HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En mätbar CD-tweak!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:56:24  Show Profile Send Bravo a Private Message
ECO-3 anses ju ha en hörbar effekt, tycker så själv, om den är mätbar vet jag inte, däremot skall den appliceras på ettiketsidan.

Bravo
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:50:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Avmagnetesering och antistat har jag kört på min anläggning, och resultatet blir lite olika beroende på hur länge sen det var man körde det på just den skivan och hur länge det var sen man avmagnetiserade stereon...
Skulle man köra en avmag. skiva och sen köra den dan efter så skulle man nog inte få nån skillnad vid gång två, men kör anlägningen i en 2 månader varje dag och kör sen skivan, då blir skillnaden genast klart märkbar.

När man polerar och rengör en skiva ska man dock börja innifrån och gå rakt ut, gör inte cirkulära rörelser..

/Martin
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/04/25 :  08:38:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vi körde ett test med Auric Illuminator. Det är verkligen inga jättestora skillnader. Av tre personer i testpanelen var det två som hörde skillnad, och då på så vis att bruset blev något lägre och basen blev mer definierad. Testet gjordes på en Wadiadrive och Dynamic Precision DAC. Jag testade själv på min Cambridgespelare och upplevde att det blev en liten aning mindre brus. Det är upp till var och en att testa, det är ju en ganska billig produkt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/04/25 :  12:18:17  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag använder en produkt från audiotop i Schweiz där man sprutar vätskan på CD/DVD'ns yta och sedan torkar av med Kleenex eller liknande pappersnäsdukar.


Effekten är mycket påtaglig och jag har aldrig upplevt att någon inte hört en klar förbättring. Det är svårt att beskriva det i ord utan jag rekommenderar att man lyssnar på det hos highend audio i Stockholm.

En god vän som arbetade med datalagring på de stora bankerna i Schweiz prövade att spraya CD-Rom skivorna och enligt honom kortades accesstiden ner radikalt!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2004/04/25 :  13:49:00  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Något som fungerar bra är de antistatvätskorna man kan köpa i fotoaffärer. ( 40 - 60 kr).

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2004/04/26 :  11:52:51  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Ajax antistat,glasrengörning 21.90.- på ica gör en klart hörbar skilnnad.
Appliceras på ovansidan o torkas av med en bomullsduk.
Billigare tweak är svårt att uppbringa
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/04/26 :  20:37:09  Show Profile Send Figge a Private Message
Pledge tillverkas och sälj av Johnson&Diversey hos städgrossister. Kolla på deras hemsida, på varuinformationsblad ang. innehåll i produkten.http://www.johnsondiversey.se/pdfs/varuinfo/Pledge.pdf

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2004/04/26 :  23:13:01  Show Profile Send esl a Private Message
Aj aj...ser att det är silicon i Pledge... silicon är supraflytande och kan spåras en meter bort från en yta som exponerats för det. Det är det som är så bra i vissa fall, men förödande i andra. Jag vill inte ha en beläggning varken på kontakter eller på min laser pickup.
Hur löser vi detta?

Var hittar vi ett polermedel som lägger ett skikt utan att det innehåller silicon?
Nån typ av vax.. skall kolla med Åke... han vet allt sånt.

I´ll be back

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/04/27 :  04:08:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
ECO-3 har enligt dem jag testat det på haft klara hörbara effekter, upplevs som att ljudet blir "högre" och klarare.

Bravo
Go to Top of Page

infinitesoundquest
Starting Member

13 Posts

Posted - 2004/06/30 :  09:33:25  Show Profile Send infinitesoundquest a Private Message
Hej vad säjs om möbelpolish MP52?
Kostar mellan 14:-och 18:- beroende på vilken affär...Och är silikon free det är
skrivit på flaskan...Själv använder jag Pledge (spray)...polerar med en mjuk trasa... sen applicerar jag MP52 och polerar en gång till...Jag tycker att effektmässigt PLEDGE tar bort allt "agressivitet" i högre registret och på ett sätt "rensar" registret
genom att "skappa" mer "luft"...Men samtidigt tappar jag lite tyng i den låga registret...Då MP52 kommer i bilden...Till slut ljudet verkar mindre komprimerat och "distorsion fri"... Vågar jag säga det:
A TOUCH OF ANALOG IN THIS DIGITAL WORLD... Det är hitills det billigaste och effektivaste "cd tweak"jag har provat...
Nu ska jag prova AJAX anti-static för att behandla andra sidan av cd skivan...

may Z force B wit U Peace
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2004/06/30 :  15:13:16  Show Profile Send freann a Private Message

Jag kör AJAX Anti-Static med stor framgång på båda sidor.
Observera att det finns två AJAX-varianter - en blå (Anti-static) och en grön (Double Action). På den gröna flaskan står det att man inte ska använda den på akrylglas...

Misstänker dock att AJAX Anti-Static innehåller silicon.

Funkar utmärkt tillsammans med "folietricket" (se Svalanders pdf-filer).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/06/30 :  16:40:22  Show Profile Send MartinH a Private Message
Varför många medel gör en förbättring när man putsar sidan med spåren är pga att de tar bort restprodukter som finns på skivorna från fabrik och som kan störa lasern i avläsningsskedet...

Jag har kört ett sånt medel på skivor som vart helt nya, körde de en gång för referenc och sen tvätt, klart bättre och inte lika spretigt....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000