Author |
Topic  |
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 12:51:23
|
Va' e're för kablar 'ra, hurru?
Så vitt jag kunnat skumma fram, så framgår det inte i strängen. Den genomtänkta földfrågan lyder sålunda:
E're nåt som en annan skulle kunna ha rå' me', va?..
Det vore ju jättekul om jag kunde höra några positiva effekter av nya nätkablar! Skeptisk är man förvisso, men äfven nyfiken!
Alltid.
Mvh :-)
|
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 12:51:26
|
Antar att det var JPC han köpte. De såldes på mässan och de är de bästa och mest prisvärda man kan köpa! (om man inte vill betala de 5000kr som en bättre kabel kostar) |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 12:53:52
|
quote: Originally posted by AKA
Antar att det var JPC han köpte. De såldes på mässan och de är de bästa och mest prisvärda man kan köpa! (om man inte vill betala de 5000kr som en bättre kabel kostar)
Vet du vad de kablar du gissar att det är, kostar?
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:07:49
|
Jag tycker också att moderatorerna ingriper lagom mycket. Det är en svår balansgång och många synvinklar ska beaktas...
markih |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:26:15
|
quote: Vet du vad de kablar du gissar att det är, kostar?
Strmbrg, du tycks få vänta på svaret på frågan om märke och pris så jag passar på under tiden och berättar om de strömkabelerfarenheter jag själv har.
Jag skaffade Supra LoRad i våras. Det är en skärmad kabel (skärmen ska inte anslutas utan vikas undan) och för 3 meter, samt kontakter jag köpte på ELFA, gick det kanske på 500 spänn. Resultatet av bytet var lite tydligare detaljer men tyvärr även ett hårdare ljud, nästan distorterat. Allting blev mindre musikaliskt. Någon förståsigpåare skulle väl då kunna påstå att det är min anläggning som är distorterad men att det inte hördes förut. Tillåt mig att tvivla. I alla fall, det var 500 bortkastade kronor men man lärde sig ju något.
Jag skaffade då en dyrare kabel, utan skärmning. Jag och några bekanta tycker att våra erfarenheter av skärmade kablar har varit väldigt dåliga. Ingen av oss kan presentera någon vetenskaplig förklaring till detta men det låter helt enkelt sämre, oavsett om man talar om strömkabel, högtalarkabel eller signalkabel. Skärmen tar död på något i musiken. Den nya kabeln för test kostade 2400 kr och består av två platta silverledare lagda mot varandra (med isolering av någon sort emellan förstås). Nu lät det annorlunda! I stället för mindre liv i cd-spelaren så blev det mer liv, musiken "andas bättre". Jag är inte så säker på att det blev mer detaljer men det blev ett tydligt bättre flyt. Kabeln säljs av Tommy Johansson som tillverkar Mosenhögtalarna.
Förra veckan så testade jag även att plugga in en skiljetrafo för 1300 kr men det var ingen höjdare, än en gång så försvann "livet" ur musiken.
|
 |
|
AKA
Trancelover

616 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:28:22
|
quote: Originally posted by Strmbrg
quote: Originally posted by AKA
Antar att det var JPC han köpte. De såldes på mässan och de är de bästa och mest prisvärda man kan köpa! (om man inte vill betala de 5000kr som en bättre kabel kostar)
Vet du vad de kablar du gissar att det är, kostar?
Tja Strmbrg!
1,5 meter kostar 800kr och 2m kostar 900kr.
Sen kan man köpa med ett 6-vägs grenuttag också. Kostar runt 1000:-
/Mangan |
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 13:56:15
|
sanslösa priser...kan det vara placebo, trots allt?
Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 14:45:26
|
quote: Originally posted by Zombie
sanslösa priser...kan det vara placebo, trots allt?
Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Apropå nätkablar och dylikt: Jag lånade hem ett Voltex genuttag från en butik i stan. (1500:-?) Kunde inte höra några några förändringar. Jodå, jag KAN höra skillnader, men inte så små att dom inte hörs. Jag beklagar detta!
Dessvärre gick det inte att ta isär uttaget...
High Fidelity lät för övrigt röntga ett 10.000:- uttag, ni kanske minns detta? Det var inga andra delar än sladdstumpar därinne.
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 15:09:49
|
Mitt inlägg i debatten kommer här. Nät och spik filter kan vara bra om man vill skydda sin elektronik. Det är dock inte alltid så att nätfilter är bra för ljudet:
http://hem.passagen.se/thomas_akerlund/Voltex.htm
Vad som KAN hända är att störningar ökar pga av nätfilter, vilket ibland ger ett annorlunda ljud. Det KAN vara så att nätfiltret gått sönder i mitt fall, men då utan varning att så skett.
