HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köpet går i stöpet, besvikelse!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:27:08  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Så tror man att man bestämt något med någon. Och det pirrar i kroppen av förväntan. Allting är förberett- kablarna ligger och väntar. Så är steget plötsligt sålt till nån annan. F-n vad tråkigt det är när affärer blir på det viset!

Gerhard46
Ej medlem längre

525 Posts

Posted - 2004/08/12 :  22:41:15  Show Profile Send Gerhard46 a Private Message
Usha.. oseriösa säljare finns det gått om. Vad var det för steg?
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:33:09  Show Profile Send n0p a Private Message
Balthazar>> Själv blir jag väldigt besviken varje gång jag ser en sådan här dålig beskrivande ämnesrubrik om trådens innehåll...

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2004/08/12 23:34:38
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:37:23  Show Profile Send FBK a Private Message
Tjena Balthazar
Det där påminer om något som jag läste i någon annan tråd, dvs säljare som man gör upp affären med och att allt är klart, och så säljer han till någon annan framför näsan på en. Mycket dålig stil enligt mig, man gör inte så helt enkelt.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:40:21  Show Profile Send Larsho a Private Message
FBK

Nej var har moral och etik tagit vägen

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:49:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Larsho!
Tyvärr så är det något som det blir sämre och sämre med.

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:53:40  Show Profile Send Gebex a Private Message
Underligt nog så har jag inte haft problem med andra begagnataffärer än de som handlar om HiFi. När det gäller just HiFi-saker har jag faktiskt haft en hel del problem.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/08/12 :  23:59:16  Show Profile Send bjarne a Private Message
var med om samma sak för något år sedan. hade tagit ut pengar och satt mig i bilen för att köra till säljaren...då ringde mobilen
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2004/08/13 :  00:23:12  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Värre när en väninna skulle köpa lägenhet. De hade "vunnit" budgivningen ocg allt var klart. De åkte iväg till banken och fixade lånet formellt (de hade förhandsbesked på att de skulle få lånet på 1,5 miljoner). När det var klart och de åkte till säljaren hade han sålt till någon annan som i efterhand bjudit fem tusen mer...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

drkim
Klubbmästare HKS

2647 Posts

Posted - 2004/08/13 :  00:40:17  Show Profile Send drkim a Private Message
Lyckligtvis så hör ju sånna här olyckligheter till undantagen, till 99.9 % funkar det som man vill - inte för att det hjälper just för stunden men kan ändå vara värt att tänka på

Jag lider med dig Balthazar - förhoppningsvis hittar du ett annat steg snart...

Mvh
Jocke

Med vänliga hälsningar
Jocke


Mitt system! Maila mig!
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2004/08/13 :  01:27:13  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Drkim- visst, tack och lov så funkar det ju ofta problemfritt!
(även om det verkligen inte var första gången för min del som nåt strulade)

Vet inte om det var nån vidare bra topic under "HIFI" egentligen
men jag fick i alla fall lufta lite besvikelse.
(n0p- det händer mig också! )

Storyn om huset/lånet sätter ju också saker i lite perspektiv!
Det var verkligen inget vidare.

Åter till annonserna således...
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2004/08/13 :  08:11:47  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Tråkigt när sånt händer. Inte drabbat mig änsålänge(peppar, peppar)

Jäkla förvirrad jag blev när jag trodde det var jag som skrivit tråden :D

Blev månne FBK lika lurad som jag? ;)


Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/08/13 :  09:29:27  Show Profile Send FBK a Private Message
Ojdå, vi har visst två Baltazar här. Du har rätt, jag trodde att du Baltazar var Balthazar Sorry Balthazar att jag blandade ihop erlätt hänt, ett h är skillnaden

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/08/13 :  10:08:13  Show Profile Send mace a Private Message
Jag fåt erkänna att jag varit på "andra sidan"

Ringde för sisådär tre år sedan på en annons på ett par Quad 57'or, hade för engångs skull köpt Bristols Gula Sidorna (Trade It) tidigt på morgonen. Annonsen stack mig rätt i höger öga

