HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blir jag blåst ? Cattylinkbeställning gjord..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:16:26  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
marcus: Skulle tro att slutsumman rör sig om närmare 10 000:- något annat ska inte tillkomma. Man kan räkna totalpriset inkl. frakt (man får betala moms på frakten också) x ca. 1.28 så får du din totala summa. Då du skickar från utlandet med leveransföretag så kör de ut paketen(normalt sett), du ska ej betala posten för något utan du har betalat frakt fram till din dörr. Det är detta som gäller inget annat. Om du nu inte har tur att den slinker genom tullen, då har du din produkt för ca. 7600:-

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/03/20 15:19:57
Go to Top of Page

krippe
Member

292 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:22:39  Show Profile Send krippe a Private Message
mangew: ok, det är möjligt att det finns en ren turfaktor inblandad också. Varje gång jag har beställt cd-skivor o dyl från USA (små paket) så har de dock momsbelagts utan undantag, och det rör sig säkert om ett 10 - 20 tal ggr. Administrativa avgiften brukar bli ca 40 kr.
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:44:46  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Okej det hörs ju bra...

Skall maila om frakt på 2x991 65kg ungefär..
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/20 :  15:45:22  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har 3 "lyckade" moms + tullfria beställningar från USA. Det är lite slump inblandat, långt ifrån alla paket momsas på svensk mark. Det ska dock påpekas att de olika leverandföretagen arbetar lite olika och med vissa företag verkar det lättare att få igenom paketen utan avgift. Jag har alla 3 gångerna haft Airborn Express som leveransföretag (DHL i Sverige). Som Krippe säger att posten är inblandad är 1:a gången jag hört talas om, troligen för att det är småpaket och går genom postgång vilket inte stora paket gör. Normalt de gånger paket fastnat i tull vet jag att leveransföretaget ringt och förvarnat om att det ska lösas ut vid leveransen(betala moms och tullavgiften. Som sagt, då man anlitar leveransföretag så är det från dörr till dörr, inte till någon annan plats för upphämtning.

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:12:07  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
mangew: DHL kommer de med paketet direkt till dörren? Om man inte är hemma, hamnar det på närmaste postkontor då eller? Är inte så jätte "hej" på detta har aldrig köpt något från utlandet.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:18:43  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
mangew: DHL kommer de med paketet direkt till dörren? Om man inte är hemma, hamnar det på närmaste postkontor då eller? Är inte så jätte "hej" på detta har aldrig köpt något från utlandet.

Yepp, de kommer med paketen hem till dörren, det gör väl alla transportföretag, de är ju lite grejen med dem man betalar frakt för dörr till dörr...De brukar ringa före för att bekräfta leveransen, annars så hamnar de troligen på dreas distrubutionscentraler. De har väl inte så mycket med posten att göra. Det är mina erfarenheter av Transportföretag. Du får oftast ett fraktnummer som du kan följa din order på nätet från leverans från köpstället fram till din dörr. Får du inte automatiskt detta så begär det av köpstället(då vet du om du själv vill hämta upp det också). Då har du full koll på ditt paket. Jag som bor väldigt ocentralt längst upp i norr har fått paket från USA på 4 arbetsdar. Brukar vara i Stockholm på 2. Det är snabbare än om jag beställer något från södra sverige som ska levereras med posten.

*** Luleå Hockey ***

Edited by - mangew on 2004/03/20 17:23:21
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:50:53  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Detta är något OT, men eftersom att vi ändå pratar om tull/moms-kostnander så hoppas jag någon vill svara.

Hur blir det om jag köper grejer från Ebay,
tex cd + försteg och slusteg, vikt ca 50kg, säljaren bor i usa, fraktas dock "directly from our shipping center in China" och "It will be sent to you by DHL or TNT Express."?
Det blir nämligen mycket billigare att köpa de grejer jag tänkt köpa genom ebay än genom cattylink (om det nu inte tillkommer några extra avgifter)

Så, tillkommer det det moms plus tullavgift då?
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:05:41  Show Profile Send weezer a Private Message
Ta med moms/tull i beräkningen, sen blir det en kul överraskning om du kommer undan den.
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/03/20 :  20:51:40  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Isåfall är det lika bra att beställa ifrån cattylink, då har man åtminstonde någon "garanti" på att grejerna man får fungerade när de skickades.
Det känns säkrarare att köpa från ett företag (om nu detta företag är pålitligt) än att köpa från en privatperson.
Men slipper jag betala moms/tull när jag köper från ebay så tjänar jag ca 3000:- och det är mer värt än den lilla garanti man har från cattylink.

Det var just därför jag undrade om någon visste säkert.
Vet någon?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:12:43  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Men slipper jag betala moms/tull när jag köper från ebay så tjänar jag ca 3000:-
Eventuellt sparar du...

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:39:27  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Det är 3000:- som jag inte har, och blir jag tvungen att betala moms/tull även fast jag handlar på ebay så får jag helt enkelt vänta längre än jag egentligen vill.
Men slipper jag betala 3000:- "extra" så är ju det bra, jag kan dessutom köpa grejerna snabbare.
Det var därför jag hade tänkt försöka ta reda på om man blir tvungen att betala moms/tull.

