ponera att jag köper en Audion Silver Night stereo ... skulle den orka driva en subbas? Om inte, skulle man kunna lösa problemet genom o koppla till en aktiv sub istället?
Dessutom.... borde inte detta vara en bra lösning för de som gillar rörens närvaro o klang i mellan/övre register men saknar kraft/fasthet i basen?
Jag sitter o drömmer lite bara men tänkte det kunde va kul o höra era åsikter om diverse kombinationer för eventuella framtisköp.
Mitt system: Cd spelare AH! Njoe Tjoeb (rörbestyckad) + Jolida JD502B rörförstärkare + Jm Lab Cobalt 816s + SVS PC+25-31 aktiv sub (525 klass D watt @4Ohm).
signalen till subben matas in via pre out från Jolidan.
Jag använder också rörslutsteg och har valt att komplettera med en aktiv sub för att avlasta rörslutsteget. Jag har ställt in min hembioförstärkare som används som försteg till 2-kanalslyssning så att allt under 80hz går till suben. På så sätt fick jag både rörens underbara diskant och mellanregister samt en tung/djup/fast bas.
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Tror nog att en bra aktiv sub är det bästa för dig. Kör själv med rörslutsteg och stöttar i basen med dipolbasar drivna av transistorer för tillfället.
Jag kör med så kallad passiv aktiv delnin på ingången till mitt rörsteg "en konding i serie" för att spara effekt och har en aktiv sub till botten har -6 db vid 60 Hz och det funkar OK sparar ju lite effekt till mitt ASL steg på 20Watt som slipper jobba på djupet Har du en passiv subb så går det ju att köpa ett billigt transistorsteg och delningfilter till basen. Jag kör med ett aktivt Mirage filter och Peerles sub MVH Fredrik