HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 audiotronic megatrend??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2004/03/25 :  20:35:37  Show Profile Send mrmix a Private Message
nåns om lyssnat på dessa monster? ihop med deras stora golvstående diskant?

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/25 :  21:14:15  Show Profile Send patrikf a Private Message
Har haft den kombinationen. Vad vill du veta?
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2004/03/25 :  21:59:49  Show Profile Send mrmix a Private Message
kort sagt allt om dom, hur du tycker de låter, placeringskrav, effektkrav, karaktör, mått, vikt, möjlighet å få tag på reservdelar? andrahans värde, osv,
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:20:42  Show Profile Send patrikf a Private Message
Kanske inte låter korrekt, men kan låta kul i rätt lokal. Kanske 30- 50 kvm. Extremt placeringskänsliga. Inte så mycket djupbas. Karaktär: stort ljud. Den enda högtalare jag hört där jag nästan blivit rädd av attacken i ljudet...
vikten är olika, handbyggda med olika ambitionsnivå på internstagning. Eftersom Athenabanden har en frekvensrespons som liknar en bergochdalbana (+ ca 10 db vid 8- 9 khz...) rekommenderar jag versionen utan separata diskantpelare, som också är mer lättplacerad.
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:31:49  Show Profile Send mrmix a Private Message
hmm okey, så att böka in dessa i ett vardarsrum på ca 25-30m2 e' kanske lite fel da?

klen djupbas? hur i helvete har man byggt de om man inte kan få ur djupa bastoner ur totalt 42st 8" basar? är ju totalt en gigantisk konyta ju,
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/25 :  22:52:49  Show Profile Send patrikf a Private Message
25 - 30 kan räcka. De är ju dipoler och den aukustiska kortslutningen hämmar djupbasen. Om du bor utan grannar, har en kraftig förstärkare och har placerat dom rätt kommer du inte att sakna djupbas. Det finns nog inga högtalare det är så kul att spela högt med som Megatrenderna, förutsatt att inte Athenorna är inkopplade...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19765 Posts

Posted - 2004/03/26 :  02:49:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Patrik, mätte du banden eller kommer det från något datablad?
Jag har mätt en del på mina hembyggda band och man får ju grå hår på kuppen. Flytta micken några centimeter uppåt eller neråt så ser frekvensgången ut som skit. Mät dom utan baffel så ser det inte klokt ut. Sen mäter man med bandelementet i baffeln och mitt för mitten på bandet så ser det plötsligt rakt ut! Det är väldigt känsligt. Jag har för mig att Stereophile brukar ta något medelvärde från flera mätningar.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/26 :  06:33:01  Show Profile Send patrikf a Private Message
Bernt, jag har mätt! Har också fått liknande resultat vid flyttning av micen. Det visar två saker: Dels att bandet pga resonanser inte uppför sig likadant över hela längden. Dels att man vid lyssnings/mätpositionen nås av signaler från olika delar av bandet. Det sistnämnda leder visserligen till att frekvenskurvan blir utjämnad. Tyvärr blir ju signalen "utsmetad" i tiden också ... Det är dumt om man tycker att det är viktig.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2004/03/26 :  10:52:23  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag var på en fest en gång då DJ:n hade ett par Megatrend som högtalare. Det var party vill jag lova. Högt som f-n men samtidigt rent och behagligt med en ganska litet slutsteg om jag kommer ihåg rätt.
Jag har hört de vid ganska många tillfällen (de rena utan extra band) och jag har alltid tyckt att de var kul. De kan flytta grymma mängder luft, men som sagt ovan - inget för små rum.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2004/03/26 :  10:56:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag var på en fest en gång då DJ:n hade ett par Megatrend som högtalare. Det var party vill jag lova. Högt som f-n men samtidigt rent och behagligt med en ganska litet slutsteg om jag kommer ihåg rätt.
Jag har hört de vid ganska många tillfällen (de rena utan extra band) och jag har alltid tyckt att de var kul. De kan flytta grymma mängder luft, men som sagt ovan - inget för små rum.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/26 :  17:55:42  Show Profile Send MatsT a Private Message
Element som i någon ledd är stora i förhållande till våglängden på de frekvenser som skall återges är rätt bökiga att ha och göra med. Patrikf och Bernt Jansson har båda konstaterat hur knepigt det är att mäta på dem och problemet är rätt bra beskrivet i det här dokumentet.
http://www.slsloudspeakers.com/White%20Papers/RLA1WPRev3.doc.pdf

Frekvensgången hos ett bandelement är nog tämligen linjär över hela längden, det som händer när man flyttar mikrofonen (eller öronen) utmed elementet i vertikalled är att summeringen av de fasförskjutna delarna av bandet blir olika. Normalt bör man sitta på relativt stort avstånd för att slippa problem eftersom skilnaden i avstånd till öronen mellan de olika delarna av bandet blir mer lika och frekvensgången också mer linjär. Ett problem som tillstöter är en ökad direktivitet med ökande frekvens men det kan man kompensera för med hjäp av filter.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/26 :  18:23:39  Show Profile Send patrikf a Private Message
Mats, jag har inte kollat in länken, men din sammanfattning av problematiken var bra. Vad anser du vara det närmaste lyssningsavståndet om bandet är 180 cm, för att slippa problemen som avståndsskillnaderna medför? Eller för att problemen ska vara acceptabla?

Edited by - patrikf on 2004/03/26 18:26:25
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/26 :  18:38:39  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har egentligen ingen uppfattning om vad som är ett lämpligt minsta lyssningsavstånd men Pythagoras sats fungerar fint för att ge en uppfattning om var problemen uppträder.

Om vi har öronen på 90cm och översta punkten är 90cm högre upp så blir avståndsskillnaden med 2m avstånd = 19cm. Detta ger en motfassignal vid cirka 3600Hz, påverkan av frekvensgången kan väl antas finnas från halva den frekvensen men det är bara den allra yttersta delen av bandet dock så påverkan blir antagligen rätt liten.

Om vi dubblar avståndet så blir det motfassignal från bandets ytterkant vid 6800Hz och problemen börjar vara ganska små.

Beräkningarna ovan indikerar att ett 180cm band är användbart vid 2m men betydligt bättre vid 4m lyssningsavstånd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000