HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Snyggt jobbat OnOff!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/03/22 :  10:34:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
Besökte OnOffs sajt igår. Överraskande, glädjande kan man sammanfatta intrycken med.

Informativt, inte särskilt ”säljigt” och mestadels välskrivet. De skulle kanske behöva en ordlista också, men annars väldigt bra.

Bjässarna brukar ju få rätt mycket skit här på forumet, men OnOff skall ha kred för en bra sajt. Om någon ber mig om råd framöver så kommer jag att rekommendera dem ett besök där.

Hoppas nu bara att det goda kan smitta av sig på personalen. Jag ska inte säga för mycket, men när jag var där i lördags, för å kolla efter en billig DVD kom en säljare fram och frågade om jag ville ha hjälp. Jag tackade iofs nej, men ändå.

Nu när jag ändå förlorat all trovärdighet (som om jag någonsin haft någon) kan jag lika gärna avslöja att jag köpte en DVD med component video ut på ICA Maxi!!! För 799:- Fungerar över all förväntan, å ändå har jag bara anslutit den med s-video till projen än så länge.

Lite märkligt, men jag fick vrida upp subben något. Kan det ha med att jag anslutit DVDn via den elektiska istället för den optiska digitalingången att göra

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/22 :  10:43:15  Show Profile Send sampix a Private Message
Modigt inlägg, lasselite

quote:
Lite märkligt, men jag fick vrida upp subben något. Kan det ha med att jag anslutit DVDn via den elektiska istället för den optiska digitalingången att göra


Jag tror inte det. Tycker mig inte höra någon skillnad på kablar

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/03/22 :  11:52:43  Show Profile Send lasselite a Private Message
Åååååh va korkad jag e alla ingångar kan ju ställas in på femtielva sätt. Stärkaren har både globala och lokala justeringsmöjligheter.

Tack sampix

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/22 :  13:46:59  Show Profile Send Per G a Private Message
På gränsen till rött kort, i alla fall gult!
Glädjer mig att du köpte dvd'n på Ica Maxi istället. Du fick förmodliegn bättre hjälp där.
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/22 :  15:57:30  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
Onoff i Västerås är kanske den ämsta j...a skitaffären jag handlat i. Köpte en dvd och en sub som jag tänkte ha till min extrastereo - efterhand blev jag så förbaskat på bemötandet i affären att jag lämnade tillbaka grejerna. Och då fick jag vänta 45 min innan jag fick hjälp. Klagade på att Lg dvdn skickade ut nåt missljud i vänster kanal var annan minut ungefär. Då sa säljaren att så är det med alla LG-spelare och valde att sätta ut den till försäljning igen utan att ens kolla felet. Säljaren som jag köpt den av ett par dagar innan sa att LG hade bästa ljudet för det priset - vilka förbaskat okunniga pajasar!

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:32:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Boyonthemoon,
det är alltid frustrerande när man inte får den servicen man förväntar sig.
Man får dock inte glömma att OnOff och de andra stora kedjorna har som strategi att ha priset som försäljningsargument och inte hög servicenivå. Visst kan det vara irriterande att behöva vänta på en säljare i en ½-timme bara för att denna person skall skriva en liten lapp så att man kan gå till kassorna.
Å andra sidan har de reklamationerna och servicepåkallanden jag haft hos sådana kedjor har varit oerhört smidiga. Inget ifrågasättande, ingen tråkig stämning och ofta kompetent personal i deras servicediskar som har sett det mesta och vet att allt kan gå sönder.

Så, det finns både fördelar och nackdelar med den typen av butiker och man får inte glömma att de först och främst använder prisvapnet för att locka in kunderna. Om det är hög servicegrad du vill ha så välj butiker som använder som sitt konkurrensmedel.
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:34:55  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Onoff e skit, skulle köpa lite lakritssnören till anläggningen men inte fan hade dom nå tillräckligt långa sladdar där inte så det va bara biltema nästföljande dag, sur kan man bli ibland. Onoff går jag inte på igen!!
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:47:35  Show Profile Send henricsson a Private Message
Nu ska man inte hänga ut butiker på forumet, varför undantags OnOff?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/22 :  16:59:01  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Därför Onoff är Onoff!........
Go to Top of Page

theboyonthemoon
Member

350 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:26:07  Show Profile Send theboyonthemoon a Private Message
och ingen har väl någon form av personlig anknytning till onoff... vi kan iofs kalla den xnxff där x=o

Nej, iofs ska man väl inte hänga ut någon affär, men nån måtta får det vara! Tycker generellt att servicen är bättre på både siba och elgiganten

Det är väldigt kort tid man lever med tanke på hur länge man kommer att vara död...
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/22 :  17:30:16  Show Profile Send KennethS a Private Message
Tycker ändå att om man har som policy att inte kan hänga ut någon annan butik, så ska man inte hänga ut OnOff heller. Skickar lite konstigt budskap tycker jag.

