| Author |
Topic  |
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 15:43:37
|
Frågan är: ska man ha samma fabrikat på alla nätkablar "synergieffekt" eller kan det vara så att det är bra att blanda, om man tror att vissa apparater har olika krav på nätkablarna ?. Nu förväntar jag mig många kloka tankar från forumets samlade kunskapsbibliotek. André. |
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 15:46:29
|
Har faktiskt aldrig tänkt på det när det gäller strömkablar, men visst kan det vara bra att landa inom samma märke med tanke på synergieffekter. Det funkar ju oftast så med signal och högtalarkablar så varför inte med strömkablar... |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
|
Tomas
Member

1037 Posts |
|
|
swingpjatt
Member

338 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 15:58:01
|
| Tomas: så vad du menar är att man kan prova sig fram mellan olika apparater och kablar ?, att du har likadana till monoblocken är begripligt. |
Handla nu! svepningen har inga fickor. |
 |
|
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 16:29:39
|
Du kan blanda nätkablar hur som helst. Så länge de leder tillräckligt med ström så spelar fabrikatet ingen som helst roll.
Mvh |
 |
|
|
MartinH
Audiotrade

3778 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 16:43:15
|
Visst kan det spela roll, olika strömkablar ger olika ljud, har man olika kablar så kan man ytterliggare jystera ljudet åt det håll man vill...
Jag har märkt att vissa kablar oxå kan fungera olika om man kör dom på digitala produkter ( cd tex ) och andra bättre på förstärkare. Och att köra samma för synergieffekten kan vara vettigt om märket fungerar bäst på det sättet, Nordost har jag märkt fungerar bäst om man kör deras produkter hela vägen, eller man får fram ett mest Nordost likt ljud den vägen.
/Martin
|
 |
|
|
sker
Member

488 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 17:17:23
|
Med de nätkablar jag har provat så har jag inte märkt någon större skillnad i ljudkaraktär utan att ljudet i största allmänhet har blivit bättre, visst kan olika nätkablar ha olika effekter och fördelar men jag personligen har inte upplevt det som att nätkablar har haft samma inverkan på ljudets karaktär som signal och högtalarlkablar har. Detta var bara mina egna erfarenheter så visst kan jag tänka mig att även nätkablar kan påverka ljudet i den utsträckning som de övriga kablarna gör. MVH |
Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987 |
 |
|
|
Zombie
Member

2502 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 17:29:11
|
| och så är de längsta avstånden dragna med vanlig standardkabel... |
Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket |
 |
|
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 17:49:46
|
Då förslår jag att man tar reda på vad för nätkablar som ligger i väggen bakom uttaget och sedan kör samma till apparaterna. Då blir synergieffekten som störst.
Mvh |
 |
|
|
JM
Member

533 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 18:04:39
|
Zombie & Woland ! Jag håller med 100 % ! 
Mvh/Janne |
Att mäta är att veta ! |
 |
|
|
Christian Lenner
Member

50 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 18:57:42
|
| Jag bytte ut alla mina strömkablar mot supra. Förstärkare och cd från thule samt högtalarna från Martin Logan. Tyckte att helheten blev lite mörkare(läs mer bas) även fast toppen fanns kvar, men nu mindre stressad. Ville ha kvar det gamla ljudet + den nu mindre stressade toppen. Kontaktade några hifiställen som jag trodde skulle kunna hjälpa mig. Dyra förslag som man inte var så sugen på. Lösningen på problemet var helt enkelt att flytta ut högtalarna en bit. Det jag vill komma fram till är att strömkablarna är en del i systemet och allt är i relation till varandra. I mitt fall passa det med samma märke. Har även provat att skifta någon del till lakritssnöre, men helheten blir bäst med supra inkopplad på alla ställen. |
 |
|
|
Per G
Member

257 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 19:30:43
|
Som vanligt två läger som med en dåres envishet försvarar sin ståndpunkt. Alltid lika roligt att läsa! Precis som man blandar olika märken på apparater med framgång så borde man ju kunna blanda nätkablar också, förstår inte vad det skulle vara för skillnad. Trots allt är det är ju hur hela systemet låter som är intressant, det går ju inte att lyssna på enskilda delar! /Per |
You're nobody without a Naim
|
 |
|
|
Christian Lenner
Member

