HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Högtalarkablar- NO Solarwind, AQ Slate
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/02/02 :  18:49:17  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jag är på gång att införskaffa en ny uppsättning högtalarkablar, jag misstänkte att mina gamla Tara labs (60 kr/m) inte riktigt hängde med resten av systemet längre. En prisnivå på mellan 200 och 300 kr/m är vad jag siktar på, jag har kikat runt lite och fastnat för Nordost och Audioquest.
Solarwind ligger en bra bit över min budget men Ågrens i Göteborg hade inte några av Nordosts billigare kablar hemma, så jag fick låna ett par över helgen.
Kablarna är till att börja med otroligt snygga med de försilvrade litztrådarna i det genomskinliga teflonhöljet.

Ljudet är silkeslent, nästan halt, inget register framhävs men inget blir å andra sidan bortglömt. Jag tyckte till en början att det lät en aning maskerat men efter en liten stund insåg jag att allt fanns med som skulle vara med.
Det var ett väldigt högupplöst ljud jag fick med dessa kablar, jag hade haft lite problem med vassa s-ljud från vinyl, det problemet försvann.
White Stripes Elephant (CD) lät plötsligt inte alls lika rå som tidigare istället kändes det som att det finstämda i musiken framkom bättre. Jag lyssnade igenom många skivor med allt från cello och piano till Metallica på både vinyl och CD och jag började trivas bättre och bättre med kabeln. Den låter helt enkelt musiken stå för engagemenget och närvaron, något som den vinner på i längden. Ska jag klaga på något så skulle basen kunna uppfattas som en aning slank, men den finns fortfarande med och är väl definierad.

Audioquest Slate presenterar musiken på ett helt annat sätt än Solarwind, här är det full kraft och mycket självsäkerhet från första början. Något som även kabeln fysiskt utstrålar med sin mattsvarta färg och höga vridstyvhet.

Basen är det bästa med den här kabeln, kraftfull och detaljerad med ej tidigare hört djup.
Den övergripande karaktären drar åt det kyliga och hårda, rum för ödmjukhet finns inte alls. Diskanten känns långt ifrån så välupplöst som med Solarwinden (dock hästlängder bättre än mina gamla kablar) och en viss lyssningströtthet har redan efter några timmar börjat infinna sig.

Letandet fortsätter, AQ CV-4 har bättre koppar än Slate och skulle kunna ha bättre diskantåtergivning.
Är det någon som har erfarenhet av de billigare Nordostkablarna, typ 4flat och (Super)Flatline gold? Andra tips?

mvh
Johannes

Kringutrustningen består av följande:
Zappulse 1.2 med passiv volymreglering
Pioneer pds-705 med LClock XO, AD 825 utgångsteg och DA-omvandlare utbytt till en AK4393
Unamco T1 med kolfiberarm och en Ortofon MC-30 super II tillsammans med LC-audios riia+mc-steg
Audioquest Ruby och Isoda signalkabel
hemsnickrade högtalare med Audax 5" och Morel-diskanter

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo

Edited by - nelsson on 2004/02/03 17:21:18

Pontan
Member

166 Posts

Posted - 2004/02/02 :  21:33:20  Show Profile Send Pontan a Private Message
Om du tycker att Solarwind var ett alternativ så kolla in BOSSANOVA:s annons under Butikshyllan. De säljer demokablar Solarwind 2x4 meter för 3100. Kanske är för dyrt ändå, men de hade även billigare Super flatline (2x4 m för 2200).

/Pontus Haglund
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/02 :  21:46:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jag har haft hem, just Bossa novas demo kablar. hade hem dem tillsammans med Kimber 8TC och av dem två var det svårt att välja vlken som var bättre men nordosten lät faktiskt väldigt bra, lite pigg på något sätt. Passade bra med min uppsättning som är lite åt det mörka hållet i övrigt. Tror Bossa Novas demokablar är ett bra köp, de är i bra skick kan jag intyga . Lite långa, men för dem som har behov av det så.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/02/02 :  22:54:35  Show Profile Send nelsson a Private Message
Jo jag har sett Bossanovas annons och det är lockande...jag har lite andra uppgraderingsfunderingar också, men om jag tar en sak i taget är det inte omöjligt att sträcka på budgeten lite.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/03 :  06:39:22  Show Profile Send Bravo a Private Message
Bra beskrivet "nelsson", man får en bild host, host, av hur det låter.

Bravo
Go to Top of Page

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2004/02/03 :  17:18:54  Show Profile Send nelsson a Private Message
Nu har jag lyssnat ännu mer med Slate inkopplad och det jag sagt tidigare står jag fortfarande för. Jag kan dock inte förneka att kabeln ibland låter riktigt bra, främst med musik som är mer separerad från början; tex en cello får en härlig kropp och Norah Jones låter riktigt närvarande.
Så fort man lyssnar på något mer sammansatt blir det problematiskt, med Solarwind och J.J. Cale Live kunde man lokalisera musikernas placering på scenen och dessutom lyssna riktigt högt utan några obehagligheter.
Slate tenderar att gröta till ljudbilden när det blir för mycket.

Jag bestämde mig helt enkelt för att slå till på Bossanovas erbjudande, förhoppningsvis får jag dem innan helgen -det blir inte kul att koppla in Tara labs igen.

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo

Edited by - nelsson on 2004/02/03 17:22:01
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/03 :  18:30:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Tror du gjort ett bra val...Var som sagt sugen på solarwinden själv men nu är den ju borta...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2004/02/08 :  01:19:21  Show Profile Send Twilighter a Private Message
lyssnade på slate i single biwire på ett par AV super hos ljudmakarn me en rotel 02 förtsärkare/cd

forst hade i eichmann express 4 högtalarkabel men sedan ville prova med den litet dyrare slaten. oj avrundad i botten och i toppen.

som om man skurit bort det.

hade velat lyssna på exprress 6orna med men d kunde ja inte..

huga vilken besvikelse slate var


Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000