Author |
Topic  |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2004/10/04 : 22:54:29
|
Musik och bild är ju de konstformer som berör våra känslor mest. Kombineras de två rätt kan verkligen ljuv musik uppstå!  Så vilka är era favoritfilmer, rent musikaliskt alltså? När, var, hur och varför? Vad var det för musik?
Sebastian
Ps: Jag återkommer med mina favoriter...
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2004/10/04 22:55:55 |
|
pontus
Member

392 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 10:00:36
|
* Ingmar Bergmans samlade produktion -- saknar motstycke inom filmhistorien i allmänhet, och i synnerhet då det gäller interaktion mellan bild och musik (ljud).
* Hitchcock, framförallt 50-talet och början på 60-talet.
* Kubricks "Barry Lyndon" -- formidabel uppvisning i musikaliskt ackompanjemang av bilder.
|
 |
|
DIESEL
Member

953 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 12:26:25
|
Här är mina favoriter :
Bladerunner (Vangelis) Behöver väl knappt förklaras , Vangelis gör alltid storslagen musik ...
The Omen (Jerry Goldsmith) Första statyetten (Oscar) för Goldsmith i denna rysare , Ave Satani är kusligt bra ...
1984 (Eurythmics) Annie Lennox är som vanligt bra och musiken passar riktigt bra till denna dystra och mörka film ...
Listan kan göras lång ... |
Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste
Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand |
 |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare

966 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 21:17:33
|
Kooyanisquatsi med musik av Philip Glass! Helt fantastisk kombination av bild och musik!
1+1=5 minst!
Sett den 4 gånger på bio... Nästan nödvändigt med bio eftersom bilderna är så storslgna och musiken så kraftfull    |
Tremolo junkie! |
 |
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 22:07:27
|
Once upon a time in America, film av Sergio Leone och musik av Ennio Morricone, Det stora blå av Luc Besson musik av Eric Serra.
Dessa filmer är mina favoriter 
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 22:20:45
|
Om jag ska välja en enskild film så är nog "Gudfadern" favorit. Jo, jag vet att det kanske inte är något orginellt val, men när man hör de första takterna av temat (som väl är en tarantella?) så hamnar man direkt i rätt stämmning. Dessutom välskiven musik men ett soundtrack som står på egna ben.
Annars är Morricones musik i särklass, vad gäller intressant filmmusik är han mästaren.
Lite OT: En milt uttryckt oväntad höjdpunkt (den enda i den filmen) kom när jag såg senaste "Star Wars" filmen (episod II), en medioker film men slutscnenen är intresant. Det är en vacker dag och skeppen lyfter till allmänt jubel, musik hörs i bakgrunden. Alla som sett de äldre filmerna känner igen stycket som spelas: Det är "Imperial March" som i dessa symboliserar imperiet och något ödesmättat och ondskefullt; musiken förebådar vad som komma skall efter kejsarens maktövertagande. Kanske en billig poäng, men filmiskt sett oerhört effektivt och det visar på ett bra sätt vad musik kan göra för en film.
|
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 22:57:21
|
alpinist:quote: Kooyanisquatsi med musik av Philip Glass!
Kul att någon annan haft behållning av denna speciella och fantastiska film (ingen dialog bara film och musik) inspirerad av hopi-indianernas kultur och religion/förutsägelser; Koyaanisqatsi - "Life out of balance" följt av film 2 i triologin; Powaqqatsi - "Life in transformation". Som du säger; fantastiska och tankeväckande bilder till Philip Glass suggestiva musik. Dock ingen film man tittar på under en kafferast. Vet inte om film 3 Naqoyqatsi är släppt ännu. Bra webb-plats med både musik , bilder och filmsnuttar för den som är intresserad : http://www.qatsi.com
|
Veckans skiva, här ! |
 |
|
Skiier
Ej medlem längre

