Har för mig att jag läste omen japansk herre som använde sig av tunt trä och böjde det något och därefter med spänning eller vibrationer sätta det i rörelse. Kommer tyvärr ej ihåg var jag läste det men det var i en svensk tidning.
quote:Har för mig att jag läste omen japansk herre som använde sig av tunt trä och böjde det något och därefter med spänning eller vibrationer sätta det i rörelse. Kommer tyvärr ej ihåg var jag läste det men det var i en svensk tidning.
Stämmer bra det, Teregaki hette han. Det var en artikel dels om hans högtalare - stora paneler gjorda av böjt balsaträ, dels en annan artikel om hans vinylspelare som var ett otroligt monster på 100 kg eller så. Det var nog i Hifi & Musik tror jag.
quote:Många musikinstrument byggs av mässing. Undrar hur en högtalarkon av mässing låter. Som ett litet tillskott av mässingsinstrument när någon sjunger. Kan ju vara kul en liten stund, men i längden
Jag har för mig att Babb tillverkar bredbands högtalare med metall-koner. De har gjort det förut i alla fall.
Nalle:
quote:Har för mig att jag läste omen japansk herre som använde sig av tunt trä och böjde det något och därefter med spänning eller vibrationer sätta det i rörelse. Kommer tyvärr ej ihåg var jag läste det men det var i en svensk tidning.
Kan man spela på såg kan man kanske spela på faner. Det borde vara lite svårare dock...