Köpte Sarah McLachlans nya CD afterglow i slutet av veckan. Kom hem, satte i cdn och sjönk ner i soffan framför stereon för att njuta av skivan. Första besvikelsen kom 1:48 in i första låten Fallen. Kopierings skyddet gör att det väser till i 1½ sekund, precis som om skivan har ett "hack" och spelar på lite snabbare. Väsandet är det ända som hörs, själva musiken snabbar inte på.
Som tur é är detta det ända som visar att skivan är kopierings skyddad. Nästa ljud som jag retar mig förbannad på är i låt 7 och som återkommer i sista låten nr.10.
Jag är inte musikaliskt bevandrad så till vida att jag spelat massor av instrument, dock ett par men inte piano. Jag har flera artister såsom Tori Amos och Alisha Keys som spelar ett otal olika typer av piano, men aldrig har jag hört det ljud som finns på denne Sarah skivan. Vid vissa accord så "Zwingar" det till ett själv vibrerande ljud i slutet av tonen som troligtvis kommer från andra strängar i pianot. Man hör klart och tydligt hur noterna spelas och vid upprepade gånger får just ett accord, resten av vissa strängar att "zwinga" med. Det är extremt störande för en vanlig lyssnare som inte själv spelar detta instrument. Är det någon annan här som har lyssnat på skivan, spelar piano och som kan tala om om det verkligen skall låta så här. Är det en sak som borde fixats med mixningen av skivan?
Det är ALDRIG off topic med Sarah McLachlan. Bara så ni vet!
Fenomenet finns ett flertal skivor. Slarvigt? Ja, men äkta!
Ta en lyssning på Jeanette Lindström. Samma sak.
Ibland kan det dessutom vara andra instrument som sätter igång och vibrerar. Trumsetets snaredrum har nått metall-fjäderliknanade som skorra med ibland...
Nåja, Sarah M är bäst (tillsammans med Jewel K).
Vänligen // Pär Engelholm // Driver och äger Engelholm Audio