Om exotiska nätkablar ger annorlunda ljud tror jag dock inte på. Andra får tro vad de vill. Dock tycker jag att ex Jormas kabel är snygg.
Om något är viktigt är att tillräckligt tjocka kablar används till förstärkare o dyl, helst direkt in i vägguttaget utan långa "tunna" sladdar och förgreningsdosor. Skärmning kan ha effekt på övrig interconnect.
Vill man ha renare ström bör man nog satsa på ett eget elverk al a PS Audio.
T
"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar |
 |
|
Viking
Member

224 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:38:49
|
Strmberg: Det eksemplet fra High Fidelity er det verste stykket og elendigste typen journalistikk jeg har lest i noe Hifi blad NOENSINNE!! At HF publiserte gjorde at jeg har sluttet å lese bladet. Er de ikke mer intelligente enn en lysstolpe så gir jeg opp. Røntgenbildene de tok viste et HVITT felt, tomme rom blir svarte på røntgenbilder, så hvordan kunne påstå at filteret var tomt, bortsett fra ledninger skjønner ikke jeg eller andre som har vurdert artikkelen. Det hvite feltet er elektronikk støpt inn i epoxymasse, noe norske Audio senere kunne bekrefte!
MVH Vikin |
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:52:05
|
Hej!
Varför skulle inte röntgenstrålningen ta sej igenom även epoxymassan, då?
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 16:56:02
|
satt bara och väntade på att viking skulle tala om det där =) visst känns det bra när ens bästa argument blir sönderskjutet =) haha
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 17:24:02
|
Timbre, Är övertygad om att det är svåra avvägningar för moderatorerna och det är inget jobb jag avundas. Naturligtvis handlar det också om att deltagarna måste ta ansvar. Men under min korta tid här på sajten tycker jag att det är för mycket av 1) otrevligheter och påhopp och 2) trams, småskämt och off-topic kommentarer. Jag tycker att min kommentar om att tråden spårat ur var befogad och inte formulerad på något provocerande sätt. Sedan må andra hålla med mig eller uppskatta att det är som det är. Men jag skall inte behöva få kommentarer som denna från Zombie:
Anders47: har du preussisk logik? hade du välstädad bänk i grundskolan? ville du bli polis?
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 17:43:39
|
Håller fullständigt med dig! Ett skolexempel på missförstådd (eller oläst) forumshandbok. Den slank igenom, men plockas bort nu.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 17:58:47
|
"Men under min korta tid här på sajten tycker jag att det är för mycket av...2) trams, småskämt och off-topic kommentarer. Jag tycker att min kommentar om att tråden spårat ur var befogad och inte formulerad på något provocerande sätt."
Enastående...kanske Anders47 vill vara moderator, inga småskämt, inga off-topic kommentarer Jag erkänner mig skyldig på samtliga punkter. 1. trams: jag är tramsig som svarar på det här överhuvudtaget 2. småskämt: preussisk logik, ville vara polis, ordning i skolbänken, jovisst, att mina skämt träffade rätt visar ju ovanstående 3. off-topic, jo, är det inte hemskt, att hjärnor inte fungerar linjärt och förutsägbart, att den kan lämna ämnet för en stund...härligt, tycker jag, lite improvisation och överraskningar, men det skrämmer somliga...tydligen.
Var kan jag hämta mitt spöstraff?
Sist men inte minst, vilken tur att inte Joe Rosen kan läsa det här (sök efter honom på AudioAsylum)... :)
Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:03:22
|
Hej Anders 47!
Modereringsfrågan är ofta på tapeten. Nu skall man ju inte jämföra med något sämre (!) men det har varit månader både på gamla Hifimagasinet och här då förolämpningar och oändliga bråk-trådar varit vardagsmat. Vi märker att vi med tiden behöver ingripa mindre än tidigare vilket är mycket trevligt. Kanske har vi fått en smula trovärdighet då vi slagits för forumets "nivå" på vad som är acceptabelt. Många är mindre nöjda måhända och saknar några kompisar som är "ute i kylan", andra ogillar moderering i någon form alls och flera tycker säkert som du att vi bör gå in och styra mer i t ex det exempel du ger.
Om exemplet kan man säga att det inte är av trevlig natur men på nätet är det så oändligt svårt att veta hur den som skriver menar. Egentligen alltså. Nyanserna saknas, ord har olika innebörd och laddning för oss, språkbruk och provokationer kan ibland upplevas diametralt olika.....
