HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hårdmodd av Sony CD (många bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2004/03/21 :  16:37:40  Show Profile Send oliver a Private Message
Gemeni>
Lc audio har en del, uppgraderade min XA7ES med senaste klockan och zapfilter.Prisvärt!

Skeptiker
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/03/21 :  16:51:55  Show Profile Send DHT a Private Message
Tack för berömmet .

Svårt att säga hur mycket jag lagt ut då jag utnyttjade en del komponenter jag hade liggande..Tippar på att det rör sig om 2000-3000 totalt om man köper alla komponenter nya. Klockan kostade runt 1200 då jag köpte den, men LCAudio har ersatt den med en förbättrad modell som de tar runt 2000 för. Och jo man kan använda utgångsteget i andra spelare också. En bra länk om rörsteg till cd-spelare:http://www.fortunecity.com/rivendell/xentar/1179/theory/vasfda/vasfda.html . Man får tänka på att ett sånt här steg har låg förstärkning så man behöver ganska hög signalspänning in. De nya utgångarna ligger ca 10dB lägre i nivå än originalutgångarna (i mitt fall är det en fördel).


Hur det låter då? Jo eftersom jag har kvar de gamla utgångarna i oförändrat skick kan man enkelt jämföra. Nu kanske man inte skall ta mina omdömen som helt neutrala iofs men here we go:

Det första som slog mig var att den tonala karaktären är i stort sett identiskt. Man kan frestas att tro att rörsteget skall ha en mörkare och varmare klang än OPA2132 OP-förstärkarna som det ersatt..det har det inte!, det låter i princip identiskt när det gäller grundklang (hade jag varit LTSare kanske jag nog sagt transparent ). Vad som märks direkt däremot är hur är hur transienta och högfrekventa ljud skiljer sig. Orginalet har en hård och lite "komprimerad" karaktär på tex hi-hats, röster speciellt kvinnliga sådana har en mer essig karaktär, lite påträngande.

Byte till den nya utgången och nu låter inte s-ljud alls lika påträngande längre. s-ljuden finns där men är mindre betonade och mjukare. Cymbalerna klingar ut längre och låter mindre ansträngande men samtidigt mer upplöst. Karaktären överlag är nu mer avspänd, mjukare men samtidigt lite mer detaljerad.

Några dagar senare, ett test hos Micke här på forumet, jämförelse mellan en kollegas 555ES helt i originalskick, min ombyggda, och Mickes Muse Model 9 Signature. På Museförsteget som Micke har kan man ställa volymnivåerna individuellt för varje ingång..så det var vad vi gjorde, utnivåmatchning med sinuston och voltmeter.

Först jämförelse mellan Sonyspelarna på både SACD-läge och CD-läge. Skillnaden i CD-läget liknande den jag hört hemma hos mig, alltså bättre diskant, lugn och aningen bättre upplösning, plus att det nu var hördes att den modifierade hade bättre "flyt och timing" i musiken. Det sistnämnda tror jag är mest LC-klockans förtjänst då jag inte märkte någon sådan skillnad när jag bara jämförde mellan utgångstegen.

Så i med en riktigt bra SACD-inspelning av Channel Classics, "La Stravaganza" violinkonerter av Vivaldi med Rachel Podger som solist. Nu lät den ombyggda *riktigt* bra, ett myller av nya små detaljer kom fram och ett grymt sväng i musiken! Vi kunde klart konstatera att skillnaderna blev mycket tydligare i SACD-läget.

Så originalmaskinen hade inget att sätta emot redan i CD-läge och skillnaden var löjligt stor i SACD-läge

Så tillbaks i CD-läge för att jämföra rör-Sonyn med Muse-spelaren.
Här var det betydligt jämnare, Det var mer en fråga om tycke och smak här egentligen.

Muse: Jag upplevde lite tydligare och mer markerad bas och ännu lite mer avspänd karaktär än Sonyn, en aning mer "musikalisk" tyckte jag den var också.

Sony: Var lite klarare, luftigare och aningen mer detaljerad. Kontraster och dynamik tyckte jag Sonyn var lite starkare på också.

Så överlag tycker jag den sista matchen var jämn, men då var Muse'n dopad med PSaudio nätfilter och kördes balanserad

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/21 :  17:21:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Grattis till en lyckad modifiering, jättekul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/04/14 :  10:17:16  Show Profile Send Mattias a Private Message

Imponerande
Hårdmoddning verkligen, riktigt kul att det funkar!

Skivan, La Stravaganza du spelade är dessutom ett riktigt fynd.