Så jag frågar återigen, vet någon om jag måste betala moms/tull om jag köper genom ebay?
(Ett JA/NEJ-svar uppskattas)
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:51:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
JA om du inte handlar från EU-länder!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/03/20 :  22:00:00  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Tack Rydberg för ett mycket enkelt och bra svar.

Då får jag vänta med beställningarna.
Och istället kommer jag att beställa från cattylink,
om nu allt går bra för de som redan beställt.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2004/03/20 :  23:00:51  Show Profile Send arcam a Private Message
Oj det vart en lång tråd/topic...

Lycka till med din cd och din nya rörförstärkare...
Go to Top of Page

agh39
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/03/21 :  00:56:43  Show Profile Send agh39 a Private Message
Hej!
Angående tullens avgifter så är det moms + tullsats, Tullsatsen är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell försäkringskostnad. Det är olika tullsats beroende på vilken vara du ska importera, tulltaxan innehåller över 20 000 varukoder. Laserskivspelare blir :8519 99 18 00 =9,5% + 25% =34,5% av varans värde inklusive frakt + ev. försäkring.

Detta gäller vid direktleverans via div. fraktföretag, dörr till dörr. Postens avgifter har jag inte en susning om.

Edit: Detta räkneexempel gäller förstås Kina.

MVH//agh39

Edited by - agh39 on 2004/03/21 00:59:16
Go to Top of Page

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2004/03/21 :  10:34:52  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Gällande avgifter på importer, kan jag ta ett färskt exempel:

Vid senaste besöket på CES, hittade jag en del intressanta skivor som inte distribueras i Sverige. Jag köpte då två titlar i Elusive Disc's stånd. Dessa skivor blev bortbytta mot lite annat på Köpenhamnsmässan och nya skulle då införskaffas från Elusive Disc.

Sagt och gjort, skivorna beställdes via nätet och betalades med kort. Tio dagar senare hittar jag en avisering i brevlådan om att skivorna fanns hos den lokala paketlangaren.

Tillsammans med aviseringen fanns även en betalningsorder om 154 kr bifogat. Detta på ett totalt inköpsbelopp om 314 kr. 3.5% tull, 25% moms, administrativa avgifer på 50kr + moms, (63kr), utgjorde grunden för denna nätta kostnadsökning på 49%...

Mvh

Björn

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.

Edited by - bjorn on 2004/03/21 16:49:44
Go to Top of Page

Mad
Member

126 Posts

Posted - 2004/03/21 :  11:53:12  Show Profile Send Mad a Private Message
Lagom snårigt regelverk det där. Du råkar inte veta i vilken tullklass ett monoblockslutsteg hamnar?

Jag lyckas inte riktigt lista ut om det ska vara en: 8519 99 90 90, 8518 40 91 00, 8518 40 99 00, 8518 50 90 00 eller kanske något helt annat. Tyckte inte riktigt det passade som varken mikrofon, högtalare eller skivspelare.
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/21 :  13:08:10  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har köpt många skivor från Vivante i England och aldrig behövt betala tull och moms då de kommer från EU. Samma saker gäller böcker! Köper man skivor från USA är man själv skuld

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/21 :  13:09:39  Show Profile Send weezer a Private Message
Pröva denna räknare Mad, tror ett monoblock faller under samma kategori som "trådlös mus" i kalkylatorn...

http://www.tullverket.se/Modules/shopping/1038913500.html/
Go to Top of Page

agh39
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/03/21 :  16:00:13  Show Profile Send agh39 a Private Message
Mad: Jag tror inte alla produkter som finns, finns angivna hos tullverket.
Det verkar vara en chansning ibland från deras sida, minns att när jag skulle köpa en vattensäng i början på -90 talet så ville de få till det att det skulle tullas som gummidäck eftersom madrassen var av gummi.
Jag lyckades dock avstyra det hela eftersom jag var på Arlanda när jag skulle förtulla sängen, de gick till slut med på att ange den som säng med betydligt lägre tullsats.

Det kan ju vara på sin plats att kontrollera vilken vara de tror att det är om man importerar dyra varor eftersom det skiljer en hel del i tullsats på vissa.
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/03/23 :  10:27:49  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Idag levereras mina varor Väntar paketet till mitt jobb under dagen och så blir det paketöppning ikväll

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/23 :  10:36:56  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ohh Grande finale....

Se nu till att kolla på kartongen om den är misshandlad m.m och om du åkt på fler avgifter, ja! Alla detaljer...
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2004/03/23 :  10:38:51  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Stefan; hur blev det med moms och tull...får du betala direkt till chauffören eller ??

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/03/23 :  12:04:48  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Och snälla, Inget evighets bildreportage...

*** Luleå Hockey ***
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/23 :  12:13:10  Show Profile Send henricsson a Private Message
Grymt StefanB.

Instämmer med mangew!

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000