HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 nelsson
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:55:57  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Det nya finns i en ny post längst ner.


Nuvarande system (med tidigare inom parentes)
CD: Pioneer PD-S705 med LClock XO, AKM4393 DA-chip och AD 8066 (original DA+ AD 825)
Grammofon: Rega Planar 3 med Ortofon MC30 superII (Nad 5120+ Coral MC82, Unamco T1 + ortofon)
Riia: LC-audios Riaa + Mc (Kaneda Riaa/förförst. + Hiragas batteridrivna MC-steg)
Radio: Yamaha TX-492
Förtärkare: Zappulse v1.2
Högtalare: Hembyggda stativare se nedan
Signalkablar: Audioquest Ruby, Isoda
Högtalarkablar: Nordost Solarwind (Tara Labs Prism Omni)


Högtalarna är egenhändigt byggda: Morel MDT-32 diskanter och Audax 5" bas (jag minns inte modellnamnet). Låda i 16 mm MDF epoxylimmat mot 20 mm gran som sedan är vaxad med Ikeas bivaxbalsam. Precisionen i skarvarna blev inte riktigt som jag tänkt mig, men man lär sig... Volymen är runt 6 liter vilket inte var helt optimalt för elementen, det blir lite hängmattseffekt i frekvensgången. (tunt nedre mellanregister och häpnadsväckande djupbas -ibland)


Kraften kommer från en ZapPulse v 1.2 som nuvarande utförande bör ge 2x75 W i 8 Ohm (2x27 V transformator istf. rek. 2x42 V). Korten har varsin kondensatorbank om 28200 uF vilket är alldeles för mycket.
Ljudet är i alla fall mycket bra, mycket högupplöst med järnkontroll över alla register.


Det senaste kapet, en skivhandel i stan sålde den till mig alldeles för billigt. Jämfört med Unamcon spelar den med bättre kontroll och fundament men det saknas lite engagemang och scenkänsla. Jag kkommer med all sannolikhet att modifiera och bygga om den vad tiden lider. Till att börja med är signalkabeln under all kritik, det låter som en filt hänger framför diskanterna, sedan är det tonarmskablaget, motvikten och slutligen att ta lager, tonarm och kanske tallrik och bygga en ny flytande upphängd grammofon med batteridrift.


Nordost-kablarna är så vackra att de förtjänar en egen bild. Jag visste att kablar gjorde skillnad, men jag trodde inte att några kablar kunde vara värda mer än 200 kr/m. -Oj så fel jag hade. Se även min recension http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25244


Så slutligen insidan av min CD-spelare. Det hemgjorda DA-kortet i fokus, bakom detta klockan och så Zapfiltret som skymtar längst bak. Trots röran fungerar det mycket tillfredställande (ej Zapfiltret för tillfället), DA-kortet är fortfarande på prototypstadiet, i nästa version ska jag göra det möjligt att ändra intällningar och sätta utgångssteget direkt efter. Jag har plockat signalen direkt efter recievern och eliminerat Hi-bit-kretsen och original DA-omvandlaren. Den analoga signalan skickas sedan tillbaka till utgångssteget på originalkortet.
AKM-kretsen har gjort denna CD helt jämförbar med en modern spelare, jag har inte haft möjlighet att direktjämföra den med så många andra spelare. Den sågade en Cambridge D-500 Se med 8065 utgångar vid fotknölarna med den var å andra sida inte klockuppgraderad.
Ljudet är samlat och neutralt, det finns rikligt med detaljer som alla hamnar på rätt ställe i tid och rum.
Zapfiltret (v.1) blir stört av klockan och används för tillfället inte, när det fungerar ger det dock ett ljud som är hästlängder bättre än Ad 825 eller 8066.

Edited by - nelsson on 2006/12/03 16:43:57

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:30:24  Show Profile Send n0p a Private Message  Reply
Byglarna som sitter för diskanten, vad fyller de för funktion? :)

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2003/10/04 :  14:58:59  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
byglarna är inget annat än skydd för diskanterna

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/04 :  15:09:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Det var snygga byggen, det här gillade jag!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/10/04 :  19:04:41  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message  Reply
nelsson,

Snygga högtalare!

