HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dubbelmackor, komponentval och storlek.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/18 :  20:43:34  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by falukorv

quote:
Originally posted by P.P
...Ett patetisk citat tänker P.P att kosta sig på (?): Att tänka äääh... P.P har glömt det men det var något med att tänka fritt och stort och det gör du säkert bra ändå! Just nu tänker P.P inte alls och borde slagga sött.

Tänkte du på:
"En stor tänkare behöver en stor stänkare."

>( En falukorv är aldrig helt fel )<

Näe men det låter ju också sant och bra!

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/18 :  23:05:51  Show Profile Send falukorv a Private Message
Kom och tänka på att man skulle också behöva en stor jänkare,
för att få plats med alla stänkare.

>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/18 :  23:19:24  Show Profile Send n/a a Private Message
Kul att se att ni har roligt.Kan ni ha det någon annan stans.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/19 :  10:04:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
Får en föregiven kränkare kasta in denna blänkare: sitter du i en jänkare och tar en stänkare kan om polisen kommer sänka're
Läste någonstans att det är tillrådligt att använda omkr 0,1uF mellan V+, V- och jord om man kör med 134, 604, 627 och 637 (och givetvis andra liknande), eftersom de är så bredbandiga och kan börja oscillera och blåsa dina diskanter...om det är ett digitalt filter kanske man å andr sidan borde vara försiktig med värdena på mackan så att själv filterkonstruktionen inte blir lidande - vad vet jag (har du kollat databladet?)

Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2002/09/19 10:13:22
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/19 :  12:23:37  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by A8

Jag testade en gång för länge sedan även att byta ut och ersätta med två piggybackade BB OPA627 i ett Musical Fidelity 170 slutsteg. Resultatet var mycket bra (ljudmässigt) dock blev de mycket varma.

Hmmm, vad kan det bero på?!

Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/19 :  12:41:32  Show Profile Send Zombie a Private Message
"Hmmm, vad kan det bero på?!"

Vad, att de blev varma eller ett mycket bra ljudmässigt resultat?

Översätter gärna eng/ty/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/19 :  12:58:52  Show Profile Send P.P a Private Message
Z:
Att de blev varma!

Go to Top of Page

A8
Member

360 Posts

Posted - 2002/09/19 :  15:23:38  Show Profile Send A8 a Private Message
Hmm..
Själva op'n blev varm som f-n trodde skiten skulle balla ur men det höll i flera år.
Nu efteråt tror jag op hade svår last, mos-fetar via konding och litet motstånd.

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2002/09/19 :  21:57:31  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
Jag gör ett försök att svara på frågan som den här tråden inleds med.

Zombie har rätt, 0,1µF är precis vad som rekommenderas som avkopplingskondensatorer, dessa har till uppgift att förhindra att OP:n börjar att självsvänga (har bl.a. med induktansen i matningsledarna att göra) dessa kondensatorer (är det två rails, dvs. + och - matning, så skall kondensatorerna sitta mellan + och jord samt - och jord, en kondensator mellan + och - har mig veterligen ingen funktion överhuvudtaget.)

Anledningen till att kondensatorerna vid opampen inte har någon påverkan på ljudet är att en normal operationsförstärkare har en oerhört bra "ripple-rejection", CMRR i storleksordningen runt 100dB, exempelvis OP07 har en CMRR på 110dB, vilket motsvarar 100000000000 gångers dämpning av brum eller motsvarande på matningsspänningen...sen får man vara hur mycket audiofil man vill, jag hör iallafall ingen skillnad... 8-)

Vad gäller det här med att parallellkoppla två opampar så skulle jag inte rekommendera att göra det hursomhelst i en befintlig förstärkare utan att då göra vissa modifieringar.
Är den opampen som redan sitter där av typen med bipolär utgång så är det inte bara att "piggy-backa" på en likadan utan resistorer på utgången, däremot med mosfetar på utgången borde det fungera fint.
detta naturligtvis med reservationen för att man fullständigt förstör dom tänkta in- och ut-impedanserna i kretsen, troligtvis med otrevligheter som följd i form av annorlunda frekvensgång.
Dessutom så sänker man inimpedansen..det är ju oftast inte helt bra, man sänker också utimpedansen, vilket gör att opamparna måste lämna mer ström för att driva nästa steg till motsvarande nivå som med en opamp, försiktighet och miniräknare rekommenderas 8-)

[jag hoppas att jag inte trampar nån på tårna, vilket förefaller vara oerhört lätt gjort på det här forumet...]

"a males love is not necessarily devoted to a female, it can also be mechanical things that are subject to such strong feelings"
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:17:06  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
Anledningen till att kondensatorerna vid opampen inte har någon påverkan på ljudet

Har du provat?

Kondensatorerna vid spänningsmatningen till OP-ampar har den allra största påverkan på ljudet. Storlek, kvalitet och placering är vad det handlar om. Jag talar av mångårig erfarenhet.

DrM

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:30:20  Show Profile Send P.P a Private Message
Dr M var inte du en rörnisse? Vad håller du på med opampar och strular med

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:38:37  Show Profile Send P.P a Private Message
Dessutom Dr M så skriver Mr Triatic att de har betydelse var får du fram att de inte skulle ha betydelse. Att mr T skriver att de ska sitta mellan + och Gnd resp - och Gnd är ju av betydelse.

