HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Djup i stereobilden
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/09/16 :  09:47:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Min anläggning har växt fram under lång tid med små förbättringar hela tiden. Jag tycker det låter ganska bra även efter lyssningar på Arken 2002, men djupet i stereobilden har alltid varit lite begränsad. Jag har prövat mycket för att locka fram den men utan att lyckas så där till 100%. Nåväl, jag köpte nya nätkablar på Arken efter ett infall av uppgraderingshets och helt plötsligt så fanns djupet där. F-n vet hur det går till men det är mycket tydligt. Nu finns flera lager djup som inte funnits tidigare, den är inte så u-formad utan upplevs mer obegränsad i form beroende på inspelning.

Kanske kan någon få en användbar ide´av denna lilla berättelse...

Micke

Rökigt skall det vara

Edited by - Micke Y on 2002/09/16 12:24:54

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:05:39  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Intressant!
Jag inbillar mej att djupet i ljudet har att göra med hurpass väl det går att höra de små ljuden. Djupinformationen bygger rimligtvis på att efterklangen i inspelningen återges tydligt. Det handlar ju här om ljud som ligger betydligt lägre i nivå än övriga ljud.
När man återger en ljudupptagning grafiskt, så ser man en kurvatur med stora och små toppar/dalar längs en tidsaxel.
Om inte anläggningen förmår återge dessa små krusningar i frekvenskurvan, så blir det svårare att förnimma bland annat rumsinformationen.

Att du erhållit en bättre "småkrus-återgivning" genom att byta elkablar, är intressant.
De nya kablarna bör alltså ha gett din anläggning bättre förutsättningar att återge microdetaljerna där, bland annat, rumsinformationen finns.

Jag gissar att du även hör ett tydligare, "rikare" ljud på exelmpelvis körmusik och stråksektioner med dessa kablar.
Stråkarna borde nu låta mer "frasigt" och mindre bleckblås-igt eller "tut-igt". Framför allt violasektioner kan ge ett tut-igt ljud om microdetaljerna filtreras bort.

Mvh
:-)

Edited by - Strmbrg on 2002/09/16 10:08:46
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:06:43  Show Profile Send Per a Private Message
va ere för anläggning rå? som får sån skjuts av ett par nätsladdar. kan inte vara nåt me vinyl å rör å sånt va?

sayonara
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:15:48  Show Profile Send Zombie a Private Message
Hej tjejer!
Djup? Menar ni den ljudisolerade, totaldämpade studiogarderoben? Eller liveinspelningens ljup? Är det ett "naturligt" gjup ni talar om eller ett "artificiellt" jup skapat av producenten? Om man hör ett gup, borde man inte också förnimma höjd i stereobilden???
B. Djup

Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2002/09/16 10:21:09
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:21:58  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by Zombie

djup? menar ni den ljudisolerade, totaldämpade studiogarderoben? eller liveinspelnings? är det ett "naturligt" djup ni talar om eller ett "artificiellt" djup skapat av producenten?
???
t.

Var i ligger skillnaden för MickeY och oss andra? Ett djup i ljudbilden är ju just ett djup i ljudbilden, om det sen är ett djup på en scen eller om det är gjort i studioproduktionen spelar väl mindre roll..?? Eller har jag missat något??

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:31:54  Show Profile Send Zombie a Private Message
quote:
Var i ligger skillnaden för MickeY och oss andra?

vad vet jag, det är ju frågan jag ställer...
quote:
Eller har jag missat något??

har jag än mindre aning om...
men höjden, höjden i djupljudsbilden...?

Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:36:43  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

Var i ligger skillnaden för MickeY och oss andra? Ett djup i ljudbilden är ju just ett djup i ljudbilden, om det sen är ett djup på en scen eller om det är gjort i studioproduktionen spelar väl mindre roll..?? Eller har jag missat något??

