HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nytt rörprojekt - mitt idealförsteg!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/15 :  01:28:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Detta kom idag i ett efterlängtat paket:



Gissa vad det ska bli!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/18 23:07:57

Resonans
Member

897 Posts

Posted - 2004/05/15 :  01:53:56  Show Profile Send Resonans a Private Message
Men... Ska vi inte linda själva...

...music is the best...
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/05/15 :  02:12:00  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Gissning (18mA på etiketten): OTL-steg med trafo som fasvändare?

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/05/15 :  08:59:32  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message


Antar att det är trafosarna till ditt nya försteg

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2004/05/15 12:01:31
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/15 :  09:36:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Japp! Ett nytt försteg ska det bli. 417 i SE trafokopplat. Time var här med sitt försteg och det var det bästa försteg
jag hört så då är det bara att bygga ett liknande. En kul grej med det försteget är att det orkar driva hörlurar också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/15 09:37:16
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/15 :  10:44:00  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kopplingen du tänker bygga är definitivt en av de mest intressanta, jag har byggt en variant av den med 6SN7 och LL1660/10mA. Den låter bra men jag har tyvärr lite dåliga erfarenheter av trafon. Med låg källimpedans och hög belastningsimpedans har den en uttalad resonans vid cirka 35kHz, dessutom fungerade den inte som fassplitter eftersom de båda sekundärlindningarna uppförde sig olika. Jag fick ta till en del tick för att få till slutresultatet och dessa försämrade tyvärr vissa paramterar men totalt sett blev det bättre när ringningen försvann.

Jag vet att Lundahl designat om LL1660 sedan dess så jag är nog inte den enda som haft problem, hoppas att de fungerar som de skall numera.

Det hade varit intressant att se hur en 1kHz fyrkant ser ut i dina transformatorer med cirka 1k källimpedans och 100k belastning.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2004/05/17 :  22:26:44  Show Profile Send classe a Private Message
bernt får säga det blir bra det för jag har hört denne prottotyp som time säger
låter ruskigt bra i alla fall.

18 ska de va.
Go to Top of Page

kasra
Member

588 Posts

Posted - 2004/05/18 :  18:00:02  Show Profile Send kasra a Private Message
bernt, hur går det?

*intresserad*

"Pretty girls dont cry"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/18 :  20:16:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
CH har donerat en låda till projektet:


(En passande front får ju tillverkas såklart)

Så nu kan jag planera hur jag ska lägga allting:



Jag vill ha mycket järn i det här försteget, och så mycket papper och olja-kondingar som möjligt. Jag
funderar på att gå hela vägen här och ha en separat nätdel. Det är ju det absolut bästa förutom att
det blir en fasligt massa lådor. På det viset skulle jag få plats med filtret för basförstärkeriet i
förstegslådan. Då finns alla spänningar också om jag använder rör. Frågan är dock om jag ska förfalla
till att använda IC-kretsar i basdelen av filtret. Det blir nog enklare att få till kompensering för
dipolbasar och steglös fasjustering på så vis. De ICE-steg som kommer att driva dipolbasarna har
en ingångsimpedans på 8 kohm. Där finns iofs rätt spänningar för ett IC-baserat filter också. Detta
tål att tänka på lite. Det jag vill ha nu är möjlighet att spela fullrange på utgången (som också skall
driva hörlurar), men jag vill kunna dela med kanske 12dB vid 100-120Hz och plocka ut hög och
lågfrekvens för biamping. Eftersom det är trafoutgång kan man köra balanserat mellan försteg och
slutsteg. När det blir för sent för att "döna" slår jag av basslutstegen och slår om en switch på
försteget så kopplas fullrange ut till OTL-en. Frågan är också om man delar aktivt innan trafon eller
passivt efter trafon... Jag tror försteget orkar det mesta, Times försteg med samma konfiguration
drev mina 32 ohms lurar helt lysande. I så fall lägger man bara dipolkompensering och fasjustering
i slutstegen. Nu har jag tänkt med tangentbordet... Förslag?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hjalmar
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/05/18 :  20:57:53  Show Profile Send Hjalmar a Private Message
Hej!
Man blir sugen att bygga!!!
Är det någon mer som tänker som jag, skulle vara roligt om fler byggde samtidigt så att man kunde hjälpa varann. Jag har inte byggt någonting liknande och jag skulle behöva hjälp om jag får tummen ur och sätter igång.
Back to basic linda själva!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/05/18 :  21:35:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag har gått i samma tankar.

Precis som Bernt vill jag gärna köra transformatorutgång till slutsteget men jag har också delningsfilter emellan, det blir liksom inte rätt.