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/10/04 :  20:45:26  Show Profile Send Texianen a Private Message  Reply
Jag gillade puslen starkt!! Fräsigt
Go to Top of Page

pricer
Member

176 Posts

Posted - 2003/10/04 :  23:22:58  Show Profile Send pricer a Private Message  Reply
Läckra stativ!
Är det barstolar eller blomstativ från början?
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  02:06:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vad är det som står i hyllan bredvid pulsen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2003/10/05 :  10:28:11  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
pricer: stativen är pianopallar från Ikea

bernt jansson: bredvid pulsen står mc-steget och kanedan.


Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/05 :  16:55:04  Show Profile Send poman a Private Message  Reply
Härligt nelsson snyggt bygge!


Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:35:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Hehe, det här var kul!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:59:45  Show Profile Send Dimitri a Private Message  Reply
Kul system,
Hur låter högtalarna?
Berätta mera om Kanedan...
MVH
Dimitri
Edit:stavning

Edited by - Dimitri on 2003/10/06 08:24:28
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2003/10/06 :  20:29:22  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Kanedan är en japansk förförstärkarkonstruktion med rötter från 70-talet som presenterades som DIY-projekt i tidningen Audio-Video nr 3 1986.
Grundidén var att att med mycket noggrant utvalda komponenter i en en enkel kretslösning få en förstärkare som skulle presentera musik på ett så ofärgat och realistiskt sätt som möjligt.
Då var detta en riktigt bra förförstärkare, men framförallt halvedare har utvecklats så mycket att det nu finns enkla kretslösningar som ger högre upplösning. LC audios riaa/mc-steg är ett exempel.
Jag använder som sagt inte linjesteget längre eftersom Pulsen går alldeles utmärkt att driva direkt från de flesta källor via passiv volymreglering.

Högtalarna spelar öppet med bra driv i mellanregister och hyfsad upplösning i diskant. För att vara så små så går de förvånansvärt djupt (-3 dB ska ligga vid 60 Hz enligt något primitivt datorprogram som jag använde för länge sedan) men de har vissa små oroligheter för sig i de nedre registren.
I jämförelse med Audience 42 som jag har lyssnat på (även de drivna av en zappulse) så tycker jag att mina står sig ganska bra men ger inte samma kropp åt musiken.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo

Edited by - nelsson on 2006/12/03 16:45:22
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/11/15 :  17:33:46  Show Profile Send Bravo a Private Message  Reply
Bra jobbat!

Bravo
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2004/05/02 :  14:01:51  Show Profile Send marran a Private Message  Reply
fint system!
är det en hagström swede jag ser?

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/05/02 :  14:09:08  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Du ser alldeles rätt marran

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/09/15 :  13:26:35  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Under sommaren har min anläggning utvecklats en del, det som syns mest är också det som bidragit minst till att göra ljudet bättre; högtalarna har fått nya ben.

Stativen är inga under av stabilitet, de var dock mycket snabbt ihopkomna. De med öga för detaljer ser också att basreflexrören mumer är pluggade (med hårt rullade sportstrumpor). Det var ett litet experiment som föll väl ut, jag fick ett mycket mer homogent ljud på bekostnad av den tidigare beskrivan "häpnadsväckande djupbasen".
I hörnet bakom stativet syns ett rött snöre, det är en nätkabel; fyrfläta av Elfas teflonisolerade och försilvrade kopplingstråd. Ljudskillnad? Nej inte märkbart, men den är snyggare än en vit Ikeakabel.

Nästa nyhet är ett annat förmiddagsexperiment som föll väl ut.

Det pågick en tråd i början av sommaren angående för- och nackdelar med passiv volymreglering. Jag hade sedan en tid använt mig just av passiv reglering och varit ganska nöjd, med föranledning av tråden gjorde jag en omprövning av tidigare erfarenheter. Jag plockade ner min Kaneda från vinden för en liten jämförelse; och visst blev dynamiken bättre men samtidigt blev allting lite kornigare.
Jag tog då lite komponenter jag hade över hemma och satte ihop en liten AD825-buffert som dessutom rymdes i lådan till volympotarna och det är det som syns på bilden ovan.
Ljudet blev jag mycket nöjd med, bättre dynamik men bara marginellt sämre upplösning och det finns fortfarande lite experimentmån kvar när andan faller på. (Bättre avkoppling, skärmning av nätdelen och kanske ett försök med andra OP-kretsar.)

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo

Edited by - nelsson on 2004/09/16 18:28:34
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/09/16 :  18:23:57  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Den viktigaste förändringen syns nästan inte alls utifrån, ett svagt blått sken bakom CD-spelaren när det är mörkt är det enda konkreta tecknet. På bilden syns orsaken.

