Author |
Topic  |
Harry_up
Member
    
1593 Posts |
Posted - 2004/03/14 : 23:53:05
|
quote:
Sladd: Harry up, Vole m fl:
Gud vilken negativ tråd etc....
Tråden har ett namn, en överskrift. Där finns en frågeställning som de flesta reflekterar utifrån.[/quote]
Ja, och som branschfolk är extra negativa, tveksamma i. Jag tycker inte att folk reflekterar. Dom spekulerar eftersom dom inte har något att jämföra med. Förstås att ämnet är intressant, men vad tillför det att man skriver att jag tror du har blivit lurad?
|
Inget är så bra så att det inte borde bytas ut. |
 |
|
jos
Member
    
815 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 02:18:53
|
Harry up:
De är ju iofs precis det han frågar i topicen.... |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
    
1752 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 08:44:59
|
Fick mail från Cattylink. De påbörjade ju sin 120 timmars provkörning den 10/3 och sedan skulle grejerna skeppas iväg. Detta mail inger i alla fall förtroende för mig. Jag tror att jag så småningom kommer att få mina varor.
"DEAR MR B.. AS INFORMED BY OUR TECHNICAL SUPPORT UNIT, THE VAL MK L1S MKII PRE-AMPLIFIER HAS BEEN REPORTED TRANSFORMER FAILURE ON MAR 12, 16:22 HONG KONG TIME. A NEW SET HAS BEEN PUT ON THE TEST AS REPLACEMENT. ACCORDING TO OUR COMPANY POLICY, IF ANY PROBLEM STILL EXISTS IN THE NEW UNIT CLIENTS MAY CANCEL THE ORDER OF THAT MODEL AND CHOOSE TO OBTAIN FULL REFUND PLUS 5% OF THE PRICE OF THAT EQUIPMENT AS A REMEDY. ON THE OTHER HAND, THE ESOUND CD-E5 HAS GOOD PERFORMANCE RECORD UP TO THIS MOMENT. WE REGRET FOR THE INCIDENCE REPORTED AND WILL KEEP YOU INFORMED OF THE LATEST PROGRESS. SINCERELY, SNOWY LAW CATTYLINK ANALOG RESEARCH" |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
krippe
Member
    
292 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 09:38:59
|
Tycker det ringer varningsklockor lång väg. Dålig komponentkvalité? Och att de skulle erbjuda en refund plus fem procent av priset kan man ju nästan göra en affärsidé av isåfall, om de nu står för det uttalandet. Att de ö h t har som policy att testa apparaterna på detta sätt 120 timmar tyder väl på att de (apparaterna) måste ha ett ganska dåligt track-record ute hos kund? |
Edited by - krippe on 2004/03/15 09:40:32 |
 |
|
Wolfie
Member
    
752 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 10:43:55
|
krippe: Det finns många fler företag som testar sina apparater i 120 timmar eller mer innan de skickas ut till kund... Nog för att det kan vara som du säger att de har problem med livslängderna på apparaterna, men det kan o andra sidan även vara en bra säljgimmick. Dålig komponentkvalité tror jag inte på, snarare då en dålig inställning hos montage företaget (om de nu inte sätter ihop dem själva). Finns ju mååånga många tillverkare som har detta problemet... Vissa (Svenska) har ju tom egna "verkstäder" där man arbetar med att kontrollera och kassera snuskigt många produkter då de kommer in pga felaktiga komponenter etc.
Tycker att det är lite kul att man som kund kan få ta del utav testkörningarna och på så sätt få veta om någonting har varit galet i förstärkaren. I och med att kvalitéts testerna är så omfattande så borde man vara tämligen säker på att arbetspunkter etc i förstärkarstegen är ordentligt intrimmade (många som hade våldsamt varma NAD 216 THX förstärkare?) vilket kan vara skönt... ;) |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
krippe
Member
    
