HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dubbelmackor, komponentval och storlek.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/17 :  15:43:12  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett tidigare tweak som har presenterats av bla Stefan B angående sk "dubbelmackor" för att förbättra egenskaperna hos op-ampar har intresserat mig och nu har jag lite funderingar angående både komponentval och storlek. Är storleken av betydelse, är det bättre med 10 än 5uf? Har man använt tantaler tillsammans med wima'n (är det polyester eller polypropylen?)för att hålla ner storleken eller ligger det något annat resonemang bakom? En rimlig lösning vore väl att använda en metalliserad polyesterkondensator eller polypropylen (kanske väl stort) med exempelvis 6,8uf som kapacitansvärde direkt i stället för att blanda in tantalen.

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:10:14  Show Profile Send P.P a Private Message
Piggybacking för opampar rekommenderas inte av P.P (om det nu var det du avsåg)! En liten dc-offset i opampen kan göra att de båda opamparna kortsluter varandra och det är knappast bra. Man kan parallellkoppla opampar men då bör man optimera konstruktionen för det.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:14:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Stefan B står för bilden.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:24:55  Show Profile Send Flint a Private Message
P.P
quote:
Piggybacking för opampar rekommenderas inte av P.P (om det nu var det du avsåg)! En liten dc-offset i opampen kan göra att de båda opamparna kortsluter varandra och det är knappast bra. Man kan parallellkoppla opampar men då bör man optimera konstruktionen för det.

Här pratar du ur nattmössan. Du har helt enkelt ingen susning och då är det bättre att vara tyst för att inte göra bort sig. Rekommenderas å det varmaste. Tror du att du kan allt och att du är någon form av facit. GRABBEN, ta ner svansen lite.

FlintMail
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:33:32  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Flint

P.P
quote:

Här pratar du ur nattmössan. Du har helt enkelt ingen susning och då är det bättre att vara tyst för att inte göra bort sig. Rekommenderas å det varmaste. Tror du att du kan allt och att du är någon form av facit. GRABBEN, ta ner svansen lite.

FlintMail

ännu ett trevligt inlägg från flint... du kan ju tala om varför P.P. har fel, om du inte kan det kan du nog heller inte avgöra om det är fel...
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:50:29  Show Profile Send Flint a Private Message
Det verkar som om du och jag herr norman börjar bli riktiga
kompisar. Passa dig GRABBEN, du kan bli värre tilltygad än du räknat med.

Jag kräver istället bevis och inte tankevurpor från P.P:s sida att principen inte är bra.
Sen kan jag motivera min synpunkt.
Har du norman någon synpunkt i frågan eller vill du bara tjafsa.
Jag diskuterar helst sakfrågan både med dig och/eller P.P.
Fakta tack.

FlintMail
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:53:52  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

P.P
quote:

FlintMail

Du é la go lille Flint-gubben du också!
Kan du möjligen påpeka felet i resonemanget ovan istället för att häva ur dig otrevligheter.

Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:54:43  Show Profile Send norman a Private Message
quote:

Det verkar som om du och jag herr norman börjar bli riktiga
kompisar. Passa dig GRABBEN, du kan bli värre tilltygad än du räknat med.

Jag kräver istället bevis och inte tankevurpor från P.P:s sida att principen inte är bra.
Sen kan jag motivera min synpunkt.
Har du norman någon synpunkt i frågan eller vill du bara tjafsa.
Jag diskuterar helst sakfrågan både med dig och/eller P.P.
Fakta tack.

FlintMail

hmm har flint luktat på whiskeyflaskan igen?

snälla, var lite mer trevlig så lovar jag att inte tjafsa...
Har ingen vidare koll på OP så nån diskussion med mig ger nog inte så mycket.
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:55:48  Show Profile Send P.P a Private Message
Så du 'kräver bevis'. Är du möjligvis en LTS-gubbe?

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:12:17  Show Profile Send Flint a Private Message
p.p
quote:
Så du 'kräver bevis'. Är du möjligvis en LTS-gubbe?

Det har väl framgått med max tydlighet, va...
Mina inlägg lyser av transparens. He,He...

FlintMail
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:12:42  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag är inte elektriker, ingengör eller annan tekniker av något slag så ni behöver inte kapa mig jäms med skoskaften för min teori.

