Author |
Topic  |
|
MasterChief
Member

259 Posts |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 15:15:55
|
Dynamic Precision har väl haft passiva försteg i en evighet...
Kolla länkarkivet för hemsida.
//Jonas |
Konsult hos Consulterna |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 15:20:50
|
Även ASL har passiva. |
No hay banda!! |
 |
|
MasterChief
Member

259 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 15:23:59
|
Är det någon som har personliga erfarenheter av det här? |
 |
|
Woland
Member

143 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 16:50:15
|
Kan fungera alldeles ypperligt. I teorin är det ju den absolut renaste signalvägen. I princip bara en volympot mellan källa och slutsteg. Ställer krav på tillräcklig utnivå hos din signalkälla. Om det är CD-spelare lär detta väl inte vara något problem. Kolla upp danska NLE:s produkter. Världsklass!!
Mvh |
 |
|
nelsson
Member

174 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 18:02:35
|
Jag använder passiv volymreglering till mitt relativt tungdrivna Zappulse-slutsteg och bland mina källor (cd, vinyl, dator, radio, video och TV) så är det bara TV:n som inte orkar med. Förutom att det låter bra är det billigt och lätt att fixa själv. |
Hifi, kaffe & arkitektur nelssons stereo |
 |
|
Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts |
Posted - 2004/07/07 : 23:06:30
|
"Passiv förförstärkare" är en omöjlighet enligt min åsikt. Ordet förstärkare innebär aktiv, annars är det ingen förstärkare. Men man kan ha en passiv dämpare inkopplad för att dra ner till lagom volym. Att kalla den ett passivt försteg är inte helt rättvist. En dämpare är en dämpare, inte ett försteg. Eller har jag missat något?
|
Farbror Kjell alias Kajsa |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 09:04:22
|
Min erfarenhet av passiva försteg (dämpare) är att man ofta förlorar lite dynamik och basförmåga, gissningsvis p.g.a. att källan inte är så bra på att driva slutstegt direkt. Tyvärr är det mycket vanligt för de flesta källor även om det säkert finns undantag i alla prisklasser.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
palm
Member

371 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 09:30:29
|
Håller med Kajsa och Micke . har provat div passiva försteg och då även med extremt lättdrivna slutsteg man förlorar DYNAMIT I KUBIK även min Wadia CD lät mycket bättre med försteg innkopplat och dessa är ju kända för att ha bra drivning ut. |
Palm |
 |
|
molsson
Member

1646 Posts |
Posted - 2004/07/08 : 17:53:46
|
Å andra sidan, så indroducerar aktiva försteg brus, samt mer färgning. Det man förlorar på gungorna, tar man igen på karusellerna. |
No hay banda!! |
 |
|
|
Topic  |
|