Author |
Topic  |
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 19:32:45
|
Tack Stefan. Det var väldigt olika ideer om storlek på "kondensatorn", 3,5 kontra 100uf. Det tolkar jag som att det inte spelar så stor roll. Tycker själv att wima med artnr:65-229-24 hos Elfa skulle gå att använda som den är. 6,8uf metalliserad polyester 30v/ac rastermått 5mm. |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 21:25:54
|
quote:
Du har mycket kvar att lära dig. Du tar saker för givet. Kom igen om 20år. Då har du förhoppningsvis lärt dig ett och annat. Nu är du bara en glad gröngöling. Nackdelen är att då om tjugo år är jag närmare 70 och kanske senil på riktigt.
   Om 20 år så är P.P kanske äldre än vad du är nu?? Men även du bör inse att det är tämligen meningslöst att testa alla idéer man får. P.P fick förra julen idén att göra högtalare men membran av pepparkaksdeg. Det finns inga entydiga argument för att det är bra men det var inte intressant i sammanhanget men du förstår säkert att man kan inte testa alla idëer man får. P.P har byggt kretsar med parallellade opampar då de har de fördelar du nämner (lägre brus och klarar av att driva större laster (vilket kan innebära lägre impedanser och därmed lägre brus)) men att koppla ihop utgångarna samtidigt som ingångarna är ihopkopplade är inte optimalt. Har man opampar som har en dc-offset med samma spänningar på ingången som ligger på+/-2mV och slingförstärkningen ligger på 80dB så kommer strömmen från den ena opampen bara ta vägen till den andra och det är inte optimalt. Förnekar du det? Om programmet från Morello så hade du väl hämtat ner senaste versionen, eller? Annars så får du nog fråga honom själv då du verkar vara mer bundis med honom!
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 22:44:18
|
"P.P fick förra julen idén att göra högtalare men membran av pepparkaksdeg."
efter hur många flaskor glögg fick du denna gyllene idé? |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 23:14:35
|
Den var bra. Har precis lött in op-amparna (BB 2604)och tänker skicka en beställning till Elfa imorgon. Ingen som har några fler åsikter om "dubbelmackan". |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 23:22:11
|
P.P gillar glögg! Men samtidigt så är ju P.P ibland genuint konstig... Tanken dök upp utan någon glögg i sikte. Kanske fanns det glögg i tankarna som förvirrade tankarna... 
D: Dubbellmackan är nog bra!
|
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 23:49:08
|
Spännande idé PP. Skulle själv kunnat komma på den. Funkar inte lådans mått för en PParkaks 8" så kan man ju äta ner sig till en 6åenhalva.
Ska man coata PParkaka med damarfernissa eller sockerlag ? Vilket låter godast.
>( En falukorv är aldrig helt fel )< |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 23:53:22
|
Att vara genuint konstig är i mina öron högst hedervärt. Men eftersom du inte har utfört några valida mätningar på detta så måste jag anse ditt påstående som subjektivistiskt av smått fanatisk karaktär vilket faktiskt är ganska konstigt, vilket bevisar det du säger.
Ser alltså ingen annan utväg än att i forsättningen titulera dig Dr. PP
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/17 : 23:56:57
|
Är det möjligt att undertecknad ägnar sig åt självbedrägligt spiralt tänkande i stället för cirkulärt.
I så fall vill jag inte veta det, vilket bibehåller den höga graden av fritt tänkande, om än tvångsmässigt.
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:02:28
|
[Falukorven är rund ]
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:05:02
|
Nja nästan iaf.
Undrar förresten hur mycket jag har förändrat Era matvanor.
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:06:38
|
är det verkligen INGEN som vill prata med herr falu? |
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:16:08
|
Det vanligaste är att man har kondensator på V+ till jord och V- till jord. Att sätta mellan V+ och V- är ovanligt men verkar fungera.
Avkopplingskondensatorerna efter spänningsregulatorerna behöver inte vara stora. Med plastfilmstyper brukar man klara sig med så små som kanske 1uF. Att sätta dit för stora kan faktist i högsta grad försämra ljudet.
Att se över spänningsmatningen till OP-ampar i analogdelen i DA-omvandlare kan vara mycket lönande beroende på vad som satt där från början.
Vilka kondensatorer som används kommer att få en stor betydelse för hur ljudet upplevs. Det är ju det som Stefan B har konstaterat. Av de billigare plastfilmstyperna är SCR ofta ett bra val. Den som exprimenterar med detta måste skaffa sig en egen erfarenhetsbank om vad som "är rätt". Det är egenupplevelsen som räknas för den personen.
DrM
|
Edited by - DrMabuse on 2002/09/18 00:18:34 |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:20:06
|
Nu råkar det vara så att jag har en drös med 1uf wima metalliserad polyester. Kan det vara så att det är tillräckligt med ett så litet värde? |
 |
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:20:22
|
Jo norman! Falukorv är kul men P.P pratade i telefon med M så därför var P.P inte så delaktig i konversationen som F höll. P.P ska nämna att F har inte ändrat P.P's matvanor. P.P äter oxfilé på måndagar och falukorv på söndagar som vanligt. Lite VM slinker ner lite då och då och det lär ju innehålla lagom mängder energimängder! Efter massiva mängder VM så håller P.P med både F och f! Eller inte! P.P anser att f ska behålla sitt fria tänkande. Låt dig inte nedtryckas. Ett patetisk citat tänker P.P att kosta sig på (?): Att tänka äääh... P.P har glömt det men det var något med att tänka fritt och stort och det gör du säkert bra ändå! Just nu tänker P.P inte alls och borde slagga sött.
|
 |
|
norman
Member

