Jag har läst att Apogee Scintilla är en av de trögdrivnaste högtalarna som finns. På många ställen läser man att endast Krell duger för att driva dem, vilket jag undrar om det verkligen kan stämma.
Jag undrar vidare om mitt slutsteg Luxman M-03 (2*200W/8Ohm, 2*445W/4Ohm enligt uppgift) skulle klara att driva dem bra. Någon som vet, tror sig veta eller kan tänka sig komma med en kvalificerad gissning?
Svårt att säga. Problemet är effekthunger + sanslöst låg impendas över hela registret - 1 ohm! Klarar ditt slutsteg 1600 watt i 1 ohm under en längre tid? Vad blir elräkningen?!
Om din förstärkare har 300-400 watt vid 1ohm i alla olika fasvridningar så kanske det går bra. Min mot fråga blir varför du vill ha just denna högtalare? Rotels slutsteg RB1080 klara garanterat av det oxå, Krell är inte ensamma om att producera effekt monster...:)
Musical Fidelity Nu-300 power amp and the Nu-Vista M³ integrated drive them extremely well according to Ken Kessler of Hi-Fi News
*Joseph Del Priore tells me "I had this problem with my KSA-80 but after calling Krell they advised me to send the unit to them and they would make an internal adjustment that would allow it to drive the Scintilla. This was done. When it was returned it worked very well and never shut down again".
The Krell KSA-50 is not happy with a 1 ohm load, but possibly there is a Krell modification similar to the one for the KSA-80.