Author |
Topic  |
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 21:49:56
|
Tack för alla tips och STORT tack till esl och MatsT om ni vill ställa upp i mått av tid och så. Alla som har något kunnande kan ju vänligen bevaka denna tråd och besvara ev frågor så gott ni kan...
Mvh Andreas |
En vit Volvo svänger in på Ringvägen. |
 |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/12 : 22:18:15
|
En fråga nu då...
Har någon en BEGRIPLIG ritning på en bias-försörjning? Hur den kopplas och så vidare?
Audio signalen kopplas, om jag förstår det rätt, direkt i en transformator som transformerar upp spänningen rejält. Sekundärsidans + resp - tåtar kopplas i statorerna..? Ingen returledning utan det sker nån sorts induktiv överföring till membranet genom luften...?
Mvh Andreas |
 |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 18:41:31
|
Hittade ett schema:

Stämmer detta?
Vilken spänning menas med "AC in", är det 230V eller nån transformerad spänning? (till biasen alltså)
Hurdan trafo skall det vara till audiosignalen?
Mvh Andreas |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2004/10/14 : 19:11:03
|
Ungefär så brukar det se ut.
Eftersom det är så hög spänning på filmen så används normalt "spänningsdubblare" i flera steg.
Beskrivningar har jag hittat efter lite sökning (sök på "voltage doubler"): http://www.gallawa.com/microtech/doubler.html http://www.tpub.com/neets/book7/27m.htm http://www.kronjaeger.com/hv/hv/src/mul/
Vilken spänning som skall vara in måste man räkna ut "bakvägen".
Mittpunkten på audiotransformatorns sekundärsida är normalt jordad och transformatorn har normalt en omsättning på mellan 1:50+50 och 1:150+150. Eftersom det är en audiotransformator är kraven på den lite speciella men det finns några varianter att köpa.
|
 |
|
JohnA
Member

556 Posts |
|
Kabeltattarn
Member

53 Posts |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 00:14:42
|
Hej igen!
Har nu läst mig till att biasen på membranet kan vara upp till ca 5000V beroende på hur man skyddar statorerna för överslag, t.ex med epoxylack. Har jag då förstått det hela rätt om man:
1) fixar en trafo till 230VAC nätspänning med en sekundär på t.ex 700V (var får man tag i en sån?) 2) Ökar spänningen 4 ggr (vilket blir (700*1,41)*4=3948V) såhär:
 3) Testar och ser om skiten brinner upp
Vilka dioder och kondingar tål sådana spänningar?
Mvh Andreas |
 |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 00:24:59
|
Motsvarar den urklippta delen i schemat (den lilla bilden markerad med en pil) dublering av spänningen?
dvs att schemat visar en koppling som ökar spänningen 7ggr?

Mvh Andreas |
Edited by - gongken on 2004/10/15 00:26:16 |
 |
|
Kabeltattarn
Member

53 Posts |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 14:24:38
|
Kabeltattarn: Den ser väldigt vettig ut...
Frågor uppstår alltid:
1) Varför är det dubbla primärlindningar? Klarar man sig med enkla? 2) Vad är U2 555 för något? Ser ut som en DIL OP-amp... 3) Vilken uppgift har potten och lysdioden?
Mvh Andreas |
 |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 14:28:00
|
Hej igen!
Om man vill slippa att paralellkoppla en massa kondingar, kan man tumma lite på värdena på kondingarna i volt-dubblerarna? Det står specat 1800pF men jag hittar bara 1500 eller 2200pF hos ELFA... Tips? |
 |
|
Kabeltattarn
Member

53 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 16:41:39
|
gongken:
1. Klart man klarar sig med enkla primärlindningar. Man har bara tagit en standardtrafo.. 2. U2 555 är en timerkrets för att skapa en 15KHz fyrkantsvåg (som senare blir en sinus iom trafo och kaskadkoppling).. 3. Blind är den som inte ser ;) potten = voltage adjust, lysdioden är lull lull.. asså en indikation på att kretsen är påslagen :) |
~: Alla behöver en propp ibland ! :~ |
 |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/15 : 21:06:20
|
Tack Kabeltattarn!
Ursäkta min blindhet;)...
Vad är då U2 555 för en komponent? Finns den på ELFA?
Jag är som ni förstår inte så hemma på det där med elektronik...
Andreas |
 |
|
esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 12:08:40
|
Sök på NE 555 eller bara på 555 på elfa...
Du kan plocka kaskader från gamla TV apparater också. Dom e gratis! /esl |
Innovare necesse est. Det är ännu häftigare utan baffel. |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 15:50:54
|
Ibland kan det vara onödigt att uppfinna hjulet igen. Anders Enquist har kretskort och monteringsanvisningar för Quad ESL-57's HV-supply, de går säkert bra att använda för DIY-element också.
|
 |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/16 : 19:07:48
|
Tackar!
Det där med audiotrafo då? Vad rekomenderar ni och varför? Vad skall man begära av en sådan trafo?
Vem är Anders Engquist?
Andreas |
 |
|
MatsT
100.000-klubben

2457 Posts |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 09:02:12
|
MatsT: givetvis skulle jag provat det innan jag frågade...;) sorry! Tack för länkarna!
Kan nån förklara lite mer om audiotransformatorerna? Vad är kritiskt i valet av dessa? Vilka egenskaper vill man att de skall ha och varför? Målet med den här tråden, från min sida i alla fall, är att man verkligen skall förstå hur en esl fungerar, så frågan ser jag som berättigad...
Mvh Andreas |
 |
|
esl