127 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:33:41
|
quote: Originally posted by Dahlberg
Nu råkar det vara så att jag har en drös med 1uf wima metalliserad polyester. Kan det vara så att det är tillräckligt med ett så litet värde?
om du har många tycker jag du skall koppla en från + till jord och en från - till jord på varje op, det borde bli bättre än bara mellan + å -. (precis som drmabuse föreslog) Om 1uF räcker vet jag ej...men om det är spänningsfall p.g.a. induktansen i ledningarna man vill komma ifrån så tippar jag på att 1uF räcker. |
Edited by - norman on 2002/09/18 00:36:26 |
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:39:30
|
1uF kan ofta vara tillräckligt. Om det är det i ditt fall vet jag inte. Finns bara ett sätt och få reda på det. Prova!
Prova sen att parallellkoppla 2 osv och lyssna hur det låter.
Det viktigaste är att man har en som kan vara ganska liten så nära V+ och V- som möjligt sen kan man sätta dit större eller flera om man vill, lite längre bort på kretskortet.
DrM
|
 |
|
DrMabuse
Member

307 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 00:44:03
|
Jag menar alltså en på V+ till jord och en på V- till jord.
|
 |
|
e96mlo
Member

504 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 09:19:13
|
Angående att välja värde:
Alla kondensatorer är ickeideala och har därför en resonans vid en viss frekvens. Vid resonans så faller kondensatorns impedans kraftigt och detta är det man eftertraktar vid avkoppling, eftersom det då ligger en minimal impedans mellan matning och jord (för den frekvensen). Om man väljer en kondensator med resonans vid samma frekvens som den oönskade störsignalen så kortsluts störningen effektivt till jord.
Givetvis ska man dessutom ha en reservoirkapacitans som kan ge strömpulser vid behov, eftersom det inte är avkopplingens uppgift.
/Marcus _________________________ Mmmm... kaffe... |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 10:00:07
|
Tackar så mycket för alla tips så här långt. Om det känns intressant så fortsätt gärna med tipsandet. |
 |
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 10:11:53
|
Min erfarenhet är att kombinera en avkopplings konding med en reservoar konding. Dessa skall dock dras till jord så nära (filkondingen närmast) op'en som möjligt och inte mellan + o -. Wimas 1uF i kombination med sanyo's oscon 100uF flyttar begränsnigarna bort från op'n. Jag testade en gång för länge sedan även att byta ut och ersätta med två piggybackade BB OPA627 i ett Musical Fidelity 170 slutsteg. Resultatet var mycket bra (ljudmässigt) dock blev de mycket varma.
|
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 10:30:13
|
Jag kommer nog att börja med att lyssna in mig på bytet av op-amparna först. |
 |
|
StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:00:27
|
Jag kanske missat det så jag får fråga, vad är det för cd spelare du har som uppgraderingsobjekt?
Sedan är det vettigt att göra osm du tänker, ta en sak i taget. Börja med op amparna. Då du vet hur det låter (förhoppningsvis bättre) så går du vidare med dubbelmackorna. Och så lyssnar du och utvärderar även det.
Ha skoj
"Går den att tweaka?" |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:10:37
|
Det är inte en CD utan ett digitalt filter. Jag kan skicka information och schema om du är intresserad. Kul att det är någon fler som är vaken. |
 |
|
n/a
deleted

1846 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 11:30:09
|
Stefan. Du har mail. |
 |
|
falukorv
Ej medlem längre

555 Posts |
Posted - 2002/09/18 : 18:52:02
|
quote: Originally posted by P.P ...Ett patetisk citat tänker P.P att kosta sig på (?): Att tänka äääh... P.P har glömt det men det var något med att tänka fritt och stort och det gör du säkert bra ändå! Just nu tänker P.P inte alls och borde slagga sött.
Tänkte du på: "En stor tänkare behöver en stor stänkare." 
 |
|
Topic  |
|