/Mattias
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/04/14 :  20:59:15  Show Profile Send christopher a Private Message
Grymt bra och läcker mod, får se om man vågar sig på något i den stillen på sin gamla Sony spelare...men inspiration får man

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea

Edited by - christopher on 2004/04/27 09:45:55
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/04/27 :  09:14:53  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Låt mig gissa, din kompis sade "kan inte du bygga en sådan till mig med?"



Edited by - qsecofr on 2004/04/27 09:15:07
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/16 :  09:22:57  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Känns en smula ovärdigt att hoppa in i diskussionen som den relativt oerfarne lågbudget audiofil-wannabe jag är. Har sedan länge en kanske 15 år gammal Sony CDP-590 ("8 times oversampl. 18-bits d-filter" och wow, "dual d/a system"... ;-) Låter helt enkelt SKIT.
Jämförde med en Arcolectric i 5000-kronorsklassen och en Linn för 14000:-
Skillnaden i första steget var skrämmande, nästa steg krävde ordentlig inlyssning.
-Många här på forumet skulle nog tyckt även nästa steg varit skrämmande. ;-)

Nåväl, jag får tyvär leva med min fattig-Sony tills den ger upp, så frågan är vad jag kan göra åt den. Träffade en kille som pratade om DAC-byte, men jag vet varken till vad eller hur. Eftersom rör berör mitt hjärta var ovanstående projekt klart intressant, men är det något att prova på gammalt skrot? Jag har pillat med elektronik i 20 år, men inser att jag måste läsa på om hur CD-spelare funkar.
Är det verkligen så enkelt att D/A-omvandla att det räcker med ett enkelt lågpassfilter? Det borde i så fall innebära att den digital bitströmmen
i själva verket snarare är en pulsbreddsmodulerad fyrkantvåg (PWM).
Vill DHT förklara principen på hyfsat låg nivå så jag förstår?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2004/06/17 :  10:18:52  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
JohnA: I Sonys fall så använder de sig av en typ av Delta omvandlare (läs Delta Modulation). Alltså en enbits-omvandlare istället för en flerbitsomvandlare (DAC) som är det vanligaste.

Med en en-bits omvandlare omvandlar man den linjärt 16-bits PCM-kodade signalen från CD-skivan till en signal med en upplösning på 1-bit.

Man måste översampla signalen många många ggr (runt 1000 ggr eller så) för att få omvandlingen att hänga med den digitala signalen, vilket tidigare var enbits-omvandlarnas största nackdel (en väldigt hög samplingsfrekvens).

Då enbits-omvandlarna fungerar som så att man får utsignal genom att jämföra insignalen med det integrerade värdet av utsignalen. Den skillnad man får mellan insignal och den integrerade utsignalen presenteras med en bit. Denna enda biten talar om ifall signalen ska gå ett steg uppåt i spänning eller ett steg nedåt. Steglängden för ett steg upp eller ned kan antingen vara förutbestämt (ett tweakat värde) eller så kan det var adaptivt (mha ett RLS eller LMS filter eller någon enklare algoritm). Med en sådan omvandlare så får man en utsignal som kommer att följa insignalen i små steg (storleken beror på steglängden och tätheten mellan stegen beror på samplingsfrekvensen).
Man kan med hjälp av lite olika typer av delta-modulation nå en otroligt bra linjäritet som egentligen är flerbitsomvandlarnas akkiles häl (beroende på typ av flerbitsomvandlare). Nackdelen är val av steglängd som varken får vara för stor eller för liten. Är den stor så fungerar det bra att "tracka" signaler som tidsmässigt snabbt har stora spänningsutslag, men mindre bra för signaler som tidsmässigt rör sig långsamt och/eller med små spänningsutslag. En för kort steglängd ger motsatt effekt, den hänger inte med "snabba" förändringar på insignalen.

Med andra ord så ser en sådan utsignal (om den har bra adaption till insignalen) ut som en analog sinus signal med den skillnaden att sinus signalen är uppdelad i små små trappsteg. Då man i dessa sammanhang kör enbits-omvandlaren vid en väldigt hög samplingsfrekvens (runt 30-50 MHz eller mer) så kommer de dära småstegen ligga otroligt tätt. Dessutom hamnar de flesta kvantiseringsfelen så högt ovanför vårt hörbara område så att det praktiskt endast behövs ett analogt utgångsfilter på utgången för att jämna till de där små trappstegens vassa hörn (som uppkommer utav en sjujäkla massa övertoner).

Man använder sig således aldrig utav en ordinär digital flerbits DAC för att få ut en analog representation.

Varför DHT så riktigt kan kalla sitt utgångsteg med ingångsfilter för DAC eftersom omvandlingen från digital till analog
signal sker just här

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000