Jag vet att dom startade 1962 och hade kontor på Sveavägen i Stockholm under 70-talet, men dom kanske har lagt ner verksamheten.
Det var dom som gav ut den årliga Stereo HiFi handboken och en ljudtestskiva som hette "LJUD och hur det skall låta" samt en faktabok "LJUD och hur det skall låta - Faktabok om ljud".
Jag köpte denna ljudtestskiva idag i en antikaffär till det facila priset av 5:- dessutom i perfekt skick.
Var det inte dom som spelade in Kornet en svensk jazzrock grupp med bla Stefan Nilsson. Den skivan jag är ute efter var någon sorts super vinyl direkt/halvfart graverad 45 varvare har jag för mig. Plattan är borta sedan många år men den lät mycket bra. Värd att leta efter!
Jag har oxså skivan, och även nägra gammla Stereo HiFi handböcker. Men vad jag kommerihåg så lades Svenska Hi Fi Institutet ner någongång i slutet på 1980.
" Men vad jag kommer ihåg så lades Svenska Hi Fi Institutet ner någongång i slutet på 1980." Ja det var väl då man insåg att hifi tekniken hade passerat med råge den tyska Din normen. Det fanns inte längre något att slåss för.