Edit: Menar såklart att om man inte får hänga ut nån butik med dålig kritik,så ska väl det gälla alla butiker och företag?

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/03/22 17:34:38
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21992 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:08:58  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Oj, oj, jag ser att jag har ett svårt precisionsarbete framför mig, nämligen att förklara skillnaden på uthängningar och att dela med sig av sina erfarenheter. Det kan bli svårt, men det backar jag inte för

Vi tar det i en annan tråd så kör vi inte OT här.

Tråden där jag kommer att försöka visa skillnaden mellan att hänga ut någon(butik eller privatperson) och att dela med sig av sina erfarenheter för bla Kenneth S och Henricsson kommer att heta Uthängning VS Reflektion och startas under kvällen.

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/22 :  18:16:47  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Tråden där jag kommer att försöka visa skillnaden mellan att hänga ut någon(butik eller privatperson) och att dela med sig av sina erfarenheter för bla Kenneth S och Henricsson kommer att heta Uthängning VS Reflektion och startas under kvällen.


Låter som en bra idé. För reglerna verkar smått förvirrande nu

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/22 :  20:16:31  Show Profile Send Per G a Private Message
Min reflexion är att denna butikskedja finns frekvent listad i svarta listan och mina erfarenheter ligger i den riktningen. Men visst kan dom vara billiga ibland tex när dom säljer ut grejor till halva nypriset. Att det sedan rör sig om grejor som varit uthyrda i 2-3 år framgår inte av annonserna.
Får jag rött kort nu?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:13:27  Show Profile Send forken a Private Message
Köpte en mobil på OnOff, när jag startade upp den första gången var den full med namn, sms m.m. Inga problem att lämna tillbaka den fast skulle hellre gjort något annat den dagen. Köpte ett par Audio Pro A2.42 Live där för en massa år sedan, kom hem och märkt att de lutade väldigt mycket. Körde tillbaka med dem och efter en vecka fick jag svaret att det inte var något fel på dem. Orkade inte bry mig och tog med dem hem igen.

Kan tänka mig att jag har haft en väldig otur fast så fort OnOff kommer upp i ett inlägg eller när man snackar med folk så handlar det mest om sånna saker.
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/22 :  21:31:55  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
Köpte ett par Audio Pro A2.42 Live där för en massa år sedan, kom hem och märkt att de lutade väldigt mycket. Körde tillbaka med dem och efter en vecka fick jag svaret att det inte var något fel på dem. Orkade inte bry mig och tog med dem hem igen.

Du hade väl 30 dagars öppet köp? Har själv utnyttjat öppet köp ett flertal gånger. Ibland har produkten varit hemma några få dagar och men oftast längre. Några av mina bästa TV köp har varit hos OnOff. Har köpt två olika B&O tv som tidigare varit uthyrda. Det var en del år sedan och det känns som att säljarna är mer slipade nu.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:20:20  Show Profile Send lasselite a Private Message
Jag handlade som sagt inget där, men deras sajt är väldigt bra och min förhoppning är att det skall sprida sig vidare till butikerna.

Ska kolla in i den andra tråden om uthägning, men tycker nog att det som gäller för en skall gälla för alla, annars tappar forumet i trovärdighet.

Angående servicen på maxi så var det faktiskt en kille som kom fram å frågade om jag ville ha hjälp. Det behövde jag iofs inte, men det var trevligt att där fanns någon som (kanske) kunde hjälpa till.

Som sagt, man vänder sig inte till denhär typen av butiker för servicens skull, utan för priset och tillgängligheten. Maxi har oxå 30 dagar öppet köp och det är inga problem att lämna tebax grejerna. Och det bästa sättet att testa grejer är ju att ta hem dom en vecka eller fyra:) Det är ju oxå en form av service.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/03/22 :  22:51:34  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
När det gäller stora butikskedjor och det bemötande man får i butikerna är min erfarenhet att skillnaden är större mellan butiker i samma kedja än skillnaden mellan kedjorna generellt. Det finns OnOff-butiker jag gärna besöker, precis som till exempel Siba- och Powerbutiker. Samtidigt undviker jag andra butiker i samma kedjor. Och detta förhållande gäller inte enbart hemelektronik utan även butikskedjor för andra varugrupper till exempel kläder och livsmedel.

mvh/ Jörgen G

edit: svenska språket...

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2004/03/22 22:56:47
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/03/23 :  00:43:31  Show Profile Send Mindless a Private Message
Tror jag fått en bra uppfattning om vars namnet OnOff kommer ifrån.