Artificiellt djup eller verkligt djup baseras rimligen på samma saker.
Åtminstone om det artificiella djupet syftar till att ge en illusion motsvarande naturligt djup. Det handlar i båda fallen om siganler med låg amplitud relativt "den övriga signalnivån" och kräver därför rimligen samma "förmåga att återge" i båda fallen.

Mvh

Edited by - Pjotre on 2002/09/16 10:38:45
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:39:15  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Kul med så snabba svar.

Min personliga gissning hur detta fenomen funkar är att nätkablarna tog bort någon nätstörning som låg som ett bakgrundsbrus och därmed dolde annan information. Om det stämmer vet jag inte, vad tror Ni?

Djupet hörs på många sorters inspelningar men mest givetvis på få mickade akustiska (läs OPUS 3, Chesky ).

Micke

Rökigt skall det vara
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:40:20  Show Profile Send Per a Private Message
ere ena djupet finare än det andra?

sayonar
a
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:41:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:

Artificiellt djup eller verkligt djup baseras rimligen på samma saker.
Åtminstone om det artificiella djupet syftar till att ge en illusion motsvarande naturligt djup. Det handlar i båda fallen om siganler med låg amplitud relativt "den övriga signalnivån" och kräver därför rimligen samma "förmåga att återge" i båda fallen.

Mvh

Jamen precis... Då är ju i alla fall du och jag överens Strmbrg. Jag uppfattade det som Zombie "nedvärderade" det artificiella djupet i ljudbilden i förhållande till det liveinspelade... Men jag kan ju naturligtvis missförstått det hela...

----------------------------------

If you tolerate this, then your children will be next…

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/16 :  10:52:23  Show Profile Send Zombie a Private Message
"Jag uppfattade det som Zombie "nedvärderade" det artificiella djupet i ljudbilden i förhållande till det liveinspelade..."
Jag nedvärderar ingenting...vi kan ju läsa mitt inlägg i relation till andra diskussioner om "naturligt ljud"...därav "naturligt djup"
Finns nog inte mycket som slår en livesändning på radio upptagen med "konsthuvud" och som avlyssnas i ett par öppna lurar, finns inget djup, finns bara total 3D
Eller?
B. Ljup

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:19:27  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Öhh, Zombie. I studion finns oftast en hård vägg bakom musikerna för att ge reflexer och djup i inspelningen.

T

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:40:20  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Sedan har vi ju detta med återgivning av djup och att ställa högtalarna lite längre ut från bakväggen.

Det brukar ju heta att flyttar man ut lådorna, så förbättras återgivningen sålunda att förnimmelsen av djup blir mer påtaglig.

Det kanske ligger nära tillhands att tro, att detta skulle ha att göra med att djupet bakom högtalaren ökar. Det gör det också!

Men det beror på att bakreflexen blir lite svagare / får lägre amplitud när den blandas med direktljudet.
Sålunda "grumsar" inte reflexljudet till det i samma grad. Därmed blir ljudet lite "renare" och de svaga signalerna som innehåller rumsinformationen i INSPELNINGEN blir därmed tydligare.

Mvh

Edited by - Strmbrg on 2002/09/16 12:29:05
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:41:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
ööö själv, i studion finns "läckage" av ljud till mikrofoner som inte är avsedda för just det instrumentet...ger det också gjup?
Är ljup även fasfel?
B. Sjup

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:43:22  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
nja, de kan sitta i separata rum också å så..

btw, kan du inte ändra i topicen, stör mig på att det står ljup, inte för att jag brukar vara så petig, men ändå..

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:52:27  Show Profile Send Zombie a Private Message
"...stör mig på att det står ljup, inte för att jag brukar vara så petig..."
fan, då ska du se hur jag skakar när jag ser en särskrivning och sådana finns det för många av här, misstänker att det är typiskt för unga (nåja), teknikintresserade män - för mycket intryck av engelskan, antar jag...
B. Gjup

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/16 :  12:18:52  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
jo särskrivning brukar kunna hända, framförallt på internet, men ska man skriva uppsattser å så, så är man nog lite petigare..

ojj, massa OT nu... förlåt..