Jag har ett rörbaserat kretskort för högpassdelen liggande men har inte byggt ihop det mest för att jag funderat på andra lösningar, högpassfiltret använder ett par katodföljare och den sista tjänar även som utgång. Det borde i och för sig fungera bra men om man skall stoppa in ett transformatorbaserat försteg någonstans så är det enklast att göra före filtret och då är det slöseri, samtidigt vill man ju ha förstärkning även för lågpassdelen så det passar inte riktigt att sätta transformatorn efter högpassfiltret heller även om drivningen till slutsteget blir bättre.

Jag har inte kommit på någon riktigt bra lösning, kanske det bästa vore att ha en vanlig förstegskoppling före delningsfiltret och sätta in ett extra steg med transformatorutgång efter höpassdelen men då skall förstärkningen vara måttlig och drivning av hörlurar eller fullrange fungerar inte. Knepigt det här!!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2004/05/18 :  21:46:10  Show Profile Send Fuling a Private Message
Bernt, jag är lite nyfiken på de där Leclanché-kondingarna.
De verkar större än de värden jag fått tag på, har du fler?
Vi kanske skulle kunna göra lite affärer, skicka ett PM om du är intresserad.

Grant bygge förresten, det är stil på dina projekt!!

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:05:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hjalmar: Börja med att bygga ett försteg, det är inte så komplicerat. Det är mest volym och kanalväljare som är pilljobb med.
Själva förstärkarkretsen är enkel på ett försteg, nätdelen är ganska enkel också. Slutsteg är mycket jobbigare.
(Och farligare, med tanke på spänningarna i ett rörslutsteg.)

Mats T: Jag lutar åt att sätta ett passivt filter efter trafon. En seriekonding till OTL-en och motstånd och kondingar till jord
till ICE-slutstegen. Egentligen borde jag ju sätta det där i slutstegen. Time har gjort något liknande vet jag.

Fuling: Tack för berömmet! Ska försöka infria förväntningarna den här gången också.
Leclanché är ju det man gärna vill ha själv, har tyvärr inget överskott. De är på
400V 10uF styck och jag fick tag i dom då det skrotades ställverk på jobbet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/05/18 23:06:18
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:09:54  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ser ut att kunna bli nånting kul av det där Du håller ett imponerande högt tempo på dina byggen!
Den fyrkantiga lådan i nedre vänstra hörnet, vad är det för nånting?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:26:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En drossel på 10H. Den hamnar nog i den separata strömförsörjningen.
Jag ska ha rörlikriktning där också tänkte jag.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:37:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jovars, Leclanché behåller man väl gärna om man får tag i några.
Jag hade turen att lyckas haffa bortåt ett hundratal i olika värden från Bhiab innan lagret tog slut där.
Suveräna kondensatorer, ett par 0,5uF som kopplingskondingar spelade glatt ifrån ett par 0,47uG Mcap Supreme i min 6B4G-stärkare när jag provade. Sen dess har jag inte brytt mig om att prova nåt annat

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/18 :  23:46:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Exakt min iakttagelse...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2004/05/19 :  00:44:12  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Bernt: betyder det att du ska sälja din Grounded Grid? I så fall är jag intresserad.

Mvh.

David

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/19 :  07:36:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kan tänkas, men det dröjer ju ett tag innan dess.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Leffler
Member

601 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:28:10  Show Profile Send Leffler a Private Message
quote:
Jag ska nog ha rörlikriktining också


Rörlikriktining? Finns det någon poäng med det i HiFi-sammanhang? I gitarrförstärkare vill man ibland ha lite "sag" i strömförsörjningen, men det är något som jag själv gått ifrån. Inom HiFi borde det väl vara ännu mer intressant med styv strömförsörjning? Eller finns det någon ljudskillnad?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/19 :  13:47:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag vill utrota transienter, det finns olika skolor för detta. Jag har fått absolut bäst resultat med passiva nätdelar
med drosselfiltrering och nätdelar med shuntreglering. Serieregulatorer låter i mina öron sämre, elektrolyter i nätdelen
är också ljudmässigt problematiskt. Jag vet inte riktigt varför men det är vad jag hör.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

datar
Member

657 Posts

Posted - 2004/05/22 :  20:10:05  Show Profile  Visit datar's Homepage Send datar a Private Message
Det är skoj dethär med DIY... synd att man inte är ett dugg kunnig i sådant här

Men det är skoj att följa med dom som kan

Vänligen
Johan Linnarsson
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/24 :  17:59:41  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lite byggbilder:


Plåt med socklar.


Underifrån.


Transformatorerna på plats.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/24 :  21:35:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Rapport från kvällens övningar:


rören på plats...


Just nu ser det ut på det här viset.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/05/24 :  22:52:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mycket spännande!

Lådan är rena rama High End! Läckert!

Är detta en testlåda som sen kommer bytas ut eller?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/05/24 :  23:44:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag sätter en MDF-platta och gummiduk emellan i botten sen för att styva
upp och dämpa det hela. Lådan är välventilerad, det är ett stort plus.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000