Author |
Topic  |
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 17:54:01
|
He he...visst visst, vad kör du själv för prylar ?  |
 |
|
VR-8
Member

420 Posts |
|
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 18:13:05
|
Von Schetenhjelm?  |
 |
|
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 18:15:11
|
..nu kanske vi inte ska göra detta till en "vem-pissar-längst" tävling 
Jag tror nog att det finns tvivlare även bland de som kör lite finare grejer än vad som säljs på stormarknaderna  |
 |
|
VR-8
Member

420 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 18:23:06
|
Har inget med "pissa" att göra.
Tror gör vi i kyrkan.....
Faktum är att det är just det uttalandet som jag började med, inte brukar gillas hos de som inte har tillräckligt bra anläggning.
Min polare blir inte sur när jag kör om honom i 270+km/h med min Hayabusa för han vet att hans billigare och äldre hoj inte har en chans. Men om man säger att man har bättre stereo än någon annan blir det ett himla liv. Ni som inte har svindyr anläggning kan väl visa lite respekt,ödmjukhet eller förståelse för de som satsat 500'+ på sina grejor då de med all säkerhet låter bättre än de för 50'.
Joakim |
Numera stereolös och kommer så att vara en bra tid framöver.....tack och hejdå!
|
Edited by - VR-8 on 2004/05/27 18:24:26 |
 |
|
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 18:28:54
|
Du menar att skillnaderna blir relevanta (hörbara) först när man kommit upp i prisklassen >500 kkr?
Det borde väl isåfall fälla ett löjets skimmer över de som inte betalat så mycket men ändå hävdar att de hör skillnader ?  |
 |
|
VR-8
Member

420 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 18:32:43
|
Min polare blir inte sur när jag kör om honom i 270+km/h med min Hayabusa för han vet att hans billigare och äldre hoj inte har en chans. Men om man säger att man har bättre stereo än någon annan blir det ett himla liv. Ni som inte har svindyr anläggning kan väl visa lite respekt,ödmjukhet eller förståelse för de som satsat 500'+ på sina grejor då de med all säkerhet låter bättre än de för 50'.
|
|
 |
|
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 18:36:36
|
Öh..ja? Jag tror de flesta uppfattade det första gången du skrev det. Hade du någon kommentar kring att vissa hör men andra inte, uppenbarligen oavsett vilka summor de lagt ner? Ingen betvivlar nog utsagan i ditt påstående men jag ser inte vad det har med sakfrågan att göra. |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 18:56:46
|
Självklart måste man ha en bra anläggning som en grund för sådana test (att höra skillnad på inbränning etc). Sen att vissa hör skillnad på en mycket billig anläggning alt att folk med dyr anläggning inte hör skillnad... ja då är vi inne på Hörsel samt "kunskap".
Hade vi pratat bilar så hade det inte varit någon diskussion... en Volvo 242 årsmodell 80 med original motor har ingen suck på någon front mot en.. låt oss säga.. en Volvo T6 årsmodell 04. Hifi är mer flummigt... folk tycker om ett visst ljud som andra hatar. Svårt att hitta vad som är rätt och fel. Går inte heller att mäta det mesta vi hör.. vilket gör att folk blir skeptiska eller "troende".
|
 |
|
VR-8
Member

