Wilderwein:

Tillverka och tillverka.

Tänkte inte avslöja min affärshemlighet. Kan dock säga så mycket att det beror på kabel-längd och att en s..... behövs.

Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:46:42  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
men jag behöver ha en speciell beo kontakt i ena enden 8fungerar inte med vilken kabel som helst)..
och på kabeln jag har nu har jag redan 2 skärmar..=(

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/23 :  20:50:17  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Ang brum:

Ett bra sätt att tillse maximalt brum (maxiamalt kan naturligtvis vara så lite att det inte hörs) är att använda så kallade "audiofilkablar" där man separerat höger och vänster kanals kabel. I en sådan konfiguration kommer de tvenne ledarna ovillkorligen att utsättas för olika(till både belopp och riktning, H-fältet är en vektorvärd knantitet) magnetisk flödestäthet, vilket skapar brumslingor.

I detta avseende är faktiskt en vanlig "lakritsrem" mer genomtänkt.
Kabelbranchen har en del att lära.....från lakritsbranchen

mvh\Kapten A.

Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:00:38  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Wilderwein:

Du frågade efter pris. Kunde läsas i mitt första inlägg, har dock höjts nu pga "kostnader som inte tillverkaren kan råda över".

Höjningen blir marginell (100%)

Nytt pris : Två koppar svart kaffe. (Vill Du ha kvitto, blir det även påtår)

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:03:58  Show Profile Send Timbre a Private Message

Kabelgenererade brumslingor måste va´ ett helsike men lakrits däremot, de´ e´ en höjdare!
För att inte tala om aguardiente, colombianskt brännvin med utpräglad lakritssmak. Alla kablar blir gudomliga efter en halvpanna...

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/23 :  21:08:10  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:
Originally posted by Timbre

Kabelgenererade brumslingor måste va´ ett helsike men lakrits däremot, de´ e´ en höjdare!
För att inte tala om aguardiente, colombianskt brännvin med utpräglad lakritssmak. Alla kablar blir gudomliga efter en halvpanna...

Lakrits är så pass lågkonduktivt att några brumslingor troligtvis inte uppstår

Skämt åsido, att separera höger och vänster på det sätt majoriteten av dyrkabeltillverkarna gör är mer än lovligt ogenomtänkt.

Är höger och vänster kablar lösa bör man lägga dom tätt till varandra och förse dem med buntband alternativt(som Kapten gör) tvinna ihop dom försiktigt.

mvh\Kapten A.

Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:25:11  Show Profile Send Rebo a Private Message
Timber har rätt i att största delen av bruset normalt kommer från försteget, inte slutsteget. Om så vore fallet i wilderweins fall borde dock diskant och volymkontrollen påverka brusnivån. Bruset i hans fall måste skapas i utgången på försteget eller troligen i början av slutsteget. Kanske är det en som kapten säger att det är en op som orsakar det mesta av bruset, men det behöver inte vara så.

Man ska skilja på brus och störningar. Brus genereras i komponenterna, störningarna kommer utifrån. Det skulle mycket väl kunna vara störningar som wilderweins hör. I sämre konstruerade prylar så kan vissa delar av elektroniken störa andra delar. Är det tydligt någon spec frekvens som sticker ut, så skulle jag gissa på att det är just störningar som han hör.

Edited by - Rebo on 2002/09/23 23:34:26
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/09/23 :  23:27:43  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Jag har också brus i min stereo - Bruce, Bruce Springsteen.

Edited by - sound4pleasure on 2002/09/23 23:36:04
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:20:53  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Nej det är ingen spec frekvens utan bara ett "vanligt" brus som ligger där i bakgrunden.. man hör det absolut inte från normal lyssning position även om man spelar lågt men iaf...
Mvh:
Wille

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7950 Posts

Posted - 2002/09/25 :  17:32:39  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Brusproblem av allvarligare slag som man kan drabbas av om man sitter med örat 30 cm från högtalarna:

http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,208601,00.html

"Man behöver inte vara en dåre bara för att man är hifitokig"

Edited by - Björn-Ola on 2002/09/25 17:34:23
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/09/25 :  18:16:14  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
Tack för varningen ola men jag är extremt rädd om hörseln..
Därav spelar jag välldigt lågt..=)
Har dock märkt att problemet sitter någonstans i b&o:n då jag hör samma brus i mina sennheiser lurar..=( Och det både på radio och cd..

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/25 :  19:39:17  Show Profile Send dax a Private Message
Jag hade ett försteg som brusade rejält. Bruset var oberoende av volymkontrollen samt signalkälla! Fanns ingen diskantkontroll!

Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/09/25 :  20:09:43  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
vad gjorde du?

Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/10/12 :  15:14:32  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
skulle det fungera att koppla in "Line Cabel Enacom" Finns på ultimate under tweak. Om ni tror det är det kanske dags att försöka låna hem och om det blir bra blir det ju ett köp.
Kom med råd.
Wille
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/10/12 :  15:49:09  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by Wilderwein

skulle det fungera att koppla in "Line Cabel Enacom" Finns på ultimate under tweak. Om ni tror det är det kanske dags att försöka låna hem och om det blir bra blir det ju ett köp.
Kom med råd.
Wille

Plis notera att mitt "tips" om brusreducerande kablar 23/9 var ett skämt.
PÅ SKOJ alltså, INTE på allvar.
Om du vill ha bort ditt brus med "yttre medel", dvs utan att meka inne i den busgenererande apparaten, så får det bli genom att filtrera bort diskant. Dvs förstöra signalen, vilket iofs en del dyra kablar också gör.
Ingen bra idé. Låt det vara, sitt längre ifrån.
/ K

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000