"Veni vidi vici"
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/09/16 :  13:09:49  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[/quote]
Jamen precis... Då är ju i alla fall du och jag överens Strmbrg. Jag uppfattade det som Zombie "nedvärderade" det artificiella djupet i ljudbilden i förhållande till det liveinspelade... Men jag kan ju naturligtvis missförstått det hela...
[/quote]

Hej!

Ja, jag är för det mesta överens! Det förutsätter naturligtvis att jag får medhåll. Och det får jag ju oftast. I varje fall från de som vill hålla sej till saken...

Mvh

Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/09/17 :  00:44:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Micke,
Intressant inlägg. Jag har samma erfarenhet av nätkablar beträffande ljudbilden. Har du inte också märkt litet djupare och tightare bas? Detta är en vanlig effekt.
Enligt min erfarenhet är nätkablar viktiga om man vill ha ett riktigt bra system, om man inte har sådan tur att man redan har väldigt ren ström ur vägguttaget och lever långt från andra störningskäller som RFI och EMI. För min del var det ett klart lyft.
Om man har bra grundkomponenter och skall uppgradera är det frågan om man inte skall börja med nätkablar. Det är vanligtvis viktigast på CD-spelare men även önskvärt på förstärkare. Ett högupplösande system kan ofta låta litet väl ljust men, men detta blir nedtonat med nätkablar. Därefter är det lättare att välja rätt bland vanliga kablar etc. Man kan t.o.m komma på att t.ex. den planerade CD-uppgraderingen var onödig.
Synd att diskussionen snabbt mynnade ut i en massa onödiga småkommentarer, många off-topic. Tyvärr är detta alltför vanligt i detta forum och jag tycker att moderatorerna borde göra mer. Jag menar inte att detta var särkilt utmärkande för denna tråd, det kan vara mycket värre!

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/17 :  01:13:47  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Och jag tycker moderatorerna ingriper precis lagom mycket .

T

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/09/17 :  08:40:05  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Till Anders 47

Jo, jag håller med om att basen är djupare, tightare och mer detaljerad. Ljudet har också blivit lugnare i brist på bättre synonym. Inte mindre dynamiskt, snarare tvärtom. Det är tystare mellan toner är en annan liknelse som skulle kunna passa.

Micke

Rökigt skall det vara
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/09/17 :  08:51:06  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Vad har du för anläggning?
Och vad var det för kabel du köpte?
Vilken/vilka aparater kopplade du den/dom nya kablarna till?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/17 :  10:15:14  Show Profile Send Zombie a Private Message
Är det ingen som har ett bra tips på UPS eller något liknande, de borde ju göra nätet renare, eller? Har funderat länge på det...men aldrig kommit till skott, liksom.
xxxxxxx

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/17 :  10:18:54  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
inte säkert att en UPS skulle göra allt så mkt "renare" den skulle sålla bort nätspikar å så, men den ger ju "brum" i sig själv..

"Veni vidi vici"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/17 :  10:22:59  Show Profile Send Zombie a Private Message
Tror du ett brant lågpassfilter direkt på nätet skulle hjälpa? Finns sådant att köpa/alt. ritningar?
Vågar inte ens koppla ett osc. till nätet här i Estland, skulle nog bli mörkrädd av den sinusen
Hemförsäkringen blir t ex 2-3 ggr dyrare här om man ska försäkra mot "spänningsvariationer"

Edited by - Zombie on 2002/09/17 10:24:58
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:50:07  Show Profile Send Timbre a Private Message

Moderering är lurigt. För mycket kan snabbt ta död på ett diskussionsforum. Ingen moderatornärvaro kan ge signaler om ointresse.
Vi är inga proffs, men vi försöker lära oss under resans gång.

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000