Kanske lite korkad fråga men jag chansar :) Jag ska snart ha fest och tänkte då använda datorn som jukebox. För att slippa rumstera runt i stereobänken tänkte jag koppla slutsteget direkt till datorns line-utgång, och använda datorns volymkontroller. (Jag har slutsteget mer mobilt än resten av anläggningen)
Frågan är då hur dumt det är? Kommer nåt att paja? Hur bra är ett ljudkort på att driva ett kraftigt slutsteg? Det är väl ett helt vanligt kort med sån miniplugg, så man lär få skaffa sig någon lämplig sladd med miniplugg i ena änden och två RCA i andra.
Vet inte hur det fungerar rent praktiskt men jag skulle nog vara rätt nervös även om det går. Jag tar ljudet ur datorn ibland och har då all volym på max i mjukvaran. Av någon outgrundlig anledning så verkar nämligen precis alla program vara tvungna att ändra på volymen. Har man det kopplat direkt till slutsteget kan ju det bli en rätt obehaglig överaskning.
Frågan är vilken nivå som kommer ut ??? Den kan vara ganska hög så du får en rejäl volym, och sånt är lite svårt att veta utan att testa, och det kan ju bli en obehaglig översakning...
Min erfarenhet är att nivån på linjeutgången på ljudkortet oftast är alldeles för låg. Man blir tvungen att skruva upp nivån på datorn till max och ändå få en svagare signal än från en konventionell signalkälla. M.a.o så tror jag att du inte kommer få tillräcklig volym för att hålla party därhemma. Men testa vet jag! :)
En varning som redan nämts ovan.. vissa program får för sig att ändra på volymen ibland!
I drivrutinerna till M-Audio korten kan man hindra alla program att använda volymkontrollen... men jag vet inte hur det är på sunkiga soundblaster kort.
VARNING!! se för tusan till att volymkontrollen är på minimum och steget helst avstängt när du startar datorn, annars blir det nästan garanterat en rejäl knäpp i högtalarna!!
Sonen har redan varit och lekt med volymkontrollen på det avstängda försteget så jag vet precis hur 2x200 NAD-watt kan låta (eftersom jag glömde kolla volymen när jag slog på det hela igen). Rätt otrevligt faktiskt. Det ska jag försöka undvika.. :) Men det låter som att man vågar prova iallafall då. Tack för all input!