420 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 18:59:55
|
Krippe läs igen:
Jag tror att de som inte hör nån skillnad har helt enkelt för dåliga anläggningar. Dvs förstoringsglaset är alldeles för litet. Prova era teorier i en bra anläggning,bra uppställd med de värsta rumsproblemen åtgärdade ,tex diffusering och stora baspucklar, så kommer ni, som inte hör nån skillnad att se saken lite annorlunda.
|
|
 |
|
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 19:07:50
|
VR-8 läs igen:
"Du menar att skillnaderna blir relevanta (hörbara) först när man kommit upp i prisklassen >500 kkr?
Det borde väl isåfall fälla ett löjets skimmer över de som inte betalat så mycket men ändå hävdar att de hör skillnader ?"
Kommentar ??? |
 |
|
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 19:10:08
|
"Självklart måste man ha en bra anläggning som en grund för sådana test (att höra skillnad på inbränning etc). Sen att vissa hör skillnad på en mycket billig anläggning alt att folk med dyr anläggning inte hör skillnad... ja då är vi inne på Hörsel samt "kunskap"."
Ja, eller inbillning.
Neodynium: Hur kom diskussionen in på att handla om huruvida dyrare är bättre? |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 19:18:31
|
Nu har jag gjort testet som jag skrivit om tidigare. Jag monterade ju på Wattgatekontakter på mina nätkablar för ett tag sedan. Wattgatekontakterna gav ett ljusare och mer skarpskuret ljud. Men jag tycker alltså att det har avtagit med tiden. Nu lät jag montera på en ny rå kontakt på en nätkabel för att jämföra med en gammal. Vi testade på en Advantage S1. Förstärkare var Thor och högtalare QRS Neptunus. Plats: Balance i Jönköping. Skillnaden var inte stor, men klart hörbar. Den gamla kontakten gav ett dovare ljud medan den nya kontakten kunde slå över i skrikighet. Vad det här beror på och vad testen har för värde kan man diskutera. Det kan ju helt enkelt vara beläggningar på kontaktytorna. Vi testade även mot Clous förgyllda IEC-kontakt och jag tyckte det var större skillnad mellan Wattgatekontakterna än mellan den gamla Wattgatekontakten och Clou. Att lägga ut en tusenlapp extra på Wattgatekontakter känns fel efter detta test. Det tyckte jag inte förra gången. Alltså kanske det i detta fall handlar om en degenerering. Detta test bevisar egentligen inget annat än att ljudet kan förändras med tiden.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
Edited by - Björn-Ola on 2004/05/27 19:20:04 |
 |
|
Lt Andersson
Member

600 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 19:21:44
|
Tjenare!
Som nyomvänd fd tvivlare tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter... För ett par månader sedan lånade jag ett par Eichman express 4 av en kompis och jämförde mot mina Tara Lab signalkablar och då märkte jag stor skillnad på ljudet, framförallt mer drag i basen. För en månad sedan så köpte jag ett par Eichman express 6 och kunde i princip inte höra någon skillnad över huvudtaget mot mina Tara Lab kablar vilket jag tyckte verkade skumt men jag brydde mig inte så värst mycket eftersom killen i butiken (Ljudmakarn) hade sagt att kablarna behövde spelas in! Idag så bytte jag tillbaka till mina Tara Lab och dra mig baklänges vilken skillnad det blev. Även den här gången så var det mera bas i Eichman men klart tydligare diskant och övre mellanregister i Tara Lab vilket jag tycker passar bättre med mina gamla sunkiga högtalare som har en något för dämpad diskant. Slutsatsen blir så klart att kablarna har ändrat karraktär men jag tycker kanske att det inte var till det bättre i min anläggning (som inte kostar 500 kkr men väl 100 kkr). |
Musiclover! |
 |
|
Hajfi
Member

531 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 20:00:47
|
Jag håller med dej Vr8. Jag skrev själv ett inlägg för ett tag sedan att jag trodde att det kunde bero på anläggningen om man hör skillnad eller ej. Jag fick som väntat svar på tal från någon som kände sig stött av det jag skrev, ändå försökte jag formulera mig på ett sådant sätt så att ingen skulle känna sig trampad på tårna. Jag tycker att det är lite konstigt att det skall behöva vara så känsligt när någon yttrar sig om kvaliteten på anläggningen. Det vore väl hemskt konstigt om prylar som kostar 10 gånger mer än andra inte skulle vara bättre.
Hit me    |
Stereotypen |
 |
|
VR-8
Member

420 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 22:35:24
|
Jag kan förstå att bästa försvar är anfall dvs "dyrare är inte bättre"........tyvärr så år det nog så i de flesta fall oavsett prisklass. Ingen av de med "billigare" anläggning tycker väl att en kompakt stereo från SIBA är lika bra som deras egen för ex 20-50'. Så dyrare är nog bättre i de flesta fall även om man inte har råd.
En referensanläggning har lättare att "visa" skillnaderna än en billigare, inget snack om det. Under förutsättning att den som lyssnar och jämför vet vad han eller hon håller på med. Om man inte vet vad som händer så kan man ju inte hitta eventuella skillnader.
Joakim |
|
 |
|
T.A. Edison
Member

559 Posts |
Posted - 2004/05/27 : 23:14:21
|
VR-8
vad är det som säger att tester har gjorts i för dåliga anläggningar när det inte hörs? Vilka anläggningar är det som det inte hörs i och vilka är det som det hörs i? Visst, en bra anläggning i ett mycket dedikerat och tyst rum ger större chans för att höra skillnader. Men det brukar bara vara något som slängs ut när folk inte lyckats höra skillnader typ "Det är din anläggning som är för dålig, eller det är du som inte har hör tillräckligt bra".
Varför kan man inte istället enas om ett förutsättningslöst test i en valfri anläggning för att antingen styrka eller avfärda ovanstående påståenden?