2578 Posts |
Posted - 2004/10/17 : 22:47:35
|
Trafen skall ha rätt varvtalsomsättnig för att du skall få rätt spänning till statorplattan. (Självklart..) Sedan skall den tåla den höga spänningen !! Mycket viktigt annars får man kortslutning och ett "fd slutsteg"... Eftersom vi nu jobbar med höga spänningar med bibehållen effekt så pratar vi SMÅ strömmar. mycket små.. De kapacitiva effekterna mellan lindningarna och mellan lindningar och kärna börjar bli viktiga, då lindar man i sektioner med isolationsskikt emellan. Och så var det lågfrekvens egenskaperna som kräver hög induktans och stor kärna.. Transformatorn liknar nu ingen vanlig nättransformator! Därför använder många hembyggare sig av utgångstranformatorer från rörförstärkare. Men inte ens dom är riktigt byggda för de höga spänningarna vi pratar om 5-10ggr högre i en elektrostat. Det finns en bok som dom säljer på ELFA: "Electrostatic loudspeaker, design and construction R Wagner. En bok om hur man konstruerar och bygger elektrostathögtalare. Boken är både informativ och praktisk. Teoriavsnitten blandas med många illustrationer och steg-för-steg anvisningar. Den beskriver även elektrostathögtalarens viktiga parametrar och visar exempel på hur de påverkar högtalarens egenskaper. 241 sidor. Engelsk text. 1993. 84-175-78 390:00 " Den har ett avsnitt om trafos också.. Den var bra tycker jag, det finns ju mycket på nätet men ibland är det gott och få ett sammanhang.. /esl
|
 |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 00:36:30
|
Jag får nog ta och inhandla den där boken, jag är ju väldigt intresserad och har bestämmt mig för att bygga ihop mig ett par elektrostater. Tackar för alla tips!
Ingen i gamla svedala som säljer såna där trafosar? Biasförsörjning och allt annat verkar man ju kunna plocka ihop själv, men transformatorerna verkar ju väldigt speciella. Måste man vända sig utomrikes för att få tag i ett par (till hyffsade pengar också givetvis)?
Mvh Andreas |
 |
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/18 : 16:45:16
|
Så för att se om det hela fastnat...
Audiotrafon bör ha följande egenskaper:
1) Transformera upp spänningen till ca 2000V 2) Lämna jämn spänning inom det hörbara frkvensomfånget (20Hz-20KHz). 3) Tåla höga spänningar, konstruerad för att inte ge överslag. 4) Primärlindningen bör ha liknande egenskaper som en talspole?
Är detta korrekt?
ang punkt 1): Vad står begreppet "step up ratio" för? om den är 1:50, betyder det att om man proppar i 1 volt i primären får man 50 volt i sekundären? Vilken ratio rekomenderas minst?
ang punkt 3): Kan man kontrollera hur höga spänningar en trafo tål? Framgår det i ett eventuellt datablad, vilken parameter? Är det ingående spänning som reglerar det?
ang punkt 4): Vilka egenskaper skall primären ha? Ett högtalarelement med 8ohms impedans brukav väl ligga runt 8ohms resistans också om man mäter med en ohmmeter på stiften. Bör primärlindningen i en audiotransformator mäta motsvarande eller fungerar det på annat sätt? Trafosarna här http://www.plitron.com/pages/Products/Audio/electros.htm har en DCresistans på 0,1ohm på primären, är inte det farligt nära kortis för en stärkare? Tänker jag fel?

Mvh Andreas |
 |
|
esl

2578 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 00:28:36
|
1: japp, 1:50 är vanligt. 3: datablad bör tala om maxspänning, kan ju kontrolleras genom att "offra" en traf! öka inspänning med en vridtraf tills det säger puff.. :-) (AKTA HÖGSPÄNNING) 4: Hmm för att stöka till det lite för dig... trafon är ju en impedansomsättare också (per definition, ohms lag) En 1:100 traf har en impedansomsättning på 10 000 alltså 100^2, en 1:50 traf har en impedansomsättning på 2500. Det innebär att om du har en impedans på 100k Ohm på panelen vid en viss frekvens så har du 10 Ohms impedans på primären med en 1:100 traf. Visst kan vissa förstärkare slå av pga kortslutningsskydd. (Rörförstärkare bryr sig dock icke)
/esl
|
 |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/19 : 10:04:13
|
Tack esl, mycket bra förklarat!
Ang 4) igen: är det då inte bättre med en audiotrafo som har en resistans på några ohm i grund och botten? Jag kör med ett ICE-power slutsteg, det mår inte så bra av kortis, hehe... Kan man skydda sig mot detta eller? Måste jag byta stärkare om jag bygger ett par elektrostater?
I fallet med ICE-power är det ju nog ingen idé att försöka bygga en skyddskrets, den hinner nog inte lösa ut. Kan man däremot montera ett motstånd i serie eller nåt liknande för att tillse att det alltid är nårra ohms last på steget?
Mvh Andreas |
 |
|
gongken
Member

539 Posts |
Posted - 2004/10/31 : 20:10:13
|
Varför bryr sej inte en rörstärkare? |
 |