50 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 19:39:02
|
| Vill klargöra att mitt inlägg handlar om hur jag upplevde det hela. Jag har ingen ståndpunkt som är benhård eller en dåres envishet att det måste vara så ;). The whole is greater than the sum of its parts |
 |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 19:49:47
|
| Ställ en Billy bakom lysningspositionen. Ställ högtalarna på kuddar/spikes/betonblock. Fippla med tonkontrollerna. Alla dessa åtgärder kommer påverka ljudet betydligt mer än märketpå nätkablarna. Så innan du lägger dina surt förvärvade dineros på nya nätsnokar gör ett riktigt BT! Sök på DIY, där finns flera bra tips om du vill frächa upp bakom racket. |
 |
|
|
Per G
Member

257 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 20:25:03
|
Tonkontroller? /Per |
|
 |
|
|
lasselite
Semesterfirare

138 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 22:25:42
|
| Joseru:) det är något många betalar extra för att slippa. Men sen vill dom lixom ha det ändå. Å då får man lägga ännu mer för ljusa/mörka/transparenta/fillifjonkiga kablar;) |
 |
|
|
marcuscables
Starting Member
11 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 23:35:11
|
I första hand behöver man se över sin strömförsörjning (filter/isolationstrafo) och i andra hand vilka nätkablar man använder. Poängen med att byta nätkablar är inte att ändra till någon viss ljudkaraktär utan att skaffa en skärmad kabel för att ta bort störningar (oskärmade nätkablar kan dels störa signalkablar dels fungera som antenn och leda in högfrekvent skräm i dina komponenter). Det är svårt att se någon som helst poäng med en oskärmad nätkabel i audio/video sammanhang trots allt förekommer de frekvent med skojiga priser.
Att man upplever ljudet som "mörkare" är ett tecken på att man lyckats, eftersom nätstörningar ofta orsakar distortion och bakgrundsbrus. När detta försvinner blir man av med en del av krispigheten i ljudet - vilket i längden ger ett mer naturligt, lugnt och lättlyssnat ljud. När bruströskeln är sänkt brukar man också uppleva bättre dynamik i ljudet eftersom mikrodetaljerna och perspektivet blir tydligare. Dessa effekter är särdeles tydliga om man kopplar i och ur en trafo/filter lösning (t.ex. PS Audio) och/eller bra skärmade nätkablar. Jag har inte märkt någon i närheten lika tydlig effekt med olika dyra oskärmade nätkablar jag testat.
Mvh, Marcus |
Welcome to www.marcuscables.com |
 |
|
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2004/03/17 : 23:56:04
|
Marcus, betyder detta att en skärmad nätkabel, typ lorad, alltid är bättre än en oskärmad, typ nordost shiva?
/Marcus |
No hay banda!! |
 |
|
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 01:25:43
|
Men hur många har så mycket högfrekvent skräp i närmiljön kombinerat med utrustning med så dåliga nätfilter/nätdelar att man behöver skärmad nätkabel för tusentals kronor? Varför inte lägga dom pengarna på en t.ex. bättre CD eller på bättre högtalare?
Utan att bli religiös och hamna i ett läger så måste man väl försiktigt kunna påstå att vissa tweaks bara kan påverka ljudet så mycket (bråkdelar av promille...kanske). Som vissa redan har påpekat så finns det kanske 10-tals meter vanlig FK-kabel bakom vägguttaget. (7-ledare ej OFC-koppar, blå eller svart PVC-isolering, 3 kr/m).
Varför skulle sista metern förändra eller höras??? Hör någon skillnad i kabelkombinationer är det i så fall rimligt och logiskt att fortsätta tweaka vidare med guldpläterade vägguttag,nytt kablage till proppskåp (kanske silver + teflon och 10A sorbotandämpade audiosäkringar i platina/rhodium a 800 kr/st för extra djup och definition i basen. Sydkraft som nätleverantör ger mörkare ljud än Vattenfall?   
Nu blev det kanske lite raljerande och enkelspårigt, men har själv OCKSÅ försökt lyssna på skillnader. Just därför extremt imponerad av dom som hör så tydliga skillnader på nätkablar.Har en PS Audio P300 line reconditioner som genererar distorsionsfri nätspänning--fast 60 Hz. Jag kan INTE höra skillnad med ex.vis CD ansluten till denna alt. direkt till mitt orena vanliga vägguttag. Normalhörande och Hifi-freak i 25+ år.
Tweak och noggrant lyssnande är roligt och kan nog ge resultat...men släng pengarna i rätt riktning..ett ärligt menat tips (men jag kan ju ha fel) 
|
 |
|
|
Per G
Member