|
 |
|
juha
Member

316 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 00:11:32
|
Björn-Ola: Intressant..ska vi masspsykosa lite i helgen..??? Nej skojar klart för säkerhets skull. Tackar för bra inlägg!!! Vr-8 Med för den delen..håller med. Kul är det med lite olika "livs-åskådningar" |
 |
|
krippe
Member

292 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 00:29:18
|
Varken du VR-8 eller Neodynium verkar vilja svara på mina frågor. Hur förklarar du att folk påstår sig höra skillnader trots att de inte sitter med en anläggning för 500 kkr, vilket du hävdar är en förutsättning, samt vad har ö h t frågeställningen "en dyr anläggning låter självklart bättre än en billig" med detta att göra? Även om det är så, så svarar det inte på föregående frågeställning. Uppenbarligen måste andra faktorer än enbart prislappen på anläggningen påverka, eller hur?
Jag kom även att tänka på ett liknande fenomen ang tillvänjning. Det finns ju en mängd grafiska bilder som bl a framkallar illusionen av rörelser, tre-dimensionalitet osv när man tittar på dem under tillräckligt lång tid. Vissa bilder avslöjar andra dolda bilder-i-bilden om tittar på dem tillräckligt länge. Såg även ett program på TV där en person hade monterat glasögon på sig själv som vände hans synfält upp-och-ned. Efter några dagar såg han ändå rätt igen därför att hjärnan anpassat sig till förändringen och korrigerat sig därefter. Jag håller det för högst sannolikt att även hörselsinnet (i hjärnan) kan påverkas och ändra sitt sätt att behandla inkommande data, trots att alltså datat är exakt detsamma.
|
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 08:35:05
|
Apropå dyrare är bättre.
Jag var inne på radiolagret häromdagen och hämtade ut ett par högtalare (till min bror) som kostar 1700 kr. Vi skojade lite om priset när jag skulle betala och siffran 17000 kom upp.
Då sade säljaren att många hade tyckt de lät mycket bättre och varit helt nöjda bara de kostade 17000kr jag skrattade lite och höll med.
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 08:38:43
|
Problemet med kontakterna är att dom egenskaper jag betalade extra för försvann. Jag har kastat pengarna i sjön. Det jag lärt mig iallafall är att alltid testa med inspelade grejor. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
Neodynium
Member

2170 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 08:52:19
|
Krippe: Jag har inte sagt att man behöver en anläggning för 500kkr för att höra skillnad.. Jag sa däremot att vissa hör skillnad med mycket billiga anläggningar och att vissa inte hör skillnad ändå de har en dyr anläggning.
Däremot tycker jag fortfarande att grunden för all testning borde göras med en riktigt bra (förmodligen dyr) anläggning och ett perfekt rum.
Denna topic handlar ju om inbränning är en sanning eller en myt.. Min egna erfarenhet säger att det är lättare att höra skillnad på en bra anläggning än på en billig midhifi (alt lowhifi) anläggning. Därför tycker några av oss här att man bör kolla vilken utrustning man kör med.
Ingen här som vågar nämna vilka kablar de har spelat in som inte blev något skillnad på? Kul att veta om det är kablar man själv har bränt in någon gång.
|
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 08:57:40
|
Neodynium: Jag har aldrig varit med om att en kabel inte ändrar sig efter inbränning..... Man undrar ju bara varför det står på många av "kabeltillverkarnas" förpackning; "gör ingen jämförelse med andra kablar innan du spelat minst 100 timmar" = originalklippt från WireWorlds förpackningar.  |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
Edited by - Creative Audio on 2004/05/28 08:58:09 |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 09:12:13
|
Wolfgang även om det är en upplevd förbättring så fins den där ur konsumentens perspektiv dvs. texten är högst relevant oavsett. |
 |
|
qsecofr
Member

615 Posts |
Posted - 2004/05/28 : 09:13:39
|
Självklart skall man förbättra där det är meningsfullt. Dvs. om man har en 10 000 kr stereo så är det inte kablarna som är den svaga länken utan allt annat .
 |
 |
|
Topic  |
|