Jag har uppgraderat från Lclock X0 till X03 och blivit riktigt förvånad över vilken skillnad det var i ljudupplevelse mellan modellerna. Jag var minst sagt skeptisk när jag beställde den men det var ett bra pris tillsammans med Zapfiltret så jag tyckte det var värt ett test. Detaljer som tidigare legat dolda i en obestämbar ljudmatta gick nu att urskilja, vissa stråkar som tidigare inte lät som stråkar låter nu som de ska. Redan utan Zapfiltret ville man bara fortsätta att lyssna, det var mycket bättre närvaro och timing i musiken.

Med Zapfiltret inkopplat kom nästa sensation, en filt hade tagits bort från högtalarna och slagkraften i musiken blev enormt mycket bättre än med 8066:an. Vid samma tillfälle satte jag in det gamla Zapfiltret i en av Harmony Design klockmodifierad Cambridge d-500se och där gjorde det verkligen nytta. Innan upplevdes ljudet som en aning tunt och analytiskt utan att prestera något intressant att analysera, nu spelar den musik.


Även DA-kortet byttes ut i min spelare, en ny layout med kortare ledningsvägar och fler inställningsmöjligheter. Här blev skillnaden i ljud mer tveksam, jag kunde inte höra någon förändring men det blev många förändringar under kort tid så det är möjligt att en eventuell förändring dränktes i annat.


Regan har fått sig en skiva i knusgranit att stå på, tanken var egentligen att sätta den på väggen men det har inte blivit av ännu. Hursomhelst tror jag att det blev lite tystare i de tysta partierna i musiken, men någon riktig utvärdering har inte blivit av.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/09/06 :  18:21:17  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Dags att uppdatera, det har ju gått nästan ett år sedan senaste gången.



Mitt gamla åbäke till Zappulse V1.2 har fått ge plats åt ett nyare och nättare bygge.



Prototyplåda än så länge, tillverkad av Pergolaminat, 176 mm i kubik.
Innehållet? Zappulse 2.3 SE, Predatornätdel och en 220 VA toroid.



Den nya pulsen kan ta emot balanserad signal och CD-spelaren har i och med Zapfiltret möjlighet till balanserade utgångar, det enda som fattades var allt där emellan.





Fjärrstyrt, balanserat och med ganska stora modifieringsmöjligheter.



Under året har jag fått upp öronen för nätkablar, Audioquest NRG 2 var orsaken. Jag blev tvungen att köpa en omgående. Den utgör referens för de DIY-varianter jag för närvarande utvecklar och får därför hoppa runt mellan apparaterna.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo

Edited by - nelsson on 2005/09/06 20:44:21
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/09/06 :  20:43:32  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Summering

Källor:
• CD Pioneer PD-S705 (verk och styrning) med AKM 4393 DA-omvandlare LC Audios LClock X03 och ZapFilter mk2.
• Rega Planar 3 med Ortofon MC30 Super mk2, Hiraga batteridrivet MC-steg och LC-Audios RIAA-steg.
• Airport Express kopplad analogt helt utan modifieringar.
• Radio Yamaha TX492.

Försteg/ volymkontroll:
• Perception Audio Ecki
• DIY Passiv ingångsväljare/ volymkontroll

Slutsteg:
• LC Audio ZapPulse 2.3SE

Kablar:
• Till högtalarna: Nordost Solarwind BiWire
• I Signalvägen: AudioQuest Ruby både obalanserat och balanserat, en G-snake från samma tillverkare samt en uppsättning hemsnickrade Isoda.
• I väggen: Audioquest NRG 2, diverse DIY-flätor under utvärdering.

Högtalare:
• Mina hembyggen, filtren har fått sig en översyn med lite justeringar.
• Ett par XTZ 99 MT inhandlades på skoj för att höra vad man får för 1300 kr. (De agerar för tillfället som stöd för vinylskivorna i hyllan.)

Ljudet har blivit avsevärt mycket bättre, mer välbalanserat (billigaste uppgraderingen under året -några motstånd i högtalarfiltren) och betydligt högre upplösning (nya pulsen, nätkablar). Jag har bestämt mig för att slänga ut TV:n, nu lyssnar jag bycket hellre på musik.
Det nya försteget har både för- och nackdelar, där fördelarna främst ligger på det komfortmässiga planet. Det ger visserligen mer driv i musiken men dels brusar det lite för mycket och dels saknas lite i upplösning. Jag har bytt ut 072:orna på ingången mot 8066:or och det gav mycket, framförallt i upplösning men det räcker inte hela vägen. Nästa steg är att strömförsörjningen ska få sig en översyn.

