Author |
Topic  |
Jorma
Member
    
3316 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 21:03:57
|
quote: Med "generera undertoner" antar jag att man menar att ex. 25 kHz+10 kHz kommer ge toner vid 15 kHz (hörbart) och 35 kHz om de adderas via något ickelinjärt element (mixning) och det kan som sagt var kanske stämma. Men 15 kHz tonen i det här exemplet kommer ju med vid inspelningen; det finns ingen anledning att "generera" den igen, och dessutom skulle det ju kräva att man har ett icke-linjärt system för uppspelning (vilket man förhoppningsvia inte har), om alla är linjärt kommer tonerna inte mixas och allt som återsåtr är en icke hörbar 25 kHz ton.
Eller är det någon mekanism jag missar?
Ja, du har missat att den här mixen eller interferensen som den kallas uppstår vid en tonmix i våra öron och kan alltså inte spelas in. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2004/06/15 21:07:54 |
 |
|
krippe
Member
    
292 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 22:32:31
|
Jorma: att interferensen skulle ske i våra öron och ingen annanstans låter väldigt märkligt. Hur har man då kunnat mäta och påvisa det? |
 |
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
    
2757 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:09:21
|
Eftersom våra vänner på ett annat icke namngivet forum väljer att ignorera att tex kablar gör skilnader i ljudet som inte kan förbises, väljer jag att ta mig friheten att göra detsamma, jag deklarerar(tillsv.) att de nya högfrekvenssystemen är onödiga, jag tänker inte lyssna och tänker inte ligga sömnlös.... jag har inte råd, inte lust heller om jag ska vara ärlig. Det finns gott om exempel på att kvaliteten på cdformatet räcker gott och väl, skulle bara folk(musikproducenterna) utnytja formatets fulla potensial lite oftare skulle det nog inte vara någon ide med de nya formaten. Risken är väl att trots de nya formaten så finns inte förmågan/engagemanget och då låter det lika dåligt som det kan göra nu, vad har vi då vunnit? |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
 |
|
T.A. Edison
Member
    
559 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:16:26
|
krippe,
det är Tartini-toner. Sök på Google. |
 |
|
T.A. Edison
Member
    
559 Posts |
|
Thomas_Ö
Member
    
391 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:27:23
|

Detta är tungt...ett litet exempel bara för att se om jag fattat rätt....om övertoner interfererar med varandra vid en liveinspelning av en violinist och skapar "nya" toner i det hörbara området, så borde väl då de hörbara tonerna finnas med i inspelningen?? men om man då spelat in med typ SACD, och har både övertonerna och de "nya" hörbara tonerna med...finns det inte då en risk att fler "nya" toner s.a.s "skapas" som inte fanns vid "liveuppförandet" ?? och då har ju faktiskt musiken förändrats från orginalet....eller har jag fattat helt fel ?? 
EDIT: läste lite på länken T.A edison bifogade, orkade inte med allt, men om jag fattat rätt nu så skapas alltså dessa "nya" toner i själva örat precis som Jorma skrev har jag fattat rätt nu ?
|
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
Edited by - Thomas_Ö on 2004/06/15 23:37:09 |
 |
|
T.A. Edison
Member
    
559 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:38:09
|
Över- och undertonerna skapas i örat (Tartini). De finns alltså inte med i inspelningen om inte mikrofonen distar betänkligt. Dock för höga f behövs höga nivåer; tror inte det har någon betydelse för >20 kHz i normal musik. |
 |
|
krippe
Member
    
292 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:42:08
|
alltså om två signaler med olika frekvens och lika/olika amplitud interfererar (i luften) så får vi en annan signal med annan frekvens och annan amplitud.
Hittade följande länk: http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/beats.html#Tartini
"Consider, for example, what happens when we play two tones with frequencies 400 Hz (approximately the note G4) and 500 Hz (approximately the note B4). The resultant waveform will look rather like a wave of 450 Hz whose amplitude varies at a rate of 100 times per second. But that is not what we hear: we hear the chord G4 plus B4 (and perhaps also the note G2, which is an auditory illusion: see below)."
Denna nya signal (med all den nya informationen) borde väl gå att spela in och återskapa mha hifi-utrustning? D v s om en person lyssnar på signalen direkt från instrumenten eller från en inspelning borde inte göra någon skillnad. I det förra fallet sker interferensen medan ljudet går från instrumenten till lyssnarens öron, i det andra mellan instrument och mikrofon. Således att det finns ett fenomen som kallas Tartini toner är klart, men frågan varför deras uppkomst skulle ske genom interferens i öronen och inte i luften (och därmed vara inspelningsbart) förstår jag inte. |
 |
|
T.A. Edison
Member
    
559 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:49:32
|
krippe,
visst finns det andra olinjäriteter (ex. rummet) som ger effekter. Tartini är dock en speciell variant som orsakas i örat. Vad vi pratade om är om toner >22 kHz (som skulle saknas i CD inspelningar) skulle kunda bilda "tartini toner" med andra frekvenser i våra öron som ligger i det hörbara området. |
 |
|
krippe
Member
    
292 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:49:46
|
"A number of perceived or psychoacoustic effects may be directly associated with these nonlinearities. For example, the 18th-century violinist and composer Giuseppe Tartini was the first to remark that the pitch 2f1 - f2 could be heard when two notes are played simultaneously, even though that frequency is absent in the sound waves. This auditory illusion is probably caused by the most prominent of the distortion products that the cochlear amplifier generates."
fascinerande minst sagt  |
 |
|
krippe
Member
    
292 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:51:00
|
Kände inte till detta med tartini tidigare Edison. Nu vet jag bättre  |
 |
|
T.A. Edison
Member
    
559 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:51:47
|
Fenomenet är lätt att demonstrera för dem som spelar gitarr.  |
Edited by - T.A. Edison on 2004/06/15 23:54:26 |
 |
|
krippe
Member
    
292 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:53:49
|
Själv spelar jag trumma, inte lika lätt att exemplifiera där kanske  |
 |
|
T.A. Edison
Member
    
559 Posts |
Posted - 2004/06/15 : 23:55:39
|
Nä..inte lätt. Inte lätt att demonstrera (om det överhuvudtaget går) med frekv över 22 khz heller.  |
 |
|
Bravo
Member
    
5320 Posts |
Posted - 2004/06/16 : 02:00:12
|
Nog hade jag för mig att övertoner är ett fysikkt fenomen, medan just undertoner inte existerar utan är ett fenomen som uppstår genom hjärnans ihopkoppling av olika toner och hos individen generarar en tredje ton. Vissa förmår skapa detta fenomen, andra inte. |
Bravo  |
 |
|
Topic  |
|