HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 råd för musik i köket..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

falmskarm
Starting Member

1 Posts

Posted - 2002/10/03 :  18:28:51  Show Profile Send falmskarm a Private Message
Tjena!
Har nu tröttnat på att inte kunna lyssna på musik i köket.. Nu vet jag inte hur mycket Hifi man kan klassa det här som, men jag har ändå lite (dumma?) frågor som någon kanske kan hjälpa till med.

Köket är relativt litet, 12 kvadrat kanske, med drygt 3 meters takhöjd. Det är L-format och tanken är väl att sätta högtalarna (pga utrymme och samboåsikter) högt upp på väggarna. För det första, finns det någon möjlighet att få hyffsat ljud?
Om så är fallet, är någon speciell placering att föredra, har funderat på kortsidan, dvs nedre delen av L:et.

Skulle inte vilja spendera allt för mycket på detta, men finns det några förslag på högtalare och förstärkare som kan hamna mellan 3-6000 tillsammans så är det trevligt.
Bör jag ha någon speciell sorts högtalare pga placering, eller funkar en bra stativare även för detta? Förslagsvis en högtalare med väggfästningsanordning (nåt finare ord kanske finns?), eller hur gör jag annars?

Kommer förresten lyssna på all möjlig sorts musik, om det nu spelar någon roll i sammanhanget...

Tacksam för hjälp!

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:50:57  Show Profile Send Nagref a Private Message
Det enda jag kommer tänka på (nu är jag inne på minerad mark) är Denon DM-30 för 3kkr och piP för (i byggsats) 3.5kkr. En helt suverän kombo. Högtalarna kan ju bytas ut om man hittar något bättre (!) och själv så kulle jag ju köra med egna byggen men det hjälper ju kanske inte dig....

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/03 :  19:54:11  Show Profile Send ekman a Private Message
varför inte den där lilla naden den blå umm kommer inte ihåg vad den heter men det finns ju en dvdspelare i samma serie den bör väl betinga ett någorlunda rätt pris är dessutom både liten och snygg
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2002/10/04 :  00:09:24  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Originally posted by falmskarm
tanken är väl att sätta högtalarna (pga utrymme och samboåsikter) högt upp på väggarna.

Högtalare uppåt väggarna i köket har provats men hustrun klagade över att blev svårt att lyssna på normal volym när diskmasinen/micron eller andra köksarbeten var igång så nu står högtalarna ganska tätt ihop på en arbetsbänk.Lättare att höra vad som låter utan att behöva skruva upp ljudet till otrevliga nivåer.Stereoperspektiv och annat hifirelaterat är inte så viktigt i mitt kök ty anl.är av billig kompaktmodell men jag har testat med värre pprylar och resultatet blev det samma.

Gus.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2002/10/04 :  10:22:55  Show Profile Send bjarne a Private Message
Skaffa något sätt att kunna vinkla snett nedåt högtalarna mot den normala lyssningspositionen, typ matbordet. Bygg två hyllor, ellr köp något väggfäste.
Jag har inte L-form, men ungefär samma takhöjd och rumsstorlek. Jag har satt högtalarna, JPW ML310i, på drygt 2 meters höjd lätt inåt-neråtvinklad.

Vill du ha bas kanske du ska fundera på ett satellitsystem - för övrigt sambovänligt -, har ofta väggfäste. Ett begagnat Canton plus S och plus C bör du kunna få för ca 1500:- begagnat - sätt in en annons. Det finns i vitt - köksvänligt. "Piratväggfäste" för ca 150:-, kommer inte ihåg namnet (v...något?). Förstärkeri har jag inget ssk förslag på.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/10/04 :  11:24:39  Show Profile Send Per a Private Message
tja mitt råd är:

falukorv!

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts

Posted - 2002/10/04 :  11:38:51  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Per

tja mitt råd är:

falukorv!

sayonara

Har ni flippat ur fullständigt?

Ser med skräckblandad fruktan fram emot edert nästa inlägg i H&M...

Mvh
Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/10/04 :  11:44:00  Show Profile Send Staffan a Private Message
Köp en micro......
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/10/04 :  15:10:58  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Linn har väl något slags småhögtalare för mindre seriösa applikationer? Kan säkert funka. Annars är det väl bara att köpa något begagnat skräp. Själv har jag ett par Carlsson OA5 som jag köpte för 300 spänn. Ett tips om köket är L-format är väl annars att köra med fler än två högtalare.
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/10/04 :  16:27:47  Show Profile Send dax a Private Message
Det var någon annons om Canton plus s på hifimagasinet. Dessa borde smälta in fint i köket små rackare). Klarar inte så mycket bas utan hjälp av sub dock. Finns även speciell väggmonteringssats till dessa.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/21 :  19:05:28  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by Per

tja mitt råd är:

falukorv!

sayonara

Är min Herre intresserad av att ställa mig i ett okänt kök i syfte att jag ska låta transparent och dynamiskt ?
Tack för Eder vänlighet.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/10/21 :  19:08:53  Show Profile Send falukorv a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

quote:
Originally posted by Per

tja mitt råd är:

falukorv!

sayonara

Har ni flippat ur fullständigt?

Ser med skräckblandad fruktan fram emot edert nästa inlägg i H&M...

Mvh
Strmbrg,

Hmm inlagd falukorv på H&M ?
H&M må vara alla korvars Beckomberga.
Instämmer med viss uppskattning över föreslagen maträtt.
Go to Top of Page

Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts

Posted - 2002/10/21 :  23:26:52  Show Profile  Visit Alexi's Homepage Send Alexi a Private Message
JVC's micro stereo's är faktiskt rikitigt hygliga ljudmässigt, jämfört med andra mini system.

Driver forumet faktiskt.se
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/10/21 :  23:45:17  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
Tivoli?
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/22 :  06:39:57  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Denons df 100 serie
eller teacs 500 hc pro serie (eller heter något sådant)
sonys 5000 es serie
Alla ovan i miniformat, 27cm breda tror jag.

och ett par dali royal menuette. fina och små.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000