P.P säger att de bör sitta mellan + och gnd resp - och gnd ocj storleken kan ha betydelse.

Edited by - P.P on 2002/09/19 23:23:51
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:39:56  Show Profile Send n/a a Private Message
Nu har vi spridningen mellan 0,1uf och 100uf med två bud på placeringen. Ingen som vill ha schemat på grejen som skall moddas?
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/09/19 :  22:54:23  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
Dr M var inte du en rörnisse? Vad håller du på med opampar och strular med

Det är mitt yrke. Jag strular med det mesta som har med elektronik att göra.

DrM

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:02:24  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Nu har vi spridningen mellan 0,1uf och 100uf med två bud på placeringen. Ingen som vill ha schemat på grejen som skall moddas?

He he he! Det kan ju vara intressant men även vilka kretsar som är inblandade!

P.P tog lite Holländsk choklad och är nu väldigt glad!

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1477 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:02:36  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
quote:
Har du provat?

Kondensatorerna vid spänningsmatningen till OP-ampar har den allra största påverkan på ljudet. Storlek, kvalitet och placering är vad det handlar om. Jag talar av mångårig erfarenhet.

DrM

..ja, åtminstone min (också mångåriga) erfarenhet säger mig att avkopplingskondensatorernas uppgift är att just ta hand om avkopplingen och därigenom förhindra oscillation, prova att ta bort kondensatorerna så har du med lite otur en egen liten högfrekvent hejvilt oscillerande "sändare"..

..men jag står fast vid min övertygelse att dom kondensatorerna inte påverkar ljudet det minsta, dom är inte ens i närheten av signalvägarna..

däremot hävdar jag att den hjälper till att dämpa ripplet på matningsspänningen som iofs ändå dämpas sisådär 100000000000 gånger i opampen..

vad gäller placeringen så, ja naturligtvis, så nära opampen som möjligt, gärna sätta kondingen rätt över ic:n och löda fast den direkt på benen, allt för att inte introducera nya "lednings-längds-induktanser" som kan främja en oscillation.

Jag kan köpa att ljudet förbättras när opampen inte oscillerar, för då är den ju 'upptagen' med att svänga, men det problemet är ju då av konstruktionsmässig karaktär.

-Dock när det gäller diskreta opampar som man bygger upp med helt vanliga transistorer så vill jag hålla med om att kondensatorerna kan påverka ljudet, men det beror ju på att en diskret opamp INTE har ens i närheten av CMRR:n som på en vanlig integrerad opamp.

"a males love is not necessarily devoted to a female, it can also be mechanical things that are subject to such strong feelings"
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:22:58  Show Profile Send P.P a Private Message
Och vad säger Flint om detta???
P.P håller mid idg dock Mr T!

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/09/19 :  23:37:17  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tycker att jag har fått en hel del intressanta bud så jag lägger dom på minnet(skriver upp dom)för senare bruk. Skall lyssna in mig på op-amparna först. Har lite för många grejer som blir klara samtidigt (slutsteg,försteg,skivspelare,signal och högtalarkablar)så det kan nog ta ett tag. Det finns en annan tråd angående apparaten ifråga. "Lem DX24" ett digitalt filter. Tack för alla tips så här långt.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/09/20 :  08:10:15  Show Profile Send Zombie a Private Message
quote:
Originally posted by Dahlberg

Idén är att använda omkr. 100uF OCH 0,1uF parallellt. Jag sätter oftast mina 0,1uF på den stora kondingens pinnar (den finns oftast redan där), om inte så nära opampen som möjligt.
Skulle kanske använda guldpläterade socklar till opamparna också, men en del gillar ju inte sån't, sen kan du testa olika op:ar hej vilt och sedan löda fast dem som passar dig...

Go to Top of Page

Flint
Member

3862 Posts

Posted - 2002/09/20 :  08:35:07  Show Profile Send Flint a Private Message
P.P

quote:
Och vad säger Flint om detta??? P.P håller mid idg dock Mr T!

Flint, dvs. jag, har undvikit att debattera på den här tråden eftersom jag inte vill utsätta mig för en ny infarkt. Jag hetsar till för fort.
Om förstärkande enheter och deras spänningsförsörjning anser jag att det att det bara finns en regel, nämligen att det inte finns några. Varje koppling kräver sin speciella miljö för att ljudmässigt ge sitt bästa vilket jag även tycker mig kunna läsa ut av era diskussioner. Det finns bara ett sätt att komma till insikt och det är att samla idéer och sen prova i praktiken. En genväg till kunskap är att göra exakt tvärs emot det som logiken säger är rätt. Dvs. våga göra fel och utvärdera det som händer.

FlintMail

Edited by - Flint on 2002/09/20 08:37:13
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/09/20 :  19:57:14  Show Profile Send DHT a Private Message
Det ligger mycket i vad Flint säger.

"Go without food or clothes, but buy lots of records and wire your hi-fi in silver
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/20 :  20:44:53  Show Profile Send P.P a Private Message
Det var inte bra Flint att du blir så upprörd att du inte vågar skriva inlägg! Även om vi har inte helt lika uppfattningar i alla saker så tycker jag nog att det är trevligare att du skriver inlägg. Hoppas att du kan fortsätta med det!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000