>57'or säljes, Brons-färgat galler, £60<

Ahh ett andra par.....Äntligen....+ kul med ett par bronsiga & priiiiiset

Slet åt mig telefonen och fick såklart veta att en snubbe ringt från norr om Birmingham för tio minuter sedan, och är redan på väg

F*****N sa jag, jag var ju beredd att betala mer & allt sa jag i besvikelsen, mest till mig själv
Efter lite tystnad säger han "hur mycket mer?" Tja!, säger jag faktiskt lite förvånad, hur mycket hade du tänkt dig? men de är ju redan sålda!?!
Om jag får £90 så kan Du få köpa dom istället.

kom fram och Fru och jag slängde oss i bilen och for en timme söderut, köpte högtalarna, frågade om han fått tag på den andre snubben som har minst sju timmars körväg ?
-Näh, han gav mig inget mobilnummer!

Skämmdes lite men bara lite, det var mer upp till säljaren att stå fast vid sitt ord.
Jag skäms nog lite eftersom jag sitter här och skriver detta

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:07:19  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Mace- Modigt att lägga in det i tråden i alla fall

Jag har avböjt högre bud ett par gånger. Det verkar vara rätt vanligt att folk bjuder över för att komma före "i kön".
Om man inte kan motstå en högre betalning (ja har också varit fattig som en kyrkråtta periodvis) så är det ju shysstare att åtminston ge den första personen chansen att höja sitt bud. Har man sagt "först till kvarn" från början så är ju läget annorlunda.

Men jag har säkert velat till det nån gång under åren jag också, som jag förträngt.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:36:12  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Men är det inte lite så att om man ska köpa eller sälja något så kan man inte syssla med välgörenhet? eller?
Men det är helt klart att sunt förnuft och moral får alltid stå överst.

Jag tycker att det är värre när folk i butik snackar skit och bara försöker luras, jag har en fin liknande historia om en känd butik som gjorde samma sak.
Vi hade kommit överrens om ett pris och jag sätter mig i bilen (7 mil) kommer fram, grejen såld.

Då blev jag riktigt förbannad, som tur var så hittade jag en likadan en vecka senare.
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:36:49  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Men är det inte lite så att om man ska köpa eller sälja något så kan man inte syssla med välgörenhet? eller?
Men det är helt klart att sunt förnuft och moral får alltid stå överst.

Jag tycker att det är värre när folk i butik snackar skit och bara försöker luras, jag har en fin liknande historia om en känd butik som gjorde samma sak.
Vi hade kommit överrens om ett pris och jag sätter mig i bilen (7 mil) kommer fram, grejen såld.

Då blev jag riktigt förbannad, som tur var så hittade jag en likadan en vecka senare.

/Mikaell.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/13 :  11:58:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Problemet med begagnadförsäljning är att man som säljare är MYCKET sugen på att verkligen få det överstökat! Jag tror det är ovanligt att man låter nån annan gå före i köp-kön om denna säger att han (/hon) kommer 1 månad senare...

Jag kan inte påminna mig om att ha gjort nått liknanade du råkat ut för...det måste kännas surt! Däremot är det flertalet kunder som backar ut i sista sekund. Bilar som måste repareras eller bara felräknad ekonomi. Ett beteende som jag misstänker skapar det du råkat ut för, Balthazar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Ipsen
Member

232 Posts

Posted - 2004/08/13 :  12:48:03  Show Profile Send Ipsen a Private Message
När jag sålde ett par koncertbiljetter (till ordinarie pris dessutom) väntade jag 2 veckor extra på att killen skulle få sin lön och ha råd att betala biljetten. Kände själv igen mig i situationen och vet hur jobbit det är när lönen inte kommer som man vill.

---> Mitt system <---
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/13 :  12:55:49  Show Profile Send Ayn a Private Message
Var snäll och höll en pryl jag skulle sälja till en kille i 2 månader, han skulle egentligen köpa den direkt men hamnade i lite ekonomiska svårigheter. När det var dags att göra upp affären bangade han ur "igen".

Samma pryl sålde jag tidigare till en kille som faktiskt köpte den och fick den levererad, men som jag sen gick med på att ta tillbaka eftersom han påstod att en viss funktion inte funkade som den skulle. Betalade tillbaka pengarna, fick hem den, allt funkade som en klocka.