292 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 10:57:39
|
Wolfie:
Jo, förhoppningsvis testar tillverkaren sina apparater innan de skickas till återförsäljare, men det brukar väl vara rena prestanda- och specifikationstester snarare än "uthållighetstester"? Komponenter som transformatorer, effekttransistorer o dyl brukar väl tolerans- och prestandatestas separat innan de sätts in i en färdigtillverkad maskin? Dessutom, i detta fallet är väl Cattylink en distributör och återförsäljare, d v s inte en tillverkare? Det borde rimligen inte åligga dem att kvalitetstesta prylarna om de inte gör det av det skälet att de på förhand redan vet att prylarna de säljer håller dålig tillverkningskvalitet? |
Edited by - krippe on 2004/03/15 10:58:42 |
 |
|
zie
Member
    
208 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 12:24:41
|
Hade det varit så att det var av känd, av dem dålig kvalitet så hade de nog inte skrivit att den gick sönder. Eftersom de hade velat motverka att folk trodde att sakerna var av dålig kvalitet.
Tror mer på att de testar produkterna innan eftersom det KAN finnas fel på all hårdvara och det blir jobbigt för kunden och de om felet uppträder efter leverans.
Tar det som ett positivt tecken. |
 |
|
Wolfie
Member
    
752 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 12:26:45
|
"Det borde rimligen inte åligga dem att kvalitetstesta prylarna om de inte gör det av det skälet att de på förhand redan vet att prylarna de säljer håller dålig tillverkningskvalitet?"
Borde man ju tycka. Cattylink däremot kanske har flyttat över denna bit till sitt eget folk för att hålla nere kostnader och få en bättre kontroll på vad de sänder ut? Varken försvarar Cattylink el. dyl. tycker dock att det som kund är lite kul att få bakgrundsinfo om just sin apparat. :)
StefanB: Hoppas du blir nöjd med försteget och CD-spelaren. |
Ingen ordning utan kaos! |
Edited by - Wolfie on 2004/03/15 14:59:29 |
 |
|
Thomas_Ö
Member
    
391 Posts |
Posted - 2004/03/15 : 14:42:59
|
liten kort reflektion bara...har snackat med en polare i Hong Kong, och han menar att även om Kinesiska grejer låter skitbra och har bra specar, är måndagsexemplar vanligare än bland gamla hederliga UK-USA byggda grejer.....kanske därför Cattylink testar innan de skeppar, för att undvika att dessa skickas iväg.
// Thomas |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
    
3091 Posts |
Posted - 2004/03/16 : 15:29:27
|
Har inte hört mer om måndags ex när det gäller Vincent än vilket amerikansk hifi-märke som helst. Faktiskt mindre.
CattyLink förbehåller sig dessutom att sälja vissa produkter som är kända för att ha hög felprocent, t.ex. Shanglings rör-SACD-spelare, iaf när jag frågade dem sist. Visar om inte annat att de bryr sig om kunden.
Jag har även läst mycket possitivt och varit i kontakt med personer i Hong Kong som säger att CattyLink är ett högst seriöst och väl ansett företag, än om priserna ligger något högre än vad man annars kan hitta i Hong Kong. |
/Jonas
|
 |
|
10
Member
    
732 Posts |
Posted - 2004/03/16 : 15:40:24
|
Hehe, ja, det känns faktiskt lite dyra! 
[edit]CattyLink, alltså![/edit] |
Edited by - 10 on 2004/03/16 15:41:08 |
 |
|
gardd
Member
    
509 Posts |
Posted - 2004/03/16 : 15:53:15
|
Fisherking du skrev något i stil med "har ni hört om gubben där hans 120V-nätagg flög i luften...". Vad var det för en CRT-projektor från USA undrar jag? De flesta CRT-projjar svenskar köper är begade industry-grade projektorer och de klarar både 120 och 230volt... Men de kanske hade bytt ut själva nätagget och satt i ett special-special innan de skickade den till Sverige?
Hursomhelst bör man kolla upp sådant innan man beställer. Vem är så dum så man bara tutar och kör och sätter i prylarna i väggen? Finns väl någon måtta på hur dum man får vara 
Beträffande Cattylink-emailet är det jättebra att kunden blivit uppdaterad om läget. De flesta butiker / tillverkare ger inte ut sådan information alls. Utan där får man bara reda på något i stil med "fördröjning i leveransen". Att vara ärlig lönar sig i det långa loppet. imho |
jag kör https://www.clonesaudio.com |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr
    