På många dyra cd spelare finns mängder av små avkopplingskondensatorer nära känsliga ic kretsar &liknande. Ju närmare kretsen kondensatorn sitter desto bättre arbetsförhållanden får kretsen. Att göra en sådan här dubbelmacka ger kretsen en väldigt stabil och bra ström så att den kan utföra sitt arbete med god strömtillfärsel av ostörd ström, den tar strömmen direkt ur kondensatorn. Det går ju inte heller att montera kondensatorerna närmare än PÅ den krets som den skall hjälpa så det måste ju vara rätt optimalt.

Vidare har jag förstått att kombinationen av en tantal och en metaliserad polyester (wima) blir en perfekt kombination för ändamålet. Vilka eventuella risker som kan finnas med detta kan jag inte svara på. Vad jag VET är att det fungerat utan problem på de cd spelare jag monterat det på och att dessutom ljudförbättringen är avsevärd. Jag kan därför säga att det funkar på Sony XB 940 & XA 20, Denon CDC 1650AR & 3000 och Thule Spirit 150 B.

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:19:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Om ni inte kan hålla sams så ta diskusionen någon annanstans.
Stefan du som har provat kanske vill dela med dig av dina erfarenheter. (Förstår om du har fullt upp med filtren).
Jag är medveten om att det här kan ha avhandlats i några tidigare trådar som jag har missat. Snälla, hänvisa mig isf till dom.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:21:14  Show Profile Send Flint a Private Message
norman

quote:
hmm har flint luktat på whiskeyflaskan igen?
snälla, var lite mer trevlig så lovar jag att inte tjafsa...
Har ingen vidare koll på OP så nån diskussion med mig ger nog inte så mycket.

Du tangerar yttergränsen för tjafs. Det är OK men när jag ifrågasätter ett påståenede så gör jag det i sak. Det är skillnaden mellan dig och mig. Ta inte till fega kärringaktiga taskgrepp när dina argument inte räcker till diskussion i sak. Då får du skyla dig själv.

FlintMail
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:21:29  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by StefanB

Jag är inte elektriker, ingengör eller annan tekniker av något slag så ni behöver inte kapa mig jäms med skoskaften för min teori.

På många dyra cd spelare finns mängder av små avkopplingskondensatorer nära känsliga ic kretsar &liknande. Ju närmare kretsen kondensatorn sitter desto bättre arbetsförhållanden får kretsen. Att göra en sådan här dubbelmacka ger kretsen en väldigt stabil och bra ström så att den kan utföra sitt arbete med god strömtillfärsel av ostörd ström, den tar strömmen direkt ur kondensatorn. Det går ju inte heller att montera kondensatorerna närmare än PÅ den krets som den skall hjälpa så det måste ju vara rätt optimalt.

Vidare har jag förstått att kombinationen av en tantal och en metaliserad polyester (wima) blir en perfekt kombination för ändamålet. Vilka eventuella risker som kan finnas med detta kan jag inte svara på. Vad jag VET är att det fungerat utan problem på de cd spelare jag monterat det på och att dessutom ljudförbättringen är avsevärd. Jag kan därför säga att det funkar på Sony XB 940 & XA 20, Denon CDC 1650AR & 3000 och Thule Spirit 150 B.

"Går den att tweaka?"

Ok, att koppla kondensatorer på op-amparna ger nog bara fördelar. Däremot att koppla två op på varandra (som jag trodde avsågs) kan nog bli lite konstigt...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:22:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Ok jag missade det sista inlågget.
Kan vi hålla oss tillfrågeställningen nu.
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:23:24  Show Profile Send P.P a Private Message
Hej StefanB.
Det blev ett lite missförstånd men dubbelmacka så tolkade P.P det som att man bara parallellkopplade opampar vilket f ö är en mindre god ide (vilket kommer att hävdas till någon bevisar motsatsen). Det var tydligen fel. Att sätta kondingar på det sättet som du har gjort är en ytterst förträfflig idé däremot då man kommer ifrån de eventuella problem tilledarens induktans kan fixa.

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:24:13  Show Profile Send Flint a Private Message
StefanB

Bra inlägg.

FlintMail
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:34:29  Show Profile Send Flint a Private Message
norman skrev
quote:
Däremot att koppla två op på varandra (som jag trodde avsågs) kan nog bli lite konstigt...