257 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 07:58:35
|
Jag har också testat en del kring strömmatningen till apparater och det inte lätt att se logiken i hur det fungerar och därför har jag svårt att säga att "så här är det!" men här är en sammanställning på vad mina öron tycker: - Jag har vid 4 tillfällen dragit en separat jordad kabel från proppskåp till separat uttag vid stereon. Har kört med olika kabelarea 2,5-4.0 och något olika typer av kabel. Har också gått upp till 16A säkring i alla dessa installationer. I samtliga fall har jag upplevt en märkbar förbättring i ljudkvalitet. - Har testat Svalanders nättrafos (2 stycken) och i samtliga fall fått en märkbar försämring i ljudkvalitet! Observera att jag med detta inte påstår att dom skulle vara dåliga utan bara att dom inte fungerar ihop med dom grejor jag har testat dom på.
Jag har varit musik och HiFi intresserad i drygt 30 års tid och hunnit med att höra en hel del olika system men också dragit slutsatsen att fakta och logik inte alltid stämmer med vad man hör. Att kablar gör en skillnad tvivlar jag inte på men storleken på skillnaden kontra kostnaden känns ofta orimlig. Min slutsats: Har man hittat ett system som man gillar och jobbat med akustiken i rummet så att det fungerar vettigt så tror jag att man kan finjustera ljudet med kablarna men innan dess torde det finnas bättre saker att lägga pengarna på. /Per |
|
 |
|
|
CC
Member

3984 Posts |
|
|
Tomas
Member

1037 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 09:35:36
|
quote: Men hur många har så mycket högfrekvent skräp i närmiljön kombinerat med utrustning med så dåliga nätfilter/nätdelar att man behöver skärmad nätkabel för tusentals kronor? Varför inte lägga dom pengarna på en t.ex. bättre CD eller på bättre högtalare?
När jag tog bort clou filtret från försteget hörde jag tydligt kylskåpets generator, höjde jag upp volymen pulserade det som i Star Trek. När jag satte in det igen blev allt tyst som i natten igen...Kan ha väldigt stor effekt.
MVH |
Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst. Teknikansvarig www.Brewhouse.se
Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317 |
 |
|
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 09:38:19
|
Vill man ha skärmad nätkabel är det ju bara att gå ned i elaffären och handla per meter. Sedan är det ju lätt att koppla ihop själv. Kom bara ihåg att kabeln i väggen till ditt uttag inte är skärmad!!!
Hur någon kan köpa en skärmad sk HighEnd-kabel för x tusen är ju en gåta. Det är ju ingen som helst skillnad ljudmässigt. Jag är beredd att slå vad om vad som helst att ingen klarar av att peka ut en sådan kabel i ett blindtest.
Mvh |
 |
|
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 09:42:45
|
Störtrafos o nätfilter gör oftast nytta bara om dina apparater är felkonstruerade. I seriösa konstruktioner är detta redan tillgodosett.
Mvh |
 |
|
|
mats31
Member

319 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 10:03:32
|
Instämmer med Woland...bättre att köpa seriös HiFi som inte behöver mystik kring sig. Kan inte vara rimligt att kabelbudgeten ligger i paritet med vad din CD eller preamp kostar.
Jag nämnde högtalare...någon nämnde det här sällan diskuterade... rumsakustik. köp oäkta/äkta mattor, diffusorer och basfällor och tweaka i lyssningsrummet för pengarna...här kan man tala om ett antal decibel ..inte millidecibel i kvalitetsförbättring på framförallt basåtergivningen (men även imaging, etc.)  
(Riskerar att hamna i ett läger nu ???  ) |
 |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2004/03/18 : 10:05:07
|
"Riskerar att hamna i ett läger nu ??? "
Japp.... |
Konsult hos Consulterna |