On : När den köp-glade medel-svensson stiger in i butiken och frågar efter ett hemma bio system på 500W (*fniss*) som dom annonserat i deras dagliga annonsblad (mer eller mindre) sen då den hjälpsamme expediten (vet inte vad jag ska kalla dom) konstaterat att hemma bio systemet är 'mycket bra' eller 'otroligt bra', och givit ett övertygande intryck på kunden, så tar kunden hemma bio systemet. Men då väl medel-svensson är och handlar 'hifi' utrustning så kan han väl köpa en 42" LCD Plasma TV med 300Hz för ca 50k. Ännu en gång ger expediten ett mycket övertygande intryck så medelsvensson tar den också. Trots att han inners inne förstår att denna TV inte hade speciellt mycket bättre bildkvalité jämfört med den andra 42" TV'n med 100Hz. Medel-svensson går glatt till kassan och gör upp med avbetalningar och far glatt hem med sakerna.

*KONSTATERING*: Pigga och glada då en kund med stor börs och inget kunnande kliver in och vill ha någonting.

Off : Medel-svensson stiger genom dörren och blir genast välkomnad av glada skriin från sina barn och frun är mycket stolt över sin man. Medel-svensson börjar plocka upp sakerna med hjälp av sin okunnige granne, och manualen råkar tyvärr vara på polska för att TV'n han köpte var något billigt plagiat märke (grovt exempel, kommer inte hända i verkligheten tror jag) och ringer då genast *host* 'kund service' *host* och ber om hjälp. Den glada sommarjobbande killen ropar efter någon som vet någolunde hur man ska koppla i saker och ting. Men vilken faslig tid det dröjde. Medel-svensson börjar bli otålig, nästan förbannad. Medel-svensson drog på sig jackan och for tillbaka till OnOff och frågade vafan det var för service man får. Expediten stod som en frågetecken och sommarjobbs killen sprang och gömde sig på lagret i rädslan av att medel-svensson skulle gå berserk och döda alla i butiken. Expediten frågar vad problemet är och medel-svensson svarar i detalj vad problemet var. Då hänvisar expediten till general agenten som importerar dessa TV aparaterna. Medel-svenssor kravlar sig ut till bilen med ett tungt sinne. Han ringer general agenten på numret han fick av expediten. Där svarar ännu en sommar jobbs pojke som genast ropar efter 'the boss'. Han förklarar sitt problem. Men ack ack, tyvärr kunde inte han hjälpa. Han hänvisar då till tillverkaren, får numret, lägger på. Medel-svensson är ännu mer förbannat och snart brister hans sinne om han inte får hjälp med sin anläggning. Han ringer till tillverkaren och pratar med någon exportansvarig. Han hänvisar då han till ARN (allmänna reklamations nämnden). Han lägger på. Stubinen är nu mycket kort. Han ringer ARN och förklarar sitt problem, och då hänvisar dom tillbaka till själva källan till problemet, OnOff. Nu brast hans sinne, när allt hopp hade lämnat honom rusar han ut till garaget och tar släggan i sin hand och slår sönder sin nya tv och hemma bio. Frun rusar ur huset med barnen och grannen följer efter dom ut. Frun frågar -"Var köpte han sakerna?" -"OnOff", svarade grannen. Frun tittade ett tag på grannen men gick sedan vidare till bilen och stoppade i barnen och for till OnOff butiken och sa att TV'n föll i bitar då dom satte ner den i vardags rummet. Expediten fick något obestämbart uttryck på sitt ansike och sa att han skulle omedelbart åtgärda problemet genom att ge dom en ny tv på garanti.

*KONSTATERING*: Mycket dåliga på ge service och hänvisar mycket till andra OnOff butiker eller liknande. Fick erfara detta en gång. Skulle köpa ett grafikkort till min dator. Far 6 mil i bil till Luleå (min närmaste OnOff butik) och då visar det sig att dom inte har den. Ursäkt "Alla butiker har inte alla annons varor". Pinsamt och dåligt tycker jag.

Visst, rätt överdrivet. Men ungefär sådär dålig är servicen ibland på OnOff (har fått erfara det)

Edited by - Mindless on 2004/03/23 00:50:46
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2004/03/23 :  22:27:23  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Har efter ett antal besök på ovan nämnda butik för många år sedan har jag kommit fram till att säljarnas huvudmantra är "jag har en sådan själv en sådan hemma, är kanonbra". Prova själva att spela okunniga så får ni höra detta, fungerar säkert på andra stormarknader för eletronik.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/03/25 :  07:22:12  Show Profile Send huzze a Private Message
Gillar personligen inte OnOff över huvud taget.