271 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 23:21:14
|
Visserligen bara en sekvens, men Das Boot när de försöker ta sig igenom Gibraltar. Ni som har koll på filmen, vet vad jag menar...
*ryser*
|
 |
|
hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts |
Posted - 2004/10/05 : 23:43:46
|
En annan sekvens:
När filmen "Alive" (baserad på en verklig händelse, ett rugbylag kraschar i Anderna)avslutas med Aaron Nevilles "Ave Maria" till vackra bilder över Anderna. Då blev jag berörd. |
Veckans skiva, här ! |
 |
|
SebastianG
Member

432 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 00:32:02
|
Många bra filmer med bra musik har redan nämnts! Jag tänkte dock gå så långt bakåt som till barndomen och ungdomen.
Tidigaste filmmusikminne blir nog "Bayby elephant walk" eller "Pink panter theme", slagdängor som envist bet sig fast!
Som tonåring på 60-talet diggade man hårt den nya franska vågen, med filmer av Goddard mfl. Väljer nog "Un home et une famme" med cool samba av Jobim eller Antonionis "Blow up". Efter den skaffade kompisen och jag genast systemkameror med långa teleobjektiv för att kunna impa på brudarna på bästa sätt...
På 70-talet kom väl "Easy rider" och den går väl inte att hoppa över här, behöver väl knappast förklaras närmare varför!  70-talets största film och musikupplevelse blev nog ändå "Cabaret" med Liza Minnelli mfl. När man satt på tredje raden klippte den verkligen till en rakt i solarplexus! Jag tror jag såg den 3 ggr då. Nu har musiken kanske blivit lite uttjatad, men då var den en sensation med fräcka klipp och musiken som bärare av storyn! 
När det gäller 80-talet får jag nog hålla med om att "Bladerunner" är en höjdare. Som ren musikfilm får man väl också ta med "Stop making sense", originell konsertfilm med Talking Heads"!
Från 90-talet får jag väl ta "Pianot" och "Zigenarnas tid" eller "Svart katt - Vit katt" eller "Underground" eller... Ja det är inte lätt att välja! 
Sebastian
Ps: Har säkert glömt hälften...
edit: Glömde 80-talet...
|
"Still confused, but now on a higher level…"
Flyfisherman |
Edited by - SebastianG on 2004/10/06 23:16:24 |
 |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 03:33:15
|
Då finns det völ bara en film.... "Blues brothers." =)
|
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
 |
|
Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts |
|
Mattias
Member

1671 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 07:53:19
|
En film som kan öppna vägar in i den klassiska musiken är Shine. Det handlar om pianisten David Helfgotts uppväxt och liv. En mycket gripande och bra film, anser jag. Innehåller mycket pianomusik ur kända verk.
/Mattias  |
 |
|
Per Berger
Member

563 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 23:36:57
|
Filmen "The Pianist", mot slutet när Wladyslaw Szpilman spelar för nazisten, då hade jag gåshud och satt bara och svalde... Den scenen satt i huvudet i dagar...
/P
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 23:47:00
|
En rolig grej med "Shine" är att den riktiga David Helfgotts spelar all pianomusik i filmen, bra dessutom. Jag är nyfiken på denne pianist men har inte hittar någon inspelnings som verkar intressant ännu.
Lite mer trvia: Enligt vad jag förstår så spelas en hel del av pianomusiken i "Pianot" (de scener där man ser henne spela) av Holly HUnter själv, det är faktiskt imponerande om det stämmer eftersom det inte är några lättspelade stycken. På soundtracket är det dock Nyman själv som spelar.
|
 |
|
f95toli
Member

4209 Posts |
Posted - 2004/10/06 : 23:49:12
|
En rolig grej med "Shine" är att den riktiga David Helfgotts spelar all pianomusik i filmen, bra dessutom. Jag är nyfiken på denne pianist men har inte hittar någon inspelnings som verkar intressant ännu.
Lite mer trvia: Enligt vad jag förstår så spelas en hel del av pianomusiken i "Pianot" (de scener där man ser henne spela) av Holly HUnter själv, det är faktiskt imponerande om det stämmer eftersom det inte är några lättspelade stycken. På soundtracket är det dock Nyman själv som spelar.
|
 |
|
|
Topic  |
|