3091 Posts |
Posted - 2004/03/16 : 16:10:50
|
De flesta CRT-projektorerna är switchbara mellan 110V/230V och man behöver enbart bygla om/byta säkring för att de ska fungera på 230V nätet. Men samtidigt fungerar vissa inte alls på 230V-nätet, t.ex. den NEC XG135LC som jag nyligt ägt, som kräver 110V->230V trafo, alternativt rätt omfattande modifiering inne i nätagget.
Pluggar man in en 110V manick i 230V uttag får man helt enkelt skylla sig själv för sin blåögdhet :)
ShengYa levererar produkter omodifierade till Vincent. Kina använder 230V så det är bara att plugga in, tuta och köra. |
/Jonas
|
Edited by - EuphoniC on 2004/03/16 16:11:52 |
 |
|
Thomas_Ö
Member
    
391 Posts |
Posted - 2004/03/16 : 22:42:26
|
quote:
Jonas P: "Har inte hört mer om måndags ex när det gäller Vincent än vilket amerikansk hifi-märke som helst. Faktiskt mindre." quote:
Det var ju bra....jag har faktiskt ingen "måndagsexemplar" statistik på varken Kinesisk eller Amerikansk Hifi, jag bara redogjorde för vad min kompis i Hong Kong sade, och hur han vet det har jag ingen aning om, kanske han har erfarenhet av detta eftersom han alltsom oftast är ute o kollar hifi med focus på kina grejer eftersom de är väldigt prisvärda..
|
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
 |
|
krippe
Member
    
292 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 01:02:56
|
Wolfie: Jag förstår faktiskt inte hur man som distributör/leverantör kan hålla nere sina kostnader genom att åta sig ett kvalitetssäkringsansvar på produkter som man inte själv tillverkar, samtidigt som man dessutom erbjuder sina kunder 5 procent i ren kapitalersättning för varannan felande produkt. Men i Kina kanske det generellt är så att fabrikerna bara spottar ur sig produkter och sen är det upp till återförsäljaren att kolla att det funkar. Då är det väl antagligen även återförsäljaren som genomför specifikationstesterna. Jag har dock aldrig hört talas om att en återförsäljare skulle sitta och provköra maskiner på detta sätt så det måste vara något väldigt special för Kina.
Zie: Jag menar självklart inte att hårdvara aldrig någonsin felar. Vad jag tycker är konstigt är att kontrollen sker i återförsäljarledet snarare än där det hör hemma i tillverkningsledet. Det naturliga är väl att en tillverkare tar på sig att kvalitetssäkra sina egna produkter innan de ö h t lämnar fabriken. D v s att de enligt den och den normen eller certifieringen kan garantera att de produkter som en återförsäljare köper in verkligen håller det de är specade för. Annars blir det ju bara bananverksamhet av alltihop. Då kan tillverkaren spotta ur sig vad f-n (pardon my french) som helst och återförsäljaren köper upp klabbet bara för att det är så billigt. Eftersom han dessutom räknar med att kunna sälja det (med deras mått mätt) dyrt till kunder i väst så är inte höga felmarginaler eller t o m ekonomisk ersättning till beställande kunder något problem. Personligen sätter jag dock större tilltro till ett hårdvarutest som utförs av kunnig personal med ett lite mer specificerat syfte och mål än att enbart kolla att maskinen fungerar i 120 konsekutiva timmar.
JonasP: det låter väldigt märkligt att Shanlings rör-SACD-spelare skulle ha så hög felprocent att Cattylink inte vill befatta sig med den, när t ex svenska återförsäljare som ReferenceAudio och Golden Age Music inte ser något problem med det. Dessutom, om jag inte missminner mig, så postades väl en hyfsat färsk prislista från Cattylink i denna tråd (page 2) och där finns även SCD-T200C med. Var har du fått din uppgift ifrån? |
Edited by - krippe on 2004/03/17 01:09:46 |
 |
|
Wolfie
Member
    