Känns som man ska sluta vara snäll mot köpare...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/13 :  12:59:42  Show Profile Send Mahler a Private Message
Det tycker jag inte Ayn!!

Bara för att det finns en handfull spån därute förtjänar ju inte en hederlig och ärlig köpare att drabbas i "andra hand" av de andra spånens knäppheter.

Tror nog mer på att vara öppen och ärlig med sin pryl man vill sälja och ge bästa möjliga "service".

Vad gäller betalning och avslut följdakligen borde väl däremot en strikt dead-line vara rimlig tycker jag.
Har man dessutom köpt en pryl som de facto fungerar så skulle jag aldrig ta tillbaka prylen annat än om köparen kan bevisa att prylen ÄR defekt!!

Just my input!! :)

-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

dali
Member

322 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:05:28  Show Profile Send dali a Private Message
EngelholmAudio, jag har faktiskt dragit mig ur en affär pga bilen krånglade och åkte in på verkstad ... I mitt fall var det dock sant, det visade sig att reparationen inte kostade så mycket men det vet man inte förrän man hämtar ut bilen. När allt var klart var prylarna sålda till en annan köpare.

Har också en bekant vars mor råkade ut för en "trevlig" säljare, skulle köpa en bostadsrätt privat. När de sitter på banken med kontraktet på bordet så ringer säljarens mobil. Han svarar och efter en stund vänder han sig till damen och säger att en annan bjudit X kronor mer, vad bjuder hon? Jag skulle ha bett honom köra upp kontraktet någonstans där solen inte skiner (Boden?) ... man undrar om det inte bara var en polare som ringde honom för att trissa upp priset.

--- Den som jämför med något billigare kan ibland känna sig riktigt jävla rålurad ---
--- Har absolut ingen koppling till Dali högtalare ---
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:09:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
Mahler, precis den inställning som jag fortfarande har, trots allt. När killen påstod att prylen var defekt tyckte jag därför inte det var så mycket att bråka om, utan sa rakt av att det bara var att skicka tillbaka. Det ser jag som att ge bästa möjliga service till köparen...

Det jag menar är just att jag tappar lusten att vara så 'snäll' framöver, utan verkligen bråka om att det är något som är paj. Du har helt rätt i att det visserligen är långt ifrån alla som är jobbiga att ha att göra med, men procentuellt sett har det varit lite väl många som krånglat när jag skulle sälja

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mahler
Member

1782 Posts

Posted - 2004/08/13 :  13:09:21  Show Profile Send Mahler a Private Message
hahahahahahaa!!

vilken coooool säljare!!

(Alltså vilket j-a spåååån!)

Men återigen Dali!! ALLA säljare och köpare är inte spån!!


-----------------------
Tabula Rasa!
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2004/08/13 :  15:02:07  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Känns som man ska sluta vara snäll mot köpare...

För guds skull, var inte det Ayn. Brukar själv försöka att vara smidig när jag säljer något, vill att båda ska vara nöjda med affären.
quote:
men procentuellt sett har det varit lite väl många som krånglat när jag skulle sälja

Får väll i framtiden handla något av dig så procenten bättras på

Mvh Per

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2004/08/13 :  15:11:10  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
EngelholmAudio, jag har faktiskt dragit mig ur en affär pga bilen krånglade och åkte in på verkstad ... I mitt fall var det dock sant, det visade sig att reparationen inte kostade så mycket men det vet man inte förrän man hämtar ut bilen. När allt var klart var prylarna sålda till en annan köpare.
Jag tvivlar inte på att det var ÄKTA eller redigt menat (i mitt fall) - bilen gick säkert sönder. Jag moraliserar inte kring detta utan bara påpekar att det är svår situation.

Skall man vara präktig kan man prata om att "hålla sitt ord": 'Jag köper den'. Samtidigt är det surt att inte anullera ordern om man åker på en svårförutsedd kostnad.

Jag tror att takt och ton är A och O i dessa fall. Trots att det är samma sak bakom ("dra sig ur en deal") så kan ordval, beteende och uppvisad hänsyn göra vesäntlig skillnad på hur det uppfattas avmottagaren (oavsett köpare eller säljare).

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000