Sedan har vi detta med olika åldrar, olika erfarenhet, olika utbildning, olika mycket självförtroende och något annat som jag gärna särskilt nämner. Dagsform.
Ett sådant här forum är som en officiell kuliss över ens eget liv. (i den mån man besöker det ofta). Här köps bilar, byts anläggningar, diskuteras eldragning i huset, låneläget, hur frun reagerar på diverse spörsmål, vad man jobbar med eller inte jobbar med, hur ens uppväxt har varit och vilka bilar föräldrarna körde....
Vi som nu "känt" varandra i flera år via nätet (här finns ett helt gäng sådana) har ganska mycket sådan bakgrundsinfo om varandra. Vi har lättare för att diskutera även svårare frågor. Har vi dessutom träffats så blir det i de allra flesta fallen väldigt enkelt.
Men - och detta är något vi alla bör tänka på - bland oss pågår ständigt en förändring. Här finns många som i princip inte har så stort umgänge. Här finns män som är djupt olyckliga av olika anledningar, människor som förlorat en hustru, vars pappa gått bort, vars företag går i konkurs, vars barn kommer hem klockan 5 på morgonen med poliseskort... Kanske sitter det någon just nu och klickar hopplöst på dessa i allt väsenligt ganska meningslösa spörsmål om kablar och kretsar men har inget annat för sig än det eller att kasta sig ut för balkongen när frun sagt att hon vill skiljas och tagit den första resväskan med sig...
Allt detta, bland våra drygt 600 medlemmar, sker utan att det är med i den offentliga kulissen.
Ha lite överseende med varandra och de dagar ni känner er som stålmän med ny flickvän, höjd lön, bingovinst och hela paketet så tänk på att formulera er en smula ödmjukt, vi lever alla i olika faser av livet.
Vänligen
- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - - |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:08:30
|
Timbre och moderatorer, Nu hade jag tänkt skriva något seriöst men får detta svar från Zombie, antagligen bara avsett att förstöra diskussionen. Om han bett om ursäkt hade det varit OK. I stället försöker han fortsätta att förstöra diskussionen. Kunde inte en varning vara befogad? Upppenbarligen tycker han att hans diskussionstil är helt OK.
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:17:13
|
Nu tycker jag att alla läser Sladds senaste inlägg, som var mycket trevligt och välskrivet, och slutar alternativt fortsätter att kivas med varandra.
|
 |
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:31:06
|
mitt svar finns på under Test. Är det någon som har en ritning på ett lätt och effektivt nätfilter e dyl?
|
Edited by - Zombie on 2002/09/17 18:35:03 |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:32:48
|
Sladd, Tack för ditt långa svar. Visst kan det vara sämre, jag var inne på Hifimagasinets forum och det var så bedrövligt att jag inte hade en tanke på att komma tillbaka. Visst kan man ha en dålig dag och slänga ur sig saker som man ångrar. Men men skall väl också ha så mycket råg i ryggen att man kan be om ursäkt om man får ett påpekande om det, eller åtminstone ett beklagande. Det kan mycket väl vara så som du säger att det finns många som har bekymmer bakom kulisserna. Men i så fall mår de nog bättre av delta i ett forum där man vanligen möts av vänlighet och respekt. Detta utesluter inte alls diskussion och meningsskiljaktigheter. Det är inte så att jag inte kan tåla påhopp och otrevligheter och vara djävligt otrevlig tillbaks. Men jag tycker inte om och accepterar inte den atmosfären varken när det gäller mig själv eller andra. Det är säkert så att det finns många här som känner varandra väl. Jag har inget emot diskussioner om allt möjligt som ligger utanför det direkta hifi-området. Men det skall inte blandas ihop och störa den diskussion som tråden avser. På en annan sajt jag är med på finns en Members Lounge för diskussioner om allt annat. Kunde inte det vara en bra idé?
|
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:47:59
|
[quote]Originally posted by Zombie
mitt svar finns på under Test. Är det någon som har en ritning på ett lätt och effektivt nätfilter e dyl?
Jag har ett recept på en bra och effektiv nätkabel.
1. tag valfri långd kimber 8TC eller 4TC 2. trä en jordkabel genom kabeln (i mitten av flätan) 3. klä den med en snygg strumpa (typ vävd svart) 4. terminera med valfria kontakter
klart!
När Russ Andrews beskriver Kimbers egna nätkabel så ser receptet ruskigt likt ut. Kolla in:
http://www.russandrews.com/mains.html
Där kan du ladda ner en hel bok som handlar om elnätet.
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:49:54
|
Det känns litet knepigt men det jag hade tänkt göra var att återvända till det tråden handlar om.