Nätkablar är årets största förvåning, jag trodde verkligen inte att det kunde göra skillnad. Jag hade visserligen gjort ett tamt försök tidigare med en Svalanderfläta in i ett grenuttag och inte märkt någon egentlig skillnad. Men jag har också hört hur mycket tom. ett relativt påkostat grenuttag kan förstöra ljudet, ett trevägskors är betydligt bättre av någon anledning. Nu är jag fast, svårt kabelberoende.

/Johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo

Edited by - nelsson on 2006/12/03 16:47:08
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/06 :  22:13:28  Show Profile Send m_persson79 a Private Message  Reply
Väldans intressant system!
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/03/12 :  10:55:21  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
Dags för en uppdatering.
Jag har möblerat om. Egentligen gjorde jag det redan i höstas, men nu har jag dessutom byggt en bänk som passar möbleringen.
Jag har nu möblerat på tvären i rummet istället för som tidigare på längden. Det har gett mig flera fördelar, framförallt rumsligt. Jag har nu plats med en arbetsplats i samma rum som stereon, jag sitter i lyssnarposition vänd mot fönstret med en juste utsikt och det blev dessutom bättre symmetri i högtalaruppställningen. Dock är möjligheterna att variera högtalar- och lyssnarpositionen i djupled ganska begränsade.









Perception Audio-försteget är i princip sålt, det står och spelar i väntan på att levereras. Jag hade ett tag planer på att bygga om det till en integrerad lösning med Zappulsen men det blir en annan lösning istället. Framförallt beror det på att i min anläggning så gav inte balanserad koppling några stora fördelar och när jag dessutom fick tag på bättre obalanserade kablar var saken klar.
Planen är nu att rita och bygga en låda som rymmer Zappulsen och en ingångsväljare/volymkontroll med en liten buffert och helst någon typ av fjärrstyrning.

Kablar
Det har dykt upp några nya kablar i mitt system sedan senast.
En Blue Heaven signalkabel, en iPod-kabel byggd av Isoda-snören och en Furutech FP314ag nätkabel med Furutech-kontakter.



/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo

Edited by - nelsson on 2006/12/03 16:48:03
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2006/12/03 :  16:41:53  Show Profile Send nelsson a Private Message  Reply
En liten uppdatering

Mina högtalare har fått hjälp underifrån, ett par Peerless HDS 8" i varsin ca 50l stor tillsvidare sluten låda har fått ersätta stativen.
Hela bygget är mer eller mindre provisoriskt, att betrakta som en prototyp. Lådorna är maximerad volym ur en skiva 22 mm MDF och bara sprutade vita, de ser ok ut på håll. Filtren är sammansatta av komponenter som fanns liggande.
Detta till trots låter det riktigt bra redan på första försöket och efter lite småjusteringar av filtren har ljudet smält samman riktigt fint.

Delningen är 6dB@300Hz, som sagt komponenterna är ihopskrapade från hyllan så det kan ju finnas lite att vinna på lite städning i framtiden.

Så här ser det nu ut i sin helhet, det var svårt att förstå innan de nya burkarna kom på plats hur mycket jag har saknat i de nedre registren. Ensamma har mina femmor i basreflexavstämning kunnat spela ganska djupt men inte med någon riktig skjuts och dessutom på bekostnad av det nedre mellanregistret.
Eftersom rummet är ganska litet och jag som lyssnare dessutom hamnar ganska nära högtalarna spelar systemet långt ner i frekvens, en 20 Hz testton är hörbar och vid 30 är det ett hyfsat tryck.

Några andra mindre förändringar i systemet:
•Riaa-steget har fått en ny strömförsörjning, LC-Audios Low Noise-regulator vilket har givit en tystare och mjukare återgivning. (Tidigare drevs steget av en oreglerad nätdel)
•Den analoga 5V-spänningen i CD-spelaren kommer numer också från en LC-Audio regulator
•XTZ-högtalarna såldes, efter utvärdering kom jag fram till att de inte höll tillräckligt hög standard. Framförallt var det mellanregistret som saknade upplösning, de hade ett lite tjockt och gosigt ljud som jag snart tröttnade på, diskanten var dock rätt juste.

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000