752 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 12:18:02
|
Krippe: Jag menade nog egentligen inte återförsäljarna utan konstruktörerna (de som konstruerat produkten, ex Primare i Sverige mfl mfl). Vart i världen de tillverkas är en helt annan sak. Många tillverkas ju i Taiwan eller Kina för att hålla ner arbetskostnaderna (med säkert 90 % jämfört med Sverige). Jag vet att många av dessa konstruktörer har problem med att grejjerna som skeppas från underleverantörerna ofta har stora kvalitetsproblem. |
Ingen ordning utan kaos! |
 |
|
marcus_ec
Member
    
2396 Posts |
Posted - 2004/03/19 : 14:31:22
|
Något paket inu? |
 |
|
frauxm
Member
   
101 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 00:10:46
|
Stefan, berätta nu för Farbror Barbro...!  |
Jag är nog mer för plockepinn än schack... |
 |
|
Aton
Member
    
2048 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 04:41:45
|
Hur lång var leveranstiden? |
 |
|
molsson
Member
    
1646 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 09:11:01
|
Dom skulle väl spelas in i typ 3 veckor. |
No hay banda!! |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio
    
1752 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 09:42:34
|
Nja dom skulle spelas in i 120 timmar. Cd spelaren passerade testet perfekt men försteget hade trafobrum. De testade ett till likadant försteg med samma problem. De rekomenderade mig att inte köpa försteget utan nöka mig med cd spelaren och pengarna tillbas för förstegdelen, paypalavgift och del av frakt. Som plåster på såren kunde jag välja med ytterligare 5% kompensation i pengar eller en liten kinesisk integrerad rörförsstärkare. de var måna om att jag var en nöjd kund. Jag valde pengarna tillbaks plus rörförstärkaren I förrgår var pengarna tillbaks på mitt konto, rörförstärkaren provkördes lite kort och paketet med cd och rörförstärkare bör nu vara på G.
Jag är nu rätt lugn. Jag blir inte blåst och grejerna kommer mest troligt att fungera utan problem då jag får dem. Hur de sedan presterar rent ljudmässigt har ju redan från början varit en chansning. |
läs mer på: http://hello.to/hifi |
 |
|
marcus_ec
Member
    
2396 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 09:59:38
|
Jag är mest intresserad av hur det blir med tull och moms. Så man får svar på alla spekulationer som gått de senaste veckorna.  |
Edited by - marcus_ec on 2004/03/23 10:08:52 |
 |
|
krippe
Member
    
292 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 10:20:16
|
marcus: Vet inte vilka spekulationer du syftar på, men generellt så tullas värdet på paketets innehåll, d v s moms (25%) på angivet värde plus tullens administrativa avgifter. Så är det alltid så det behöver inte spekuleras om. Dessutom tillommer 25 kr som posten tar ut för tjänsten att hos dem låta dig betala tullens faktura till dig, vilket du måste göra på posten för att kunna lösa ut paketet. |
 |
|
drpatrik
Member
  
91 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 12:07:39
|
krippe: faktum är att tullen endast tar en liten del av alla privatimporterade paket. Om dom tar det beror på paketets storlek samt värde, men man kan alltid ha tur. Dessa 25 kronor verkar vara godtyckligt och det är inte alltid man behöver betala dessa. Generellt sett har du givetvis rätt. |
När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv |
 |
|
marcus_ec
Member
    
2396 Posts |
Posted - 2004/03/20 : 14:42:10
|
Tullens administrativa avgifter.
Vad ligger de på?....
Om vi säger så här, om man köper för 1000$ (Då snackar vi dollars) Blir väl typ 7510 kr, sen kommer det till Sverige. Då kommer tullen 25% 9387kr har vi fått då, sen kom tullens administrativa avgifter och sen postens. Då kan vi säga att 11000 (max?) är kanske rimligt till slut.
Är jag helt lost nu eller?  |
 |
|
Topic  |
|