Jag har sagt det förr och nämner det igen; De stora kedjorna har expediter, inte säljare. Kunskapen är låg och stroppigheten att jobba som "säljare" hög. (Undantag finns dock alltid, har stött på trevligt folk (Siba, Expert) men annars är väl undantagen mest för att bekräfta regeln eller)



Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/25 :  08:30:30  Show Profile Send Adagio a Private Message
Att göra affärer med onoff, elgiganten mfl är som att göra en deal med djävulen, det kan verka som en bra affär men i slutändan kostar det mer en det smakar. Jag känner ingen som är nöjd med köp/service på onoff, elgiganten mfl. Detta gäller även folk som inte har ngt hifiintresse.
På skoj kan ni gå dit, när det är normalt mycket folk, om ni får hjälp börja ställa frågor, inga avancerade sådana, låtsas vara en vanlig konsument. OM man verkar velig är det kul att se vad de vill sälja och vilka otroliga argument dom använder. Dom får inte lägga ner för mycket tid på en kund så du lär bli lämnad efter en ca 5 min annars kommer deras chef och tar dom i örat.

Tacka vet jag de lokala hifihandlarna dit man kan gå och prata i lugn och ro, ibland få en kopp kaffe, låna hem grejjer mm. De erbjuder hjälp med instalering mm. Detta betalar man gärna lite extra för.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/25 :  10:43:44  Show Profile Send KennethS a Private Message
Adagio: Jag har i 2 års tid jobbat inom El-Giganten som data/Tele säljare. Att vi bara skulle ha 5 mins tid för en kund innan vår chef ryckte oss i örat är inte sant. Du får ju även ta med i beräkningen att vi normalt på en dag har fler kunder än vad en lokal hifihandlare har på en vecka. Svår balansgång att gå mellan att vilja ge en kund all tid i världen men att samtidigt inte få dom 5 personer att som väntar att inte tröttna på att få hjälp..Folk har inte samma tålamod att vänta på att få hjälp på stormarknader. Men jag kan bara tala för där jag jobbade. Finns solklara fall där även jag tröttnat på att få hjälp när jag varit ute och ska handla nåt. Dessa butiker riktar in på sig att kunna ge en hyfsad bra service (Vilket dom i många fall inte lyckas med) men inte att konkurrera med din lokala handlare. Sen kan jag starkt hålla med om att kunskapsnivån i många fall är rena skämtet. Det El-Giganten gjorde för att bättra på detta är dom (iaf när jag jobbade) skickade folk 2ggr per år till levenrantörskurs i 2-3 dagar och även kurs i bemötande av folk 2ggr om året. Sen verkar ju tyvärr inte vissa individer som går på dessa ta dom på allvar. Fick själv aldrig kritik för dåligt bemötande och var det nåt jag inte kunde så sa jag det direkt och gick och slog upp det. Sen fanns det ju folk som var intresserade av produkterna. Våran butik där jag jobbade slutade med att vi i ren kunskapsnivå och service började konkurrera med dom lokala databutikerna. Men jag kan ju bara svara för den butik jag jobbade i.

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/03/25 10:44:24
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2004/03/25 :  11:16:47  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Adagio:
quote:
/.../ Jag känner ingen som är nöjd med köp/service på onoff, elgiganten mfl./.../
Jag är nöjd med den videobandspelare jag köpte på OnOff, så helt rätt har du inte. Men det är klart - när jag köpte videon visste jag precis vad jag skulle ha. Kunde därför direkt hämta rätt låda och gå till kassan för att betala. Allt överstökat på fem minuter.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/03/25 :  11:33:24  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
Att göra affärer med onoff, elgiganten mfl är som att göra en deal med djävulen, det kan verka som en bra affär men i slutändan kostar det mer en det smakar. Jag känner ingen som är nöjd med köp/service på onoff, elgiganten mfl.

Jag har bekanta som köpt vitvaror hos ElGiganten som krånglade efter några veckor. ElGiganten hjälpte till på ett bra sätt för snabba upp det hela när den externa serviceverktstaden var långsam.
Behövs ingen service fungerar det att handla av OnOff. Är priset rätt så kan de väl få sälja.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/03/25 :  18:34:48  Show Profile Send lasselite a Private Message
Adiago: 30 dagars öppet köp är väl OK?

Som sagt man skall veta vad man vill ha och inte förvänta sig hög kunskapsnivå eller servicegrad i butiken. Får man sen det är det ju en bonus:)

Men det var inte butikerna tråden skulle handla om, utan sajten som jag ser som ett gott föredöme utan för mycket säljsnack. Kolla in den, riktigt najs!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000