HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur möblera i 30kvm stort L-format vardagsrum?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:52:28  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Ännu ett utav dessa i-landsproblem! Jag och min sambo sitter och funderar på ett bostadsbyte och allt ser ganska bra ut bortsett ifrån möbleringen i det kombinerade vardagsrummet och musikrummet.

Vardagsrummet är på över 30kvm i ett trähus med format som ett L (se planritning).

Hur skulle ni möblera? (Ange referenser till bokstäverna i ritningen. T.ex en högtalare vardera i E och K samt soffan i B).

Möblerna som skall in är en soffa, två fåtöljer, soffbord samt Billy-bokhyllor i rader. Stereon består utav golvhögtalare (elektoniken är lätt att placera!). Ni behöver bara fundera kring det väsentliga, dvs soffa och högtalare!

Mvh
Patrik B

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/02/29 :  23:59:11  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Det rummet erbjuder ju många möjligheter.. det skulle jag gärna testat

Prova dig fram, det e det enda sättet... jag hade ju placerat mina grejer i något av L:ets "ben"

Lycka till!

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/01 :  07:14:08  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Personligen hade jag gärna haft ett rum på 5x6 meter istället!

Som det är nu kan jag bara komma på ett fungerande alternativ (om man inte vill blockera in- och utgångarna till rummet) och det är med högtalare i C & A samt soffan i I. Längs H, K och J skulle det då stå bokhyllor.

Några kommentarer på det?

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2004/03/01 :  08:05:54  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Skulle säkerligen kunna fungera finfint. Om du dämpar upp inne i den delen du sitter så borde det gå alldeles utmärkt.. vad är det för typ av väggar? Eller just det. trähus var det.. Jod#229;. det skulle nog kunna bli riktigt bra

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)

Edited by - UnholyRishna on 2004/03/01 08:07:06
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/01 :  09:18:21  Show Profile Send svejk a Private Message
Högtalare vid h och k Soffa vid b Bokhylla vid a till c

Eller Bokhylla vid h och k högtalare framför soffa vid a,b och c

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/03/01 :  10:59:50  Show Profile Send perob a Private Message
Kanske mer för att ha testat det... så skulle jag placera högtalarna vid G (en bit isär på en linje mellan D och I) och soffan på diagonalen vid B (eller lite bakåt mot A). Troligen blir det svårt att använda rummet till annat bara... Vore nog inte fel att kunna stänga mot hallen.
/P

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/01 :  12:09:56  Show Profile Send Woland a Private Message
Ja högtalare efter linjen mellan D och I och lyssningsposition en bit framför A. Då undviker du tidiga reflexer från högtalarna och de kan andas fritt.

Mvh
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/01 :  13:30:23  Show Profile Send Patrik B a Private Message
perob och Woland: Bra ide! Luftigt och fint i sidled samt inga otäcka räta väggar bakom lyssningspositionen...

Det lät spännande!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2004/03/01 :  19:48:35  Show Profile Send Smackman a Private Message
Tjena ! jag har exakt likadant rum förutom väggsnutten A ,där har vi en trappa som är lite ivägen..
Jag har möblerat om flertal ggr ...den bästa uppställningen för mig är Högtalarna vid A-C ca 3m mellan ,med soffa mitt emot.
Ljudet blir luftigast och störst där med fin 3-d :=D
Mvh

Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/01 :  22:05:08  Show Profile Send edison a Private Message
Alt 1:
Högtalarna vid G & J, samt soffan antingen mitt i triangeln H-K-I eller mitt i triangeln C-B-A.

Alt 2:
Högtalarna mellan punkterna G-H (vänster hgt) & J-K (höger hgt) med soffan i punkten B eller lite bakom (som i alt 1).
---------------------------------
Bokhyllor skulle i alla dessa alternativa uppställningarna ställas mot väggen bakom högtalarna.I alternativet m. högtalare i punkt G-J kan hyllor ställas även mot väggen mellan punkterna J-K.

Alternativet "Perob" & "Woland" är ju kanon, men kanske lite svårt med både soffa och högtalare "mitt på golvet" mht "trafik" av övriga medlemmar av familjen(?) ;-)
Akustiskt borde det alternativet hur som helst låta allra bäst...se mina alt. som aningen "realitetsanpassade" möjligen...

Med mina 18-19 kvadrat och med bruten vägg bakom högtalarna (sucks big time) får jag nog säga mej bli aningen avis på "luften" 30 kvadrat måste ge...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/01 22:06:05
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:29:43  Show Profile Send Patrik B a Private Message
edison: Mitt nuvarande rum är ett 20kvm rektangulärt rum med betongväggar så jag förstår det du lider av...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/02 :  19:19:38  Show Profile Send edison a Private Message
PB:
Ja, alla mår bra av lite sympati ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000