Du vet ju inget om det. Du tror ju bara vilket verkar vara grunden till 90% av alla påståenden på forumet. Det är OK att tro men säg det i så fall, att det är tro och inte vetande.

Rak fråga: Har du provat? Ja eller nej.

Har P.P provat? Ja eller nej.

FlintMail
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:38:12  Show Profile Send P.P a Private Message
Du Flint. Om man inser att en idé är dålig så är P.P inte så dum att P.P testar den...
Då hade det inte blivit något vettigt gjort om man skulle testa alla dåliga idéer som finns.

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:46:45  Show Profile Send n/a a Private Message
I High Fidelity presenterades ett förstärkarbygge vid namn Alexander för ett antal år sedan. Där realiserades den ballanserade ingången med en för ändamålet avsedd op-amp. Författaren hade då monterat två kretsar på varandra, varför kommer jag dock inte ihåg. Men åter till ämnet tack.
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:51:01  Show Profile Send Flint a Private Message
Det som händer när man parallellkopplar IC-kretsar är att dom jämnar ut varandra ur
spridningshänseende. Man tjänar dynamik på att det totala bruset minskar förutsatt att den matande impedansen är så pass låg att vinsten går att utnyttja. Utimpedansen minskar vilket dock icke är någon direkt fördel eftersom den oftast redan från början är tillräckligt låg. Fördelarna är dock totalt sett uppenbara. Testa.

Skål norman. (Du ädla enörade nattkärl)

FlintMail

Edited by - Flint on 2002/09/17 18:57:01
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:59:12  Show Profile Send Flint a Private Message
P.P

quote:
Du Flint. Om man inser att en idé är dålig så är P.P inte så dum att P.P testar den... Då hade det inte blivit något vettigt gjort om man skulle testa alla dåliga idéer som finns.

Du har mycket kvar att lära dig. Du tar saker för givet. Kom igen om 20år. Då har du förhoppningsvis lärt dig ett och annat. Nu är du bara en glad gröngöling. Nackdelen är att då om tjugo år är jag närmare 70 och kanske senil på riktigt. Och du, be Morello hålla sitt löfte om Matcad. Kolla även den höga svansen.

FlintMail
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2002/09/17 :  18:02:26  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Tänkte tipsa Dahlberg om vilka prylar han kan köpa, om han vill ha samma som mig.
Tantalkondensatorerna är på 3,3 uF, artikelnumret på ELFa är 67-817-28. Tänk på att dessa inte är bipolära, så du måste montera dem rätt väg. Wimakondesatorerna är på 0,22 uF med artikelnummer 65-227-26. Dessa är bipolära så du kan vända dem vilken väg du vill.

Lycka till

"Går den att tweaka?"
Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/17 :  18:13:15  Show Profile Send Flint a Private Message
StefanB

Menar du att tantaler passar som avkopplingskondensatorer? Motivera tack?
I signalvägen påstås dom ha halvledande verkan vilkat jag inte är säker på alltid är negativt i sig. (Icke provat)

FlintMail

Edited by - Flint on 2002/09/17 18:54:17
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22011 Posts

Posted - 2002/09/17 :  18:16:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Halloj grabbar!

källa till dubbelmacke-tweaket är allas vår Josef Svalander. Jag började nyttja det för ett tag sedan och på den vägen är det.
PP har helt rätt i:
quote:
Att sätta kondingar på det sättet som du har gjort är en ytterst förträfflig idé däremot då man kommer ifrån de eventuella problem tilledarens induktans kan fixa

Det finns både fördelar och nackdelar med detta tweak. Fördelarna är att man bygger en reservoir precis där den behövs som kan leverera transient energi VÄLDIGT snabbt. Men man förbinder de bägge kraftaggregaten till varandra på ett sätt som kan vara mindre fördelaktigt. Jag har ännu inte stött på problem med regulatorerna men jag har inte jobbat med särskilt "exotiska" kretsar ännu.

Mvh, P

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/17 :  19:16:37  Show Profile Send Zombie a Private Message
Finns t o m IC-socklar med en liten avkopplingskonding mellan V+ och jord inbyggd, själv kör jag med 100uF elyt och 0,1uF WKP mellan +V, -V och jord...

Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000