B Peter, Tack för dina erfarenheter av Supras LoRad. Jag behöver själv ett par nätkablar till och hade funderat på att jag kanske kunde hitta några litet billigare som LoRad. Dina erfarenheter tyder inte på att detta skulle vara ett bra val. Däremot tror jag att det med skärmningen mer var en tillfällighet. Jag har tre olika nätkablar runt $300 som är skärmade och gör vad de skall. Principiellt bör skärmning rekommenderas eftersom den dämpar strålning som EMI (elektormagnetisk) och RFI (radiofrekvens). Jag är inte någon mätningsmänniska men här har jag faktiskt gjort en av mina få mätningar. Man kan skaffa en Elfix på Clas Ohlsson som mäter elektromagnetisk strålning. Det var då stor skillnad i utstrålningen från mina nätkablar och vanlig standardkabel. Varför är detta viktigt? Det handlar naturligtvis om antaganden som inte behöver vara riktiga. Men det är svårt att separera nätkablarna och signalkablarna i anläggningen, och då borde det vara bra med låg utstrålning från nätkablarna. Det var också litet roligt att se att strålningen från skrivbordslampan var mycket starkare än från datorskärmen!
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 18:59:38
|
Visst, verkligheten har sina sidor men kan vi hålla forumet fritt från negativa vibbar är ju mycket vunnet. Skämtar gör man bäst med personer man har träffat. Där har mässor, lyssningsövningar, en fika, en öl på puben och liknande möten mellan medlemmar ett stort värde.
Det upptäckte vi snabbt på Hifimagasinets tid.
Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
|
 |
|
Strmbrg

1580 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 08:51:57
|
quote: Originally posted by Viking
Hej ånyo!
Jag kunde naturligtvis inte bärga mej, varför jag rotade fram sagda nummer av tidningen, när jag kom hem. Observera dock, för att det inte skall råda några missförstånd:
Jag vill BARA veta hur det egentligen förhåller sej med innehållet i dosan! Jag är INTE ute efter att få rätt, eller vinna en diskussion! Sådant är helt underordnat, för att inte säga oväsentligt!
Nå, Artikel om Celius Nettfilter modell 5. High Fidelity nr 5, 2001. Det som bland annat står, är att en röntgenklinik röntgat produkten. Det man KUNDE se, var kablage och samlingsmuffar. Dessutom står det att man gjort en "genomlysning". Jag vet inte vad det innebär, men man upptäckte inga komponenter då heller.
Celius själva citeras i artikeln: "...innehåller inga komponenter som begränsar ström, spänning eller effekt..." Detta tolkar jag INTE som att det INTE finns några komponenter i produkten. Ety, det inte står så! Citatet KAN innebära att det FINNS komponenter i produkten, men att dessa inte begränsar ström etc.
Med andra ord, så är Celius citat INTE en bekräftelse på avsaknad av komponenter! Vi skall försöka vara sakliga, tycker jag.
Bilderna visar mycket riktigt helt vita ytor. Således har röngenstrålningen reflekterats åter mot dessa ytor och återger vita ytor på fotot.
Vad jag hyser viss misstro mot är: Man använder negativ argumentation. Lämpligare vore att använda positiv d:o och förklara vad som utgör filtret och hur det verkar. Nu talas bara om vad filtret INTE gör! Dessutom talar Viking bara om vad man INTE kan påvisa. Lämpligare vore att han talar om vad man KAN påvisa! Tycker jag.
Min BEDÖMNING (inte dömning) av bilderna utgår från vad jag KAN se, inte vad jag INTE kan se. Den bedömningen matchar jag med vad jag KAN utläsa av texten. Inte vad jag INTE kan utläsa. Man skriver att elektriska mätningar inte kunde detektera någon diskrepans mellan före och efter filtret.
Eftersom jag lever i en generell förhoppning om människors sundhet och ärlighet, så hoppas jag verkligen att filtret innehåller något som kan ge skäl för det i sammanhanget höga priset.
Det KAN naturligtvis innehålla något mycket finurligt och nydanande. Kanske något som enkelt skulle kunna plagieras. Kanske något som är svårt att patentskydda, dessutom. Om det är så, så har jag förståelse för att Celius inte vill avslöja tekniken. Självklart! Dilemmat - i så fall - blir ju snarast en balansgång mellan trovärdighet och ekonomiska skyddsåtgärder.
|
Edited by - Strmbrg on 2002/09/18 08:52:51 |
 |
|
B Peter
Member

635 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:23:00
|
Anders 47, skicka mig en e-post om du vill låna min Supra strömkabel några veckor.
|
 |
|
Topic  |
|